|

در حال به روز رسانی؛

پزشکیان: نیامدن ۶۰ درصد از مردم پای صندوق رای نگران کننده‌است/ جلیلی معتقد به توسعه در قفس است/ من قائل به رفع تحریم هستم/ جلیلی:باید آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کرد/ در برجام باید طلبکار باشیم

اولین مناظره دو نفره پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار شد.

 پزشکیان: نیامدن ۶۰ درصد از مردم پای صندوق رای نگران کننده‌است/ جلیلی معتقد به توسعه در قفس است/ من قائل به رفع تحریم هستم/ جلیلی:باید آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کرد/ در برجام باید طلبکار باشیم

اولین مناظره دونفره نامزدهای انتخاباتی پس از ۱۵ سال در صدا و سیما امشب ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به طور مستقیم از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

این مناظره حول محور فرهنگ و سیاست خواهد بود که قرار است به حدود ۱۲ تا ۱۳ موضوع و پرسش پیرامون این مسائل پرداخته شود.

*********

جمع‌بندی

جلیلی:

*ما می‌خواهیم رییس‌جمهور شویم. قبلا باید می‌فهمیدید و می‌دانستید که چه کنید. ما هزاران ساعت با کارشناسان صحبت کردیم. برنامه من در کشاورزی، اقتصاد،‌نقدینگی، سیاست خارجی و ... مشخص است. شما باید به جمع‌بندی رسیده باشید.

*در دولت قبل مشکل این بود که همه‌ش می‌گفتند می‌خواهیم بررسی کنیم.

*در اف ای تی اف و برجام باید طلبکار باشیم. این طور نیست که بنشینیم و خودمان را منحصر کنیم. اگر می‌گویند ما متعهد نمی‌شویم، نباید رو به قبله بایستیم. اگر نمی‌شود نفت فروخت باید راه‌ها را پیدا کنیم.

*برنامه ما در سیاست خارجی همین است که نباید معطل ۳ قدرت شد. ۲۰۰ کشور وجود دارد. باید اقتصاد ایران جانمایی شود. باید روز به روز فرصت‌های کشور را کشف کنیم. هر سفارت یک سکوی اقتصادی شود.

*شهید رییسی رفت پاکستان. ۷۰ میلیارد دلار واردات دارند که حداقل می‌توانیم در ۱۶ میلیارد دلار آن سهیم باشیم.

*منافع ملت را باید با قدرت و قوت دنبال کرد.

*اگر ۶ قطع‌نامه داریم ۳ تای آن زمان آقای لاریجانی بوده و آقای ظریف سفیر در سازمان ملل بوده است. بررسی کنید و ببینید در این مسیر چه کردند که طرف مقابل به طمع قطعنامه بیفتد.

*۸ سال رشد صفر و منفی داشتیم و حاصلش این شد.

*ما می‌گوییم باید حرکت کرد که فشار از روی مردم برداشته شود. این که شما می‌گویید رشد ۸ درصد نمی‌شود یعنی نمی‌خواهید کاری کنید.

*در بحث تحریم‌ها وقتی شروع شد، وقتی کمیته مقابله با تحریم را گذاشتیم مشکلات کمتر شد.

*از پایین‌ترین سطح و کارشناس و معاون آمدم بالا. ۱۸ سال طول کشید تا من به جایگاه دبیری شورایعالی امنیت ملی شدم. در زمان من ۱۸ میلیارد دلار با آمریکای لاتین قرارداد بسته شد.

*مردم متوجه می‌شوند چه کسی وعده الکی می‌دهد.

*اگر دولتی معتقد باشد که ۸ درصد رشد روی حساب و کتاب نوشته شده، موفق می‌شود.

*ضعف را با ضعف نمی‌شود برطرف کرد، ضعف را با قدرت می‌شود برطرف کرد.

*همان شب و پیش از آتش زدن سفارت بیان کردند که جلیلی گفت این یک تهدید است.

*من در جلسه شورایعالی امنیت ملی گفتم که امشب باید به قضیه سفارت و حمله به سفارت توجه داشته باشید. هشدار دادم اما توجه نکردند.

*وقت انتخاب و تصمیم است. یک نگاه این است که در مورد برنامه و هدف و رشد ۸ درصد و ... بگویند نداریم و نمی‌شود. این نگاه کشور را عقب می‌اندازد. یک نگاه هم این است که قانون می‌گوید باید رشد ۸ درصد داشته باشید. نگاه ما این است. با صدها ساعت جلسه و مشاوره با طیف‌های مختلف به جمع‌بندی رسیده‌ایم. ما یک جهان فرصت داریم و می‌توانیم جهش داشته باشیم. همه مردم را می‌توانیم مشارکت دهیم.

*ما این رویکرد را قبول نداریم که اگر روزی ۷۰۰ نفر هم مردند اشکالی ندارد چون اف ای تی اف را امضا نکردیم پس واکسن هم نداریم.

 

پزشکیان:

*حرف‌های شما جهت گیری است، برنامه نیست، برنامه تعریف دارد. در سایت شما هم چیزی نیست. روش نگارش برنامه از نظر علمی مهم است. مگر به دولت رئیسی معتقد نیستی؟ کارهای دولتش خوب بوده یا نه؟ حضرتعالی نمی‌توانی برنامه درست بنویسی، شما نمی‌توانی برای وزارت بهداشت برنامه بنویسی. یا نمی‌دانید برنامه چیست، ‌یا کپی پیست کرده‌اید.

*علم روش و چهارچوب روشن دارد. اینکه ۴ تا کلمه یاد بگیرم و بگویم، اینکه نشد برنامه. نوشتن یک چشم انداز ساده، نیاز به هماهنگی با تک تک افراد یک سازمان دارد. با این روند امکان رشد ۸ درصد وجود ندارد، داریم سر مردم را کلاه می‌گذاریم.

*مردم گوشت چقدر است؟ خانه چند است؟  چند بود، چقدر شد؟ کاری نکنید آدم بگوید. ما زندگی مردم را با چالش مواجه کردیم. شما می‌خواهید بایستید، شما می‌توانید مردم نمی‌توانند. تمام افرادی که استخدام کردید، ادم‌های دور شماست. دولت رئیسی بودید، در سایه بودید، می‌آمدید در آفتاب و عمل می‌کردید. شما یک بنگاه اداره نکردید چطور می‌خواهید یک مملکت را اداره کنید؟

*شورای عالی امنیت ملی ریاستش با رئیس جمهور است، یک نفر نمی‌تواند کار را پیش ببرد، نگو چون من رئیس بودم، عملی شد. اخه فردی که یک اداره را اداره نکرده، نمی‌شود سازمان را اداره کرد. شما کدام اداره را اداره کردید؟

*من مسعود پزشکیان، در چارچوب حضرت علی، معتقدم حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهد درست شود، باید به حرف‌های علی (ع) عمل کند. در مقابل مردم اعلام می‌کنم، از انتخابات کنار می‌روم به شرطی که ۸ درصد رشد دهید اگر ندادید، اعدام شوید. وعده می‌دهید و خلاف عمل می‌کنید.

*۴۵ سال است از این حرف‌ها به مردم می‌زنید، چرا جوابگو نیستید؟ چرا ۶۰ درصد مردم پای صندوق نمی‌آیند؟ دولت قوی پشتوانه قوی می‌خواهد؟ کسی که امتحان نداده، قدرتش را نشان نداده، نمی‌تواند مملکت اداره کند. منابع مملکت نابود می‌شود، شما هم می‌گویید ما در عزت هستیم و هزارتا چی چی؟! دوستان شما همان کسانی بودند که سفارت عربستان را آتش زدند. همون آدم‌ها در ستاد شما هستند، در صداوسیما کار می‌کنند؟

*آتش به اختیارانی که آمدند و آتش زدند، دولت مگر می‌توانست با آنان چیکار کند؟ اینکه باید هسته‌ای داشته باشیم، یک بحث است، اینکه در این کشور، برجام و FATF را قفل کنیم و بگوییم برنامه داریم، نمی‌شود. مردم ببینید، این وضعیت ماست.

*نگاه من به سیاست خارجی با دوستمان فرق دارد، من قائل به رفع تحریم هستم، تحریم چالش است اما می‌گویند این سبک زندگی است و باید خو کنیم. می‌گویند امریکا و غرب از تحریم ما ضرر کرده‌اند و اطرافیانشان می‌گویند. من به سیاست خارجی نگاه ملی دارم. خنثی سازی تحریم از دید من یعنی یک جوان ایرانی با کمترین مشکل، محصولش را به کشور همسایه بفروشد.

*آقای جلیلی معتقد به توسعه در قفس است، سیاست خارجی برای من‌یعنی ارامش روحی و روانی مردم. سیاست خارجی من روند متوقف کردن جوانان و ایجاد زمینه بازگشت جوانان. سیاست خارجی یعنی تامین منافع ملی. سیاست خارجی من برای رفاه مردم است، برای رشد اقتصادی و ثبات در زندگی، سیاست خارجی من برای مردم است نه به هزینه مردم.  اقای جلیلی شما جهت‌گیری را می‌گویی برنامه.

*********

محور: سیاست خارجی

جلیلی:

*سیاست خارجی امتداد مباحث مربوط به داخل است. اگر بخواهیم وضعیت اقتصاد بهبود یابد باید سیاست خارجی فعال داشته باشیم. اشتباه بود که روابط خارجی منحصر به کشورهایی شد که بیشترین اختلاف را با ما دارند. دنیا ۲۰۰ کشور دارد. همین توافق برجام انجام شد و می‌گفتند هم چرخ سانتریفیوژ می‌چرخد هم چرخ زندگی. ۱۵ بار آژانس نوشت که ایران همه تعهدات را انجام داد اما طرف مقابل خارج شد.

*سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌هاست. زود ملت را متهم نکنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. آمریکا از برجام خارج شد و در نتیجه ۱۵۰۰ تحریم داشتیم. اشکال این بود که دنیا منحصر به چند کشور بکنیم. هنر سیاست خارجی این است که از  نقاط مشترک به عنوان فرصت استفاده کنیم. حتی از اختلاف سایر کشورها به نفع خودمان استفاده کنیم.

*در سیاست خارجی ابعاد قضیه را باید ببینیم و به ملت اتکا کنیم. این به این معنا نیست که سیاست خارجی تعطیل شود.

*همین ۱۵ کشور اطراف بازار صنایع پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار است.

*همین آقای طیب‌نیا ۴۱ بند را در اف ای تی اف امضا کردند که با شما همکاری داریم. همه کشورها همه بندها را اجرایی نکردند. ما شروع کردیم تک تک انجام دادیم اما می‌گویند همه این بندها را که اجرا کردید ما از گام دوم می‌گوییم.

*سخنگوی دولت روحانی گفت تا اف ای تی اف نشود نمی‌شود واکسن خرید.

*اگر اشراف نداشته باشیم، تشخیص غلط بدهیم تجویز هم غلط است.

*در اف ای تی اف و برجام ما امروز  طلبکاریم نه بدهکار. اگر او می‌گوید ادامه دهیم باید تعهداتش را اجرا کند. اگر انجام نداد باید فرصت‌های دیگر را پیدا کنی. نباید فکر کنیم همین دو سه قدرت در جهان وجود دارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این کار ما شکست فاحش است.

*ما مگر نفت نمی‌فروشیم؟ مگر آمریکا نگفت ۲ میلیون بشکه می‌فروشند.

پزشکیان: بشکه‌ای چند می‌فروشیم؟

*قیمت نفت متفاوت است.

پزشکیان: ما مشابه دنیا می‌فروشیم

*بله

پزشکیان: اصلا امکان ندارد

*ما معطل نماندیم که برجام درست می‌شود یا نه. اف ای تی اف می‌شود یا نه.

*این که می‌گویید گفت‌و‌گو کنیم، چیزی بدهیم و چیزی بگیریم؛ ده‌ها چیز دادید و هیچ نگرفتید. باید طلبکاری انجام بدهیم. بده و بستون باید باشد. هنر نیست که ده‌ها چیز بدهیم و او هم از توافق خارج شود.

*روحانی گفت حتی اگر شما از توافق خارج شوید ما از توافق خارج نمی‌شویم.

*ابزاری که برای فشار بر ما دارند چیست؟ تحریم‌ها. در نقطه‌ای که اذعان داشتند تحریم‌ها به نقطه آخر خود می‌رسد و ملت ما فهمیده چگونه با تحریم‌ها ادامه دهد. من این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهم نه با ذلت.

*بیشتر از تجویز شما روی تشخیص شما حرف دارم.

*طرف مقابل بدعهدی می‌کند ملت را متهم نکنیم.

*حتما باید اهرم تحریم را از دستشان بگیریم. باید طلبکاری کنیم. معطل نمانیم. تحریم‌ها را خنثی کنیم. مهم‌تر این است که علاوه بر این چند کار، باید آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کرد.

 

پزشکیان:

*امکان ندارد کسی برای وزارت بهداشت برنامه بنویسد ولی در درون وزارت بهداشت نباشد، می‌شود کپی پیست کرد ولی برنامه نمی‌شود. راه حل هست، باید اجرا شود، چرا اجرا نمی‌کنند؟ چون علم و انگیزه ندارند.

*مشکل اصلی ما در این مملکت اختلاف است، FATF در آن دولت نباشد ولی در این دولت باشد، می‌شود با دنیا ارتباط نداشت، اما در قفس و زندگی بخور و نمیر. زندگی بهتر ارتباط با جهان می‌خواهد. هنر وزارت امور خارجه این است که با همه جهان روابط متوازن داشته باشد.

*ترامپ و نتانیاهو مخالف برجام بودند، آنان که سفارتخانه عربستان و‌ بریتانیا را هم آتش زدند، مخالف بودند. چه چیزی است که نتانیاهو مخالف آن است. ما بلدیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کتیم، از انرژی خودمان استفاده کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم ولی اگر با دنیا ارتباط نباشد، آن رشدی که باید بکنیم را نخواهیم کرد. روزانه ۱۰ هزار میلیارد ضرر می‌کنیم، ارزان با ۳۰ درصد تخفیف می‌فروشیم، گران می‌خریم، عده‌ای هم کاسب تحریم هستند، می‌خورند و می‌برند.

*ما بر مبنای سیاست‌های کلی عزت، حکمت و مصلحت پیش خواهیم رفت. اگر دعوا ادامه داشته باشد، مشکل حل نمی‌شود، تا یکی می‌خواهد موفق شود، مس دیگری گیر می‌دهد. اول باید همگرایی داخلی را درست کنیم. منفعت ما گفت‌وگو با جهان است و سهم خودمان را بگیریم. نمی‌شود تهاتر کرد با جهان. عراق و ترکیه پول ما را نمی‌دهد. چه کسی ضرر می‌کند؟

*شفاف بگویید که در دولت شما (جلیلی) ما FATF و برجام را اجرا نخواهیم کرد. رک بگویید می‌خواهید چیکار کنید؟ بگویید ما ۲ میلیون بشکه نفت را چند می‌فروشیم. شفاف بگویید ما نفت را چقدر می‌فروشیم. یعنی ما مشابه دنیا نفت می‌فروشیم؟ این امکان ندارد. اگر از ما به قیمت می‌خرند؟ چرا وضع مردم این است؟!

*مساله روشن است، همین الان، به دلیل نبود تکنولوژی، میزان استخراج نفت ما ۱۸ درصد است، در جهان ۴۴ درصد است. ما سرمایه نسل‌ها را نابود می‌کنیم، اگر ۱۰۰ میلیارد می‌آوریم، ۲۰۰ میلیارد دفن می‌کنیم. ارزان هم می‌فروشیم، بخواهید قیمتش را هم می‌گوییم. تازه کسی هم پول را می‌خورد و می‌برد، مگر خودسرانه می‌تواند چنین کند؟ 

*ما بازار را از دست داده‌ایم، قطر بازار ما را گرفته، بعد ما مانده‌ایم، مملکتی که دومید منابع گازی را دارد، در زمستان قطع می‌شود.  قبلی‌ها بد بودند، در دوره رئیسی خود این اقایان بودند، درستش می‌کردند. 

*تحریم را به عدد نباید شمرد، یک وقت حسن و‌ تقی را تحریم می‌کنند، یک وقتی تحریم فلج کننده بانک مرکزی و بیمه. در مجلس پرسیدم از اقای جلیلی که گفت‌وگو می‌کنید چیکار می‌کنید، نگفتند. چگونه باید گفت‌وگو کرد و حرف زد، هنر است، قرار نیست بلد نباشیم و مدام برویم و حرف بزنیم و مدام محکوم شویم.

*گفت‌وگو، گفت‌وگو است، برادر با برادر، پدر با بچه، گاهی حرف‌هایشان یکسان نیست. اینکه بایستم و بگو و حتما این باشد و او بگوید نیست، می‌خواهید چیکار کرد؟ چرا پول ما را ترکیه نمی‌دهد؟ چرا چین نمی‌دهد؟ کرا قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟ نخواهند کرد.

*اف ای تی اف مثل فیفا است، اگر نپذیرید، راهتان نمی‌دهند، ممکن است بازی‌های دیگر بکنید ولی در بازی‌های جهانی راهتان نمی‌دهند. تعداد چاپ پول دو سه برابر شده است، چون ارز آنجاست و نیامده است. 

*باید در داخل همگرایی ایجاد کنیم، پرتی‌ها را حل کنیم، بعد نشان دهیم ایستاده‌ایم اما باید برویم گفت‌وگو کنیم. معامله است، باید یک چیزی بگیریم و بدهیم، نمی‌شود هیچ نداد و گرفت. اینکه بگوییم و آنان هم قبول نکنند، گفت‌وگو نیست. باید توانمند شویم و مدیریت کنیم و دول چاپ نکنیم، دعوا نکنیم، بعد با جهان گفت‌وگو خواهیم کرد.

*یک روزی می‌گفتید تحریم نعمت است، می‌گفتید تحریم کاغذ پاره است، حالا می‌گویید بلا است. پس شما (جلیلی) برجام را قبول نخواهید کرد.

نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی رفت بالا، پول چاپ کردیم، چرا؟ علم و کارشناسی را باید احترام کنیم، مجموعه متخصصان و تجار چه می‌گویند و من چه می‌گویم، مملکت را به هلاکت می‌رساند. مشورت کنیم، می‌فهمیم. افراد تجربه‌دار. پزشکی که عمل کرده با پزشکی که درس خوانده، فرق می‌کند. اگر نظر کارشناسان را گوش کنیم، تصمیم می‌گیریم چه کسی درست است یا غلط.

چرا هربار مذاکره رفتید، علیه ما قطعنامه صادر کردند؟ نمی‌شود مریض را عمل کرد و مریض مرد، بگوییم قلب است دیگر! اگر قلب است، پس من چکاره‌ام؟! پول ما با این روند‌ها بی ارزش شده. کدام استاد با این پول می‌ماند؟ اگر بلدید، حل کنید، این پول‌ها را در دولت شما چاپ کردند، کس دیگری چاپ نکرد.

قدم اول حل اختلافات داخلی است. من جراح قلبم، اما از جراحان قلب دیگر عقب‌ترم، من هفته‌ای ۲ قلب عمل می‌کنم اما انان روزی ۲ عمل می‌کنند. نمی‌شود من بگویم آنان نمی‌دانند. هنر رساندن مردم به عزت است. می‌شود با تجار حرف زد. با انان حرف بزنید ببینید چه می‌گویند. مدام می‌گویند می‌توانیم، خب چرا عراق پول ما را نمی‌دهد؟ چین نمی‌دهد؟ زندگی می‌کنیم ولی سرمایه مملکت را نابود می‌کنیم.

گفت‌وگو الترناتیو دارد، اگر کسی می‌رود گفت‌وگو، موارد دیگر را هم در نظر می‌گیرد، هرچه الترناتیو دیگر داشته باشیم، موفق‌تر خواهیم بود. منتهی ما باید مصلحت و عزت خودمان را ببینیم، لزومی ندارد فردی را بفرستیم گفت‌وگو کند که دنبال منافع خودش باشد نه ما.

 

**********

محور:حکمرانی

جلیلی:

*شما برای اداره کشور علامه دهر نیستید. موضوعات مختلف است راه این است که جلسات کارشناسی داشته باشید و بشنوید و به تصمیم برسید. وقتی از مقام رییس‌جمهوری حرف می‌زنیم با مدیران دیگر فرق دارد و باید تصمیمات مهم بگیرد. بنابراین مباحث کارشناسی قبل از اعلام آمادگی انجام شده‌باشد.

*با گعده و لابی هیچ چیز که در مصلحت کشور باشد در نمی‌آید.

*رییس‌جمهوری در مقام اجرا است. اجرا زمانی موفق است که به موضوع اشراف داشته باشید. تصمیم صحیح را باید به موقع گرفت و نباید زمان را از دست داد. این زمان ما نیست. زمان ۸۰ میلیون جمعیت است.

*اگر اشراف داشته باشید نه کارشکنی داخلی و نه فشار خارجی تاثیری ندارد.

*ما با ۲۲ صنف جلسه داشتیم و به ۱۷ موضوع رسیدیم که مانع شکل‌گیری رکود است.

 

پزشکیان:

*۱۲۵ تخصص است که می‌شود از آنان نظر گرفت، اینکه از چه کسی در کجا نظر گرفت، خودش مساله مهمی است. نظر ما هم حق و عدالت است. قرار نیست مادری که بچه‌اش در حال مرگ است و پول ندارد را به تو سرویس ندهیم. یا کسی که در روستا است، فرزندش در مدرسه بد باشد و یک عده پولدار، یک نوع دیگر درس بخوانند و در نهایت با هم رقابت کنند، این بی عدالتی است.

*اگر قرار است در گندم اقتصاد ما تعریف شود، باید متخصص این حوزه استفاده شود. متخصص هم قرار نیست هرکسی باشد، در ورزش مربی هست، ایران هم پر از مربی است، اما یکجا یک مربی خارجی، تیم را بهتر می‌کند، این کاریست که می‌توانیم انجام دهیم.

*سیاست خارجی باید بستر را برای رشد اقتصاد ایجاد کند. اقتصاد صنعت و اقتصاد کشاورزی متفاوت است. باید مشخص شود در روابط خارجی می‌خواهی مشکل صنعت را حل کنید یا کشاورزی را. دبی و امارات رشد کردند چون از کارشناسان مربوطه نسخه گرفتند و عمل کردند. هرکجا منفعت ما ایجاب کند، استفاده خواهیم کرد. در یک موضوع مشخص، نظر مجموعه کارشناسان و روش‌های عملی، عمل خواهیم کرد نه اینکه حرف اخر را من بزنم، در دنیا دوره این حرف‌ها گذشته است.

*من وزیر بودم، رئیس دانشگاهم می‌گفت فلان کار را بکنم، می‌گفتم بگو چه کسی کرده و نتیجه چه بوده، قرار نیست با حرف من، مملکت به یک چاهی بیافتد که نشود کاری کرد.

 

**********

محور: فضای مجازی

 

جلیلی:

*یکی از باورهای من این است که بخش عمده‌ای از فرصت‌ها امروز در فضای مجازی است. فضای مجازی و واقعی با هم عجین شده است. دولت باید برای این موضوع برنامه داشته باشد.

*اگر می‌خواهید از فضای مجازی خوب استفاده کنیم باید سرعت خوب هم داشته باشیم که از آن بهره ببریم. می‌شود سرعت اینترنت را تا ۵۰ برابر افزایش داد. هر عرصه و آزادی برای این که بتوان از آن بهره‌برداری مستمر داشت، مسئولیت‌پذیری توامان هم باید داشت.

*در عرصه‌های مختلف مسئولیت‌پذیری مهم است که نباید سلیقه‌ای باشد بلکه باید قانون باشد و مدام هم تغییر نکند. در این شرایط فضای مجازی موثر خواهد بود.

*امروز در جمع فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال بودم یکی از مطالباتشان این بود که بسیاری از کارها را لازم نیست دولت انجام دهد فقط شما مانع نشوید.

*دولت اگر در بحث تنظیم‌گری فعالیت کند بهتر است که به جای مردم فعالیت کند.

*ادارات و وزارتخانه‌های ما باید پناهگاه مردم باشند.

*اگر می‌گوییم فضای مجازی فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم. می‌خواهیم در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولیدکننده؟ اگر سکوی خارجی مسئولیت بپذیرد می‌تواند فعالیت کند. یکی از برنامه‌های ما این است که چرا نباید پول اینترنتی که از مردم گرفته می‌شود اما مردم محتوای آن را تولید می‌کنند به مردم بازگردانده شود؟

*ما می‌توانیم ششمین کشوری باشیم که به کره ماه فضانورد می‌فرستیم.

 

پزشکیان:

*در مواقع خاص، در تمام جهان، محدودیت‌هایی وجود دارد، اما اینکه در حال حاضر که خبری نیست، محدودیت باشد و عده‌ای دکون باز کنند و بفروشند، مشکل است. مردم بیشتر از پول اینترنت، پول فیلترشکن می‌دهند. تمام مباحث ما به اینترنت وصل است، خدمات درمانی و دانشگاهی. نمی‌شود گفت در قفس باهم زندگی کنیم و ارتباطی با جهان نداشته باشیم.

*شرکت‌های داخلی می‌گفتند بگذارید خودمان برویم و حل کنیم مشکل را با شرکت‌های خارجی، نگذاشتند. پول فیلترشکن‌ها به جیب چه کسانی می‌رود؟ با فیلترینگ مردم را از زندگی ساقط کرده‌اند. برخی محدودیت‌ها در آمریکا هم وجود دارد. می‌گفتند اعتراض و اعتصابات است، خب قطع کردید، الان چرا قطع است و فیلتر؟ باید بگذاریم مردم راحت زندگی کنند و درآمد کسب کنند.

*کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟ قرار نیست خودمان چیزی را اختراع کنیم. دنیا در مواقع اعتراض چه می‌کند؟ ما هم همانکار را خواهیم کرد. نباید زندگی مردم را سخت کنیم. فیلترشکن‌ها پولش به جیب چه کسانی می‌رود؟ مالیات هم نمی‌دهند. این روند مشکل ساز است. وقتی فیلترنباشد، هر زمان در موافع بحران نیاز بود، می‌توانی کنترلش کنی.

 

*ما قرار نیست از چرخه تولید در جهان خارج شویم، اینکه کشوری همه کار را خودش بکند، دوره‌اش گذشته است. ما چرا در خودرو مشکل داریم؟ چون گفتیم خودمان تولید می‌کنیم. اگر بازار باز باشد، رقابت ایجاد می‌شود نه اینکه قفس دور خودمان بکشیم و بگوییم همه هم باید آن را استفاده کنند. ما از چرخه تکنولوژی در جهان خارج شده‌ایم. دنیا بسیار پیچیده است، امریکا هم از چرخه نمی‌تواند خارج شود، ما که هیچ. نمی‌شود همه چیز را خودمان تولید کنیم.

*ماشینی که قیمتش در جهان ۲۰ هزار دلار است، به مردمی که حقوقشان ۲۰۰ دلار است، می‌فروشیم ۱۰۰ هزار دلار. لندکروز ۲ میلیاردی را می‌آورند و می‌فروشند ۱۰۰ میلیارد. اگر رقابت باشد، حداقل خودروساز داخلی خودش را اصلاح می‌کند.

********

محور: امکان اعتراض برای مردم

 

جلیلی:

*از افتخارات نظام و اندیشه دینی است که اگر یک کارویژه‌ای برای دولت تعیین می‌کند نمی‌گوید فقط دولت باید آن را انجام دهد. بحث امر به معروف و نهی از منکر خیلی متعالی است. باید از دولت و کارگزاران این امر به معروف و نهی از منکر را شروع کرد. اعتراض که فقط در خیابان آمدن نیست. می‌شود گفت کجا و چه چیزی خطا است.

*من در این ده‌ها ساعاتی که در دانشگاه‌‌ها حضور پیدا کردم دولت رفیقمان و سال ۱۴۰۱ بود. گاهی همین دانشجویان در جلسات پرتنش قانع می‌شدند. البته این کار را در دوران آقای روحانی هم داشتم.

*اگر برنامه هفتم بخواهد اجرا شود باید ماموریت تعریف کرد. مثلا باید به دانشگاه گفت شما هم باید نقشی در ارزآوری داشته باشی.

*سازوکار اعتراض مردم تعریف شده‌است. حتما نباید کارگر بیاید کف خیابان. وقتی دفترتان باز باشد و حرف کارگران را بشنوید، نیاز نیست حتما بیایند به خیابان. من در وقایع آبان ۹۸ در دانشگاه شهید مدنی تبریز حضور پیدا کردم. دانشجویان در مورد واگذاری ماشین‌سازی تبریز مسائلی را مطرح کردند که درست بود.

*این طور نیست که فقط رییس‌جمهوری یا یک نفر در جمع مردم حضور پیدا کند و صدایشان را بشنود. مساله من این گفتمان و پارادایم است.

*پس رییس‌جمهوری چه کاره‌ است؟ اگر وزیر و مدیر کل و ... قانون را نمی‌داند و اجرا نمی‌کند پس مردم می‌خواهند رییس‌جمهوری را انتخاب کنند که وزیری را سر کار بیاورد که قانون را بداند و به آن ملتزم باشد.

 

 

پزشکیان:

*مدیر ما وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد، کتکش را مردم می‌خورند، در بانک پول مردم را خورده بودند ولی در خیابان مردم را می‌زدند. گناه از حاکمیت است گناه از مردم است. بنده وزیر بودم، کارمندان اعتراض کردم، دیدم حراستی‌ها می‌دوند که صدایی نیاید، گفتم بروند نمازخانه، رفتم بینشان، عذرخواهی کردم و گفتم مقصر من هستم و حقوقتان را پرداخت خواهم کرد.

*مملکت زمانی درست می‌شود که باهم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم. وقتی قانون اجرا نشود، حق دارد اعتراض کند، اصلا قرار نیست اعتراض کند. می‌گویند اجازه بگیر بعد اجازه نمی‌دهند. وقتی جواب مردم را ندهید، دیوانه هستند مردم که اعتراض را به اغتشاش تبدیل کنند؟ این‌ها مردم ما هستند.

********

محور: اخلاق انتخاباتی

 

جلیلی:

*توصیه‌ای که از شروع انتخابات داشتم این بود که به خاطر دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنید. فردا همه اینها را باید جواب بدهیم. آقای پزشکیان در مورد منافق خطاب کردن ایشان گفتند و من سریع به دوستان ستادم تذکر دادم که پیگیری کنند.

*برخی اوقات ممکن است بعضی افراد این رفتارهای اشتباه را داشته باشند. اما اگر اعضای ستاد این کار را کنند باید جلوی آن گرفته شود.

*اشاره کردند چرا برنامه ششم اجرا نشده که آن زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم هم که با رویکردهای آقای پزشکیان هماهنگ بودند. باید اینجا در مورد همین موضوعات بحث کنیم. اگر در مجلس هستید و نقش نظارتی دارید مگر نباید دنبال کنید که چرا برنامه اجرا نشده است؟

*چرا فقط ۳۰ درصد برنامه ششم اجرا شده‌است وقتی به مردم نقش می‌دهید مردم هم می‌توانند مطالبه داشته باشند و بپرسند که چرا طرح‌های مختلف مثل طرح سلامت چرا پیش نمی‌رود.

*مثلا در مورد حقوق اهل سنت ؛ هر کدام حقی دارند. وظیفه نظام است که این حق را برای آنها در نظر بگیرد. خیلی بد است که حقوق مردم و اهل سنت وارد معاملات انتخاباتی بشود.

*تعارض منافع درست است. امروز صبح در جمع اقتصادی‌ها پیشنهاد دادند که یک بار هم وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی انتخاب کنید که مخالفت کردم و گفتم اینجا تعارض منافع وجود دارد.

*اگر موضوع را خوب نبینیم فقط یک قسمت کوچکی از آن را می‌بینیم. اگر جوان ما حرف دارد باید حرف آن را بشنویم. از مهر ۱۴۰۱ که اعتراضات شروع شد من از آبان ماه در دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کردم. ۳ تا ۴ ساعت و حتی بیشتر وقت می‌گذاشتم تا با دانشجوها صحبت می‌کردیم. من موافق نیستم که نه این نسل حرف ما را می‌فهمد و نه ما حرف این نسل‌ را. اتفاقا حرف هم را می‌فهمیم ممکن است گاهی قانع نشوند یا نشویم.

*باید برویم در جمع مردم، دانشجویان، کارگران هفت‌تپه، هپکو ... در جمع کارگران رفتیم و صحبت‌هایشان شنیدیم. یک کارگر می‌گفت می‌خواهم خودکشی کنم چون حقوق ما را چندین ماه است که نداده‌اند. در دولت رییسی که دوباره به هپکو سر زدم همان کارگر من را در آغوش گرفت و گفت در دولت رییسی مشکل ما حل شد.

 

پزشکیان:

*در تبریز یک نفر را با شوکر زدند، با شوکر مردم را زدند.

*مقصر اصلی دولت است و مجلس است و قوه قضائیه، او که می‌نویسد، خلاف می‌کند، او که اجرا می‌کند، خلاف می‌کند، قاضی هم خلاف می‌کند. من چکار کردم؟! من در هر دوره مجلس سوال کردم، اعتراض کردم. قانون نویسی به چه درد می‌خورد وقتی قرار نیست اجرا شود؟!

*در همان دولت قبل، کلی دانشجو و استاد را به واسطه اینکه حرفش را زده، بیرونش کردند. از این طرف هم می‌گویند مردم حق دارند حرف بزنند. اگر با ما بودند، می‌گوییم حق دارند حرف بزنند ولی اگر اعتراضی به عملکرد من داشتند، می‌گیریم و زندان می‌کنیم و می‌گوییم در کار مملکت اخلال کردید. ما اجازه نداده‌ایم مردم مطالبه‌گری کنند. معلم به خیابان می‌آید، بازنشسته می‌آید، با باتوم از او پذیرایی می‌کنیم.

*وقتی مدیر خلاف می‌کند، فردی که اعتراض کرده را بازداشت، بازنشسته، تبعید و اخراجش می‌کنم، مشکل ایجاد می‌شود. باید براساس حق و عدالت با مردم برخورد کنیم. اگر غیر از این باشد، ما نمی‌توانیم بمانیم. با ظلم مملکت نمی‌ماند، ظلم یعنی با یک عده یک طور برخورد کنیم و با عده دیگر، یک ور دیگر.

*دانشجو را دو‌ترم سه ترم، از این دانشگاه به آن دانشگاه فرستادند! فعالیت دانشجویی را می‌گویند باید براساس خواست ما باشد! همین حالا دارند این کارها را می‌کنند!

*باید مردم مطالبه‌گری کنند اجرای قانون را. مردم باید داد بزنند و بگویند چرا اجرا نمی‌کنید. وعده‌ها را در این ۴۰ سال نگاه کنید، هیچ کدام را عمل نکردند، بیشتر مشکل ما این است که حرف زیاد می‌زنیم، اما عمل نمی‌کنیم، پاسخگو هم نیستیم. ما راحت وعده می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم. امروز هم باز وعده می‌دهیم، با وضعیت فعلی غیرممکن است به این وعده‌ها برسیم. ما با مردم صداقت نداریم، اگر صادق باشیم، مردم اعتماد می‌کنند. 

*آیا مردم برای ما در برابر قانون مساوی هستند؟ با آن‌ها مثل فرزندان خودمان عمل می‌کنیم؟ اگر می‌کنیم که مشکلی نداشتیم، نمی‌کنیم. برنامه یعنی ما را از یک‌نقطه به نقطه دیگر برساند و ما اینجا گیر داریم.

**********

محور: کاهش مشارکت مردم

 

سعید جلیلی

*یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این بود که ما شاهد هستیم مردم تعیین می‌کنند. روز جمعه همه منتظر نتیجه انتخابات بودند. جمعه آینده هم همینطور است و از افتخارات نظام ما است. اگر قدرت و پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است.

*من تاکید دارم نقش مردم را باید پاس بداریم. وظیفه دولت این است که برای هر ایرانی متناسب با استعدادهایشان نقش‌آفرینی را ایجاد کند. در دولت من مشارکت مردم روز به روز جدی‌تر خواهد شد.

*گفتمان دولت سایه به همین معنای مشارکت مردم است. هر کس به اندازه وسع خود تلاش کند تا مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

*در دولت سایه یکی از بحث‌هایی که داریم این است که هر موضوعی وضع موجود و وضع مطلوب دارد. باید از وضع موجود به سمت وضع مطلوب برویم. برای همین هم باید از مردم استفاده کنیم. مشارکت با وضع مطلوب فاصله دارد و باید دید چرا این مشارکت کم شده‌است. باید برنامه‌ای داشته‌باشیم که مردم با اشتیاق مشارکت کنند.

*باید اگر انتظار داریم مردم مشارکت کنند ما هم باید آنها را ببینیم. باید احساس کنند با مشارکتشان یک حرکت جمعی را می‌توانند شکل دهند. در همین نظرسنجی‌ها اشاره شد که مردم چه مشکلاتی داشتند. اشاره آقای پزشکیان به مواردی است که خیلی مردم به آن توجهی نداشتند.

*بسیاری از کارگران و محرومان ما می‌گویند نمی‌بینیم شما از ما صحبت کنید. از زنان صحبت می‌کنید اما از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست صحبت نمی‌کنید. اگر صحبت از گرانی و تورم است باید مردم ببینند که برای آن برنامه دارید.

*یکی از چیزهایی که مشارکت مردم را تقویت می‌کنند این است که اگر مساله‌ای دارد مساله‌شان شناخته شده و برای آن راه حل‌هایی مطرح است. اگر به جای این مسائل مباحث فرعی و حاشیه‌ای مطرح کردید، مشارکت بالا نمی‌رود.

*مردم باید در مباحث ما مساله خودشان را ببینند. در همین هفته مردم ما در فضای مردم سالاری دینی آمده و رای داده‌اند. هنوز نتیجه مشخص نشده به ۹-۱۰ میلیون جمعیت‌مان بگوییم شما طالبان هستید. اگر از آمدن مردم پای صندوق صحبت می‌کنیم، مردم باید احساس کنند مساله‌شان مطرح شده‌است.

 

 

 

 

پزشکیان:

*ما بارها گفته‌ایم که بنزین را گران نخواهیم کرد، ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

 

*مشارکتی که صورت گرفت، نگران کننده است، قابل قبول نیست که ۶۰ درصد مردم نیایند، این یعنی یک گیری ما داریم. یک طرحف ماجرا به زنان بر می‌گردد که بازی‌شان نمی‌دیم، به قومیت‌های ماست. همان بحث حق و عدالت است.

 

*جایی که من را بازی ندهند، نمی‌آیم پای صندوق! وقتی حقوق انسان‌ها را نادیده بگیری، وقتی صدایشان را نشونیم، وقتی خودمان تصمیم بگیریم و مطالبات مردم را لغو کنیم، طبیعی است پای صندوق نمی‌ایند که به ما رای دهند تا خلاف خواست آنان تصمیم بگیریم.

 

*ستون جامعه مردم است، وقتی ۶۰ درصد مردم نمی‌آیند، یعنی ایراد داریم، بمب و موشک یک‌بحث است، اما امروز مردم نسبت به ما مساله دارند، میخواهیم مملکت ثبات پیدا کند؟ باید همه اقوام و مذاهب را ببینیم.

 

*وقتی پول می‌دهند که رجا نیوز فلان خبر را پخش کند، اینطور می‌شود، گفتند که فلانی پسرش علیه آقای عبدالحمید حرف‌های بدی زده است، این دروغ است، پول گرفته تا این حرف‌ها را بزند. این رفتارها زشت است.

 

*ما روز به روز پشتوانه اجتماعی را از دست می‌دهیم به واسطه برخورد با دختران، اینترنت، فیلترینگ، به خاطر برخوردهای ما، مردم ناراضی هستند، این را حل نکنیم، مشکل حل نمی‌شود.

 

*اگر قرار بود دروغ‌های رسانه‌ها را بیاورم، ۳ چهار برابر این بود، مثلا بچه حزب اللهی ها به من می‌گفتند منافقی! من منافقم؟! این تهمت‌ها، دعوای درون گروهی است. آنان که نیامدند، این مردم نیستند، محرومین آمدند پای صندوق اما بقیه مردم نیامدند. اما ما زندگی همان پشتیبانان نظام را هم تامین نکردیم.

*وقتی قدرت‌ها در این مملکت خودشان برای خودشان یک‌ سفره پهن کردند و برای مردم سفره دیگر پهن کردند، ما را باور نمی‌کنند. مشکل مجریانی است که باید اراده داشته باشند، یک سفره برای خود و یک‌سفره برای مردم پهن نکنند. ادم‌های خودشان را سر کار نیاورند. اگر سنی هستند یا کرد هستند، پست نگیرند. اگر سنی باشم، حق دارم در جایگاهی که لایق‌اش هستم، قرار بگیرم یا نه؟

*نگاه کنید به مسئولیت‌ها، از تنوع جامعه چیزی نمی‌بینید، همه پست‌ها از یک گروه خاص است. اگر می‌خواهیم همان مشارکت ایجاد کنیم، باید همان سفره‌ای برای ما باشد که برای مردم است، بچه و قوم خویش من همانطور دانشگاه رود که بچه بقیه مردم می‌رود. آنوقت می‌نشینیم حرفی می‌زنیم که فقرا مشکل دارند، مشکل فقرا ما هستیم، نه آمریکا!

**********

۲۰:۴۹

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل برای شرکت در اولین مناظره دو نفره وارد صدا و سیما شد.

۲۱:۰۶

سعید جلیلی، نامزد چهادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز دقایقی قبل وارد صداوسیما شد. 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها