|

در انتظار نخستین ال‌کلاسیکوی فصل

تقابل غول‌ها در برنابئوی جدید

رئال مادرید و بارسلونا در اوج آمادگی و با بهترین فرم ممکن به اولین ال‌کلاسیکوی فصل رسیدند. به گزارش فوتبال ۳۶۰، انتظارها به سر رسید و فوتبال اسپانیا برای نخستین ال‌کلاسیکوی فصل آماده می‌شود.

تقابل غول‌ها در برنابئوی جدید

رئال مادرید و بارسلونا در اوج آمادگی و با بهترین فرم ممکن به اولین ال‌کلاسیکوی فصل رسیدند. به گزارش فوتبال ۳۶۰، انتظارها به سر رسید و فوتبال اسپانیا برای نخستین ال‌کلاسیکوی فصل آماده می‌شود. رئال مادرید و بارسلونا امشب در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف هم می‌روند و تیم برنده صدر جدول رقابت‌های فصل 2025-۲۰۲۴ لالیگای اسپانیا را از آن خود خواهد کرد. غول‌های فوتبال اسپانیا در اوج آمادگی و با کسب پیروزی‌های متوالی در لالیگا و اروپا به هم رسیده‌اند و همه‌ چیز برای یک آتش‌بازی به‌یادماندنی جدید آماده است. این بزرگ‌ترین هماوردی فوتبال جهان است که برنابئوی جدید از آن پذیرایی می‌کند. مصاف رودرروی رئال مادرید و بارسلونا، قدرت‌های اصلی فوتبال در اسپانیا، تیم پیشتاز در جنگ بر سر قهرمانی را مشخص خواهد کرد. بارسلونا با ۲۷ امتیاز (از ۳۰ امتیاز ممکن) صدرنشین است و رئال مادرید با ۲۴ امتیاز در رده دوم قرار دارد. پیروزی بلوگرانا در خانه حریف نه‌تنها اختلاف امتیاز را به عدد شش می‌رساند بلکه کفه ترازو در بازی‌ رودررو را هم به نفع بارسلونا سنگین خواهد کرد. در طرف دیگر اما پیروزی رئال مادرید به معنی جابه‌جایی جایگاه دو تیم در صدر جدول و پیشتازی کهکشانی‌ها با حداقل اختلاف است. رئال مادرید تا پیش از این مسابقه در ۴۲ بازی لالیگایی متوالی متحمل شکست نشده و فرار از باخت در ال‌کلاسیکو به معنی دستیابی به رکورد تاریخ فوتبال اسپانیا (۴۳ مسابقه متوالی، بدون شکست) خواهد بود؛ رکوردی که بارسلونا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تحت هدایت ارنستو والورده به ثبت رساند. 

رئال و بارسا در وسط هفته منتهی به ا‌ل‌کلاسیکو، دو غول بزرگ فوتبال آلمان را با نمایش‌های خیره‌کننده از پا درآوردند و در نهایتِ روحیه و انگیزه عازم سانتیاگو برنابئو می‌شوند. رئال مادرید تا دقیقه ۶۰ با دو گل از دورتموند عقب بود اما در نهایت با سه‌ گل وینیسیوس جونیور به برتری ۵ بر ۲ دست یافت و بایرن مونیخ خاطرات شکست‌های اخیر مقابل بایرن را با به خاک و خون کشیدن شاگردان ونسان کمپانی و رقم‌زدن برتری ۴ بر یک در ورزشگاه المپیک مونتجوئیک به فراموشی سپرد. رافینیا و وینیسیوس حالا برای ادامه رؤیای شیرین وسط هفته نقشه می‌ریزند. بارسلونا با ۹ پیروزی از ۱۰ مسابقه قله فوتبال اسپانیا را تصاحب کرده و امید هواداران آبی‌اناری‌پوش برای بازگشت به روزهای خوب تحت هدایت هانسی فلیک بالا گرفته. اما رئال مادرید در کنار اتلتیکو جزء تنها تیم‌های بدون شکست این فصل لالیگای اسپانیا به شمار می‌رود. لوس بلانکوس از ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تاکنون یعنی در طول دقیقا ۱۴ ماه هرگز یک مسابقه لالیگا را با شکست پشت سر نگذاشته و در ۴۲ مسابقه لالیگایی اخیر (بعد از شکست در شهرآورد سال گذشته مادرید) ۳۱ پیروزی و ۱۱ تساوی به دست آورده. گذر از رکورد ۴۳ مسابقه‌ای بارسلونای والورده (۳۴ برد و ۹ تساوی) با در امان ماندن از گزند حملات امشب بلوگرانا ممکن خواهد شد، چون بازی بعدی مادرید با تیم قعرنشین والنسیاست. بازگشت چشمگیر و ارزشمند در مقابل دورتموند با هنرنمایی کم‌نظیر وینیسیوس جونیور، مدعی اصلی کسب توپ طلای امسال فوتبال جهان به دست آمد. بال تکنیکی برزیلی در ۳۵ شروع اخیر خود در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روی ۳۵ گل اثر مستقیم گذاشته و علاوه بر به ثمر رساندن ۲۰ گل، ۱۵ پاس گل هم داده. وینیسیوس همچنین در مقابل بارسا هم آمار خوبی دارد و در چهار ال‌کلاسیکوی اخیر خود روی هفت گل تأثیر مستقیم گذاشته. او مجموعا در ۱۷ مسابقه مقابل بارسلونا هفت بار به گل رسیده که بعد از هشت گل مقابل والنسیا بهترین رکورد شخصی ثبت‌شده او در مقابل هر حریف دیگر به شمار می‌رود.

جود بلینگام و کیلیان امباپه در کنار وینیسیوس مهیا و تشنه درخشش هستند و رئال با تمام قوا برای بر‌هم‌زدن شروع موفق فلیک در بارسلونا تلاش می‌کند. سرمربی سابق بایرن مونیخ احتمالا نمی‌توانست شروع بهتری را برای دوران حضور خود در ایالت کاتالونیا آرزو کند. شکست ۴ بر ۲ مقابل اوساسونا تنها لغزش بلوگرانا در تمام فصل لالیگا تا به اینجای کار به شمار می‌رود و برتری قاطع ۵ بر صفر مقابل سویا که هفته گذشته رقم خورد، شاگردان فلیک را به آمار بلند ۳۳ گل در ۱۰ مسابقه نخست فصل جاری لالیگا رساند؛ بیشتر از هر تیم دیگر در این مقطع از هر فصل دیگر در تاریخ لیگ اسپانیا و فقط کمتر از رئال مادرید تحت هدایت زیدان (۳۴ گل در ۱۰ مسابقه). در رقابت‌های این فصل فوتبال اروپا تنها ۹ بازیکن روی بیش از ۱۰ گل اثر مستقیم گذاشته‌اند. از این ۹ نفر، سه بازیکن پیراهن بارسلونا را به تن می‌کنند؛ روبرت لواندوفسکی با ۱۲ گل و دو پاس گل، لامینه یامال با چهار گل و شش پاس گل و رافینیا با پنج گل و پنج پاس گل. جز رافینیا در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا تنها دو نفر دیگر به آمار پنج گل و پنج پاس گل رسیده‌اند؛ کول پالمر (شش گل و پنج پاس گل) و محمد صلاح (پنج گل و پنج پاس گل). سه ‌گل خاطره‌ساز رافینیا در شب فروپاشی دفاع باواریایی به شکستن طلسم شش شکست متوالی بارسا مقابل بایرن منجر شد و فلیک این نتیجه را با ترکیب جوانی به دست آورد که میانگین سنی آن تنها ۲۴‌سال‌و ۱۸۵ روز است؛ جوان‌ترین ترکیب بارسا در رقابت‌های ۱۴ سال اخیر لیگ قهرمانان اروپا و بعد از جدال با باته‌بوریسوف در دسامبر ۲۰۱۱ (۲۳‌سال‌و ۹۳ روز).

بارسا از آزمون بزرگ تقابل با بایرن با موفقیت تمام خارج شد اما سفر به برنابئو برای تقابل با رئال مادرید مسلما مهم‌ترین دردسر فلیک در نیمه اول فصل جاری فوتبال اسپانیا خواهد بود. هر پنج سرمربی اخیر بارسلونا نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی خود را با شکست پشت سر گذاشته‌اند؛ فهرستی شامل ژاوی، رونالد کومان، کیکه ستین، ارنستو والورده و لوئیس انریکه. خراردو مارتینو به‌عنوان آخرین سرمربی بلوگرانا در اولین تقابل خود با رئال مادرید (در سال ۲۰۱۳ و با نتیجه ۲ بر یک) برنده از زمین خارج شد. پیروزی بارسلونا اختلاف دو تیم در صدر جدول را به شش امتیاز می‌رساند و کار مادریدی‌ها برای جبران فاصله دشوار خواهد شد.

فلیک برای به‌دست‌آوردن این سه امتیاز مهم به درخشش لامینه یامال در میانه میدان احتیاج مبرم خواهد داشت. قهرمان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در ۱۰ مسابقه نخست فصل جاری لالیگا به آمار شش پاس گل دست یافته؛ عددی که بعد از خروج لیونل مسی هیچ بازیکن دیگری در بارسا به آن دست نیافته بود. فلیک برای این مسابقه مصدومانی مانند مارک آندره ترشتگن، آندریاس کریستنسن، فران تورس و رونالد آرائوخو را در اختیار ندارد. رئال مادرید در سال‌های اخیر و با استفاده از افول بارسا به دلیل مشکلات مالی رکورد عملکرد خود در ال‌کلاسیکو را تا حد زیادی بهبود داده و در هر چهار تقابل اخیر با بارسلونا به پیروزی دست یافته. برتری در این مسابقه مادریدی‌ها را به رکورد پنج پیروزی متوالی در ال‌کلاسیکو می‌رساند که در ۵۹ سال اخیر فقط یک بار و در حد فاصل سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ رقم خورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها