|

امروز پزشکیان تحلیف می‌شود؛ در گام بعد دولت باید از پیچ تایید صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم در مجلس عبور کند

تقاطع پاستور و بهارستان

امروز با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، فرایند معرفی کابینه کلید خواهد خورد و انتظار می‌رود در کمتر از دو هفته آینده فهرست نهایی وزرا به بهارستان ارسال شود. مهم‌ترین رویارویی رئیس‌جمهور تازه‌نفس با مجلس دوازدهم، داستان بررسی صلاحیت وزراست و اینکه مجلس اصولگرا در مقابل رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب چگونه صف‌آرایی خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما آنچه می‌توان احتمال داد، روند همکاری دو قوه بدون چالش نخواهد بود. هرچند مسعود پزشکیان در شرایط سخت و پیچیده‌ای سکان‌دار هدایت کشور شده اما بارها تأکید کرده به دنبال آرامش و گریز از رویارویی و دوقطبی‌سازی در میان جریان‌های سیاسی است. بااین‌حال آیا جریان رادیکال که بخش مهمی از صندلی‌های سبز را در انتخابات اخیر مجلس تصاحب کرده، با او سر سازگاری خواهد داشت؟

تقاطع پاستور و بهارستان

 حمید به‌گذر: امروز با برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، فرایند معرفی کابینه کلید خواهد خورد و انتظار می‌رود در کمتر از دو هفته آینده فهرست نهایی وزرا به بهارستان ارسال شود. مهم‌ترین رویارویی رئیس‌جمهور تازه‌نفس با مجلس دوازدهم، داستان بررسی صلاحیت وزراست و اینکه مجلس اصولگرا در مقابل رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب چگونه صف‌آرایی خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما آنچه می‌توان احتمال داد، روند همکاری دو قوه بدون چالش نخواهد بود. هرچند مسعود پزشکیان در شرایط سخت و پیچیده‌ای سکان‌دار هدایت کشور شده اما بارها تأکید کرده به دنبال آرامش و گریز از رویارویی و دوقطبی‌سازی در میان جریان‌های سیاسی است. بااین‌حال آیا جریان رادیکال که بخش مهمی از صندلی‌های سبز را در انتخابات اخیر مجلس تصاحب کرده، با او سر سازگاری خواهد داشت؟ از سویی دیگر بخشی از نمایندگان نزدیک به جریان قالیباف همچنان به چشم رقیب به او نگاه خواهند کرد. اما در این بین حضور نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقلین و اعتدالیون می‌تواند نقش مهمی در همکاری دو قوه داشته باشد. بماند که پدرخوانده‌های اصولگرایی به دنبال شرط‌و‌شروط برای همراهی با رئیس‌جمهور هستند و برای نمونه، دیروز غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخشی از سخنان خود طی گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: اگر پزشکیان که ما در مجلس می‌شناختیم و به سلامت اخلاقی و مالی و اعتقادی وی واقف بودیم و این پزشکیان که بعد از ایام انتخابات دیدیم، خودش برای انتخاب کابینه تصمیم بگیرد، در مجلس مشکلی نخواهد بود؛ اما اگر فهرستی به ایشان داده شود و به او بگویند که اینها را ببرید مجلس، این دردسرساز است. وی افزود: آقا هم به نمایندگان مجلس توصیه کردند که رئیس‌جمهور را کمک کنید، پیروزی ایشان پیروزی ما و همه است و از طرف دیگر به پزشکیان گفتند که چگونه وزرایی را معرفی کنید. حدادعادل گفت: اگر آقای پزشکیان این شاخص‌ها را رعایت کند، قطعا مجلس کمک می‌کند که دولت هرچه‌زودتر کار خود را آغاز کند.

رابطه با مجلس توسعه‌محور باشد: دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «شرق» معتقد است: «یک‌سری جریانات افراطی که با شکست سیاست یکدست‌سازی مواجه شده‌اند، در مقابل آقای پزشکیان کارشکنی و مقابله خواهند کرد». هشداری که تقریبا در این روزهای پس از پیروزی مسعود پزشکیان بارها از طرق مختلف بیان شده و به ‌همین ‌دلیل رسیدن به راهکاری برای کنترل بحران‌های خودساخته جریان رادیکال اهمیت بسیار دارد. فلاحت‌پیشه می‌گوید: «من معتقدم آقای پزشکیان باید با قدرت ادامه بدهد حتی درخت‌های تهران هم از یکدستی قدرت آسیب دیده بودند و می‌بینیم که درختان تهران را خشک می‌کردند تا آن را به برج‌سازان بدهند. الان یکی از ویژگی‌های یک دولت جدید این است که می‌تواند یکدست‌سازی که مردم را به ستوه آورده بود، کنار بزند؛ کما‌اینکه کارشکنی آنها نیز ادامه داشته باشد». او همچنین در بیان کارشکنی‌های احتمالی به مباحث سیاست خارجی اشاره دارد و می‌گوید: «دیگر چالشى که می‌خواهم برایتان بازگو کنم در عرصه سیاست خارجی است. من معتقدم آقای پزشکیان باید بدون آنکه معطل کند و معطل انتخابات آمریکا باشد، طرح تنش‌زدایی خود را در منطقه و دنیا مطرح کند و در این مسیر حرکت کرده و گام بردارد. ایشان باید تمام میزهای وزارت خارجه را مأمور کند تا سیاست انتخاباتی ایشان، یعنی به‌صفررساندن اختلافات خارجی را اجرا کند و هرچه اختلافات ایشان با دنیا کمتر باشد، هرکسی که در انتخابات آمریکا پیروز شود، مجبور است واقعیت رأی مردم ایران را قبول کند و به رسمیت بشناسد و تنش‌زدایی کند». او در ادامه به مجلس اشاره می‌کند و می‌گوید: «درخصوص مجلس نیز من معتقدم آقای پزشکیان باید با مجلس یک رابطه توسعه‌محور تعریف کند، نه یک رابطه سیاست‌محور. اگر نوع رابطه آقای پزشکیان با مجلس خصوصا در زمان اخذ رأی اعتماد یک رابطه سیاست‌محور باشد، ممکن است به تقابل سیاسی مجلس با دولت بینجامد. اما اگر یک رابطه توسعه‌محور شکل بگیرد، آن موقع امکان همکاری بیشتر با مجلس وجود دارد؛ چون به هر‌حال نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگان شهرستان‌های مختلف حتی اگر به آقای پزشکان رأی نداده باشند، قاعده سیاسی مردم خود را می‌شناسند و می‌دانند مردم خواستار آن هستند که فرصتی به دولت جدید داده شود». او در ادامه افزود: «به همین جهت آقای پزشکیان در مجلس باید یک تیم پارلمانی قوی معرفی کند تا به‌صورت منطقه‌ای و موضوعی بر سر مسائل توسعه‌ای با تک‌تک نمایندگان اهداف مشترک دولت و مجلس را پیش ببرند. هرچه مسائل توسعه‌ای شود، عمرانی و مدیریتی شود، حوزه همکاری دولت و مجلس بیشتر خواهد شد، ولی آقای پزشکیان نباید در دام بازی سیاسی بخشی از گروه‌های افراطی در مجلس بیفتد، افرادی که از شکست پروژه یکدست‌سازی خود ناراحت هستند سعی می‌کنند یک تقابل سیاسی ایجاد کنند و نمایندگان را وارد یک تقابل سیاسی کنند». فلاحت‌پیشه در بیان راهکار خود برای ترسیم رابطه مثبت بین پاستور و بهارستان معتقد است: «باید یک قلمرو همکاری با نمایندگان چه در سطوح مجامع استانی و چه در فراکسیون و چه در کمیسیون‌های تخصصی شکل بگیرد. ایشان باید برنامه‌های مشترک بین دولت و مجلس را تعریف کند که این برنامه‌ها در برنامه رأی اعتماد وزرا خود را نشان دهد و این‌گونه است که رئیس‌جمهور می‌تواند از خاکریزی که امیدوارم سیاسی نشود، عبور کند».

مسعود پزشکیان با چالش‌های بزرگی روبه‌روست: عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس شوراى اسلامى هم در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد که مجلس در حمایت از مسعود پزشکیان به توصیه مقام رهبری عمل خواهد کرد و می‌افزاید: ما و همه ارکان نظام موظف به حمایت از آقاى رئیس‌جمهور هستیم، با توجه به اینکه آقای پزشکیان دیگر رئیس‌جمهور منتخب کل مردم است و مقام معظم رهبری هم بر حمایت از ایشان بوده و همواره مشى رهبرى بر حمایت از رؤساى جمهور بوده است، قوه قضائیه و نهادهای نظامی و انتظامی باید دکتر پزشکیان را همراهی کنند تا وعده‌هایی را که داده است، عملیاتی کند و ان‌شاءالله مشکلات مردم حل شود. او ادامه می‌دهد: مشکلاتی که آقای دکتر پزشکیان دارد مشکلات بزرگی است که باید درمورد آن چاره‌اندیشی شود، همچون تورم معیشت، سفره کوچک مردم، بحث مسکن، دغدغه‌هاى کارکنان دولت و همه دستگاه‌ها و قوا و نگرانی‌هایی که این دستگاه‌ها دارند و این نگرانی‌ها باید به نوعی رفع شود و هرکسی به نوعی انتظاراتی دارد. ایشان در مناظرات می‌گفت من صدای مردم هستم و صدای مردم را می‌شنوم، باید به نوعی مشکلات مردم حل شود و همه نگران هستند و این نگرانی باید با کمک همه ارکان نظام به‌ویژه مجلس حل شود و صددرصد و به‌دور از هرگونه چالشی باید پای کار رئیس‌جمهور منتخب باشند. این نماینده مجلس دوازدهم در تأکید بر اهمیت تحقق شعارهای رئیس‌جمهور با کمک مجلس ادامه داد: همچنین در جهت انجام شعارهایی که داده است ایشان با برنامه‌هایشان به مجلس بیایند و با کمک مجلس شعارها را عملی و مشکلات را حل کنند. آرزوی همه مدیران و مسئولان این است که مردم از عملکرد نظام و دولت راضی باشند؛ ازاین‌رو باید حتما کابینه‌ای انتخاب کند که دغدغه مردم را داشته باشند و تیم اجرایی رئیس‌جمهور بسیار مهم است در انتخاب هیئت دولت دقت کند. شعاری که آقای رئیس‌جمهور داد و عنوان کرد که من از نخبگان استفاده می‌کنم و من وابسته به هیچ حزب و گروهی نیستم با توجه به شناختی که از ایشان داریم و صداقت گفتار و رفتار ایشان، امیدواریم هیئت دولتی از ایشان ببینیم که برگرفته از نخبگان و افراد باتجربه و دلسوز به مردم و معیشت مردم باشد. او افزود: وقتی ما دولتی ببینیم که برگرفته از پختگی است و هرکس که بتواند در کرسی‌ای که به وی داده می‌شود بهترین عملکرد را با کمک مجلس داشته باشد، این مایه مباهات ماست و همچنین بالاخره بحث‌های جهانی هم هست که ایشان از موقعی که روی کار آمده‌اند، مواضع خوبی در مقابل مستکبران و اسرائیل گرفته‌اند، من بر این باور هستم که رئیس‌جمهور با به‌کارگیری نخبگان و کارهای فراجناحی به‌راحتی می‌تواند بر مشکلات و چالش‌های بین‌المللی پیروز شود و مشکلات مردم را حل کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها