|

فرار هنرمندان از اینستاگرام

​ متا در حال آموزش هوش مصنوعی خود با آثار هنرمندان است. از این رو هنرمندان برای محافظت از آثار خود در حال کوچ به اپلیکیشن دیگری به نام کارا هستند.

 فرار هنرمندان از اینستاگرام

 نقاشان، عکاسان و هنرمندان سال‌ها در اینستاگرام کارهای خود را به نمایش می‌گذاشتند و دیده می‌شدند. اما اکنون بسیاری از آنها می‌گویند که می‌خواهند اینستاگرام را ترک کنند تا هنر خود را از متا در امان نگه دارند. این هنرمندان گفته‌اند در اعتراض به کار متا به برنامه دیگری به نام کارا برای به‌اشتراک‌گذاری آثار خود می‌روند. به گفته این هنرمندان آموزش هوش مصنوعی با آثار هنرمندان در این برنامه ممنوع است.

به گزارش «فن‌زی» یکی از مدیران متا در ماه می اظهار داشت که این شرکت پست‌های عمومی اینستاگرام را بخشی از داده‌های آموزشی خود می‌داند. چند هفته بعد، متا بیان کرد که از پست‌های کاربران اروپایی از ۲۶ ژوئن برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شود. هیچ راهی هم وجود ندارد که متا از کار خود منصرف شود. اگرچه اتحادیه اروپا به کاربران اجازه داده هنگام استفاده متا از داده‌های شخصی آنها نظرات مخالف خود را مطرح کنند.

 تنش بین سازندگان آنلاین و شرکت‌های هوش مصنوعی در حال افزایش است. در حال حاضر، تقریباً هر چیزی که به صورت عمومی در اینترنت ارسال می‌شود، یک منبع برای آموزش هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود. محصول نهایی این پتانسیل را دارد که جایگزین افرادی شود که داده‌های آموزشی را ایجاد کرده‌اند، از جمله نویسندگان، نوازندگان و هنرمندان تجسمی.

 هنرمندان گفتند که احساس ناتوانی می‌کنند. آنها به اپلیکیشن‌های متا برای بازاریابی خود نیاز دارند، اما نمی‌توانند از تبدیل شدن کارشان به خوراک هوش مصنوعی جلوگیری کنند. برخی می‌گویند که در حال حاضر در آستانه از دست دادن معیشت خود هستند.

 بنیان‌گذار کارا، جینگا ژانگ، گفت که این اپلیکیشن در هفته گذشته از حدود ۴۰۰۰۰ کاربر به ۶۵۰۰۰۰ نفر رسیده است. کارا پنجمین شبکه اجتماعی از نظر تعداد دانلود در فروشگاه اپل است. البته مشخص نیست این اتفاق تأثیری روی متا بگذارد یا خیر.

 هنرمندانی از جمله خود ژانگ شکایت‌های متعددی را علیه شرکت‌های هوش مصنوعی مانند گوگل و استیبل AI  تنظیم کرده‌اند. آنها می‌گویند که این شرکت‌ها در حال آموزش هوش مصنوعی خود با محتوای اینترنت هستند که برخی از این محتوا تحت قوانین کپی‌رایت هستند.

 نویسندگان و ناشران از جمله جورج آر آر. مارتین و نیویورک تایمز نیز شکایت‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند. اما این شرکت‌ها استدلال کرده‌اند که مطالب آموزشی تحت قوانین «استفاده منصفانه» قرار می‌گیرند که امکان میکس‌ها و تفسیرهای محتوای موجود را فراهم می‌کند. به همین دلیل بسیاری از هنرمندان احساس می‌کنند تنها قدرت واقعی آنها تلاش برای محافظت از آثار آینده است.

 ژانگ گفت که برنامه رایگان کارا که در ژانویه ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد، هنوز درحال‌توسعه است و به دلیل هجوم علاقه‌مندان چندین بار در این هفته از کار افتاده است. کارا تقریباً مشابه اینستاگرام است و گزینه‌هایی مانند لایک، کامنت و شر دارد.

 هنرمند دیگری گفت که تاکنون ۴ یا ۵ جایگزین برای اینستاگرام یافته است؛ اما ارزیابی اینکه کدام یک برای هنرمندان مناسب‌تر است کار آسانی نیست. بن ژائو، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه شیکاگو، گفت که در این جریان اپلیکیشن‌های متعددی با وعده‌هایی که به آن‌ها عمل نمی‌شود، کاربران را جذب می‌کنند. او گفت که برخی از پلتفرم‌های در نظر گرفته شده برای هنرمندان از قبل به «مزرعه‌های هوش مصنوعی» متصل شده‌اند. ژائو و پروفسور هدر ژنگ با همکاری یکدیگر ابزار «گلیز» را ایجاد کردند که به محافظت از آثار هنرمندان در برابر تقلید هوش مصنوعی کمک می‌کند و این ابزار در کارا وجود دارد.

 برخی از هنرمندان می‌گویند که هوش مصنوعی در حال حاضر بر نتایج نهایی آنها تأثیر گذاشته است. زمانی که کلی مک کرنان، هنرمند و تصویرگر اهل نشویل به فیس‌بوک و اینستاگرام پیوست، این دو اپلیکیشن به‌سرعت به بهترین مکان برای یافتن مشتریان تبدیل شدند. اما به گفته هنرمندان از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، درآمد آنها ۳۰ درصد کاهش یافت؛ زیرا تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در سراسر اینترنت پخش شدند.

 مک کرنان گفت که هنرمندان امیدوارند که با شروع پرونده‌های قضایی بزرگ، بر شرکت‌های هوش مصنوعی فشار بیاورند تا سیاست‌های خود را تغییر دهند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها