|

قوانین جدید نحوه انتخاب مدیر ساختمان به همراه شرح وظایف

قوانین جدید نحوه انتخاب مدیر ساختمان به همراه شرح وظایف

فرض را بر این می گیریم که شما برای خرید آپارتمان در قیطریه تهران، اقدام کرده اید و به دنبال یک خانه نوساز هستید، حال پس از ساکن شدن تمام واحدها، ساکنین به دنبال انتخاب یک مدیر آپارتمان مناسب و وظیفه شناس هستند. نحوه انتخاب مدیر ساختمان به این صورت است که تمام ساکنین آپارتمان با برگزاری یک جلسه‌ دور هم جمع می‌شوند و در رای گیری شرکت می کنند، در این میان شخصی که بیشترین رای را از سمت ساکنین به‌دست آورد، به‌عنوان مدیر دوره‌ای آپارتمان انتخاب می شود.

در اصطلاحات تخصصی آپارتمان نشینی، به برگزاری جلسه ساکنین برای انتخاب مدیر، مجمع عمومی ساختمان می‌گویند. نکته مهم در انتخاب مدیر در آپارتمان‌ها این است که، تنها رای افراد صاحب‌خانه برای انتخاب مدیر شرط است و معمولا، رای مستاجرین برای انتخاب مدیر چندان ملاک نیست. البته این بدین معنا نیست که مستاجرین حق شرکت در مجمع عمومی ساختمان را ندارند. اتفاقا حضور آنها به‌عنوان عضوی از ساختمان، می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد.

در هنگام انتخاب مدیر ساختمان ، ممکن است انتخاب چند مدیر توسط اعضای مجمع عمومی مطرح شود. باید تعداد مدیران حتما فرد باشد تا در زمان وقوع اختلاف‌نظر، ساختمان دچار چالش نشود و تصمیم‌گیری راحت انجام شود.

شایان به ذکر است که انتخاب مدیر ساختمان باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. اگر در حین مدیریت، فرد مدیر فوت کند و یا حتی اعضای مجمع عمومی تصمیم بر برکناری او بگیرند، جلسه‌ای برگزار خواهد شد که در آن مدیر جدید انتخاب و به کار خود در ساختمان ادامه خواهد داد.

اگر در رابطه با وظایف مدیر ساختمان و همچنین قوانین آپارتمان نشینی دچار ابهام شده اید، می توانید برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با وکلای ملکی و حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک با مدیریت مهندس ایمان خدابخش " مدیرعامل و بناینگذار پلتفرم آقای املاک"، مشورت نمائید. کافیست وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک شوید و در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید، سپس در خواست خود را یادداشت و ثبت کنید تا مشاوران ما با آسان ترین روش به شما کمک کنند.

شرح وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان وظایف و مسئولیت‌های مشخصی دارد. که در ادامه به برخی از وظایف آن اشاره خواهیم کرد:

اداره کردن آپارتمان و اجرای تصمیمات اعضای مجمع عمومی:

یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین وظایفی که هر مدیر ساختمانی باید انجام دهد این است که باید به گونه ای ساختمان را مدیریت و اداره کند که بتواند از هر گونه آسیب و خرابی جلوگیری کند و همچنین، مسئول اجرای هر تصمیمی خواهد بود که در جلسات مجمع عمومی گرفته می‌شود.

تعیین شارژ ساختمان

تعیین و دریافت شارژ ساختمان یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف مدیر ساختمان است. برای تعیین میزان شارژ هر واحد، مدیر ساختمان می‌تواند از روش‌های مختلفی استفاده کند. اما روشی که با آن قرار است شارژ ساختمان را تعیین کند، نیازمند تایید تمام اعضای مجمع عمومی ساختمان می باشد.

 

رسیدگی به شکایات و اعتراضات ساکنین آپارتمان

دعوا و اختلافات در هر آپارتمانی اتفاق می افتد. شاید یک واحد به مبلغ شارژ اعتراض داشته باشد و واحد دیگری، با همسایه‌ای به مشکل بر بخورد. این افراد می‌توانند شکایت خود را به مدیر ساختمان ابلاغ کنند. در ادامه مدیر ساختمان نیز باید به شکایت ساکنین ساختمان رسیدگی کند و آنها را از قوانین آپارتمان نشینی آگاه سازد.

بیمه کردن آپارتمان در برابر حوادث

 یکی از اقدامات مهمی که هر آپارتمانی باید انجام دهد، بیمه کردن ساختمان در برابر اتفاقات ناگهانی مانند آتش‌سوزی است. مدیر ساختمان می‌تواند از شرکت‌های مختلف حق بیمه آپارتمان را پرس‌وجو کند و بعد از مشورت با اعضای مجمع عمومی، بهترین گزینه را انتخاب و مبلغ کل را از اعضای آپارتمان دریافت و ساختمان را بیمه کند. نکته مهم در مورد بیمه کردن ساختمان این است که، در صورت بروز هر سانحه‌ای در آپارتمان و بیمه نبودن ساختمان، ساکنین هستند که باید جبران خسارت کنند و هزینه را مدیر جمع خواهد کرد.

رسیدگی به نقص ها و خرابی ها و انجام تعمیرات ساختمان:

تعدادی از لوازم در آپارتمان قرار دارند که نیاز به مراقبت مداوم دارند و باید برای آنها هزینه کرد. مواردی مانند نگهداری از آسانسور، نگهداری از فضای سبز، نگهداری از فضای مشاع ساختمان و موارد بسیار دیگر، از جمله کارهای هزینه‌بر در آپارتمان‌ها هستند که مسئولیت پرداخت هزینه‌ تمام این موارد بر عهده مدیر ساختمان است و آن را از شارژ ساختمان پرداخت خواهد کرد. در صورتی که در مجمع این موضوع مطرح شد که ساختمان فرسوده شده، در این حالت نیز مدیر ساختمان وظیفه دارد تا از چند کارشناس خبره کند کمک بگیرد و ساختمان را از نظر استقامت بررسی کند. در صور تایید کارشناسان، وظیفه بازسازی ساختمان، بر عهده مدیر ساختمان است.

جمع‌‌آوری صورت جلسه مجموع عمومی ساختمان:

 در هر جلسه که از سمت اعضای ساختمان برگزار می‌شود، حرف‌ها و نکته‌های زده می‌شود که باید آنها را به‌صورت مکتوب نگهداری کرد.  صورت جلسه جلسات ساختمان توسط مدیر ساختمان آماده می‌شود و در پایین این صورت جلسه، باید امضای کلیه حاضرین در مجمع عمومی ساختمان وجود داشته باشد. صورت جلسه جلسات ساختمان از جمله مهم‌ترین اسناد هر ساختمانی است که می‌توان از آن به‌عنوان مدرکی معتبر در برخی مشکلات حقوقی نیز استفاده کرد.

اطلاع‌رسانی تصمیمات جدید مجمع عمومی به افراد غایب در جلسه:

 مسئول اطلاع‌رسانی برای برگزاری جلسات مجمع عمومی ساختمان، بر عهده مدیر ساختمان است و باید این کار را از هر راه ارتباطیِ در دسترسی انجام دهد. اما برخی مواقع ممکن است فردی نتواند در این جلسات شرکت کند و خب این فرد باید از تمام تصمیمات جلسه باخبر شود. یکی دیگر از وظایف مدیر ساختمان این است که تمام تصمیمات گرفته‌شده در جلسات مجمع عمومی را به غایبین جلسه اطلاع دهد.

سخن آخر:

مدیر ساختمان فردی است که مدیریت استراتژیک و عملیاتی ساختمان و تأسیسات آن را بر عهده می گیرد و در نهایت، محیطی امن و کاربردی برای ساکنین ساختمان به‌وجود می آورد. اما ساکنین نیز در قبال مدیر وظایفی دارند و موظف هستند تا با مدیر همکاری کنند و با رعایت قوانین آپارتمان نشینی، ساختمان را به محیطی آرام جهت سکونت مبدل کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها