|

زلزله در ارتباطات ایران

اختلال در کلودفلر یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که صنعت فناوری در ایران می‌تواند با آن مواجه شود.

مجتبی آستانه: اختلال در کلودفلر یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی است که صنعت فناوری در ایران می‌تواند با آن مواجه شود.

داده‌های رادار کلودفلر نشان می‌دهد ترافیک این شبکه در ایران در دو روز گذشته، حدودا 50 درصد نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است؛ اختلالی که نسبت به گذشته گسترده‌تر شده و دلیل آن مشخص نیست. با‌ این‌ حال می‌توان این احتمال را مطرح کرد که شاید این اقدام به‌ دلیل مقابله با ابزارهای دور‌زدن فیلترینگ باشد؛ اقدامی که شاید در کوتاه‌مدت این هدف را تا حدی محقق کند؛ اما به مردم و کسب‌وکارها آسیب خواهد زد.

به گزارش دیجیاتو، کلودفلر یک شرکت آمریکایی است که در سال 2009 و با شعار «کمک به ساخت اینترنت بهتر» راه‌اندازی شد. این شرکت سرویس‌های مختلفی را در حوزه زیرساخت‌های اینترنتی عرضه کرده و به مردم و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تجربه بهتر، سریع‌تر و ایمن‌تری در استفاده از اینترنت  داشته باشند.

ترافیک کلودفلر در ایران از حدود ساعت 14 ظهر 29 بهمن بین ۴۵ تا ۵۵ درصد به نسبت روز قبل کاهش یافته است و اگرچه در لحظه انتشار این گزارش وضعیت بهبود اندکی داشته؛ اما هنوز به نسبت قبل ترافیک به حالت عادی برنگشته است.

این اختلال اگرچه نسبت به روز گذشته کمی بهبود یافته؛ اما هنوز به‌ طور کامل دفع نشده و اثرات درخورتوجهی بر تجربه کاربران در استفاده از اینترنت و هزاران کسب‌وکار آنلاین داشته است.

براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی کلودفلر در سال 2020، آنها بیش از 25 میلیون وب‌سایت را در سراسر جهان پشتیبانی کرده‌اند.

براساس آمارها، تقریبا همه سایت‌های مهم جهان از این کارتابل استفاده می‌کنند که 75.6 از این سایت‌ها روی کلودفلر قرار دارند. ازهمین‌رو، هر نوع فیلترینگ یا اختلال روی آن، در واقع یک اختلال مهم روی اینترنت به‌ حساب می‌آید.

این شرکت در ایران نیز مشتریان بسیاری دارد. «پویا پیرحسینلو»، مدیرعامل ابرآروان، مهر سال 1400 در گفت‌وگو با دیجیاتو به سهم 70 درصدی کلودفلر  اشاره کرد.

آمارها بیانگر آن است که هرگونه اختلال در کلودفلر، ضربه مستقیمی به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد می‌کند؛ بنابراین با اتفاقی که حادث شده، آخرین ضربات کشنده بر پیکر نحیف کسب‌وکارهای آنلاین وارد شده است؛ کسب‌وکارهایی که با گذشت پنج ماه از فیلترینگ، خسارت‌های اقتصادی و مختلفی را  تجربه کرده‌اند.

اگرچه کلودفلر درحال‌حاضر کاملا مسدود نشده است؛ اما باید این واقعیت را به رسمیت شناخت که مسدودسازی دائمی کلودفر در ایران تبعات جبران‌ناپذیر بسیاری در دسترسی به شبکه جهانی به‌ دنبال  خواهد داشت.

علاوه بر ایجاد سرعت و کیفیت بهتر برای وب‌سایت‌ها، کلودفلر طیف وسیعی از خدمات امنیتی را برای محافظت از وب‌سایت‌ها ارائه می‌کند. افزایش نارضایتی عمومی و مهاجرت نیروی کار زبده نیز از دیگر عواقب ادامه‌داربودن چنین تصمیمی بوده که صدماتی جبران‌ناپذیر دارد.

ادامه‌دارشدن وضعیت کنونی کلودفلر، با هر تصمیم و به هر علتی، حاصلی جز آسیب جدی به کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی و همچنین دسترسی مردم به اینترنت ندارد؛ چراکه میلیون‌ها سایتی که اغلب در ایران فیلتر نیستند، از خدمات کلودفلر استفاده می‌کنند و به‌این‌ترتیب دسترسی به این سایت‌ها هم برای کاربران ایرانی با مشکل مواجه  خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها