|

جایزه نوبل فیزیک برای هوش مصنوعی

جایزه نوبل فیزیک امسال به جان اچ‌‌ هاپفیلد و جفری ای‌ هینتون به پاس اکتشافات بنیادی و ابداعاتی که یادگیری ماشینی با شبکه عصبی مصنوعی را ممکن ساخت، اختصاص یافت. این دو دانشمند از فیزیک برای یافتن الگوهایی در اطلاعات استفاده کردند. آنها با استفاده از فیزیک شبکه‌های عصبی مصنوعی را آموزش دادند. یادگیری ماشینی برای مدت طولانی در پژوهش‌ها از جمله مرتب‌سازی و تجزیه‌وتحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، اهمیت داشته است.

جایزه نوبل فیزیک برای هوش مصنوعی

جایزه نوبل فیزیک امسال به جان اچ‌‌ هاپفیلد و جفری ای‌ هینتون به پاس اکتشافات بنیادی و ابداعاتی که یادگیری ماشینی با شبکه عصبی مصنوعی را ممکن ساخت، اختصاص یافت. این دو دانشمند از فیزیک برای یافتن الگوهایی در اطلاعات استفاده کردند. آنها با استفاده از فیزیک شبکه‌های عصبی مصنوعی را آموزش دادند. یادگیری ماشینی برای مدت طولانی در پژوهش‌ها از جمله مرتب‌سازی و تجزیه‌وتحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، اهمیت داشته است. این دو دانشمند از ابزارهای فیزیک برای ساختن روش‌هایی استفاده کردند که به پایه‌گذاری یادگیری ماشینی قدرتمند امروزی کمک کرد. یادگیری ماشینی مبتنی‌بر شبکه‌های عصبی مصنوعی در‌حال‌حاضر انقلابی در علم، مهندسی و زندگی روزمره ایجاد کرده‌اند. دو برنده جایزه نوبل فیزیک امسال از ابزارهای فیزیک برای توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که پایه و اساس یادگیری ماشینی قدرتمند امروزی است. جان هاپفیلد شرایطی فراهم کرد که می‌تواند تصاویر و انواع دیگر الگوها را در داده‌ها ذخیره و بازسازی کند.

همچنین جفری هینتون روشی را ابداع کرد که می‌تواند به طور مستقل ویژگی‌ها را در داده‌ها پیدا کند و بنابراین کارهایی مانند شناسایی عناصر خاص در تصاویر را انجام دهد. جان هاپفیلد شبکه‌ای اختراع کرد که از روشی برای ذخیره و بازآفرینی الگوها استفاده می‌کند و در آن می‌توانیم گره‌ها را به صورت پیکسل تصور کنیم. شبکه هاپفیلد از فیزیک استفاده می‌کند که ویژگی‌های یک ماده را از روی اسپین اتمی آن توصیف می‌کند. اسپین از خاصیت‌های بنیادی ذرات زیراتمی است که هر اتم را به یک آهن‌ربای کوچک تبدیل می‌کند. مطالعات برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۴ تاکنون بیشترین فایده‌ها را داشته است. الن مونز، رئیس کمیته نوبل فیزیک، می‌گوید: «در فیزیک، ما از شبکه‌های عصبی مصنوعی در طیف وسیعی از زمینه‌ها، مانند توسعه مواد جدید با ویژگی‌های خاص‌ استفاده می‌کنیم. دستاوردهای برندگان فیزیک امسال بر پایه‌های علم فیزیک استوار بوده است. آنها راه کاملا جدیدی را به ما نشان داده‌اند تا از رایانه‌ها برای گرفتن کمک و راهنمایی برای مقابله با بسیاری از چالش‌ها استفاده کنیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها