|

تهران و فرصت‌های اشتغال

استان تهران در شاخص استان‌های با کمترین نرخ بی‌کاری از رتبه ۱۳ در سال ۱۴۰۰ به رتبه سوم در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این جمله را سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گوید. البته قطعا داده‌های یادشده جای امیدواری دارند و می‌توان شادمان بود که اشتغال در ابر‌شهر تهران وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کند؛

تهران و فرصت‌های اشتغال

استان تهران در شاخص استان‌های با کمترین نرخ بی‌کاری از رتبه ۱۳ در سال ۱۴۰۰ به رتبه سوم در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این جمله را سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گوید. البته قطعا داده‌های یادشده جای امیدواری دارند و می‌توان شادمان بود که اشتغال در ابر‌شهر تهران وضعیت مطلوبی را تجربه می‌کند؛ ‌با این وجود جای این پرسش وجود دارد که مبنای محاسبه این اشتغال چگونه بوده است و چه مشاغلی در تهران توانسته‌اند این میزان رشد را تجربه کنند؟ همه می‌دانند که تهران دریای مشاغل کاذب است که شهروندان زیادی را از سراسر کشور برای فرار از بی‌کاری به سمت خود جذب می‌کند. این مشاغل متأسفانه درصد قابل قبولی به‌عنوان ارزش افزوده مشاغل مولد نشان نمی‌دهند و از سوی دیگر آسیب‌های فراوانی را نیز در حوزه اقتصاد اجتماعی به وجود می‌آورند. ترازنامه‌های اقتصادی که از وضعیت اشتغال منتشر می‌شود، ای‌کاش اشکال مختلف اشتغال و ساعت‌های اشتغال مطابق با تعاریف و استانداردهای شغلی را نیز نشان می‌داد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از ایجاد نزدیک به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در استان تهران در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و بهبود دوبرابری تغییرات شاخص ‌اشتغال در استان تهران نسبت به کل کشور خبر داد. محمد آذرپناه با اشاره به خدمات ارائه‌‌شده در دولت شهید رئیسی، اظهار کرد: بر اساس آمار طرح نیروی کار که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، شاخص نسبت اشتغال کشور در سال ۱۳۹۹ برابر ۳۷.۳ درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۳۷.۹ درصد افزایش‌ یافته و بهبود ۰.۶‌درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این شاخص در استان تهران از ۳۶.۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و بهبود ۱.۱‌درصدی و تغییرات مثبت دو برابر میانگین کشور را نشان می‌دهد. همچنین تغییرات شاخص مشارکت اقتصادی استان تهران در سه سال گذشته نسبت به تغییرات این شاخص در کل کشور ۰.۵ درصد بیشتر بوده‌؛ بنابراین استان تهران نسبت به کل کشور موفقیت بیشتری را در بازار کار تجربه کرده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران‌ گفت: در دولت سیزدهم‌ تمام شاخص‌های اشتغال و بی‌کاری مانند نرخ مشارکت، نرخ بی‌کاری، سهم جمعیت بی‌کار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بی‌کاران و نرخ بی‌کاری جمعیت فارغ‌التحصیل آموزش عالی نسبت به ابتدای آغاز به‌ کار دولت بهبود یافته است که امیدواریم در دولت چهاردهم نیز این روند بهبود استمرار یابد.

آذرپناه گفت: نرخ بی‌کاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم با کاهش ۱.۹‌درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۸ درصد رسیده است.

وی با اشاره به گزارش‌های آماری گفت: استان تهران در شاخص استان‌های با کمترین نرخ بی‌کاری از رتبه ۱۳ در سال ۱۴۰۰ به رتبه سوم در سال ۱۴۰۲ رسیده و در حال حاضر بازار کار استان تهران ظرفیت‌های بالایی برای جذب نیروی کار دارد و وضعیت بازار کار استان تهران از نظر نرخ بی‌کاری و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات متفاوت از وضعیت سایر استان‌ها‌ست.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، وضعیت ایجاد فرصت‌های شغلی در دو سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با همه مشکلات و محدودیت‌ها توانستیم بیش از ۱۳۲ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و بیش از ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲ ایجاد کنیم که بیشتر از پیش‌بینی اشتغال استان تهران در سال گذشته محقق شده است.

آذرپناه خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز بر اساس ظرفیت قانونی تبصره دو‌رقمی در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که قرار است به بازار کار استان‌ها تزریق شود تا هم نیاز به تأمین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی برطرف شود و هم اشتغال ایجادی و توسعه‌ای تداوم داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها