|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «شرق»

نه لیست ممنوع‌الکاری داریم و نه حرف درگوشی

به اعتقاد من هر کسی که احساس کند مسیری را که رفته باید برگردد، سینما در اختیارش است و ما محدودیتی در‌این‌باره نداریم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برنامه دولت سیزدهم برای حمایت از خبرنگاران به «شرق» توضیحاتی داد. او از کلنگ‌زنی «شهر هنر» با عضویت برخی از خبرنگاران به‌منظور تأمین مسکن آنها خبر داد.

نه لیست ممنوع‌الکاری داریم و نه حرف درگوشی
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برنامه دولت سیزدهم برای حمایت از خبرنگاران به «شرق» توضیحاتی داد. او از کلنگ‌زنی «شهر هنر» با عضویت برخی از خبرنگاران به‌منظور تأمین مسکن آنها خبر داد. او گفت در ارائه خدمات به خبرنگاران هیچ تفاوتی در گرایش سیاسی آنها قائل نمی‌شود. وزیر ارشاد همچنین از حمایت‌های بیمه‌ای و امنیت شغلی به شرط صدور پروانه روزنامه‌نگاری برای خبرنگاران خبر داد. بخش دیگر مصاحبه اسماعیلی با «شرق» درباره ممنوع‌‌الکارشدن برخی بازیگران بود که در لیستی اسامی آنها در فضای مجازی منتشر شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از بیانیه‌نویس‌ها این اقدام را سیاسی دانست و تأکید کرد که دراین‌باره لیستی ارائه نداده اما این حق را دارد که برای برخی که حجاب از سر برداشته‌اند، مجوز صادر نکند. او همچنین تأکید کرد هنرمندانی که احساس کنند مسیرشان اشتباه بوده، مثل برخی تئاتری‌ها که سال گذشته علیه نظام موضع گرفته بودند و پس از پشیمانی و صحبت به کارشان ادامه می‌دهند، بعد از پذیرش خطا به کارشان ادامه دهند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» درخصوص حمایت‌های دولت سیزدهم از اهالی رسانه گفت: «زمانی که کارم را در این حوزه شروع کردم، تعداد خبرنگارانی که عضو صندوق هنر بودند، چهار هزار نفر بود و اکنون به 12هزار و 500 نفر رسیده‌اند که قابل قیاس با شرایط قبل نیست». او ادامه داد: «طبق ماده 20 برای حمایت بیشتر از خبرنگاران در‌حال فشار به صاحبان و مدیران رسانه‌ها برای بیمه خبرنگاران هستیم. مدیران رسانه‌ها موظف به بیمه نیروهای خود هستند».

صدور  پروانه  روزنامه‌نگاری در دستور کار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «در‌حال رصد رسانه‌ها هستیم» اضافه کرد: «اقدام بعدی ما که مسئله بسیار مهمی است، صدور پروانه روزنامه‌نگاری است. اگر پروانه روزنامه‌نگاری برای خبرنگاران صادر شود، از حداقل امکانات اشتغال اعم از بیمه بی‌کاری و موارد دیگر بهره‌‌مند می‌شوند که اقدام بسیار مهمی است». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمایت‌های این وزارتخانه از خبرنگاران بیان کرد: «علاوه بر تأمین مسکن، اقداماتی مثل بیمه پایه، بیمه تکمیلی و همچنین امنیت شغلی خبرنگاران را در دستور کار داریم». او تصریح کرد: «وقتی پروانه روزنامه‌نگاری برای 12هزار و 500 خبرنگاری که در سامانه ارشاد ثبت‌نام کرده‌اند صادر شود، بخش قابل‌توجهی از مشکلات آنها مرتفع خواهد شد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم همچنین ادامه داد: «این عدد یعنی بیش از 250 درصد ثبت‌نام خبرنگاران در سامانه ارشاد رشد داشته است و این موضوع نشان می‌دهد که ما قصد داریم توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشیم».

ساخت 2000مسکن با عنوان «شهر  هنر» برای هنرمندان و خبرنگاران

اسماعیلی همچنین با اشاره به خبر مهمی در حوزه هنر کشور بیان کرد: «هفته گذشته مجموعه بسیار زیبا و شکیلی برای هنرمندان کلنگ‌زنی کردیم و در‌حال ساخت دو هزار مسکن با معماری ایرانی –اسلامی در پرند، جنب بزرگراه برای آنها هستیم». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد: «حوزه خبرنگاری در اولویت کاری ما است. در «شهر هنر» که اخیرا کلنگ آن را به زمین زدیم، بخش قابل‌توجهی از خبرنگاران در آن عضو شده‌اند و از مزایای دریافت مسکن بهره‌مند خواهند شد». او در توضیح پروژه «شهر هنر» تأکید کرد: «زمین را برای آنها خودمان از طریق اقدام ملی مسکن تأمین کرده‌ایم. در ادامه کار، با‌زهم حمایت‌هایی را برای خبرنگاران لحاظ خواهیم کرد». او همچنین ادامه داد: «در مراسم کلنگ‌زنی این مجموعه پیش‌کسوتانی بودند که از شادی گریه می‌کردند که بعد از عمری که کسی به فکر آنها نبوده است، این دولت خودش به آنها زمین و تسهیلات داده و در حال ساخت خانه برای آنهاست تا صاحب خانه شوند».

هنرمندانی که   از مسیر اشتباهشان برگردند، پذیرای آنها هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در واکنش به بیانیه سینماگران درباره اعلام ممنوع‌الکارشدن برخی بازیگران اظهار کرد: «آنچه اخیرا در رابطه با بیانیه سینماگران رخ داد نمونه یک شیطنت رسانه‌ای بود. آن چیزی که اتفاق اتفاده بود یک گشایش مهم در حوزه اقتصاد سینما بود». او ادامه داد: «مدیر مربوط با سازمان سینمایی اعلام کرده بود فیلم‌هایی که عواملی اعم از بازیگر و کارگردان آنها دچار مشکلاتی هستند، نمی‌توانند در برخی فعالیت‌های عادی حضور داشته باشند. در‌حالی‌که ما نمایش آن فیلم‌ها را منوط به این ممنوعیت نکرده‌ایم و بیانیه‌نویس‌های سیاسی حتی یک‌بار به این موفقیت بزرگ اشاره نمی‌کنند». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «آنها تلاش می‌کنند که با سروصدا و ایجاد مباحث انحرافی و نادرست این موفقیت دیده نشود. من به این بیانیه‌نویس‌های سیاسی توصیه می‌کنم که با معیشت سینماگرها وارد دعوا نشوند. حالا اگر به لحاظ سیاسی ناراحت‌اند چرا ناراحتی‌شان را در قالب بیانیه علیه سینمای کشور نشان می‌دهند؟». اسماعیلی در ادامه اظهارات خود افزود: «من تمایل دارم دوستان دیروز و امروز ما با سینما آشتی کنند و با سینمایی‌ها دوست باشند و به‌ دنبال رونق سینما باشند و مانند سال گذشته در جشنواره به‌ دنبال حذف سینمای ملی نباشند. چتر فرهنگ و هنر ایران به اندازه کافی باز است از این رو جای نگرانی نیست و سینماگران جای آنها را تنگ نخواهند کرد».

ادامه فعالیت برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند، امکان‌پذیر نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کارکردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند، امکان‌پذیر نیست. یعنی کسی که کشف حجاب می‌کند، نمی‌تواند در فیلم‌های ما که از قاعده‌های اصلی آن حفظ هنجارهای اسلامی و اجتماعی است، شرکت کند». اسماعیلی افزود: «خانمی که تصمیم گرفته در انظار عمومی از حجاب استفاده نکند، اینکه با او چه برخوردی شود در حیطه کاری و اختیارات من نیست. اما طبیعی است من به‌عنوان کسی که مسئول صدور مجوز هستم، برای این بازیگر دیگر نمی‌توانم مجوز صادر کنم. اما نه لیستی در‌این‌باره برای ممنوعیت کار داده‌ام و نه برای هیچ آقا و خانمی در‌این‌باره تصمیم گرفته‌ام». وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: «البته این موضوع جدیدی نیست و در سال‌های گذشته هم وجود داشته است. اما ما گشایشی در‌این‌باره انجام داده‌ایم. یعنی بازیگری که در فیلمی بازی کرده و حالا به خارج از کشور رفته و جزء اپوزیسیون کشور است، اجازه داده‌ایم فیلم او پخش شود تا تهیه‌کننده ضرر نکند. این گشایشی است که اتفاق افتاده و برخی دوست ندارند این گشایش را ببینند و آن را محدودیت فرض می‌کنند». اسماعیلی همچنین توضیح داد: «بازیگرانی که چند سال است خارج از کشور هستند را در لیست آورده‌اند. آنها که اصلا ایران نیستند که بخواهد فیلمی بازی کنند‌ اما اسم آنها را در لیست ممنوع‌الکارها قرار داده‌اند».

بیانیه‌نویس‌های سیاسی به دنبال دوقطبی‌سازی هستند

اسماعیلی همچنین تأکید کرد: «بیانیه‌نویس‌ها سعی دارند با این کارها دوگانه‌سازی و دوقطبی ایجاد کنند و زیست خودشان را در دعوا می‌بینند. د‌رحالی‌که سینمای ما امروز پررونق‌ترین دوره خود را طی می‌کند». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره محدودیت کاری لحاظ‌شده برای بازیگران خانم و آقایی که در حمایت از جریانات سال گذشته یا حجاب از سر برداشتند یا به دلیل توییت‌های حمایتی با محدودیت مواجه شدند، گفت: «ما متناسب با قانون صدور مجوز می‌کنیم. ممکن است برای برخی در مقاطعی مجوز صادر نشود. مثل بسیاری از اصناف دیگر که این اتفاق برایشان رخ می‌دهد».

نه لیست ممنوع‌الکاری داریم و نه حرف درگوشی

او ادامه داد: «تأکید می‌کنم که ما در‌این‌باره لیست ممنوعیت کاری نداریم و حرف درگوشی هم نداریم. سیاست من در وزارت فرهنگ شفاف‌سازی است. هرچند ممکن است برخی از این شفافیت خوششان نیاید اما من تأکیدم بر شفافیت در حرف و عمل است». اسماعیلی همچنین این اقدام را اعمال محدودیت برای بازیگران ندانست و تأکید کرد: «این کارها محدودیت نیست بلکه گشایش است. اگر فیلمی تهیه شده و 30 میلیارد هزینه داشته و حالا زمان نمایش یکی از بازیگرانش دچار مشکل شده است، مثل قبل این فیلم حذف نمی‌شود و در چرخه نمایش قرار می‌گیرد». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در توصیه‌ای گفت: «به اعتقاد من هر کسی که احساس کند مسیری که رفته را باید برگردد، سینما در اختیارش است و ما محدودیتی در‌این‌باره نداریم». او اضافه کرد: «در بخش‌های دیگر هنر از جمله تئاتر هم همین‌طور است و کسانی که سال گذشته علیه نظام موضع گرفته و ناجوانمردانه نظام را متهم کرده بودند، اما بعد متوجه شدند اشتباه کرده‌اند؛ آمدند، صحبت کردند و اشتباهشان را جبران کردند و حالا هم مشغول کارند». اسماعیلی همچنین تأکید کرد: «یک جریان رسانه‌ای نادرست سعی دارد فضای هنری کشور را به هم بریزد. در‌حالی‌که فضای هنری کشور پررونق است و اجراهای صحنه‌ای و سینمای ما شرایط خوبی دارد اما این بیانیه‌نویس‌های سیاسی این موارد را نمی‌بینند». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در عرصه هنر هم مثل عرصه سیاسی خالص‌سازی صورت گرفته است، نظر شما در‌این‌باره چیست، گفت: «این اصطلاحاتی است که سیاسیون به کار می‌برند. خالص‌سازی ما یعنی همان که اول صحبت‌هایم اشاره کردم که در صندوق ما تعداد چهار هزار نفر خبرنگار عضو بودند و اکنون این آمار به 12‌هزار و 500 نفر رسیده است. در ارائه خدمات هم به‌هیچ‌وجه از آنها سؤال نشده است که شما چه گرایش سیاسی دارید و آیا اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستید؟». او همچنین اضافه کرد: «کار ما صنفی است و وظیفه ما حمایت از این صنف است‌ اما برخی از این موضوع ناراحت هستند و ندیدیم بیانیه‌نویس‌ها در‌این‌باره حتی تشکری کرده باشند». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گفت: «به همکاران رسانه‌ای می‌گویم تا روزی که در این مسئولیت هستم سعی دارم برای اهالی فرهنگ و هنر خدمتگزار باشم. برای من گرایش سیاسی افراد اهمیتی ندارد و تحت تأثیر حرف‌ها و بیانیه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرم». اسماعیلی در واکنش به عبارت «خالص‌سازی در هنر» این‌طور توضیح داد: «عبارت‌هایی مثل خالص‌سازی در عرصه فرهنگ و هنر اصلا جایی ندارد. برای مثال فیلم فسیل 270 میلیارد تومان فروش داشته است، خالص‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی یعنی چه؟ فیلم فروش داشته و تهیه‌‌‌کننده آن هم‌حزبی ما نیست. پس ما با کسی مشکلی نداریم». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود تأکید کرد: «از آنجایی که حوزه سیاسی را به‌خوبی می‌شناسم، آرزو می‌کنم حوزه فرهنگ از دست این سیاسی‌بازی‌ها نجات پیدا کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها