|

رئیسی در نشست‌ فوق‌العاده بریکس ارائه داد

​۷ پیشنهاد برای ایفای نقش در توقف جنگ غزه

رئیس‌جمهوری در نشست فوق‌العاده بریکس هفت پیشنهاد مهم برای ایفای نقش در توقف جنایات صهیونیست‌ها و کمک به مردم غزه ارائه کرد. سیدابراهیم رئیسی در ارتباط تصویری با نشست‌ فوق‌العاده بریکس برای بحران غزه اظهار کرد: مسئله غزه مسئله انسانیت و عدالت است.

​۷ پیشنهاد برای ایفای نقش در توقف جنگ غزه

رئیس‌جمهوری در نشست فوق‌العاده بریکس هفت پیشنهاد مهم برای ایفای نقش در توقف جنایات صهیونیست‌ها و کمک به مردم غزه ارائه کرد. سیدابراهیم رئیسی در ارتباط تصویری با نشست‌ فوق‌العاده بریکس برای بحران غزه اظهار کرد: مسئله غزه مسئله انسانیت و عدالت است. رژیم صهیونیستی و حامینش نه‌تنها انسانیت، اخلاق و حقوق را زیر پا گذاشتند بلکه با سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر سعی در فریب افکار عمومی جهان دارند. او افزود: تأکید بر هفتم اکتبر به‌عنوان آغاز جنگ، تحریف واقعیت و روایت موضوع از پله چندم است. به‌جز تاریخ ۷۵‌ساله اشغالگری و ترور و تجاوز، در یک سال اخیر درگیری‌های متعددی در کرانه باختری جریان داشته است. رئیسی یادآور شد: در این یک سال مقاومت فلسطین ۲۰۰ شهید داده است. آنجا کسی مگر موشک داشت؟ هدف رژیم صهیونیستی پاکسازی و اشغال کرانه باختری و انتقال جمعیت آن به مصر و اردن بود. حماس فقط در دفاع از قدس شریف و کرانه باختری و هتک حرمت مسجدالاقصی عملیات کرد. ریشه جنگ در تداوم اشغال است.آمریکا و کشورهای غربی که مخالف آتش‌بس در غزه هستند، دیگر اعتباری نزد مردم جهان ندارند. امروز کشورهای عضو بریکس مسئولیت تاریخی دارند تا اثبات‌کنند ارزش‌های انسانی را نمی‌توان قربانی منافع سیاسی کرد. بر این اساس تمایل دارم برای توقف جنایت و کمک به مردم غزه بر این پیشنهادها تأکید کنم.

۱- با توجه به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اجرای مأموریت خود برای ایجاد صلح و امنیت و کارشکنی آمریکا برای صدور قطع‌نامه الزام‌آور جهت آتش‌بس، لازم است کشورهای عضو بریکس، در چارچوب مکانیسم «اتحاد برای صلح» بانی قطع‌نامه الزام‌آور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی و با هدف توقف جنایات علیه مردم غزه شوند.

۲- حملات مستمر رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اماکن مذهبی، کشتار زنان و کودکان، پزشکان، پرستاران و خبرنگاران در غزه، همه اقدام تروریستی هستند. لازم است آن رژیم جعلی به‌عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شوند.

۳- جمهوری اسلامی ایران از اقدام برخی دولت‌ها از اجرای جنایات اسرائیل غاصب در غزه به دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کند و اعتقاد دارد که علاوه بر اسرائیل، آمریکا نیز باید در دادگاه‌های بین‌المللی به جرم جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و کودک‌کشی محاکمه و به‌سرعت مجازات شود.

۴- لزوم اقدام جمعی اعضای بریکس برای شکستن محاصره غزه و ایجاد مسیر دائمی و امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه؛ در این راستا بازگشایی دائمی گذرگاه رفح مورد تأکید جدی است.

۵- با توجه به جنایات بی‌سابقه و بمباران‌های چندین هزار تن تسلیحات به‌خصوص تسلیحات ممنوعه مثل فسفر سفید در غزه، لازم است اعضای بریکس با ایجاد یک مأموریت ویژه بین‌المللی این جنایت را سریعا بررسی و گزارش آن را به‌صورت عمومی منتشر کنند تا زمینه کیفر آمران و مباشران این رژیم فراهم شود.

۶- با توجه به جنایت‌های مستمر و ماهیت نژادپرستانه رژیم جعلی اسرائیل انتظار ملت‌های آزاده از تمام دولت‌ها به‌ویژه اعضای بریکس آن است که قطع کامل روابط سیاسی و اقتصادی و نظامی خود را با رژیم صهیونیستی سریعا در دستور کار قرار دهند. تداوم تعاملات با رژیم جعلی اسرائیل، به‌خصوص در حوزه نظامی و اقتصادی به معنی کمک به تداوم جنایات و کشتار زنان و کودکان است که مورد مذمت و سرزنش همه ملت‌هاست.

۷- شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و مجاهدت آنها برای آزادسازی مناطق اشتغالی مورد حمایت همه دولت‌ها و ملت‌های آزاده است. حمایت قاطعانه بریکس از این حق نشان می‌دهد ما به وظیفه انسانی و اخلاقی خود عمل کردیم و دشمنان فلسطین در برابر وجدان بشری و تاریخ سرافکنده خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که راه‌حل نهایی که منجر به صلح و ثبات پایدار در غرب آسیا و جهان خواهد شد، تشکیل دولت واحد فلسطینی پس از برگزاری یک همه‌پرسی مبتنی بر اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی» است. قرار‌گرفتن در مسیر طرح‌های شکست‌خورده سابق برای صلح نتیجه‌ای جز تکرار جنگ و ناامنی نخواهد داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها