|

افزودنی روان کننده بتن برای بتن ریزی در فصول سرد سال

آیا در فصول سرد سال هم نیاز به عمل آوری بتن و افزودنی می باشد؟ بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد با چالش‌های بسیار زیادی همراه است. برای اجرای پروژه در هوای سرد باید اقداماتی صورت بگیرد تا اثرات مخرب یخ زدگی ناشی از هوای سرد کاهش یابد. بدون شک دمای هوای پایین باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی می‌شود که کیفیت پروژه را به شدت کاهش می‌دهد. اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

افزودنی روان کننده بتن برای بتن ریزی در فصول سرد سال

 

بتن ریزی در فصول سرد سال

بتن ‌ریزی در فصل سرد یکی از پارامترهای مهمی است که پیمانکاران و مهندسین اجرایی پروژه به آن توجه دارند. چرا که کاهش هوا باعث می‌شود سرعت واکنش سیمان با آب نیز به شدت کاهش یابد. به دنبال کاهش سرعت واکنش مدت زمان گیرش بتن نیز به شدت افزایش خواهد یافت. اجرای پروژه در روزهای عادی و با شرایط آب و هوایی مناسب بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. در واقع بتن نیز در همان روزهای اولیه به مقاومت لازمه دست پیدا می‌کند. در هوای سرد این مقاومت به حد استاندارد و لازمه نخواهد رسید.

تاثیرگذاری هوای سرد روی بتن

اجرای پروژه در شرایط فصل سرد، بدون شک با چالش‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود. توجه به گیرش پروژه و مقاومت آن یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید با در نظر قرار دادن شرایط بسیار متعددی همراه باشد. بدون شک هوای سرد باعث آسیب رسیدن به پروژه یا مخلوط آب و سیمان می‌شود.

نکات مهم اجرای پروژه در هوای سرد

برای اجرای پروژه‌های بتنی در شرایط آب و هوایی سرد یا فواصل سرد اقدامات بسیار زیادی صورت می‌گیرد. بدون شک اجرای پروژه در شرایط آب و هوایی معمولی بدون هیچ دغدغه و نگرانی انجام می‌شود. حال برای افزایش کیفیت پروژه‌های بتنی در فواصل سرد باید به چند نکته مهم توجه داشت.

استفاده از سیمان مناسب

پایین بودن دمای هوا باعث می‌شود تا مخلوط آب و سیمان دیرتر به مقاومت اولیه و لازمه برسد. از این‌رو توصیه می‌شود تا از سیمان پرتلند تیپ ۳ با قدرت بیشتر استفاده کنید. در واقع این نوع سیمان خاصیت زود سخت شوندگی بسیار بالایی دارد. البته به کارگیری سیمان پوزولانی در چنین شرایطی ممنوع است، چرا که باعث تخریب شدید پروژه می‌شود.

توجه به دمای آب

یکی از نکات مهم و تاثیرگذار برای عمل‌آوری بهتر مخلوط آب و سیمان در شرایط آب و هوایی سرد توجه به دمای آب است. گرمای آب برای مخلوط با سیمان هر چقدر مطلوب‌تر باشد، روی کیفیت و مقاومت اجرای پروژه تاثیرگذارتر خواهد بود.

اگرچه بالا بودن دمای آب اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما این دما نباید بالاتر از ۴۰ درجه باشد. حتی نحوه ریختن مصالح با دمای آب بالا در داخل میکسر نیز به‌صورت خاصی انجام می‌شود.

تجهیزات گرم‌کننده

از مهم‌ترین نکاتی که در فصل سرد برای گیرش بهتر پروژه و استقامت آن باید به آن توجه داشت، استفاده از تجهیزات گرم‌کننده است. به کارگیری تجهیزات گرم کننده نظیر آرماتور، دمای تمامی تجهیزات و ساخت‌وساز نظیر قالب را افزایش می‌دهد. با افزایش دمای وسایل ساخت‌وساز از افت دما جلوگیری می‌کنید؛ البته این کار نیز باعث کربنیزه شدن بتن می‌شود.

چند نکته طلایی برای اجرای پروژه در فواصل سرد

قطعاً عمل آوری پروژه در شرایط آب و هوایی سرد بسیار دشوار خواهد بود. از این رو بهتر است چند نکته مهم و طلایی مانند استفاده از انواع افزودنی بتن مناسب و ... را برای بهبود کیفیت پروژه به خاطر بسپارید.

مواد افزودنی بتن

تاثیرگذارترین و بهترین روش برای جلوگیری از تخریب بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد استفاده از مواد افزودنی بتن مناسب است. مواد تسریع کننده هیدراتاسیون به‌عنوان افزودنی‌های مجاز برای مخلوط آب و سیمان در شرایط آب و هوایی سرد هستند. این افزودنی‌های شیمیایی سرعت هیدراتاسیون بتن را به شدت افزایش می‌دهند. همچنین این مواد باعث سختی سیمان در مدت زمان کوتاه می‌شوند. بد نیست بدانید که این تسریع‌کننده‌ها با ضد یخ تفاوت‌های بسیار زیادی دارند؛ چرا که سرعت هیدراتاسیون را بالا می‌برند. در برخی موارد در صورت نیاز و با مشورت مهندسان مربوطه می توان از انواع روان کننده بتن نیز استفاده کرد.

تسریع کننده گیرش بتن

استفاده از تسریع کننده های گیرش بتن برای اجرای پروژه در شرایط آب‌وهوایی سرد اهمیت بسیار زیادی دارد. البته باید تسریع کننده‌هایی را استفاده کنید که باعث کاهش استقامت میلگرد و پروژه نشود. چرا که در ساختار برخی از این مواد ترکیباتی وجود دارد که روی مصالح پروژه تاثیرات منفی خواهد داشت. معمولا به کارگیری تسریع کننده گیرش بتن، عمل آوری بتن را به شدت کاهش می‌دهد و همین امر نیز باعث کاهش خسارت احتمالی می‌شود.

حباب ساز بتن (هوازا بتن)

استفاده از حباب‌ساز بتن بهترین روش محافظت از مخلوط آب و سیمان در فواصل سرد سال است. بدون شک حباب‌ساز مانع از یخ زدگی آب و سیمان در روزهای سرد می‌شود. در همان لحظه‌های اولیه اجرای پروژه در حالت تازه مخلوط آب و سیمان را به شدت سخت کرده و آن را تقویت می‌کند. 

روان کننده بتن

مواد روان‌ کننده بتن برای کاهش نسبت آب به مواد سیمانی در روانی ثابت با افزایش روانی بتن بدون افزایش نسبت آب به سیمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مواد روان کننده‌ بتن اولین افزودنی ‌های کاهنده آب می ‌باشند که مقدار آب اختلاط را بسته به ترکیبات ماده افزودنی بتن کاهش می‌ دهند.

جمع‌بندی

بتن‌‌ریزی در هوای سرد باید با رعایت نکات بسیار زیادی همراه باشد. بدون شک اجرای پروژه در هوای سرد کیفیت را به شدت کاهش می‌دهد. قطعاً دمای پایین با کاهش سرعت واکنش سیمان به آب مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آورد.

البته سرعت گیرش بتن به شرایط مختلفی بستگی دارد که باید به آن توجه داشت. بدین منظور باید هنگام اختلاط آب و سیمان از افزودنی‌های بتن مجاز و مناسب با شرایط پروژه استفاده کرد. این افزودنی‌ها باعث عمل آوری بهتر پروژه یا بتن می‌شوند.

اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای پروژه در شرایط آب و هوایی سرد می‌توانید از کارشناسان شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو (همگرایان تولید) مشاوره بگیرید. حتی جهت خرید انواع افزودنی‌های مناسب بتن متناسب با شرایط آب و هوایی مختلف و شرایط پروژه از جمله انواع روان کننده بتن می‌توانید سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها