|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| نهم مرداد

رهبری با انتخاب چه کسی برای وزارت ارشاد مخالفت کردند؟/ تهدید نظامی عراق از سوی آمریکا

هاشمی رفسنجانی روز نهم مرداد در مورد گزینه وزارت ارشاد، دیدار با چند استاد علوم سیاسی دانشگاه، آیت‌الله مشکینی و ملاقات با رئیس مجلس الجزایر نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

مدیران بخش معاونت بین‌الملل صداوسیما، همراه با مسئولان نمایندگى آن در نُه کشور خارجى آمدند. آقاى [محمد] هنردوست، [معاون ارتباطات و امور بین‌الملل رسانه ملی]، گزارش داد و من هم صحبت مفصلى دربارۀ عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات و اهمیت اطلاع‌رسانى دقیق در این زمان و جنگ روانى جدى دشمنان علیه انقلاب و وظیفه و امکانات صداوسیما، ایراد کردم.

آقاى طه هاشمى، [مدیرمسئول روزنامه انتخاب] آمد. از مخالفت دفتر رهبرى، با مسئولیت او بر سازمان [فرهنگ و] ارتباطات [اسلامی] گله‌مند است. معتقد است‌ که آقایان [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور] و [احمد] مسجدجامعى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، موافق‌ا‌ند، ولى رهبرى و دفترشان مخالف‌اند و نیز از اینکه از او نوشته گرفته‌اند که روزنامه انتخاب که به نام ایشان است، متعلق به او نیست و نیز برگشت‌زدن چکی‌ که بابت وام به دفتر داده است، شکایت دارد. گفتم، گویا به خاطر حرکت‌ها و اظهارات دوپهلو که براى راضى نگه‌داشتن دو طرف [جناح چپ و جناح راست] دارد، چنین وضعى پیش آمده است.

عصر، [آقاى عبدالقادر بن‌صالح]، رئیس مجلس الجزایر آمد. صحبت‌هاى مفصلى دربارۀ اوضاع الجزایر و توسعه همکارى‌ها و حمایت از انتفاضه مسجدالاقصى داشتم. هنوز مشکلات جریان اسلامى و نیز حرکت اخیر بربرها را دارند. معتقد است، فرانسه و سوسیالیست‌هاى بین‌المللى، به مخالفت‌هاى مردمى در الجزایر دامن مى‌زنند.

مصاحبه مفصلى با چند استاد علوم سیاسى دانشگاه‌ها، دربارۀ سیاست خارجى ایران، من‌جمله مسائل استراتژیک داشتم. آقاى دکتر [محمود] سریع‌‌القلم، مصاحبه را اداره کرد.

آیت‌الله [علی] مشکینى، [رئیس مجلس خبرگان]، براى دیدار آمدند. اظهار خستگى و فرسودگى از ضعف پیرى کردند و اظهار نگرانى از انحرافات اخلاقى و فکرى، بعد از دوم خرداد و دامن‌زدن دوم‌ خردادى‌ها به این جریان دارند. از تألیفات خودشان هدیه آورده بودند و از من خواستند که ریاست [مجلس] خبرگان را در جلسه آینده بپذیرم؛ قبول نکردم.

اسرائیل، امروز با حمله به یکى از مراکز حماس، ۱۰ نفر را شهید و ۱۵ نفر را زخمى‌ کرده و حماس، اعضاى دولت و مجلس اسرائیل را مهدورالدم معرفى نموده است. شوراى امنیت سازمان ملل، تحریم‌ها علیه طالبان را تشدید کرده و برنامه‌اى براى جلوگیرى از ورود اسلحه از طریق پاکستان براى طالبان و مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز مبارزه با گروه [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، تنظیم کرده است. ورود اسلحه براى [احمدشاه مسعود در] جبهه متحد شمال را تحریم نکرده است.

آمریکا، عراق را تهدید کرده‌ که اگر متعرض هواپیماهاى حاضر در فضاى عراق شود، مواجه با تنبیه نظامى خواهد شد. عراق هم گفته است، به سوى هواپیماهاى متجاوز، آتش خواهد گشود. امروز هم اعلام کرده، به یک هواپیماى جاسوسى، موشک زده است.

اتحادیه اروپا، از تهدید تحریم علیه ایران و لیبى انتقاد کرده و به آمریکا هشدار داده است. روسیه، یک موشک با بُرد هفت هزار مایل آزمایش‌ کرده که جوابى به برنامه جنگ ستارگان آمریکا است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها