|

پاسخ یک شرکت تولید نیرو به گزارش «شرق»

شرکت مادر‌تخصصی تولید برق در رابطه با گزارش کروکی مازوت منتشر‌شده در روزنامه «شرق» جوابیه‌ای ارسال کرده

پاسخ یک شرکت تولید نیرو به گزارش «شرق»

شرکت مادر‌تخصصی تولید برق در رابطه با گزارش کروکی مازوت منتشر‌شده در روزنامه «شرق» جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌خوانیم:

پیرو مطلب مندرج در روزنامه شرق با عنوان «کروکی مازوت» در روز دوشنبه مورخ 13 آذر 1402 توضیحات زیر جهت استحضار و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایید این توضیحات طبق قانون مطبوعات در آن روزنامه منتشر گردد.

در بخشی از این گزارش به اظهارت جناب آقای «مهدی پیرهادی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران اشاره شده است که وی ادعا کرده است که نماینده شرکت پخش و پالایش در جلسه استانداری تهران خبر از مصرف مازوت در نیروگاه را داده است. بدیهی است که این فرد باید مستندات دقیق و قانونی درباره ادعاهای خود ارائه نمایند؛ زیرا در حدود 10 سال است که نیروگاه بخاری بعثت تهران که به عنوان سوخت جایگزین، قابلیت مصرف مازوت را دارد، از این سوخت مصرف نکرده و مخازن مازوت آن توسط مقامات قضائی در سال 92 پلمب شده است. سایر نیروگاه‌های شهر تهران مانند ری، گازی است. نیروگاه طرشت نیز که هنوز بخش بخار آن در کنار واحد 25‌مگاواتی گازی فعال است، از سوخت گاز استفاده می‌کند و مخازن مازوت آن حدود 30 سال پیش جمع‌آوری شده و هم‌اکنون به جای زمین ورزشی قرار دارد.

درخصوص نیروگاه‌های اطراف تهران که رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران در اظهارات بعدی خود به آن اشاره کرد و مدعی مصرف مازوت در آن شد، به اطلاع می‌رساند نیروگاه منتظر قائم از ابتدای سال جاری از سوخت گاز استفاده کرده است که این مطلب توسط شرکت پخش و پالایش و سازمان محیط زیست نیز بارها عنوان گردیده است. نیروگاه‌های پرند و شهدای پاکدشت نیز به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی بودن اساسا قابلیت مصرف مازوت را ندارند و برای تولید برق از ترکیب گاز و گازوئیل استفاده می‌کنند.

در این مطلب همچنین به گزارش کمیسیون اصل 90 در سال 1401 اشاره شده است و در آن آمده است: «از 16 نیروگاه کشور، 14 نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند». این جمله، عبارت دقیقی نیست؛ زیرا بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر از میان 141 نیروگاه حرارتی، 16 نیروگاه بخاری است و از این میزان نیز 14 نیروگاه بخاری به‌عنوان سوخت جایگزین، قابلیت مصرف سوخت مازوت را دارند. این قابلیت به معنای تأیید مصرف مازوت در حال حاضر در این نیروگاه‌ها نیست. شایان ذکر است نیروگاه‌های بخاری بعثت و اسلام‌آباد اصفهان سال‌های زیادی است که به دلیل واقع‌شدن در داخل شهر، به‌هیچ‌وجه از سوخت جایگزین (‌مازوت) استفاده نمی‌کنند و تنها سوخت مصرفی آنها گاز است.

خاطرنشان می‌گردد بهره‌برداری با سوخت مازوت باعث کاهش ضریب بهره‌وری و افزایش خوردگی تجهیزات، هیچ‌گونه مزیت مالی برای نیروگاه‌ها نداشته و با نرخی مشابه سایر سوخت‌ها برای نیروگاه‌ها محاسبه می‌گردد. در سال‌های گذشته در دوره محدودی به دلیل تراز منفی سوخت گاز در کشور پس از ابلاغ مراجع بالادستی مصرف مازوت به ناچار در دستور کار برخی نیروگاه‌های بخاری کشور (خارج از شهرها) قرار گرفته است.

همچنین در این گزارش به نقل از مهدی پیرهادی‌، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران، به نحوی مصرف مازوت به هزینه‌های ناشی از فوت منتسب شده است. این در حالی است گزارش وزارت درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش هزینه‌های اقتصادی ناشی از فوت بر اثر آلودگی هواست. درباره ذرات معلق 2.5 PM که در این گزارش بدان اشاره شده است، ذکر این نکته ضروری است که زمانی می‌توان درباره نقش آلودگی ترکیبات اکسید گوگردی که می‌تواند ناشی از مصرف مازوت باشد، سخن گفت که مقادیر این ترکیبات هم‌زمان با هم در هوا افزایش یابد. اما در حال حاضر میزان شاخص ترکیبات اکسید گوگردی در هوای شهر تهران در حد استاندارد هوای پاک است. به استناد آخرین نسخه منتشر‌شده از ترازنامه انرژی کشور، سهم حوزه نیروگاهی در میزان ذرات معلق منتشره کشور (‌مجموع 2.5 PM و 10 PM) برابر 7.18 درصد در مقابل 80 درصد سهم حوزه حمل‌ونقل می‌باشد، لذا بزرگ‌نمایی درباره نقش نیروگاه‌ها در مرگ‌و‌میر منتسب به ذرات معلق توجیه‌پذیر نبوده و اکیدا تکذیب می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها