|

‌مخالفت‌ها در اروپا علیه ارسال مهمات به اسرائیل

کارگران بندر پیرآس یونان که مدیریت آن با شرکت COSCO است، اخیرا از بارگیری کانتینر حامل مهمات به مقصد اسرائیل جلوگیری کردند. کانتینر از مقدونیه شمالی به بندر پیرآس رسیده بود و مقصد نهایی آن بندر حیفای اسرائیل بود.

‌مخالفت‌ها در اروپا علیه ارسال مهمات به اسرائیل

محمود فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: کارگران بندر پیرآس یونان که مدیریت آن با شرکت COSCO است، اخیرا از بارگیری کانتینر حامل مهمات به مقصد اسرائیل جلوگیری کردند. کانتینر از مقدونیه شمالی به بندر پیرآس رسیده بود و مقصد نهایی آن بندر حیفای اسرائیل بود. اعضای «اتحادیه کارگران حمل‌ونقل در اسکله‌های پیرآس» (ENDEP) که وابسته به حزب کمونیست یونان است، با اعلام فراخوانی از کارگران بندر یادشده خواسته تا جلوی بارگیری محموله گرفته شود. در این تجمع اعتراضی، مرکز کار پیرآس و دیگر سندیکاهای کاری مشارکت کردند. تجمع‌کنندگان شعارهایی علیه ناتو، اسرائیل و اتحادیه اروپا سر داده و فریاد زدند «کارگران این بندر دست خود را به خون مردم آغشته نمی‌‎کنند».

رئیس اتحادیه کارگران حمل‌ونقل در اسکله‌های پیرآس در سخنانی اظهار کرد: «ما تصمیم اتخاذشده را در جلسه عمومی این اتحادیه اجرا کردیم و اجازه نخواهیم داد هیچ محموله جنگی‌ای جهت ادامه نسل‎‌کشی مردم فلسطین از بندر پیرآس ارسال شود. اجازه ندادیم کانتینر حامل مهمات بارگیری شود. وقت آن است که محکم فریاد بزنیم که اجازه نمی‎‌دهیم بندر پیرآس به پایگاه جنگی تبدیل شود. هیچ محموله‌‎ای برای کشتن زنان و کودکان فلسطین و لبنان از این مکان ارسال نخواهد شد. ما خواستار توقف هرگونه مداخله یونان در جنگ و طرح‌های امپریالیستی که ممکن است کشور و بندر پیرآس را به هدف اقدامات تلافی‌جویانه تبدیل کند، هستیم. بندر پیرآس جای قصابان مردم فلسطین و لبنان نیست».

مسئول بخش بین‌‎المللی اتحادیه کارگران فلسطینی مقیم یونان نیز از ابتکار کارگران بندر پیرآس قدردانی و تأکید کرد از مبارزه، حمایت و همبستگی شما، نیرو و صبر می‎‌گیریم. تنها امید فلسطینیان به مردمان کشورها نه دولت‌‎های آنهاست.

با آغاز درگیری‌ها در غزه، حزب کمونیست یونان بارها حملات اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و با انتشار بیانیه‌های اعتراضی با اشاره به روند تشدید خطرناک بحران و وقوع جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه و فرامنطقه، هشدار داده است. به اعتقاد این حزب، «در صورت حمله اسرائیل و متحدانش به ایران، بحران ابعاد وحشتناکی پیدا خواهد کرد. سیاست دولت نتانیاهو نه‌تنها علیه منافع مردم منطقه بلکه علیه مردم اسرائیل است. هشدار داده بودیم که وحشیگری علیه مردم فلسطین، ترور رهبران سیاسی، بمباران و حمله زمینی علیه خاک لبنان دروازه‌های جهنم برای مردمان منطقه را خواهد گشود». حزب کمونیست یونان با انتقاد مجدد از دولت راست‌گرای آقای میچوتاکیس خواستار بازگشت ناوچه یونانی از دریای سرخ، قطع هرگونه حمایت از دولت قاتل اسرائیل، عدم مشارکت یونان در جنگ‌‎های امپریالیستی و بسته‌شدن پایگاه‌های ناتو در کشور شد.

اخیرا حزب چپ‌گرای «جبهه نافرمانی واقع‌بینانه اروپایی» یونان موسوم به MERA25 نیز که از سوی آقای واروفاکیس وزیر دارایی اسبق مدیریت می‌‎شود، اعلام کرد «کشتی «ام‌وی‌کاترین» که حامل چندین تن مواد منفجره RDX برای شرکت صنایع نظامی اسرائیل (Israel Military Industries Ltd) است، احتمال دارد طی روزهای آتی در یکی از بنادر یونانی پهلوگیری کند. مهمات مورد نظر در نسل‎‌کشی 2.3 میلیون فلسطینی و کشتار مردم لبنان توسط اسرائیلی‎‌ها استفاده خواهد شد».

حزب یادشده از مردم یونان دعوت کرده تا هوشیاری خود را حفظ کرده و مانع از ورود کشتی مذکور به بنادر کشور شوند تا یونان در نسل‎‌کشی‌ای که در فلسطین در جریان است، شریک جرم نشود. مقامات کشور نامیبیا نیز از پهلوگیری این کشتی در بنادر خود جلوگیری کردند. کشتی مذکور همچنان تحت پرچم پرتغال حرکت می‌‎کند اما پرتغال از شرکت کشتیرانی صاحب «ام‌وی‌کاترین» خواسته است تا از پرچم کشور دیگری استفاده کند. این حزب چپ‌گرای یونانی مدعی شده است اخیرا کشورهای مونته‌نگرو و اسلوونی نیز با پهلوگیری کشتی در بنادر خود مخالفت کرده و این کشتی‎‌ها در حال حرکت در دریای آدریاتیک به سمت جنوب هستند و بنابراین به آب‎‌های یونان نزدیک شده و ممکن است در یکی از بنادر پهلوگیری کنند.

واروفاکیس‌، در ابتکاری دیگر، فهرستی از جنایت‎‌های جنگی رژیم اسرائیل را در رابطه با مردم غزه منتشر کرد. مدافعان حمله اسرائیل به شهر غزه‌ از او خواستند فهرست مفصلی درباره جنایتی که اسرائیل از آغاز حمله حماس انجام داده، ارائه کند؛ «به نظر من اسرائیل برای تحقق پاک‌سازی نژادی در غزه جنایت‌های جنگی انجام می‌دهد و روش‌های مشابهی را در کرانه باختری و بیت‌المقدس به کار گرفته است».

به باور او، در معاهده اصلی «رم» درباره کشتار جمعی، ماده «6» درباره ایجاد وضعیت عمدی وخیم معیشتی برای یک گروه است که هدف آن نابودی وضعیت مادی آنهاست. از مصادیق آن محاصره کامل نوار غزه و محروم‌کردن ساکنان آن از برق، غذا و تشدید محاصره‎‌ای است که از سال 2007 آغاز شده است. به اعتقاد واروفاکیس، اقدامات اسرائیل در راستای جنایت‌های جنگی و نقض شدید توافق‌های ژنو برای سال 1949 درباره قتل‌های عمدی است. شکنجه روانی شدیدی که فلسطینی‎‌ها هر شب بدون برق و به خاطر نگرانی درباره زندگی خود با ادامه حملات اسرائیل با آن مواجه هستند، جبران‌ناپذیر است. تأثیر محاصره کامل غزه بر سلامت روانی و عاطفی کودکان بسیار مهم است. واروفاکیس در روزهای نخست حوادث غزه در توییتر تأکید کرده بود «راه برای خاتمه‌یافتن خونریزی وحشیانه بین فلسطینی‎‌ها و اسرائیلی‎‌ها مستلزم یک گام اساسی است. رژیم آپارتاید و اشغالگری اسرائیل باید خاتمه یابد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها