|

تصمیم دولت و مجلس برای بنزین چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد ‌ پالایشگاه‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند و البته دولت هم در زمینه تأمین خوراک از پالایشگاه‌ها طلبکار است که باید تهاتر انجام شود و باید این مشکلات به نوعی حل شود تا بتوان مشکل کمبود سوخت را حل کرد.

تصمیم دولت و مجلس برای بنزین چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد ‌ پالایشگاه‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند و البته دولت هم در زمینه تأمین خوراک از پالایشگاه‌ها طلبکار است که باید تهاتر انجام شود و باید این مشکلات به نوعی حل شود تا بتوان مشکل کمبود سوخت را حل کرد. رمضانعلی سنگدوینی به ایلنا گفت: «یکی از مهم‌ترین احکام در برنامه هفتم توسعه، بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت است. اینکه روزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم رقم بالایی است و قبل از هر اقدامی باید این روند کنترل شود. اکنون مسئله ناترازی نیست؛ زیرا هرقدر هم بنزین تولید شود، مصرف می‌شود». او افزود: اکنون ۵۰ درصد مردم خودرو دارند و تعداد زیادی نیز بیش از یک خودرو در اختیار دارند. خودروهایی که در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر مصرف سوخت دارد و این رویه مهم‌ترین موضوعی است که در راستی حل مشکل بنزین باید اصلاح و ساماندهی شود.

 ما صندوقی در بودجه با عنوان صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوخت تعریف کردیم و دوهزارو 500 میلیارد تومان هم اعتبار برای آن در نظر گرفتیم تا مصرف را اصلاح کنیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه خودرویی که ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد باید از چرخه تولید خودرویی کشور خارج شود، تأکید کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با مدیران پالایشگاه‌ها و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش داشتیم، عنوان شد که پالایشگاه‌ها تا حدی امکان تولید دارند و بیش از این میسر نیست. هرچند برنامه افزایش تولید در دستور کار قرار دارد اما موضوع اصلی این است که ابتدا باید بخش تقاضا را سامان دهیم؛ زیرا افزایش عرضه فقط به مصرف بیشتر دامن می‌زند. راه دیگر اینکه باید سبد سوخت را متنوع کنیم و علاوه‌بر بنزین باید سی‌ان‌جی را به میزان بیشتری وارد چرخه سبد سوخت کنیم. همچنین باید از ظرفیت ال‌پی‌جی تولیدی در کشور نیز استفاده کنیم. مشکل ما این است که علاوه‌بر بنزین، به لحاظ تولید گاز هم مشکل داریم و این باعث می‌شود در آینده نتوانیم خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین را تأمین کنیم و این در‌حالی است که نیروگاه‌ها هم با مشکل تأمین سوخت مواجه خواهند شد. بنابراین راهی جز بهینه‌سازی مصرف انرژی نداریم. او ادامه داد: باید تنوع مصرف انرژی را بالا ببریم، کیفیت خودروها بالا برود و دولت در مورد قیمت بنزین تصمیم‌گیری درستی داشته باشد. باید لایحه ارائه دهد و مجلس بررسی کند. البته اکنون زمان اجرای آن نیست؛ زیرا در صورت بالارفتن قیمت بنزین، سفره و اقتصاد مردم دچار مشکل می‌شود و قیمت تمام کالاها افزایش می‌یابد. نتیجه اینکه طبقه پایین جامعه نمی‌تواند از پس زندگی خود برآید. بنابراین راهکار اصولی این است که باید این زنجیره را اصلاح کنیم. سنگدوینی تأکید کرد: امروز پالایشگاه‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند. البته دولت هم در زمینه خوراک از آنها طلبکار است که باید تهاتر انجام شود. باید این مشکلات به نوعی حل شود و ما باید کنار هم بتوانیم مشکل کمبود سوخت را حل کنیم که راه اصلی آن نیز بهینه‌سازی مصرف است. برای افزایش قیمت نیز ابتدا باید ساختار را اصلاح کنیم. نمی‌توانیم افزایش قیمت را اعمال کنیم و سفره مردم دچار مشکل شود. باید ساختاری ایجاد شود که اگر درآمدی از افزایش قیمت به دست آمد، به‌نفع مردم بوده و به جیب اقشار کم‌درآمد برود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها