|

آنچه باید در مورد مراحل انجام پایان نامه بدانید

انجام پایان نامه اصلی‌ترین بخش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. انجام پایان نامه می‌تواند یک چالش طولانی برای دانشجویانی باشد که از مراحل و نکات مهم مربوط به آن بی‌اطلاع هستند. آشنایی با چندوچون انجام پایان نامه کارشناسی ارشد طی‌کردن این مسیر را ساده و لذت‌بخش خواهد کرد. درصورتی‌که برای انجام هر یک از این مراحل از مشاوره‌های تخصصی و مرتبط با آن بهره ببرید، پایان نامه شما به یک نتیجه علمی و کاربردی خواهد رسید.

آنچه باید در مورد مراحل انجام پایان نامه بدانید

انجام پایان نامه اصلی‌ترین بخش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. انجام پایان نامه می‌تواند یک چالش طولانی برای دانشجویانی باشد که از مراحل و نکات مهم مربوط به آن بی‌اطلاع هستند. آشنایی با چندوچون انجام پایان نامه کارشناسی ارشد طی‌کردن این مسیر را ساده و لذت‌بخش خواهد کرد. درصورتی‌که برای انجام هر یک از این مراحل از مشاوره‌های تخصصی و مرتبط با آن بهره ببرید، پایان نامه شما به یک نتیجه علمی و کاربردی خواهد رسید.

ما در اینجا قصد داریم تا شما را با آنچه که باید در مورد انجام پایان نامه لازم است بدانید، آشنا کرده و به شما کمک کنیم که پژوهش و نگارش پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد را به شیرین‌ترین و طلایی‌ترین تجارب دوران تحصیل خود تبدیل کرده و بهترین نتیجه را با توجه ‌به اهداف، توانایی‌ها و علایق خود کسب کنید.

ضرورت انجام پایان نامه کارشناسی ارشد برای دانشجویان ارشد

تعریف پایان نامه کارشناسی ارشد

زمانی که شما وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوید، برحسب رشته و گرایشی که دارید تعدادی درس به‌صورت اجباری و اختیاری برای شما ارائه می‌شود که باید در طی سه ترمی که در این مقطع مشغول به تحصیل هستید، آن‌ها را پاس کنید.

در طول تحصیل در ترم اول کارشناسی ارشد لازم است استاد راهنمای خود را مشخص کرده و بعد از مشورت و بررسی‌های لازم یک موضوع برای پژوهش در این دوران تحصیلی انتخاب کنید. آنچه که از این پژوهش در این ماه‌ها برداشت کرده‌اید را باید در پایان نامه خود بیان کرده و آن را مورد بحث و نتیجه‌گیری قرار دهید. پایان نامه چکیده‌ای از پژوهش‌های شما است که باید بر اساس اصولی که برای آن وجود دارد نگارش شود. در نهایت شما باید از پژوهش و پایان نامه خود در جلسه‌ای دفاع کنید.

چه مراحلی را باید برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد طی کنیم؟

ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان آغاز راه تحصیل پژوهش‌محور است. در این دوره شما شیوه درست پژوهش را فرا گرفته و به ‌صورت عملی آن را انجام خواهید داد. مراحلی که باید برای انجام پایان نامه ارشد طی کنید به شرح زیر است:

  1. انتخاب استاد راهنمای مرتبط

از آن جایی که پژوهش یک فرایند بسیار پیچیده و تخصصی بوده، لازم است استادی که در این زمینه تجربه و دانش کافی دارد شما را همراهی کند. در صورتی‌ که به موضوع خاصی علاقه دارید بهتر است با تحقیق‌ یکی از استادان گروه آموزشی خود که به حوزه پژوهشی موردنظر شما مرتبط است، شناسایی کنید و با ایشان برای قبول درخواست استاد راهنمایی شما توافق نمایید؛ در غیر این صورت گروه آموزشی برای شما یکی از استادان را به‌عنوان استاد راهنما انتخاب خواهد کرد.

انجام پایان نامه با استادی که زمینه پژوهشی مرتبطی با موضوع موردنظر شما داشته باشد ساده‌تر خواهد بود. در زمان انتخاب استاد راهنما لازم است از پیشینه پژوهشی و سبک تحقیقاتی ایشان هم اطلاع پیدا کنید و مطمئن شوید که با ویژگی‌ها و توانایی‌های شما تناسب داشته باشد.

2

اهمیت انتخاب استاد راهنما در انجام پایان نامه

 

  1. انتخاب موضوع

انتخاب موضوع اصلی‌ترین بخش انجام پایان نامه کارشناسی ارشد است که باید با دقت و تحقیق بسیاری صورت بگیرد. در زمان انتخاب موضوع پایان نامه لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • موضوع خلاف قوانین حقوقی، اخلاقی و زیستی نباشد.
  • موضوع مورد نظر شما قابل‌انجام در بازه زمانی تعیین شده در دوره کارشناسی ارشد باشد.
  • موضوع پایان نامه قابل‌اجرا در دانشکده محل تحصیل شما باشد و از نظر امکانات و بودجه مشکلی وجود نداشته باشد.
  • موضوع مدنظرتان نو، کاربردی و ترجیحاً همسو با پیشرفت‌های روز جهان باشد.
  • ترجیحاً موضوعاتی را انتخاب کنید که مطابق با علایق، توانایی‌ها، روحیات و اهداف آینده شما باشند.
  • در مورد مراحل انجام آن چشم‌انداز مناسبی داشته باشید و کورکورانه پا در راه پژوهش نگذارید تا دچار سردرگمی و شوک نشوید.

 گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG)  در این مرحله‌ی حساس، همراه شما بوده و با کارشناسان باتجربه خود بهترین و مناسب‌ترین موضوعات روز را با مقاله بیس جدید به شما پیشنهاد خواهد داد تا بیشترین انطباق را با اهداف، شرایط و استعدادهای شما داشته باشد.

3

انتخاب موضوع پایان نامه را با تحقیق انجام دهید

 

  1. نگارش پیشنهاده و ثبت آن در ایرانداک

بعد از تعیین عنوان پایان نامه لازم است در مورد پیشینه پژوهش‌های مرتبط، مواد و روش‌های انجام پایا‌ن نامه و مقالات مرتبط با آن مطالعه کنید. پس از آن باید بر اساس قالب اختصاصی دانشگاه خود درخواست موضوع پایان نامه را به‌صورت پیشنهاده نگارش کنید و بعد از تأیید استاد راهنما، استادان مشاور، گروه آموزشی، بخش‌های آموزشی دانشکده و دانشگاه، در سامانه ایرانداک به ثبت برسانید و کد مربوط به آن را دریافت کنید.

نگارش پیشنهاده از این‌رو بسیار مهم است که شالوده و زیربنای اصلی پایان نامه شما به شمار می‌رود. پس استفاده از خدمات پژوهشی و مشاوره‌ای در این مرحله می‌تواند اقدامی هوشمندانه در جهت انجام پایان نامه باشد.

  1. پژوهش خود را آغاز کنید!

حالا که موضوع پایان نامه خود را انتخاب و آن را در ایرانداک به ثبت رسانده‌اید لازم است جدیدترین، مرتبط‌ترین و کاربردی‌ترین مقالات روز جهان را پیدا کرده و مطالعه آن‌ها را آغاز کنید. انجام تحقیق پیش از آغاز پایان نامه از هدر رفتن زمان، مواد آزمایشگاهی و بودجه جلوگیری کرده و شما را برای درک بهتر مراحل نگارش آماده می‌کند.

یکی از برترین خدماتی که به شما در این مرحله ارائه می­شود آن است که شمار زیادی از مقالات مرتبط و جدید را با توجه ‌به موضوع پایان نامه برای تان فراهم می آورد و لذا از سردرگمی شما پیشگیری می کند.

  1. انجام تحلیل‌های آماری و کدنویسی با نرم‌افزارهای مرتبط

فرقی نمی‌کند رشته شما در زمینه فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی باشد یا این که در رشته‌های مرتبط با پزشکی، دامپزشکی یا علوم‌انسانی مشغول به تحصیل باشید، کار با نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام مراحل پژوهش به‌ویژه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بخشی از مراحل انجام پایان نامه ارشد شما خواهد بود. از این‌رو، یکی از خدمات بسیار پرطرفداری که  گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG)  ارائه می‌دهد در این زمینه بوده و شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی کدنویسی و تحلیل های آماری خود را به پایان برسانید.

4

کار با نرم‌افزارهای آماری از مراحل مهم انجام پایان نامه ارشد

 

  1. نگارش اصولی متن پایان نامه

بعد از انجام پژوهش‌های لازم باید نتیجه آن را به‌صورت مکتوب و بر طبق اصول و قواعدی که برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در ایران تعریف شده ارائه کنید.  گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG)  در این مرحله شما را تنها نخواهد گذاشت و بهترین خدمات مشاوره‌ای و تحقیقاتی را در زمان‌نگارش پایان نامه در اختیارتان قرار خواهد گذاشت. اشکالات احتمالی در بخش‌های مختلف را برطرف کرده و شما را برای مرحله دفاع از پایان نامه آماده می‌نماید.

  1. روز دفاع از پایان نامه

انجام پایان نامه بعد از نگارش متن آن وارد مرحله دفاع حضوری یا آنلاین در برابر استادان داور و راهنما و مشاور خواهد شد. این مرحله یکی از پر استرس‌ترین بخش‌های پایان نامه برای بسیاری از دانشجویان است؛ گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) با آموزش‌های مناسب و برگزاری جلسات پیش‌دفاع حضوری و تلفنی به شما امکان تمرین و رفع اشکال در این زمینه را خواهد داد تا در این روز مهم با کمترین نگرانی بیشترین آمادگی را داشته و بهترین نتایج را رقم بزنید.

  1. اصلاحات پایان نامه و چاپ آن

درست است که معمولاً روز دفاع را تاریخ پایان تحصیل شما در مقطع کارشناسی ارشد می‌دانند؛ اما بعد از جلسه دفاع لازم است نکات و اشکالاتی که داوران از پایان نامه شما ذکر کرده‌اند را برطرف کرده و بعد از تأیید و طی مراحل مربوطه، اقدام به چاپ پایان نامه خود کنید. این مرحله مهم می‌تواند چالش دشواری برای دانشجویان باشد. از این‌رو همراهی و مشاوره ما در این مرحله از انجام پایان نامه هم ادامه خواهد داشت.

5

ارائه خدمات ما برای رشته‌های گوناگون

 

نگاهی به رشته‌هایی که ما برای آن‌ها خدمات پژوهشی ارائه می‌کنیم

گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG) در تمامی مراحل انجام پایان نامه از انتخاب موضوع تا دفاع پایان نامه با شما خواهد بود. کارشناسان ما در رشته‌ها و گرایش‌های گوناگون و متنوعی به شما خدمت‌رسانی خواهند کرد و شما می‌توانید بهترین تجربه تحصیلی خود را با ما رقم بزنید. اگر شما در رشته‌ها و گرایش‌های زیر در مقطع ارشد تحصیل می‌کنید، می‌توانید همین حالا همراهی ما را دریافت کنید:

  • رشته‌های گروه فنی و مهندسی مانند انواع گرایش‌های مهندسی مکانیک، برق، عمران، معدن، صنایع، شیمی، کامپیوتر و...
  • گرایش‌های مختلف گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی
  • گرایش‌های گروه مهندسی کشاورزی و دامپزشکی
  • رشته‌های گروه هنر و معماری
  • رشته‌های گروه آموزشی علوم‌انسانی و ادبیات
  • گرایش‌های مربوط به رشته‌های علوم پایه مانند فیزیک، شیمی، فیزیک مهندسی، زیست‌شناسی و...

حرف آخر

انجام پایان نامه درصورتی‌که اصولی و با آگاهی و دانش کافی انجام شود یک تجربه ارزشمند و با نتیجه‌ای درخشان خواهد بود.  گروه تحقیقاتی طلوع (TMRG)  نیز با ارائه بهترین خدمات پژوهشی و مشاوره‌ای در این زمینه قصد دارد تا شما را در طی‌کردن این مسیر همراهی کرده و شاهد موفقیت و رسیدن به اهداف علمی و پژوهشی شما باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها