|

حمایت اردوغان از فلسطین

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از جمله رهبرانی بود که بخش اعظم سخنرانی خود در سازمان ملل را به فلسطین اختصاص داد. اردوغان از سایر کشورهایی که فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند دعوت کرد تا با قرارگرفتن در سمت درست تاریخ در این مقطع حساس، هرچه زودتر کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

 محمود فاضلی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از جمله رهبرانی بود که بخش اعظم سخنرانی خود در سازمان ملل را به فلسطین اختصاص داد. اردوغان از سایر کشورهایی که فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند دعوت کرد تا با قرارگرفتن در سمت درست تاریخ در این مقطع حساس، هرچه زودتر کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

کشتار 353 روز در غزه ادامه دارد. بیش از 41 هزار فلسطینی در حملات رژیم اسرائیل که از هفتم اکتبر 2023 تاکنون بی‌وقفه ادامه دارد جان خود را از دست ‌داده‌اند. 41 هزار نفر که اغلب کودک و زن بودند به‌‎طرز ظالمانه‌ای از زندگی محروم شدند. بازهم هیچ‌کس نمی‌داند بیش از 10 هزار نفر غزه‌ای که اغلب کودک بودند کجا هستند. نزدیک به 100 هزار نفر مجروح و معلول شده‌اند. 172 خبرنگار هنگام تلاش برای انجام‌ وظیفه در شرایط سخت کشته شدند. بیش از 500 امدادگر که برای نجات جان افراد کار می‌کردند کشته شدند. بیش از 210 نفر از کارکنان سازمان ملل و امدادگران کشته شدند. آنها برای کمک بشردوستانه به مردم غزه رفته بودند که با گرسنگی و تشنگی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. آنها به 820 مسجد و سه کلیسا که حتی در جنگ هم نباید به آنها لطمه زد، حمله کردند. آنها ده‌ها بیمارستان، صدها مدرسه و بیش از 130 آمبولانس حامل بیماران را هدف قرار دادند. غزه در نتیجه حملات اسرائیل به بزرگ‌ترین قبرستان کودکان و زنان جهان تبدیل‌ شده است.

صدها کودک غزه جان خود را از دست ‌داده‌اند و هنوز هم می‌میرند؛ زیرا نمی‌توانند یک‌ لقمه‌ نان خشک، یک جرعه آب یا یک‌ کاسه سوپ پیدا کنند. در غزه فقط کودکان از دست نرفته‌اند، بلکه سیستم سازمان ملل، حقیقت، ارزش‌هایی که غرب مدعی دفاع از آن است، یکی‌یکی از بین رفته‌اند. ای سازمان‌های حقوق بشری، مگر آنهایی که در غزه و کرانه باختری هستند انسان نیستند؟ آیا کودکان در فلسطین حق تحصیل، زندگی و بازی در خیابان را ندارند؟ ای سازمان‌های رسانه‌ای بین‌المللی، آیا خبرنگارانی که اسرائیل در پخش زنده، آنها را به قتل رساند و دفاترشان را مورد حمله قرار داد، همکاران شما نیستند؟ ای شورای امنیت سازمان ‎ملل، برای جلوگیری از نسل‌کشی غزه، برای جلوگیری از این ظلم، منتظر چه‌چیزی هستید؟ منتظر چه‌چیزی هستید تا شبکه قتل‌عامی را که جان شهروندان خود و مردم فلسطین را به خطر می‌اندازد و کل منطقه را برای شکوفایی سیاسی خود به جنگ می‌کشاند، متوقف کنید؟ درحالی‌که در غزه، رام‌الله و لبنان کودکان درحال مرگ هستند و نوزادان می‌میرند، جامعه جهانی آزمون بسیار بدی را پشت سر گذاشته‌ است. آنچه در فلسطین می‌گذرد نشان از یک فروپاشی بزرگ اخلاقی است.

اسرائیل با نادیده‌گرفتن حقوق اولیه بشر دست به پاک‌سازی قومی و نسل‌کشی آشکار علیه یک ملت می‌زند و قدم‌به‌قدم سرزمین‌های آنها را اشغال می‌کند. آزادی و استقلال فلسطینی‌ها که از ابتدایی‌ترین حقوقشان است از آنها گرفته ‌شده‌. آنها نیز بحق با این اشغالگری و این اقدامات پاک‌سازی قومی مخالفت کرده و از حقوق مشروع مقاومت خود استفاده می‌کنند. مقاومت موجه مردم فلسطین دربرابر کسانی که سرزمین آنها را اشغال می‌کنند آن‌قدر شرافتمندانه است که نمی‌توان آن را نامشروع دانست. حماس بارها اعلام کرده‌ است پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته و گفته دولت اسرائیل با بدترکردن دائم اوضاع، بهانه‌جویی و کشتن خیانتکارانه طرفی که در زمان آتش‌بس با او مذاکره می‌کرد، به‌وضوح نشان داده‌ است که خواهان صلح نیست. نباید فریب تلاش اسرائیل برای فرصت‌کشی را خورد. در فضایی که قطع‌نامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل اجرا نمی‌شود، اقدامات قهری علیه اسرائیل باید در دستور کار قرار بگیرد. نتانیاهو و شبکه قتل او باید توسط اتحاد بشریت متوقف شوند. باید آتش‌بس فوری و دائمی تضمین شود، تبادل گروگان‌ها و اسرا باید انجام شود و کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع و بدون وقفه به غزه برسد. 70 درصد منابع آبی غزه و 75 درصد نانوایی‌ها تخریب‌شده و 95 درصد مراکز بهداشتی به‌طور جزئی یا کلی آسیب‌ دیده‌اند. 150 هزار خانه به‌طور کامل تخریب‌، 200 هزار خانه نیمه‌خراب‌ و 80 هزار خانه غیرقابل‌ سکونت شده‌ است. مردم غزه فقط می‌توانند به یک‌چهارم کمک‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته ‌باشند. ما همچنین در کنار مردم و دولت لبنان هستیم که اسرائیل در روزهای اخیر حملات خود را علیه آنها افزایش داده‌ است. تا کسانی‌ که 41 هزار نفر را به قتل رساندند، از کسی که دستور داد تا کسی که ماشه را کشید و بمب را انداخته، پاسخ‌گوی جنایاتی که مرتکب شده‌اند نباشند، تا آن زمان وجدان‌ها آرام نمی‌گیرد. هزینه میلیاردها دلار خسارت واردشده به شهرهایی که به ویرانه تبدیل شده‌اند باید از عاملان آن گرفته‌ شود. از پرونده تشکیل‌شده توسط جمهوری آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که جنایات اسرائیل بدون مجازات نمی‌ماند. مشکل واقعی، اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل است. ایجاد کشور مستقل و یکپارچه از لحاظ جغرافیایی فلسطین، براساس مرزهای 1967، به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، دیگر قابل تعویق نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها