|

روشی ساده برای تنظیم دمای موتور ماشین که هر کسی می تونه انجام بده

در این مقاله قصد داریم راه های کاهش دمای موتور خودرو تالیسمان و جلوگیری از جوش آوردن موتور را برای شما شرح دهیم. اگر چنانچه سیستم خنک کننده خودرو تالیمسان به درستی کار نکند یا به اصطلاح موتور داغ کرده باشد. این یعنی اینکه گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و همین امر باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. در نهایت منجر به خرابی موتور تالیسمان می شود.

روشی ساده برای تنظیم دمای موتور ماشین که هر کسی می تونه انجام بده

توجه داشته باشید که حتما برای تعمیر موتور خودرو به تعمیرگاه تخصصی تالیسمان مراجعه کنید، چرا که تعمیر موتور خودرو کاری بسیار سخت و تخصصی است. بهتر است بدانید که برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب، حتما باید از سلامت سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید. همچنین هنگام رانندگی هر از چند گاهی نگاهتان به آمپر دمای موتور باشد. چرا که یکی از علائم خرابی موتور تالیسمان همین روشن شدن چراغ چک هشدار است.

به محض اینکه دمای هوای موتور از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن موتور را انجام دهید. به بیان کارشناس فنی رنو، در برخی موارد دمای غیرطبیعی موتور می‌تواند به قیمت آسیب جدی به موتور و وارد شدن هزینه‌های گزاف تمام شود. توجه داشته باشید که این مسئله در ماه‌های گرم سال فشار مضاعفی به اجزای مختلف موتور و سیستم خنک‌ کننده وارد می کند و چند برابر خواهد شد. در ادامه به اهمیت دمای موتور خودرو، راه های جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور می پردازیم.

 

توصیه های مهم برای مراقبت از موتور خودرو و کاهش دمای آن

جلوگیری از افزایش دمای موتور مخصوصا در فصل گرما بسیار مهم است. روغن موتور، آب رادیاتور و فن های خنک کننده از مهمترین قسمت های سیستم کاهش دمای موتور خودرو محسوب می شود. عدم توجه کافی و به موقع به هر یک از آنها باعث بالا رفتن دمای موتور شده و در نهایت منجر به خرابی موتور می شود. توجه داشته باشید که اگر زمانی با این مشکلات روبرو شدید هر چه زودتر برای تعمیر موتور تالیسمان به تعمیرگاه مجاز مراجعه فرمایید. حالا چکار کنیم که دمای موتور بالا نرود و موتور دچار مشکل نشود.

اولین قدم برای این منظور اینکه توجه داشته باشید آب رادیاتور در روزهای گرم سال به هیج وجه کم نشود. به دلیل گرمای زیاد در تابستان، باید به صورت مرتب میزان آب موجود در رادیاتور را چک کنید. همچنین باید از ضد یخ و ضد جوش نیز به میزان مناسب در رادیاتور خودرو استفاده شود. یکی از راه های کاهش دمای موتور استفاده از روغن موتور با کیفیت است. روغن موتور نیز باید به صورت مرتب مخصوصا در روزهای گرم سال تعویض شود. یکی از خدمات تعمیرگاه رنو انجام سرویس های دوره ای که شامل تعویض روغن موتور تالیسمان نیز می شود.

 

دلیل اهمیت دمای موتور خودرو چیست؟

به بیان کارشناس فنی رنو، خودرو تشکیل شده از قطعات مختلف و پیچیده ای که در مرکز آن موتور قرار دارد. در داخل موتور خودرو مایعاتی اعم از آب، ضد یخ و ضد جوش در گردش هستند که وظیفه آن ها خنک سازی قطعات داخلی موتور می باشند. در فصل تابستان به دلیل تداخل کارکرد قطعات پیشرانه، احتمال می رود دمای آب موجود در موتور به نقطه ی جوش برسد. لازم به ذکر است که موتور خودرو تالیسمان میزان گرمای مشخصی را تحمل می کند که در بیشتر مواقع حدود 400 درجه فارنهایت می باشد.

اما با وجود پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن خودروهای امروزی، بازهم یکی از محدودیت‌های موتورهای احتراق داخلی، داغ شدن و تولید گرمای اضافی است. بهتر است بدانید که بخش قابل توجهی از گرمای تولیدی احتراق در سیلندرها توسط سیستم اگزوز از بخش موتور خارج می‌شود. اما بخشی از آن نیز به داخل محفظه موتور نفوذ می‌کند و باعث گرم شدن بخش پیشرانه خودرو می‌ شود. موتورها بر اثر داغ شدن بیش از اندازه به نقطه جوش می رسد.

 

چه عواملی باعث کاهش دمای موتور می‌شود؟

همانگونه که می دانید گرمای بیش از اندازه باعث می‌شود تا در اثر انبساط، بست‌های موجود در مسیر لوله‌ها و جریان آب ورودی و خروجی به موتور، سست شود. همین مسئله باعث می‌شود تا مقداری از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و در نتیجه باعث کاهش سطح آب رادیاتور شود. یکی از راه‌های کاهش دمای موتور خودرو این است که هر چند وقت یکبار از محکم بودن اتصلات آب، اطمینان حاصل کنیم.

نکته: هر بار که خودرو جوش بیاورد یا به دلایلی مقداری از آب رادیاتور کم شود، باعث می‌شود تا مقداری هوا در مسیر لوله‌های آب درون موتور نفوذ پیدا کند. این هوا سبب می‌شود تا عمل خنک کنندگی آب با اختلال مواجه شود و در نهایت دمای موتور کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که برای کاهش دمای موتور خودرو تالیسمان حتما پس از هر بار جوش آوردن خودرو، عمل هواگیری رادیاتور صورت گیرد.

البته این کار کمی تخصصی و بهتر است توسط تعمیرکار رنو در نمایندگی رنو انجام شود. مواردی مانند: درجا کار کردن، توقف در ترافیک و کار کردن با دور موتور بالا باعث می شود تا دمای موتور رفته رفته افزایش پیدا کند. بنابراین سعی کنید از مسیرهای کم ترافیک تردد کنید. همچین حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب باعث می شود تا هوا در موتور جریان داشته باشد و موتور خنک شود.

علت جوش آوردن خودرو چیست؟

یکی از رایج ترین و مهمترین علت ها جوش آوردن خودرو، خرابی رادیاتور است. این خرابی ممکن است از گرفتگی، شکستن، ترک خوردن، کج شدن پره ها که باعث کاهش راندمان رادیاتور می شود. چرا که اگر رادیاتور بدرستی کار نکند دمای موتور به خوبی کاهش پیدا نمی‌کند و به سرعت جوش می آورد. از دیگر موارد جوش آمدن خودرو، ترموستات است. ترموستات دمای آب رادیاتور را اندازه گیری کرده و اگر چنانچه دمای آن بیش از اندازه افزایش یابد. باعث افزایش شدت گردش آب می شود. هرگاه ترموستات ایراد پیدا کند در دمایی که باید مسیر آب را باز کند، مانع گردش آب می‌شود و در نهایت باعث جوش آوردن خودرو شما می‌شود. از دیگر علت های جوش آمدن خودرو به شرح زیر است.

  • کیفیت روغن موتور

  • خرابی پمپ آب

  • خرابی واشر سرسیلندر

  • پارگی تسمه دینام و تنظیم نبودن آن

  • گرفتگی شلنگ ها

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها