|

هشدار اعراب و نگرانی سازمان ملل

یورش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری

مقامات فلسطینی می‌گویند پس از آنکه صدها سرباز رژیم صهیونیستی با پشتیبانی حملات هوایی و بولدوزرهای زرهی وارد اردوگاه جنین در کرانه باختری شدند، حداقل سه هزار فلسطینی در یک شبانه‌روز به ناچار خانه‌هایشان در اردوگاه جنین را ترک کردند.

یورش رژیم صهیونیستی  به کرانه باختری

مقامات فلسطینی می‌گویند پس از آنکه صدها سرباز رژیم صهیونیستی با پشتیبانی حملات هوایی و بولدوزرهای زرهی وارد اردوگاه جنین در کرانه باختری شدند، حداقل سه هزار فلسطینی در یک شبانه‌روز به ناچار خانه‌هایشان در اردوگاه جنین را ترک کردند.

بنا بر ادعای مقام‌های اسرائیل، هدف حمله به اردوگاه آوارگان جنین که با رمز «خانه و باغ» در حال انجام است، «ازبین‌بردن گروه‌های فلسطینی» عنوان شده است؛ نیروهایی که گفته می‌شود در حملات مسلحانه و بمب‌گذاری و همچنین تلاش برای ساخت موشک دست دارند. مقامات بهداشتی فلسطینی می‌گویند تعداد قربانیان این عملیات تاکنون ۱۰ شهید و صد مجروح بوده است. «احمد جبریل» از مسئولان هلال‌احمر تشکیلات فلسطینی اعلام کرد امدادگران سه‌ هزار نفر از‌جمله بیماران و افراد مسن را یک‌شبه از اردوگاه آوارگان جنین خارج کرده‌اند و به بیمارستان‌های محلی انتقال داده‌اند.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درباره این عملیات گفت که نیروهای امنیتی که در کمپ آوارگان جنین مشغول عملیات هستند، هنوز «۱۰ هدف اصلی» برای جست‌وجو دارند. بر این اساس تاکنون «۱۲۰ مظنون» بازداشت شده‌اند اما گمان می‌رود «۳۰۰ فرد مسلح» همچنان در جنین پنهان شده باشند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، ارتش اسرائیل راه‌های داخل اردوگاه جنین را مسدود، تعدادی از خانه‌ها و ساختمان‌ها را تصرف و در نقاط مختلف تک‌تیراندازانی مستقر کرده است. این شواهد نشان می‌دهد که عملیات ممکن است طولانی باشد.

در همین حال، سازمان ملل متحد خواستار ارسال فوری کمک‌های پزشکی به مجروحان شده است. اسرائیل عملیات خود را یک «عملیات گسترده ضدتروریستی» عنوان کرده اما مقام‌های فلسطینی‌ می‌گویند ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی حمله کرده و مرتکب جنایت جنگی شده است. مقامات هلال‌احمر فلسطین می‌گویند نظامیان و مقام‌های امنیتی اسرائیل از اوایل دوشنبه ده‌ها نفر را «در داخل اتاق‌های کوچک خانه‌هایشان زندانی کرده‌اند و نه خود این افراد اجازه تهیه آب و غذا داشتند و نه نیروهای اسرائیل آن را برای آنها فراهم کردند». احمد جبریل گفت که «خسارت شدید به جاده‌ها و زیرساخت‌های داخل اردوگاه» امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است. آژانس‌های سازمان ملل هم نسبت به گستردگی حمله اسرائیل ابراز نگرانی کرده و افزوده‌اند که از دسترسی امدادگران به مجروحان بدحال جلوگیری می‌شود. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید «هیچ نقطه‌ای در اردوگاه جنین» وجود ندارد که به آنها یورش برده نشده باشد. هاگاری گفت که ارتش اسرائیل «تعداد زیادی یورش، کمین، انهدام آزمایشگاه‌ها و مواد منفجره» انجام داده است. هاگاری گفت: «ما به همه زنان و کودکان اجازه دادیم که به میل خود کمپ را ترک کنند». در این اردوگاه حدود ۱۴ هزار نفر در کمتر از نیم کیلومتر‌ مربع آن زندگی می‌کنند.

انتظار می‌رود که دفاتر و شرکت‌های تجاری در سراسر کرانه باختری اشغالی در پاسخ به فراخوان‌ها برای اعتصاب عمومی در اعتراض به این عملیات که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن را «جنایت جنگی» توصیف کرده، تعطیل شوند.

گردان‌های جنین که تشکلی نظامی از اعضای گروه‌های فلسطینی فتح، حماس و جهاد اسلامی است، اعلام کرده‌اند تا آخرین نفس و گلوله با «نیروهای اشغالگر» خواهند جنگید و در این هدف همه جناح‌ها و تشکیلات نظامی با هم متحد خواهند بود.

در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: «تجاوز وحشیانه اراده جنین شجاع را در هم نخواهد شکست» و در ادامه آمده است که آنها چندین بمب را در نزدیکی نیروهای اسرائیلی منفجر کرده‌اند. بر اساس آمار رسانه‌های فلسطینی «از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۱۴۰ فلسطینی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شهید شدند. شمار شهدای فلسطینی در نوار غزه در همین مدت ۳۶ نفر بوده است».

علاوه بر فلسطینیان، دولت‌های مصر و اردن و ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی حمله اسرائیل به جنین را محکوم کرده‌اند. وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید عملیات «طبق برنامه پیش می‌رود» ولی به زمان پایان آن اشاره نکرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفته که این عملیات بزرگ‌ترین تهاجم نظامی اسرائیل به این مناطق از پایان انتفاضه فلسطینیان در سال ۲۰۰۶ است.

لین هیستینگ، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق فلسطینی، در توییتی نوشت «به‌شدت نگران ابعاد عملیات نظامی اسرائیل» در یک محدوده پرجمعیت مثل اردوگاه جنین است. او افزود که نهادهای سازمان ملل ارسال کمک‌های بشردوستانه را شتاب بخشیده‌اند.

سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای گفت: «فلسطینیان به زانو درنمی‌آیند، تسلیم نمی‌شوند، پرچم سفید بلند نمی‌کنند و در برابر این تهاجم بی‌رحمانه از خود دفاع خواهند کرد». از زمان تشدید درگیری‌ها در بهار ۲۰۲۲ اردوگاه فلسطینی و شهر جنین یکی از مراکز اصلی درگیری بین ارتش رژیم اشغالگر و گروه‌های فلسطینی بوده است.

شبکه المیادین هم گزارش داد که تلاش‌هایی با عنوان‌های مختلف از‌جمله دورکردن سایه جنگ از غزه و امکان از‌دست‌دادن برخی امتیازهای اقتصادی از سوی کشورهای عربی و منطقه‌ای انجام شده است. این کشورها می‌خواهند مانع ورود مقاومت در غزه به جنگ با اسرائیل شوند. این منابع اعلام کردند: در‌صورتی‌که اسرائیل مرتکب کشتاری در اردوگاه جنین شود، از نظر وخامت شدید اوضاع سرنوشت‌ساز خواهد بود. گروه‌های مقاومت تأکید کرده‌اند که برای مقابله با رژیم صهیونیستی مصمم هستند. شهرداری جنین مرکزی را برای استقبال از ساکنان و خانواده‌های فلسطینی به دلیل ادامه تجاوز و حملات اسرائیل ایجاد کرده است. اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین نیز اعلام کرد: «ادامه تجاوز به جنین و اقدامات اشغالگران اسرائیلی پاسخ مقاومت را مشخص خواهد کرد. قهرمانان جنین آماده مقابله با دشمن و درهم‌شکستن آن هستند. اتاق عملیات مشترک به برگزاری جلسات خود برای پیگیری حملات متجاوزانه اسرائیل به جنین ادامه می‌دهد. مقاومت در تمام عرصه‌ها به دشمن اجازه حمله به ساکنان جنین را نمی‌دهد. ما از تمام گروه‌های مقاومت در جنین و اردوگاه آن می‌خواهیم با هم متحد بوده و وارد درگیری با نیروهای اسرائیلی شوند. همچنین از تمام فلسطینی‌ها در تمام شهرها، روستاها و اردوگاه‌ها می‌خواهیم به جنین کمک کنند و درس جدی را به دشمن بدهند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها