|

حاشیه شورای شهر تهران پرخبرتر از صحن علنی بود

قانون به دو روایت

شرق:‌ به نظر نمی‌آید بازنگری طرح جامع ترافیک تهران در صحن شورای شهر بررسی شود، هرچند مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد اگر طرح جامع ترافیک در صحن شورا تصویب نشود، روند قانونی خود را طی نکرده اما شهردار تهران روز گذشته در حاشیه صحن شورا تأکید کرد روند قانونی بررسی و تصویب این طرح در‌حال انجام است و شهرداری به تکالیف خود عمل کرده است.

قانون به دو روایت

شرق:‌ به نظر نمی‌آید بازنگری طرح جامع ترافیک تهران در صحن شورای شهر بررسی شود، هرچند مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد اگر طرح جامع ترافیک در صحن شورا تصویب نشود، روند قانونی خود را طی نکرده اما شهردار تهران روز گذشته در حاشیه صحن شورا تأکید کرد روند قانونی بررسی و تصویب این طرح در‌حال انجام است و شهرداری به تکالیف خود عمل کرده است.

مهدی چمران پیش از آغاز صحن شورای شهر به رسانه‌ها درباره اینکه دبیر شورای‌عالی ترافیک اعلام کرده که طرح جامع حمل‌ونقل نباید در صحن شورا بررسی شود، گفته بود: در تصویب طرح جامع ترافیک نظر من یا آقای شفیعی مطرح نیست؛ بلکه نظر قانون مطرح است که اول باید طرح در شورای شهر تصویب شود، بعد به هر کجا که می‌خواهد طرح برای بررسی برود؛ چراکه اگر طرح در شورا تصویب نشود، غیرقانونی است و بنده صراحتا این موضوع را اعلام می‌کنم. شهردار تهران هم تأکید بر اجرای قانون دارد. او نیز در حاشیه شورای شهر تهران به رسانه‌ها درخصوص تصویب طرح جامع ترافیک در شورا نیز گفته است: طرح جامع ترافیک روال خاصی دارد و توسط شهرداری تنظیم و تأیید می‌شود و به شورای ترافیک استان می‌رود و در شورای‌عالی به تصویب می‌رسد. این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهر متفاوت است. در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده و همه موارد مشخص است و در دفعات پیشین نیز به همین روند عمل شده است. زاکانی افزود: در برنامه چهارم الزام در جهت ارجاع این طرح به شورا ایجاد شده و ما عین قاعده رسما به شورا ارجاع دادیم و پنج مرتبه در کمیسیون مربوطه مراتب آن طی شد و به آنچه رئیس شورا بر آن تأکید داشته عمل کرده‌ایم. به‌طوری‌که بر اساس مر قانون عمل کرده‌ایم. برخی مصاحبه‌ها از اساس غلط است و خوب است از قانون تمکین کنیم. ما بر اساس قانون عمل کرده‌ایم. ناظر بر طرح جامع عمل کرده‌ایم و مهرماه امسال به کمیسیون تخصصی تقدیم شد و از آن تمکین کردیم و آنچه قانون می‌خواهد اجرائی کرده‌ایم. بنده کل قوانین را دیده‌ام و بسیار حسرت خوردم چرا کسانی که باید بیشتر از همه از قانون صیانت کنند، گفتند که این روند درست نیست. او با بیان اینکه چارچوب قانونی بالادستی را با جزئیات دیده‌ام، گفت: اقدامات ما کاملا منطبق با قانون بوده است.

سکوت شهردار در صحن

روز گذشته شهردار تهران به همراه رئیس جمعیت هلال احمر به صحن شورای شهر تهران آمد تا به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه در حوزه آموزش همگانی در بخش ایمنی و مدیریت بحران امضا کند. مهدی چمران از شهردار خواست که بیشتر به صحن شورای شهر بیایند تا دیگر نیازی به خوشامدگویی نباشد. شهردار تهران هم ترجیح داد در صحن شورا سخنی نگوید اما مصاحبه طولانی در حاشیه صحن با خبرنگاران انجام داد.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در سخنان کوتاهی از واردات ۳۰۰ دستگاه آمبولانس و ۶۰۰ دستگاه خودروی نجات به کشور و نیز ترخیص آنها سخن گفت.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به سالگرد زلزله بم گفت: سالگرد زلزله بم تلنگری است برای همه مسئولان دستگاه‌های امدادی و متولیان مدیریت شهری که بازنگری دقیقی نسبت به ظرفیت‌ها، توانمندی و میزان آمادگی خود در مواجهه با زلزله بزرگ در پایتخت داشته باشند. زلزله تهران سه دهه از دوره بازگشت آن گذشته است و احتمال وقوع آن هر لحظه در تهران نیز وجود دارد و لازم است همه شهروندان و متولیان امر برای این مهم آماده باشند. اما سؤال مهم این است که میزان آمادگی شهر تهران در برابر این زلزله بزرگ چقدر است؟ میزان این آمادگی نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته و با توجه به اصلاح قوانین شهرسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تاب‌آوری بیشتری دارد، اما لازم است تا با همتی جهادی و تلاشی انقلابی سرعت پرداخت به موضوع بااهمیت بحران افزایش یافته و اقدامات مستمر، علمی و عمیق باشند.

دخل و خرج پایتخت در دومین ماه پاییز

در جریان برگزاری جلسه روز گذشته حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، در قرائت گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در آبان1402 گفت: در هشت‌ماهه منتهی به آبان‌ماه امسال مجموع منابع نقدی و غیرنقدی حدود 46 هزارو 563 میلیارد تومان برآورد شده که نسبت وصول به کل بودجه مصوب حدود 61 درصد آن را تشکیل داده است که در این بین مبلغ 43 هزارو791 میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و دو هزار و 772 میلیارد تومان آن مربوط به عملکرد غیرنقد اختصاص دارد. در مهرماه گذشته میزان دریافتی نسبت به ماه‌های گذشته رقم کمتری بالغ بر چهار هزار و 370 هزار میلیارد تومان را شامل شده بود اما در آبان‌ماه این رقم به هفت رهزار و 264 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده؛ این افزایش مختص به دو کد پروژه‌ای بود که در این ماه فعال و عملیاتی شده است. 

او واگذاری سهام شهرداری به مبلغ 659 میلیارد تومان، فروش اوراق مشارکت هزار میلیاردی و 340 میلیارد تومان وام را از اصلی‌ترین منابع افزایش درآمد شهرداری تهران در آبان‌ماه 1402 برشمرد. خزانه‌دار شورا با بیان اینکه باید در سال آینده آمار اصلاح شود؛ گفت: اگر اراده‌ای بر کسب درآمد در برخی ردیف‌ها نیست، در بودجه لحاظ نکنیم. عوارض ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری روند کاهشی دارد و عوارض الیزه، عوارض ناشی از ماده ۱۵، عوارض تجدید پروانه ساختمانی صفر است؛ اگر کارکردی در بودجه ندارد، نباید لحاظ شود. آیتم‌های افزایشی باید در متمم بودجه افزایش داده شود و پیش‌بینی می‌شود هشت هزار میلیارد تومان نیز اضافه شود، در آیتم‌های کاهشی قرار بود از سود ناشی از واگذاری سهم شهرداری نتایجی حاصل شود، تنها ۶۵۰ میلیارد تومان از این مسیر حاصل شده و از رقم اوراق مشارکت که قرار بوده بیش از سه هزار میلیارد تومان باشد، هزار میلیارد تومان کسب شده است.

عقب‌نشینی از توقف ساخت‌وساز در دوشان‌تپه

شهردار تهران هم در حاشیه شورای شهر تهران درخصوص آمادگی تهران در برابر زلزله به خبرنگاران گفت:‌ ۱۷ درصد مساحت شهر تهران بافت ناپایدار است که بخشی از آن در بافت فرسوده قرار دارد. بافت فرسوده با بافتی جایگزین می‌شود که با چارچوب‌های درست ساخته می‌شود که ایمنی، آسایش و رفاه را به دنبال خواهد داشت. زاکانی با بیان اینکه بازیابی شناخت در مورد ساختمان‌ها با محوریت ۱۶ هزار ساختمان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: نزدیک به دو هزار ساختمان بررسی شدند و مشخص شد که هریک چه وضعیتی دارند. بنابراین علاوه بر نوسازی به دنبال بازسازی و مقاوم‌سازی هستیم.

وی افزود: گام سوم ما رفع خطر است که تمهیدات جدی صورت گرفته و عارضه‌یابی انجام شده است، به‌طوری‌که شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بحران‌زا در مواقع حوادث توسط سازمان مدیریت بحران در حال انجام است.

زاکانی با اشاره به آموزش‌های گسترده ایمنی در تهران، خاطرنشان کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای بین شورا، شهرداری و هلال احمر منعقد شد تا آموزش‌ها در بهترین سطح و گسترده‌ترین جغرافیا دنبال شود. او درباره حفظ باند پروازی دوشان‌تپه به عنوان یکی از ظرفیت‌های شهر تهران در زمان بحران هم با اشاره به نامه‌نگاری شهرداری با ارتش، یادآور شد: انتظار داریم فارغ از سلایق آنچه در شهرداری می‌گذرد را علمی دنبال کنیم. در دوشان‌تپه، ده‌ها سال فرود هواپیما به دلیل وجود ساختمان‌های پیرامون انجام نشده و این مجموعه از حیز انتفاع خارج شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه ارتش، ستاد فرماندهی کل قوا و دستگاه‌های مربوطه به این موضوع اذعان دارند، گفت: ساخت شهری شرایط باند دوشان‌تپه را متفاوت کرده است. اینکه این اقتضا در زمان بحران ضروری است کاملا درست است. در همین راستا با ارتش تفاهم کردیم که احیای این بافت به گونه‌ای باشد که باند برای پرنده‌های بال متحرک امکان بهره‌برداری داشته باشد و کما فی‌السابق امکان فرود پرنده‌های بال ثابت وجود ندارد.

زاکانی تأکید کرد: ما به عنوان مدیریت شهری دغدغه افزایش زمینه ارتقای خدمات‌رسانی و ایمنی را داریم. در کمیسیون ماده پنج توجه به حفظ باند داشتیم و هیچ تغییری در آن انجام نخواهد شد. این فضا بسیار گسترده است و فقط برای یک بخش آن تصمیم گرفتیم و آنچه فرض ثابت است، حفظ باند است.

شهردار تهران درباره اظهار‌نظر یکی از نمایندگان در مورد ساخت متروی پرند توسط بدنه دولت نیز یادآور شد: اطلاعات به ایشان نرسیده و حتما این حرف نادرست است. ارقامی که شهرداری هزینه کرده کاملا شفاف است. اگر مقصود ایشان از ما شهرداری نیز هست، قبول داریم.

او با بیان اینکه برداشت پل حافظ با توجه به قدمت و شرایط، در دستور کار است، گفت: جایگزینی طرح جدید در صورت نهایی‌شدن اعلام خواهد شد.

زاکانی با اعلام اینکه پیگیری شهرک الگو را شهرداری انجام می‌دهد، گفت: در این مسیر ما از تکنولوژی و منابع چین استفاده می‌کنیم و الگو را خودمان به‌صورت بومی و ایرانی- اسلامی ارائه می‌دهیم و آنها این طرح را مبتنی بر صنعتی‌سازی قالب‌بندی می‌کنند. تأمین مالی صورت گرفته و برای اجرا، باید شرکت تخصصی داخلی و خارجی را انتخاب کنیم.

شورا در جریان طرح حصارکشی تئاتر شهر قرار گرفت

درحالی‌که به نظر می‌رسید مدیران مجموعه تئاتر شهر، مدیریت شهری را از طرح حریم تئاتر شهر کنار گذاشته بودند، سخنگوی شورای شهر از جزئیات جلسه‌ای با حضور طراح و مدیران شهری سخن گفت. علیرضا نادعلی پایان جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد ساخت‌وساز در حریم تئاتر شهر توضیح داد. او با بیان اینکه دو سال است که در مورد ساماندهی بوستان دانشجو و حریم تئاتر شهر فعالیت و جلساتی بین شورا، شهرداری، مجموعه تئاتر شهر و وزارت ارشاد داشتیم، گفت: بخشی از این جلسات در مورد حریم تئاتر شهر است؛ چراکه تئاتر شهر نقطه پمپاژ هنرهای نمایشی است و نقطه ویژه شهر است‌ اما حریم آن که طبق اسناد، جزء ملکیت آن است، هیچ حفاظی نداشت و شرایط به گونه‌ای بود که حفظ حریم تئاتر شهر جزء مطالبات هنرمندان بود. سخنگوی شورای شهر با اشاره به آسیب‌های اجتماعی پیرامون تئاتر شهر ادامه داد: شهرداری طرحی را آماده کرد که مورد قبول نبود و وزارت ارشاد طرحی را تهیه کرد و جلسه‌ای با حضور معاونین تشکیل و در نهایت کلنگ‌زنی حریم توسط شخص وزیر انجام شد؛ در هر ساخت‌وسازی باید ضوابط شهرسازی چک شود و مورد تأیید قرار گیرد و ما تسریع امور را برای حفظ حریم تئاتر شهر در دستور کار قرار دادیم و تعاملات با نگاه مثبتی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه طرح نرمی اجرا می‌شود، تصریح کرد: قرار است یک کار خیلی نرم انجام شود و محیط را جدا کند؛ بوستان دانشجو محیط خود را خواهد داشت و تئاتر شهر هم محیط خود را خواهد داشت و در بوستان هم کارهایی خواهیم کرد و نصب مجسمه‌ها و برگزاری موضوعات آئینی را خواهیم داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها