|

درباره سریال «نسل وی»

اندر معایب سرگرمی

در زمانه دنباله‌ها و اسپین‌آف‌ها، آمازون پرایم ویدئو با اسپین‌آف سریال «پسران» بازگشته است. سریال «پسران» در طول سه فصلی که از پخش آن گذشته به قدری مورد توجه قرار گرفته که حالا سازندگان به فکر اسپین‌آفی افتاده‌اند که بتوانند حوادث دو سریال را در یکدیگر پیگیری و احتمالا شخصیت‌ها را هم به اشتراک بگذارند. این‌گونه است که سریال «نسل وی» از چند هفته پیش آغاز شده و اکنون به اپیزود چهارم رسیده است. سریال اسپین‌آف با رده سنی بالاتر از 17 سال ساخته شده و زندگی ابرقهرمانانی را به تصویر می‌کشد که محدودیت‌های جسمانی و روانی خود را در معرض آزمون می‌گذارند. با آنکه «نسل وی» مورد توجه قرار گرفته اما گویا آن هم مانند «پسران» چیزی بیش از یکی از عیب‌های صنعت سرگرمی نیست.

اندر معایب سرگرمی

یکی از عجیب‌ترین اتفاقاتی که در استودیوهای فیلم و سریال‌سازی هالیوود در جریان است، ساختن دنباله پشت دنباله است. دنباله‌های سینمایی و تلویزیونی به قدری صنعت سرگرمی را پر کرده که دیگر نمی‌توانیم به راحتی سریالی تازه و البته مورد توجه را برای تماشا انتخاب کرد که ریبوت یا اسپین‌آف سریال دیگری نباشد. کار به جایی رسیده که سطح سلیقه مخاطب هم تغییر کرده و مانند دوره‌هایی که سریال‌های ابرقهرمانی مارول و دی‌سی در سینماها می‌فروخت هم‌چنان سریال‌های ابرقهرمانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و حتی نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. یکی از این سریال‌ها که به تازگی پخش خود را آغاز کرده و از قضا هم مورد توجه قرار گرفته، سریال «نسل وی» (Gen V) است. سریالی که اسپین‌آفی مستقل از مجموعه پر مخاطب «پسران» (The Boys) به حساب می‌آید و تلاش می‌کند بخش دیگری از دنیای ابرقهرمانی را به نمایش گذارد. ویژگی مهم سریال «پسران» این بود که از زاویه دیگری به دنیای ابرقهرمانی نگاه می‌کرد. گروهی از ابرقهرمان‌ها به عنوان گروه هفت وجود داشتند و آنها از قدرت‌شان سوءاستفاده می‌کردند. پس گروهی دور هم جمع شدند تا در مقابل این اتفاقات بایستند. همین تقابل باعث شد که «پسران» به یک اتفاق متفاوت تبدیل شود.

«پسران» توسط اریک کریپک برای سرویس استریم آمازون پرایم ویدئو ساخته شد. مجموعه‌ای مبتنی بر کتاب کامیک به همین نام نوشته گارث انیس و داریک رابرتسون که داستان آن به گروهی از شورشی‌ها می‌پردازد که در حال مقابله با افراد ابرقهرمان، که از توانایی‌هایشان سوءاستفاده می‌کنند، هستند. این ماجرا به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته بود که هم‌اکنون سه فصل از «پسران» پخش شده و فصل چهارم آن هم در راه خواهد بود. در میانه پخش سریال «پسران» بود که خبر رسید اسپین‌آفی از این سریال ساخته خواهد شد و احتمالا مانند آن‌چه تاکنون دیده‌ایم قرار است حوادث دو سریال در هم گره بخورد. اما آنچه وضعیت را در «نسل وی» با «پسران» متفاوت می‌کند و آن را به یک اسپین‌آف جان‌دار و محکم برای منتقدان و مخاطبان سریال‌های ابرقهرمانی تبدیل کرده، شکل ورود به داستان است.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که داستان‌های ابرقهرمانی معمولا بر اساس شخصیت‌هایی ساخته می‌شوند که قرار است در مقابل ظالمان قرار گیرند. اما در «نسل وی» - و در ادامه سریال «پسران» - ابرقهرمانان به شکل متفاوتی راه خود را پیش می‌گیرد. در این سریال با کودکانی سر و کار داریم که پدر و مادرهایشان تصمیم گرفته‌اند به آنها ماده «وی» تزریق کنند تا ابرقهرمان شوند. بچه‌هایی که حالا تبدیل به جوانانی شده‌اند و در یک دانشگاه مخصوص ابرقهرمانان در حال درس خواندن هستند. «نسل وی» بعد از 4 اپیزودی که تاکنون پخش شده است، به نظر می‌رسد به پایان می‌رسد. داستان ظرفیت و کشش زیادی برای گسترش از جنبه‌های مختلف دارد اما در نهایت باز هم چارچوب ماجرا بر اساس یک جنگ قدرت ابرقهرمانی اتفاق می‌افتد. اگر در «پسران» جنگ علیه ابرقهرمانان مشهور و شرور بود، در «نسل وی» به راستی با گروهی ابرقهرمان جوان روبه‌رو می‌شویم که می‌خواهند جلوی مجموعه‌ای سازمان‌یافته را بگیرند.

نکته جالب درباره این سریال آن است که به دلیل خشونت زیاد درجه سنی بزرگسال (R) دریافت کرده است. دقیقا سریال از همین فضا استفاده می‌کند و به گفته سازندگان نیمی «هانگر گیمز» و نیمی یک سریال دانشجویی توصیف می‌شود که لحن طنز «پسران» را هم حفظ می‌کند. «نسل وی» زندگی ابرقهرمانانی را به تصویر می‌کشد که محدودیت‌های جسمانی و روانی خود را در معرض آزمون می‌گذارند. همین رویکرد باعث می‌شود با سریالی روبه‌رو شویم که قرار است ما را در دل یک درام ابرقهرمانی دانشجویی با همه لوازم و اتفاقاتش بیاندازد. تفاوت را همان لحظه می‌توانید در این سریال متوجه شوید که همه چیز بر اساس همین روابط دانشجویی و بر ملا کردن زیرساخت‌های قدرت در دانشگاه و روابط دانشجویان با هم بنا می‌شود. چنین است که می‌توانید با این سریال همراه شوید و اتفاقات ریز و درشت ببینید و در کنار ابرقهرمان‌ها از حواشی زندگی دانشجویی هم بهره‌مند شوید. این همه آن‌چیزی است که می‌توان درباره این سریال تا همین‌جا روایت کرد. اما در آشوب سریال‌های تلویزیونی این‌که «نسل وی» می‌تواند یک سریال مناسب برای پیشنهاد و دلیلی برای گذراندن اوقات باشد، سوالی است که جواب آن چندان آسان نیست.

«نسل وی» از همان ابتدا به سمتی می‌رود که چندان شاید مورد توجه واقع نشود. اپیزود ابتدایی با همه تلاش و کوشش سازندگان نمی‌تواند چنگ زیادی به دل بزند اما نکته‌ای که «نسل وی» را این اندازه مورد توجه قرار داده این است که سریال همه المان‌های یک مجموعه ابرقهرمانی را هم‌زمان دارد. اگر به فیلم‌ها و سریال‌های ابرقهرمانی علاقه دارید و می‌خواهید مجموعه‌ای - تا حدودی - متفاوت با ابرقهرمان‌های مارول و دی‌سی ببینید، «نسل وی» انتخاب بدی نمی‌تواند باشد. این سریال به اندازه کافی خون و خون‌ریزی و کشت و کشتار و ابرقهرمان‌های بامزه و گوش تلخ و... دارد. قدرت‌های مختلفی هم که برای ابرقهرمان‌ها برنامه‌ریزی شده ایده‌های تازه‌ای را نشان می‌دهد و می‌توانید با پدیده‌های تازه‌ای در دنیای ابرقهرمانی روبه‌رو شوید.

نکته مهم دیگر هم در این سریال آن است که به دلیل تزریق ماده «وی» تعداد ابرقهرمانان زیاد است و اینجا قرار است بهترین ابرقهرمانان مورد توجه گیرند و شما هم می‌توانید با یک ابرقهرمان همراه شوید. انواع و اقسام اتفاقات هم رخ می‌دهد اما این‌که توقع داشته باشید حتی در این سطح قرار است داستان متفاوت و پر از تعلیقی تماشا کنید، همین 4 اپیزود ابتدایی به ما می‌گوید نشانی از آن نمی‌توانید سراغ بگیرید.

صنعت سرگرمی سال‌هاست که با استفاده از دنیای سریال‌های تلویزیونی مشغول تولید محصولات مختلف است. محصولاتی که می‌توان درباره آنها نکات بسیاری گفت اما اجازه دهید اندکی بی‌رحم باشیم و درباره سریال‌های مانند «نسل وی»، حتی با وجود استقبال مخاطبان و منتقدان، این اندازه ساده رد نشویم. «نسل وی» همه مواردی که یک سریال ابرقهرمانی دانشجویی برای سرگرم کردن مخاطب خود باید داشته باشد را دارد. اما دارا بودن همه این آیتم‌ها هم به کیفیت آن کمکی نمی‌کند. حتی می‌توان گفت صحنه‌های ابرقهرمان‌ها هم مانند «پسران» چندان جذاب از آب در نیامده و با همه اینها «نسل وی» را می‌توان در زمره معایب صنعت سرگرمی دسته‌بندی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها