|

راهنمای انتخاب بهترین ساندبار برای تلویزیون

راهنمای انتخاب بهترین ساندبار برای تلویزیون

اگر می‌خواهید ساندباری با تمام ویژگی‌ها و بهترین کیفیت صدا داشته باشید، عاقلانه است که یک ساندبار با کیفیت بالاتر تهیه کنید. ساندبارهای سطح بالا می توانند تفاوت بزرگی را هنگام تکمیل تجربه سینمای خانگی شما ایجاد کنند، اما ساندبارهای سطح پایه و میان رده همچنان می توانند بسیار بهتر از بلندگوهای تلویزیون باشند. این مقاله به ویژگی‌های اصلی می‌پردازد که باید هنگام انتخاب و خرید ساندبار از تلویشاپ و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی معتبر برای تلویزیون خود بدانید.

 

فرمت های صدای فراگیر

ساندبارها می‌توانند چندین فرمت صوتی را پشتیبانی کنند، اما این بستگی به منبع صوتی دارد که ساندبار را برای کدام فرمت صوتی استفاده می‌کند. چهار فرمت صدای فراگیر رایج وجود دارد: Dolby Atmos، Dolby Digital، DTS و DTS:X. لازم نیست نگران این باشید که تلویزیون خود از این فرمت های صوتی پشتیبانی کند، زیرا فقط ساندبار و منبع صوتی به آنها نیاز دارند. در زیر تفاوت بین هر نوع آورده شده است.

Dolby Digital

این فرمت پرکاربرد، صدایی با پهنای باند بالاتر ارائه می دهد که پنج کانال صوتی مجزا برای صدای فراگیر و یک کانال ساب ووفر را کنترل می کند.

فرمت DTS

فرمت DTS جایگزینی با کیفیت بالاتر برای Dolby Digital، با نرخ بیت بالاتر و فشرده سازی کمتر قلمداد می شود.

Dolby Atmos

با درایورهای مخصوص شلیک رو به بالا، فرمت Dolby Atmos حس ارتفاع را به شما می دهد تا جلوه صدای فراگیر واقعی را ایجاد کنید.

فرمت DTS:X

این فرمت دارای درایورهایی با حرکت رو به بالا برای تولید ارتفاع برای جلوه های صدای فراگیر واقع گرایانه است و  به شما این امکان را می دهد که به صورت دستی تک تک اشیاء صوتی را برای انعطاف بیشتر، مانند افزایش حجم صداها را تنظیم کنید.

2

کانال های صوتی ساندبار

وقتی به ساندبارها نگاه می کنید، متوجه تعداد کانال های هر کدام خواهید شد. کانال ها به تعداد بلندگوهایی که ساندبار دارد اشاره می کند. داشتن ساندبار با کانال های بیشتر می تواند دامنه صدا را بهبود بخشد و صدای فراگیر را غنی کند.

به عنوان مثال، برای ساندبار 7.1.2 کانال، عدد اول به معنای تعداد بلندگوها است. عدد دوم نیز تعداد ساب ووفرها در ساندبار است. آخرین عدد تعداد بلندگوهای رو به بالا را نشان می دهد که جلوه صدای فراگیر را بهبود می بخشد.

ساندبار بلوتوث

بسیاری از ساندبارها دارای قابلیت بلوتوث داخلی هستند تا بتوانید تلفن یا سایر دستگاه های بلوتوث خود را به صورت بی سیم به ساندبار متصل کنید. بلوتوث می تواند یک امتیاز عالی برای کنترل آسان صدای اتاق شما باشد.

برخی از تلویزیون ها همچنین از پخش بلوتوث پشتیبانی می کنند تا صدای تلویزیون شما را به صورت بی سیم به ساندبار بدون هیچ گونه کابل اضافی متصل نمایند. در حالی که استفاده از بلوتوث ظاهر تمیزتری دارد، توصیه می‌کنم از کابل HDMI یا اپتیکال صوتی برای دستیابی به بهترین کیفیت صدا استفاده کنید.

اضافه کردن ساب ووفر به تلویزیون

ممکن است بخواهید یک ساب ووفر برای اضافه کردن باس اضافی برای صدای عمیق تر تهیه کنید و به تلویزیون خود وصل نمایید. ساندبارهای مستقل همیشه با صدای باس و حس متمایز ارائه نمی شوند، بنابراین داشتن گزینه اضافه کردن ساب ووفر به تلویزیون می تواند انتخاب خوبی باشد.

اگر ساندبار به صورت بی سیم از ساب ووفر پشتیبانی نمی کند، مطمئن شوید که ساندبار دارای خروجی ساب ووفر باشد تا  بتوانید به صورت جداگانه آن را خریداری و متصل نمایید.

خرید اسپیکر جایگزین ساندبار

یک گزینه ایده‌آل دیگر می‌تواند خرید اسپیکر باشد. اسپیکرها توانایی افزودن ابعاد گسترده‌تری به صدا در مقایسه با ساندبار را دارند. بسیاری از ساندبارها به صورت مجازی جلوه صدای فراگیر را ایجاد می کنند، اما از نظر فیزیکی داشتن بلندگوهای اضافی می تواند تجربه صوتی را بهبود ببخشد.

اگر از بلندگوهای بی سیم استفاده می کنید، در صورت پشتیبانی، سیگنال صوتی می تواند به صورت بی سیم به بلندگوها برسد. اسپیکرهای وایرلس می توانند از طریق سیم (فقط برای برق) یا با باتری تغذیه شوند که در صورت نیاز می توان آنها را شارژ کرد.

3

ویژگی تقویت صدا

برخی از ساندبارها دارای ویژگی های بهبود صدا هستند که می تواند وضوح و حجم صداها را بهبود بخشد. به طور معمول، این به شما این امکان را می دهد که میزان صدا را به دلخواه خود تنظیم کنید. این ویژگی می‌تواند برای افرادی که به سختی صدای موزیک یا فیلم‌هایی که دارای صداهایی ادغام شده با سایر صدای پس‌زمینه هستند را می‌شنوند، مفید باشد.

اتصال ساندبار به تلویزیون

ساده ترین راه برای اتصال ساندبار به تلویزیون استفاده از کابل صدای اپتیکال است. این کابل‌ها خروجی صدای تلویزیون را به ورودی اپتیکال ساندبار متصل می کند. نقطه ضعف استفاده از اتصال با کابل صوتی این است که این نوع اتصال، Dolby Atmos یا DTS:X را پشتیبانی نمی کند.

برای بهترین کیفیت صدا، می توانید در عوض یک کابل HDMI را از ساندبار به خروجی HDMI ARC/eARC تلویزیون خود وصل کنید تا صدا را از تلویزیون خود به ساندبار منتقل کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید تنظیمات صدا را در تلویزیون خود تنظیم کنید تا ساندبار در هر دو حالت به درستی کار کند.

نتیجه‌گیری

انتخاب بهترین ساندبار برای تلویزیون نیازمند درک ویژگی‌های مختلف است. در این مقاله، به اهمیت فرمت‌های صدای فراگیر، تعداد کانال‌های صوتی، امکانات بلوتوث، اضافه کردن ساب ووفر، استفاده از اسپیکرهای وایرلس، و ویژگی‌های بهبود صدا پرداخته شد. همچنین، اتصال به تلویزیون از طریق کابل‌های مختلف و تنظیمات مربوط به کیفیت صدا نیز مورد بررسی قرار گرفت. این موارد به افراد کمک می‌کند تا با دقت بیشتری ساندبار مناسبی را انتخاب و به تجربه صوتی بهتری در خانه‌شان دست یابند.

با توجه به این ویژگی‌ها و نکات، شما می‌توانید ساندبار مناسبی برای تلویزیون خود انتخاب کنید و تجربه سینمای خانگی بهتری را به دست آورید. برای خرید، بهتر است از فروشگاه‌های اینترنتی معتبری مانند تلویشاپ استفاده کنید. این فروشگاه‌ها معمولاً اطلاعات دقیق و جامعی از محصولات فراهم می‌کنند و نظرات مشتریان قبلی نیز می‌توانند به شما در انتخاب کمک نماید. همچنین، از جوانب گارانتی و خدمات پس از فروش نیز اطمینان حاصل کنید تا بهترین تجربه خرید را داشته باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها