|

سرپیچی از دستور رئیس‌جمهور در ممنوعیت صید ترال

ترال‌داران منتظر دستور حمله به دریای عمان هستند

ترال‌داران با اینکه هیچ‌کدام از تجهیزات صید فانوس‌ماهی را ندارند، با تور و کشتی‌‎های غیراستاندارد، برای رفتن به دریای عمان کمین کرده‌اند. سازمان شیلات هم ظاهرا چشمش را روی تخلف کشتی‌‎داران بسته است.کشتی‌ها هم برای صید ترال مستقر شده و تنها در انتظار صدور مجوز نهایی هستند تا به دریا بروند. گفته می‌‎شود بنا به درخواست سازمان شیلات و با موافقت استانداران سیستان‌ و بلوچستان و هرمزگان، در شورای ساماندهی سواحل کشور ازسرگیری صید ترال مصوب شده است.

ترال‌داران منتظر دستور حمله به دریای عمان هستند

زینب رحیمی: ترال‌داران با اینکه هیچ‌کدام از تجهیزات صید فانوس‌ماهی را ندارند، با تور و کشتی‌‎های غیراستاندارد، برای رفتن به دریای عمان کمین کرده‌اند. سازمان شیلات هم ظاهرا چشمش را روی تخلف کشتی‌‎داران بسته است.کشتی‌ها هم برای صید ترال مستقر شده و تنها در انتظار صدور مجوز نهایی هستند تا به دریا بروند. گفته می‌‎شود بنا به درخواست سازمان شیلات و با موافقت استانداران سیستان‌ و بلوچستان و هرمزگان، در شورای ساماندهی سواحل کشور ازسرگیری صید ترال مصوب شده است. آبان‌‎ سال 1399 در مجلس شورای اسلامی ممنوعیت دو ساله صید ترال تصویب و از آذرماه همان سال اجرا شد. روش صید ترال برای برداشت فانوس‎ماهی، ماهی یال‎اسبی و ماهی مرکب استفاده می‌‎شد. با اینکه بیشتر اعتراض متخصصان به صیادی فانوس‎ماهی بود، صید همه نوع ترال صنعتی ممنوع اعلام شد. قرار بود در این دو سال میزان ذخایر خلیج فارس و دریای عمان ارزیابی و برای صید ترال تصمیم‌گیری شود. همچنین هدف از توقف دوساله صیادی فانوس‎ماهی، دادن تنفس به دریا و بازیابی ذخایر آبزیان بود. چند ماهی است که کشتی‌های صید ترال در دریای عمان مستقر شده‌اند و برای صدور مجوز صیادی ترال لحظه‎‌شماری می‌کنند. این روش صیادی مورد تأیید کارشناسان و متخصصان نیست و همواره از آن به عنوان یک روش مخرب برای محیط زیست دریا و زیان‌آور برای صیادان سنتی یاد می‌شود.

نباید  از  ترال کف‎روب  استفاده  شود

میزان ذخایر ماهیان و آبزیانی که به‌عنوان صید همراه با فانوس‎ماهی در دریای عمان و خلیج فارس برداشت می‌شوند، بحرانی ارزیابی می‌شود، عبدلی در این باره ضمن انتقاد از کوتاهی سازمان شیلات و مؤسسه تحقیقات شیلات در تکمیل مطالعات ارزیابی ذخایر ماهیان توضیح می‌دهد که «مؤسسه تحقیقات شیلات به بهانه کمبود بودجه، مطالعات و پایش ذخایر در دریای عمان و خلیج فارس را نیمه‌کاره رها کرده است. البته در همان تحقیقات اولیه مشخص شد که میزان ذخایر فانوس‎ماهی و بسیاری از ماهیان اقتصادی در شرایط بحرانی است. همچنین مؤسسه تحقیقات شیلات صراحتا اعلام کرد که کشتی‌داران برای صید فانوس‎ماهی از «ترال کف‎روب» استفاده می‌‎کنند. روشی که اصلا مناسب صید فانوس‎ماهی نیست. از سوی دیگر کشتی‌ها و تورهای مورداستفاده به درد صید فانوس‎ماهی نمی‌خورد. حالا هم ترال‎داران با اینکه هیچ‌کدام از تجهیزات صید فانوس‎ماهی را ندارند، با همین تور و کشتی غیراستاندارد، برای رفتن به دریا کمین کرده‌‎اند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تأکید دارد که با توجه به این تحقیقات متوجه می‌شویم که ترال‎داران در بستری از دریا که سفره صید صیادان سنتی است، مشغول صید هستند و همین باعث لطمه به معیشت و کاهش درآمد آنها شده است. در روزهای گذشته چند هزار نفر از صیادان محلی برای اعلام نارضایتی خود از صدور مجوز صید فانوس‌ماهی و صیادی ترال، طوماری اعتراضی را امضا کرده و گفته‌اند که ترال به ضرر معیشت ماست».

سرپیچی از  دستور  رئیس‌جمهور  در ممنوعیت  صید  ترال

در آبان سال 1400، در نشست استادان و فعالان محیط زیست با ابراهیم رئیسی، موضوع ترال مطرح شد و رئیسی صراحتا بر ممنوعیت و توقف کامل این نوع صید تأکید کرد. یک ماه بعد در آذر1400، نامه‌ای از طرف دفتر رئیسی به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان بنادر و وزارت راه ارسال شد. در این نامه به این دستگاه‌ها فرصت یک‌ماهه داده شد تا آیین‌نامه و دستورالعمل ممنوعیت کامل صید ترال را در آب‌های سرزمینی ایران تهیه کنند و برای دفتر رئیس‌جمهور بفرستند. عبدلی عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی می‌گوید: سؤال مهم این است که رئیس‌جمهور یعنی بالاترین مقام اجرائی کشور، حدود دو سال قبل دستور ممنوعیت صید ترال را داده اما چرا سازمان شیلات از اجرای این دستور سرپیچی می‌کند؟

کشتی‌های ترال در نقاط ممنوعه دریا  صیادی کردند

عبدلی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان شیلات در برخورد با کشتی‌‎داران متخلف کوتاهی کرده و چشمش را بر تخلفات محرز بسته است، این‌طور توضیح می‌دهد که «شیلات از ترال‎داران و کشتی‌ران‌ها تعهد محضری گرفته بود که در صورت بروز هر نوع تخلفی مجوزشان باطل شود. اما طی دوسال‌ونیم آخری که صیادی فانوس‎ماهی انجام می‌شد، همه کشتی‌داران در نقاط ممنوعه صیادی می‌کردند. سیستم مانیتورینگ مسیر تردد کشتی‌ها موجود است. همان سال هم سازمان شیلات نقشه‌‌های حرکت کشتی‌ها را در اختیار داشت و باید از آنها به‌ دلیل تردد غیرقانونی و برداشت ماهی در نقاط ممنوعه، شکایت و مجوزشان را لغو می‌کرد اما از چنین کاری سر باز زده است».

اردیبهشت امسال سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس به ازسرگیری صیادی ترال اعتراض کرد و به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد که عده‎ای درصدد راه‌اندازی صید مخرب ترال هستند. همچنین‎ نماینده چابهار، جاسک و بندرعباس در مجلس به ازسرگیری صید ترال اعتراض کردند.

فراکسیون محیط زیست به دنبال ممنوعیت همیشگی ترال

در این زمینه عبدلی، مشاور فراکسیون محیط زیست می‌گوید: بعد از تذکر خانم رفیعی در مجلس، سازمان شیلات نامه‌ای برای فراکسیون نوشته و بر ضرورت صید فانوس‎ماهی و تولید پودر ماهی تأکید کرده است. همچنین در این نامه شیلات، اصرار کرده که راه‌اندازی مجدد صیادی فانوس‎ماهی و صید ترال در جهت اشتغال‌زایی کشتی‌‎داران است و باید مجوز صید ترال صادر شود. البته فراکسیون محیط زیست در مخالفت با صید ترال از 50 نماینده مجلس امضا جمع کرده و قصد دارد ماده واحده‌ای را به قانون حفاظت و بهره‌برداری از دریاها اضافه کند تا طی آن ترال برای همیشه ممنوع شود.

ناوگان صید ترال به‌صورت جدی از ابتدای دهه 90 در آب‌های ایران شروع به فعالیت کرد. با ورود کشتی‌های چینی در سال‌های 97 تا 99 به آب‌های ایران و صید ترال، اعتراضات به این صیادی اوج گرفت. در سال 99 از مجموع 96 کشتی فعال، 35 کشتی متعلق به چینی‌ها بود. در سال‌های اخیر مردم شهرهای چابهار و جاسک بیشترین اعتراض را نسبت به صید ترال داشتند. بنابراین صید ترال علاوه بر ابعاد مخرب محیط‌زیستی باعث بروز چالش‌های اجتماعی و اقتصادی برای صیادان محلی و مردم بومی و ساکن در حاشیه آب‌های جنوبی ایران شده است. در هفته‌های گذشته کارزاری در فضای مجازی در مخالفت با صید ترال شکل گرفته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها