|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| یازدهم خرداد

ماجرای کشف یک جنازه قدیمى سالم‌مانده و جلب زوار به منطقه چه بود؟

هاشمی رفسنجانی روز یازدهم خرداد جزییاتی از ادامه سفرش و بازدید از شهرستان دلیجان و صحبت با مردم محلی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

ماجرای کشف یک جنازه قدیمى سالم‌مانده و جلب زوار به منطقه چه بود؟

به سرچشمه استخرهاى تولید و پرورش ماهى قزل‌آلا رفتیم و همان‌جا صبحانه صرف شد و پیاده‌روى کردیم. آقایان مسیح مهاجرى، [مشاور رئیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] و [محمدحسن] رحیمیان، [رئیس بنیاد شهید] و رهبر، راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و خطرهاى ادامه وضع موجود، ابراز نگرانى کردند. امام‌جمعه و بخشدار کهک آمدند؛ براى ساخت مصلى و مدرسه استمداد کردند. اعضای شوراى روستاى فُردو آمدند؛ براى توسعه روستا استمداد کردند و از کمک‌هاى من، براى ایجاد خیابان در روستایشان قدردانى کردند.

عصر از طریق جلگه جاسب به جاده اصفهان رفتیم. در روستاى کروگان جاسب، به محل امام‌زاده حمزه بن عون بن على(ع) رفتیم. جمع زیادى از مردم منتظر بودند. قرار بود بدون اطلاع برویم. گفتند، اداره اوقاف خبر کرده و ائمه‌ جمعه دلیجان و نراق و فرماندار دلیجان و بخشدار نراق هم آمده بودند. در مورد خبرى که در سال ۱۳۷۲ پخش‌ شده، در مورد کشف یک جنازه قدیمى سالم‌مانده، تحقیقاتى نمودم.

جمعى از معتمدان محل و هیئت امناى امام‌زاده و زنان و مردانى که دیده و قطعه‌اى از کفن را براى تبرک برداشته بودند، مشاهدات خود را توضیح دادند. مدعی‌اند جنازه از یک جوان با سر بریده بوده و قسمت زیرین کفن پوسیده، اما بقیه قسمت‌های بدن سالم مانده بود. آقاى [حسین رجبی] نویسى، امام‌جمعه دلیجان هم که در آن موقع براى مشاهده دعوت شده بود، دیدن پاى نسبتاً سالم را تأیید کرد، ولى گفت براى او مسلم نشده که جنازه قدیمی و مثلاً از امام‌زاده‌اى یا شخصیت بزرگوارى باشد و تردید دارد. در خاتمه رفتند و از منزل‌شان قطعه کوچکى که از کفن برداشته بودند، آوردند. صحبت کوتاهى کردم و گفتم، مسئله مهم و شایسته تحقیق بیشتر است. اهالى محل، خیلى مایل‌اند که داستان براى جلب زوار زیاد به منطقه مطرح شود.

به محل سد پانزده خرداد رفتیم. آقاى نویسى هم همراه بود. از مشکلات خشکسالى منطقه، بسیار گفت. متصدى سد نیز گفت، فقط ۲۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد مانده است. فقط ۴۰۰ لیتر در ثانیه رها مى‌شود؛ علی‌رغم اینکه فقط ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب ورودى سد است. ساعت نُه شب به خانه رسیدیم. در جاده قم، چند ده نفر افراد پیاده را دیدیم که براى مراسم رحلت امام به مرقد مى‌رفتند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها