|

چگونگی نجات 6 زن

یک خبرنگار توانست جان شش زن را نجات دهد. سی‌بی‌اس در گزارشی به جزئیات این عملیات پرداخته است. این خبرنگار «خوئه بی لو» نام دارد و در بی‌بی‌سی جهانی مشغول فعالیت است.

چگونگی نجات 6 زن

یک خبرنگار توانست جان شش زن را نجات دهد. سی‌بی‌اس در گزارشی به جزئیات این عملیات پرداخته است. این خبرنگار «خوئه بی لو» نام دارد و در بی‌بی‌سی جهانی مشغول فعالیت است. در واقع یک روزنامه‌نگار در لندن توانسته زنان را از یک کامیون در فرانسه نجات دهد. طبق این گزارش این شش زن به امید رسیدن به بریتانیا، پشت یک کامیون یخچال‌دار سوار شدند. خوئه بی لو، خبرنگار بی‌بی‌سی روز چهارشنبه پیامی دریافت کرد که درخواست «کمک فوری» داشت. او باید به‌سرعت تصمیم می‌گرفت که این پیام جعلی است یا یک پیام واقعی؟ این روزنامه‌نگار لندنی در برنامه تلویزیونی گفته است: «من نمی‌دانم او کی بود و نخواست که هویتش فاش شود. او برای من نوشته بود که می‌داند شش زن جوان در کامیونی که در حال حرکت بود مخفی شده‌اند، اما نمی‌دانست در حال حاضر کجا هستند و از مسیری که کامیون به سمت آن می‌رفته اطلاعی نداشت».

شرایط از نظر «لو» بسیار واقعی به نظر می‌رسید، او سال‌ها پیش داستانی را در مورد افرادی که هنگام قاچاق در پشت کامیون جان خود را از دست دادند، منتشر کرده بود. در آن سال زنان ویتنامی جان خود را در موقعیتی مشابه از دست داده بودند. غریزه‌ خبرنگاری به او می‌گفت اگر تردید کند ممکن است اتفاقی نظیر آن سال رخ دهد. او نمی‌توانست جان انسان‌ها را به خاطر بی‌عملی و تردید به خطر بیندازد. بنابراین تصمیم گرفت این خبر را پیگیری کند. لو معتقد بود: «این خبر واقعی است... پس باید خیلی سریع کاری انجام دهم وگرنه شاید خیلی دیر شود». طبق اطلاعی که به او داده شده بود زنان بدون اطلاع راننده در یک کامیون یخچال‌دار متعلق به کشور لیتوانی که پر از جعبه‌های موز بود، پنهان شده بودند که به سمت شمال فرانسه حرکت می‌کرد. زنان امیدوار بودند به بریتانیا بروند، اما از طریق مکان‌یابی گوشی‌های خود دانستند که کامیون به سمت مقصد آنان نمی‌رود.

او اطلاعات زیادی برای پیگیری نداشت. کسی که با او صحبت می‌کرد شماره ماشین را نداشت. اما او قبول کرد که ارتباط «لو» را با زنان برقرار کند، این کار از طریق اپلیکیشنی که در ویتنام مورد استفاده قرار می‌گیرد انجام شد. این زنان نمی‌خواستند هویت خود را فاش کنند، اما می‌توانستند اطلاعات را ذره‌ذره از طریق پیام‌ها و ویدئوها به اشتراک بگذارند.

لو گفت: «آنها برای من کلیپ‌هایی از داخل کامیون می‌فرستادند؛ کلیپ‌هایی از فضای تنگ و بسته داخل کامیون و در یک کلیپ صدای زنانه‌ای به انگلیسی می‌گفت نمی‌توانم نفس بکشم».

بر اساس این اطلاعات، لو متوجه شود که این زنان در چه وضعیتی هستند، چند نفر در کامیون هستند و مهم‌تر از همه به طور تقریبی توانست موقعیت مکانی را که کامیون در آنجا قرار داشت حدس بزند. زنان محبوس از تلفنشان برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود با خبرنگار استفاده کردند. آنها در فرانسه و در یک کامیون یخچال‌دار که دمای داخل آن شش درجه سانتی‌گراد بود، در حال حرکت بودند.

«لو» شروع به هماهنگی با برخی از همکارانش در بی‌بی‌سی کرد. در واقع تیمی از خبرنگاران بی‌بی‌سی توانستند با همکاری یکدیگر به این شش زن کمک کنند. از آنجایی که او فرانسوی صحبت نمی‌کرد، به کسی نیاز داشت که با پلیس تماس بگیرد. او به همکارانش در فرانسه پیام داد. همچنین متوجه شد که زنان مهاجر توانسته‌اند با خبرنگاری از نشریه لوموند که در شهر لندن زندگی می‌کند نیز ارتباط برقرار و درخواست کمک کنند. خبرنگار لوموند نیز اطلاعاتی که لو درباره مکان کامیون در اختیار داشت به پلیس داده است.

از آنجایی که موقعیت مکانی کامیون مدام در حال تغییر بود، مدتی طول کشید تا پلیس شناسایی و مکان خودرو را پیدا کند.

همه این اتفاقات از لحظه دادن خبر تا نجات این زنان دو ساعت طول کشیده است؛ دو ساعت پر از ترس، دلهره و نگرانی. لو در این مدت ارتباطش را با زنان داخل کامیون حفظ کرده بود و آنها را در جریان فعالیت‌های پلیس قرار می‌داده است. لو معتقد است: «احساس می‌کنم خیلی‌خیلی خوش‌شانسم و بسیار سپاسگزار».

لو معتقد است دلیل این تماس با او به خاطر خبری است که چهار سال پیش درباره مرگ 39 مهاجر در پشت کامیون منتشر کرده است. اتفاقی که در سال 2019 در سراسر جهان مورد توجه و حیرت قرار گرفت. لو ابراز امیدواری کرده است که دیگر چنین پیامی را دریافت نکند.

لو نتوانسته است جزئیات بیشتری درباره این زنان به دست بیاورد. او معتقد است نباید آنان را به خاطر تلاش خطرناکشان برای مهاجرت به این شیوه سرزنش کرد. او تأکید کرد که ما در شرایط آنان نیستیم و نمی‌توانیم از منظر آنها به ماجرا نگاه کنیم. او گفته است: «با بسیاری از مهاجران غیرقانونی در این زمینه مصاحبه کرده‌ام، آنها همیشه گفته‌اند دلیلی برای این کار دارند، اما هرگز دلیل واقعی را اعلام نکرده‌اند».

دادستان فرانسوی که این ماجرا را پیگیری کرده، گفته است که راننده کامیون مقصر نبوده و او پس از شنیدن صدایی که از ماشینش می‌آمد با پلیس تماس گرفته است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، هر شش زن مهاجر که چهار زن از ویتنام و دو نفر از عراق بوده‌اند، پس از پشت سر گذراندن این مصیبت، سالم هستند و حال عمومی آنها خوب است. البته قرار شده که چهار نفر از آنها تا 30 روز آینده فرانسه را ترک کنند و به دو نفر دیگر اجازه اقامت و درخواست پناهندگی داده شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها