|

زمانی برای خداحافظی وحید شمسایی

ماجراجویی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام جهانی 2024 زودتر از چیزی که باید به پایان رسید. ایران که یک پله پس از مرحله گروهی به مراکش خورده بود، با قبول شکست برابر این رقیب سرسخت آفریقایی، از گردونه جام جهانی کنار رفت.

زمانی برای خداحافظی وحید شمسایی

ماجراجویی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جام جهانی 2024 زودتر از چیزی که باید به پایان رسید. ایران که یک پله پس از مرحله گروهی به مراکش خورده بود، با قبول شکست برابر این رقیب سرسخت آفریقایی، از گردونه جام جهانی کنار رفت. تیم ملی ایران در مرحله گروهی کار خود را با سه پیروزی پیاپی به پایان برد؛ آن‌هم در‌حالی‌که نبرد سوم با فرانسه، جنجالی و پرماجرا شد و حتی کار به شکایت برخی تیم‌ها از تیم‌های ملی ایران و فرانسه به فیفا به‌ واسطه کم‌کاری و شائبه تبانی کشید. با وجود ‌این شکایت‌های واصله تأثیری در روند صعود تیم ملی نداشت. شاگردان شمسایی بعد از صدرنشینی در گروه ششم، روز پنجشنه برابر تیم ملی مراکش قرار گرفتند؛ تیمی که در گروه پنجم با تیم‌های ملی پرتغال، پاناما و تاجیکستان هم‌گروه بود و در جایگاه دوم گروه پنجم به مرحله حذفی رسید. از آنجا که پیش‌از‌این جدال‌های دو طرف به سود تیم ملی ایران به اتمام رسیده بود، به نظر می‌رسید روی کاغذ، دست بالا را شاگردان وحید شمسایی داشته باشند. حتی گل زودهنگامی که تیم ملی در این بازی زد نیز چنین فرضیه‌ای را قوت بخشید ولی یک‌باره، با از هم پاشیده‌شدن شیرازه تیم، تیم ملی چهار بار دروازه‌اش باز شد تا شوک بدی را متحمل شود. در نیمه دوم و در سناریویی جذاب، تیم ملی تا آستانه مساوی‌کردن کار هم پیش رفت ولی به این مهم نرسید تا به شکلی دراماتیک بازی با برتری 4 بر 3 مراکش و حذف زودهنگام تیم ملی فوتسال ایران از جام جهانی 2024 به پایان برسد. تیم ملی فوتسال ایران در جام‌های جهانی 2012 و 2016 موفق به کسب پیروزی برابر مراکش در مرحله گروهی شده بود اما سومین رویارویی دو تیم در ادوار جام جهانی، با برتری مراکشی‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی به پایان رسید تا خیلی زود پرونده فوتسال ایران در مسابقات جام جهانی 2024 بسته شود؛ آن‌هم درحالی‌که برای اولین‌ بار بعد از 24 تیمی‌شدن رقابت‌ها، تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی از گردونه رقابت‌ها کنار می‌رود. در دوره قبلی در سال 2021، فوتسالیست‌های ایرانی در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شده بودند و در مسابقات سال 2016 هم تیم ایران به مقام سوم رسیده بود. نکته مهم آنکه فوتسال ایران پیش از جام جهانی، روزهای پرماجرایی را پشت سر گذاشت و برگزار‌نشدن دیدارهای دوستانه پرشمار و البته ناکامی در استخدام مربی خارجی نیز در مسیر موفقیت‌نداشتن تیم ملی نقش‌آفرین بود. با توجه به عملکرد وحید شمسایی، احتمال استعفای او از هدایت تیم ملی بعد از یک تجربه قهرمانی و یک تجربه نایب‌قهرمانی در آسیا و حذف زودهنگام تیم ملی از جام جهانی 2024 دور از ذهن نیست و باید دید او چه موضع‌گیری‌ای درباره نمایش شاگردانش در مسابقه امروز خواهد داشت.

واکنش حسین شمس به حذف ایران از جام جهانی

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال پس از حذف این تیم در جام جهانی گفت: تا این بازی که چهارمین مصاف تیم ملی بود، هنوز مشخص نبود‌ دروازه‌بان تیم چه‌کسی است. به گزارش ایسنا، حسین شمس، در ارزیابی خود از عملکرد ملی‌پوشان در دیدار با مراکش گفت: با یک بررسی آماری متوجه خواهید شد که در شروع نیمه دوم بازیکنانی که دو گل به ثمر رساندند، تعویض شدند و تا هشت دقیقه بعد دوباره به بازی آمدند. یعنی از دقیقه ۲۲ تا ۳۰ تیمی که دو گل زده بود و خوب بازی می‌کرد، یک‌باره چهار بازیکن اصلی آن تعویض شدند. ای کاش این کار را انجام نمی‌دادند. او با بیان اینکه «باید در بازی با فرانسه جوانمردانه بازی می‌کردیم»، گفت: برخی تعویض‌ها بی‌حساب‌وکتاب بود.دو بازیکن مراکش که در زمین حضور داشتند، مصدوم بودند. مراکش بازیکن نداشت که به زمین بیاورد. شاید اگر بازی به وقت اضافه می‌رفت، آنها با سه نفر بازی می‌کردند، اما ما با اینکه برتری نفری داشتیم، نتوانستیم بهره ببریم. این مشکلات برمی‌گردد به بازی با فرانسه که آن عمل را انجام دادیم. اینکه بخواهیم بازنده شویم، غیرمستقیم به بچه‌ها آموزش می‌دهیم که شما نمی‌توانید مراکش را ببرید و باید بروید با تایلند بازی کنید که همین اتفاق هم افتاد. ای کاش بازی با فرانسه را جوانمردانه بازی می‌کردیم و با یک نتیجه خیلی خوب می‌بردیم. این مسئله باعث شد‌ بچه‌ها فکر کنند‌ مراکش آنها را می‌برد. او علت اصلی نتیجه‌نگرفتن تیم ملی را میانگین سنی بالای بازیکنان دانست و گفت: سن بازیکنان خیلی بالا بود و با ۳۱ سال بیستمین تیم از نظر میانگین سنی بودیم. با شعار جوان‌گرایی تیم را گرفتیم ولی نه‌تنها تیم را جوان نکردیم، بلکه میانگین سنی تیم خیلی بالا بود. کاش تعداد بیشتری جوان می‌بردیم تا حداقل برای چهار سال آینده و جام جهانی بعدی از آنها بیشتر استفاده کنیم. شعار جوان‌گرایی که چند سال است سر می‌دهیم، بیهوده از کار درآمد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها