|

نامه مجدد رئیس‌جمهور به مجلس درباره حسین‌زاده

بهارستان کنار دولت خواهد ماند یا مقابلش؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس از ارسال نامه رئیس‌جمهور به مجلس درباره حضور حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه، در دولت خبر داده است. حسین‌زاده اولین معاون رئیس‌جمهور اهل سنت و البته کُرد در یک دولت بعد از انقلاب است و همین نکته برای مخالفت جریان رادیکال با انتخاب پزشکیان کافی بود تا در خلأ حضور رئیس‌جمهور که در سفر نیویورک به سر می‌برد تلاش کنند برای رد استعفای او.


بهارستان کنار دولت خواهد ماند یا مقابلش؟

شرق: عضو هیئت‌رئیسه مجلس از ارسال نامه رئیس‌جمهور به مجلس درباره حضور حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه، در دولت خبر داده است.

حسین‌زاده اولین معاون رئیس‌جمهور اهل سنت و البته کُرد در یک دولت بعد از انقلاب است و همین نکته برای مخالفت جریان رادیکال با انتخاب پزشکیان کافی بود تا در خلأ حضور رئیس‌جمهور که در سفر نیویورک به سر می‌برد تلاش کنند برای رد استعفای او. استدلال برخی هم این بود که مجلس به این نماینده نیاز دارد و خبرگزاری فارس هم مدعی شده که چون قبل از بررسی استعفای او در مجلس، حکم انتصاب او در دولت صادر شده و مجلس این روند را قانونی نمی‌داند، چنین تصمیمی گرفته است! اما نکته اینجاست که اصل موضوع مورد اشاره فارس نادرست بوده است. از همین رو عباس عبدی نوشت: «اطلاع یافتم که خبر انتصاب نادرست منتشر شده و حکمی صادر نشده است. به‌علاوه طبق نظر تفسیری شماره ۲۷۰۸ شورای نگهبان، نماینده مجلس با قبول و عهده‌دار‌‌شدن یکی از مشاغل دولتی مذکور در اصل ۱۴۱ در حکم مستعفی از نمایندگی است، هر‌چند به‌طور رسمی استعفا نداده یا استعفایش در مجلس قرائت نشده باشد‌».

البته اینکه چرا سایر نمایندگان می‌توانستند و می‌توانند در همه دوره‌ها با رئیس‌جمهور به پاستور بروند و فقط این گزینه حساسیت‌برانگیز شده است، خود جای بحث داشته و دارد. به‌هرحال عدم پذیرش استعفا، تک‌فرصتی هم بود تا جریان رادیکال برای رئیس‌جمهور خط‌ونشانی ‌بکشد و انتقام همراهی بهارستان در روز رأی اعتماد را بگیرد. البته رئیس‌جمهور فرصت تکرار ارائه این درخواست را به موجب قانون داشته و از ‌این‌رو دیروز مجدد‌ درخواست استعفای حسین‌زاده به مجلس ارسال شده است.

‌روز گذشته محمد رشیدی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز درخواست مجدد استعفای آقای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد، این درخواست هفته آینده در مجلس مطرح می‌شود. او افزود: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، یک هفته بعد از اعلام وصول تقاضای استعفا، موضوع در صحن علنی مطرح خواهد شد. بنابراین احتمال زیاد تقاضای استعفای آقای حسین‌زاده یکشنبه ششم آبان در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. این عضو هیئت‌رئیسه مجلس در توضیح روند بررسی تقاضای استعفا گفت: بعد از دفاعیات آقای حسین‌زاده و اظهارات مخالفان استعفا، رأی‌گیری از نمایندگان صورت می‌گیرد که در صورت موافقت مجلس با استعفا، ایشان امکان حضور در دولت و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را دارد. رشیدی همچنین گفت: رئیس‌جمهور برای بار دوم در نامه‌ای به مجلس اعلام کرده که می‌خواهد آقای حسین‌زاده را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کند. رئیس‌جمهور پنجم شهریور‌ با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم‌ را به معاونت خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد.

حال باید دید استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس که برای حضور در دولت چهاردهم در جلسه علنی ۲۵ شهریور اعلام وصول و در جلسه علنی چهارم مهر مطرح شد و رأی نیاورد، این بار چگونه بررسی خواهد شد و مجلس بنای همراهی با دولت نوپای وفاق ملی را دارد یا خیر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها