|

دیدار با حکیمان جان

بیشتر از هر چیز موجب خوشحالی و حسی عالی بود برایم در آن سال‌ها. نوجوانی‌ بودم که تازه با شعر گره خورده بودم. اینکه تازه دانسته بودم استاد شهریار بزرگ، تا مرز اتمام پزشکی رفته است در جوانی‌اش‌ و سپس جادوی شعر، به راهی دیگرش برده. یا اینکه دانستم شاگرد فاضل سیداحمد ادیب پیشاوری، مرحوم دکتر نصرت‌الله کاسمی که مجله «گوهر» را در نوجوانی و اوان جوانی‌ام منتشر می‌کرد، پزشک است.

دیدار با حکیمان جان

سهیل محمودی

 

بیشتر از هر چیز موجب خوشحالی و حسی عالی بود برایم در آن سال‌ها. نوجوانی‌ بودم که تازه با شعر گره خورده بودم. اینکه تازه دانسته بودم استاد شهریار بزرگ، تا مرز اتمام پزشکی رفته است در جوانی‌اش‌ و سپس جادوی شعر، به راهی دیگرش برده. یا اینکه دانستم شاگرد فاضل سیداحمد ادیب پیشاوری، مرحوم دکتر نصرت‌الله کاسمی که مجله «گوهر» را در نوجوانی و اوان جوانی‌ام منتشر می‌کرد، پزشک است. یا شاعر غریب دور از وطن، شادروان گلچین گیلانی، صاحب شعر خاطره‌ساز «باز باران با ترانه» به طبابت در لندن مشغول بوده و... . حتی تازه جوان بودم که دیدم و شنیدم که زنده‌یاد شمس آل‌احمد به شادروان سیروس طاهباز می‌گوید «آقای دکتر...»، از استاد طاهباز که او را به من عنایتی بود، پرسیدم که ماجرا چیست؟ گفت: «من تا آخر بازی رفتم، فقط تز و پایان‌نامه‌ام را ننوشتم. ولی همه سال‌ها از دانشکده پزشکی می‌گریختم و می‌رفتم پای کلاس دکتر محمد معین در دانشکده‌ ادبیات و...».

غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی هم که دو شخصیت محبوب نسل ما و نسل‌ها و نسل‌ها بوده‌اند و خواهند بود، هر دو طبیب و هر دو روان‌پزشک و هر دو «حکیم جان». کتاب «دیدار با حکیمان جان» به قلم دوست اندیشه‌مند و ارجمندم، جراح توانمند مغز و اعصاب، دکتر «سرمد قباد» چند شبی‌ است در این روزگار شلوغی زمانه‌، پناه ذهن و فکر و تنهایی من است. ایامی که دل و دماغ هیچ کاری را ندارم، حتی شعرخواندن و رمان‌خواندن که بهترین لحظات عمرم را این‌گونه گذرانده‌ام.

به پیشنهاد دکتر سرمد قباد در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۷ شانزده جلسه در صبح‌های پنجشنبه در خانه «وارطان» طهران به میزبانی مجله بخارا و با اجرای علی دهباشی برگزار می‌شود، با حضور ۱۲ نفر روان‌پزشک و چهار عصب‌پزشک (نورولوژیست) و عصب‌پژوه (نوروساینتیست) که پیشینه درخشان یا دل‌مشغولی و دغدغه‌ای در عرصه‌ ادبیات و علوم انسانی داشته‌اند.

کتاب پیشین دکتر قباد، شرحی بود از دیدار او با بزرگانی از فرهنگ که به‌عنوان طبیب هم با آنها همراهی کرده است. خاطراتی خوش و دل‌نشین از برخی شخصیت‌های فرهنگی و هنری روزگار ما.

این اثر اما، سامان‌دهی به گفت‌وگوها و سخنرانی‌‎هایی ‌است از فرهنگ‌پیشگان و طبیبانی که نام‌هایی آشنایند برای ما در عالم پزشکی و اندیشه و هنر: دکتر عبدالرحمن نجل‌رحیم، دکتر حسن عشایری، دکتر احمد محیط، دکتر بابک زمانی، دکتر محمد صنعتی، دکتر فربد فدایی، دکتر سپیده حبیب، دکتر سید‌علی احمدی‌ابهری، دکتر محمدتقی یاسمی، مریم رسولیان، دکتر احمد جلیلی، دکتر غلامحسین معتمدی، دکتر مجید صادقی، دکتر غلامحسین میرسپاسی، دکتر حسن رفیعی، دکتر جمشید لطفی.

من خود این توفیق را داشته‌ام که با برخی از این شخصیت‌ها از گذشته آشنایی و گاهی دیدارهایی داشته باشم؛ مانند دکتر محیط، دکتر فدایی و دکتر معتمدی.

«دیدار با طبیبان جان» دو مقدمه‌ مختصر دارد، یکی به قلم باوقار خانم دکتر سپیده حبیب (روان‌پزشک، نویسنده و نیز مترجم آثار اروین یالوم) و یکی هم به قلم مؤلف و خالق اثر دکتر سرمد قباد که دل‌مشغولی‌های فرهنگی‌اش هماره برای اهالی فرهنگ تحسین‌برانگیز است. نشر ماهریس، این اثر را به‌خوبی و با نظم و ترتیبی بایسته عرضه کرده که در هنگام خوانش، راحتی و بی‌دغدغه‌. به راحتی می‌توانی این متن را که اثر شفاهی بوده بخوانی و به شکل مکتوب هم با آن مرتبط شوی. درودها می‌فرستیم به دکتر حسن رفیعی که به خوبی و شایستگی ویرایش کتاب را بر عهده داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها