|

پوتین: ادامه جنگ به معنای نابودی اوکراین است

رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد که در صورت ادامه الگوی فعلی جنگ، موجودیت اوکراین به عنوان یک کشور و دولت اوکراین ممکن است «ضربه جبران‌ناپذیری» را متحمل شود. ولادیمیر پوتین در اظهارات خود یک روز پس از موافقت سوئیس برای میزبانی «نشست جهانی صلح» و در واکنش به درخواست ولودیمیر زلنسکی، گفت که روسیه هرگز از دستاوردهای خود دست نخواهد کشید.

 پوتین: ادامه جنگ  به معنای نابودی اوکراین است

رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد که در صورت ادامه الگوی فعلی جنگ، موجودیت اوکراین به عنوان یک کشور و دولت اوکراین ممکن است «ضربه جبران‌ناپذیری» را متحمل شود. ولادیمیر پوتین در اظهارات خود یک روز پس از موافقت سوئیس برای میزبانی «نشست جهانی صلح» و در واکنش به درخواست ولودیمیر زلنسکی، گفت که روسیه هرگز از دستاوردهای خود دست نخواهد کشید. پوتین همچنین آنچه در غرب و اوکراین «فرمول‌های صلح» و «خواسته‌های بازدارنده» خوانده شده و مورد مذاکره قرار می‌گیرد را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز مذاکرات صلح داووس سوئیس را رد و خاطر‌نشان کرد که بدون مشارکت روسیه، هیچ حرکتی برای حل‌وفصل وجود نخواهد داشت.

در حالی که روسیه حدود 17 درصد از خاک اوکراین را اشغال کرده، پوتین مدعی است که «نه تنها ضد‌حمله اوکراین شکست خورده، بلکه ابتکار عمل کاملا در دست ارتش روسیه است و اگر این روند ادامه یابد، دولت اوکراین ممکن است ضربه جبران‌ناپذیری را متحمل شود». رویترز می‌گوید اظهارات پوتین در مورد روند جنگ در ماه‌های اخیر و با شکست ضد‌حمله اوکراین، به طور فزاینده‌ای مطمئن و تهاجمی شده است.

در شرایطی که زلنسکی خواستار یکپارچگی سرزمینی اوکراین، توقف درگیری‌ها و خروج نیروهای روسیه از اوکراین است، پوتین می‌گوید که صحبت از مذاکره «یعنی کنارگذاشتن دستاوردهایی که روسیه در یک سال و نیم گذشته به دست آورده‌، که این غیرممکن است».

پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در واکنش به حملات موشکی روسیه به مناطق مختلف اوکراین، این حملات را «گواهی آشکار» بر تعهد ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه بر نابودی اوکراین دانست و گفت او «باید متوقف شود». بایدن گفت: «این یک یادآوری جدی به جهان است که پس از نزدیک به دو سال از این جنگ ویرانگر، هدف پوتین بدون تغییر باقی‌ مانده و او به دنبال نابودی اوکراین و تحت‌ سلطه درآوردن مردم آن است؛ او باید متوقف شود».

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌‌جمهوری اوکراین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره همکاری‌های دفاعی گفت‌وگو کرد. زلنسکی در این دیدار تأکید کرد که تشدید فشارها و تحریم‌ها به روسیه چیز‌های زیادی را می‌آموزد و کشورهای غربی باید همچنان به حمایت تسلیحاتی از اوکرین ادامه دهند. در این دیدار زلنسکی همچنین آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا را از وضعیت میدان نبرد، برنامه‌های سال ۲۰۲۴ و ابزارهای مورد نیاز کی‌یف برای تحقق اهداف نظامی مطلع کرد.

اوکراین در نظر دارد تا تلاش‌های خود را برای گسترش تولیدات نظامی داخلی افزایش دهد تا کمتر از قبل به شرکای غربی وابسته باشد. رئیس‌جمهوری اوکراین پس از این دیدار درخصوص مذاکراتی که با مقام‌های آمریکایی صورت گرفته گفت: «ما تأکید کردیم که همکاری بیشتر دفاعی و تولید مشترک، وابستگی اوکراین به کمک‌های نظامی و مالی خارجی را کاهش خواهد داد». رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین در حساب کاربری خود هم اعلام کرد که تأکید ویژه‌ای بر دفاع هوایی و همچنین قابلیت‌های دوربرد کشورش شده تا بتواند به بهترین شکل ممکن در مقابل حملات روسیه واکنش نشان دهد.

در همین زمینه اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسون اروپا در جریان نشست داووس تأکید کرد که اگر غرب می‌خواهد روسیه در اوکراین موفق نشود نباید از تأمین کمک‌های مالی و تسلیحات برای کی‌یف خودداری کند. خانم فن در لاین همچنین با اشاره به لزوم پیروزی اوکراین در این جنگ گفت: «اوکراین می‌تواند در این جنگ پیروز شود، اما باید برای ادامه مقاومت به آنها کمک کنیم». رئیس کمیسیون اروپا همچنین اضافه کرد که کی‌یف در طول سال ۲۰۲۴ و حتی پس از آن به کمک‌های قابل توجهی نیاز خواهد داشت. اوکراین تلاش می‌کند تا تولیدات نظامی داخلی خود را افزایش دهد تا ضمن اطمینان از تأمین تدارکات پایدار، کمتر به شرکای خارجی خود وابسته باشد. متحدان غربی اوکراین خود با کمبود برخی از جنگ‌افزارها مواجه شده‌اند و نمی‌توانند نیازهای اوکراین در میدان نبرد را به صورت کامل تأمین کنند. به گفته ولودیمیر زلنسکی، طرفین تأکید داشتند که همکاری دفاعی بیشتر و تولید مشترک، باعث خودکفایی اوکراین می‌شود و در عین حال وابستگی به کمک‌های نظامی و مالی غرب را کاهش می‌دهد.

آنتونی بلینکن، پیش از این ملاقات به زلنسکی گفت: «ما مصمم هستیم که حمایت خود را حفظ کنیم و برای انجام این کار از نزدیک با کنگره همکاری می‌کنیم. می‌دانم که همکاران اروپایی ما نیز همین کار را می‌کنند. تصمیم ما این است که حتی زمانی که شما از نظر نظامی در برابر این یورش روسیه موفق می‌شوید، اوکراینی را نیز برای آینده بسازید، اوکراینی که بتواند از لحاظ نظامی، اقتصادی و دموکراتیک، قوی روی پای خود بایستد. شما در ایالات متحده یک شریک قوی برای کمک به دستیابی به آن دارید». ولودیمیر زلنسکی در سخنانی از جو‌ بایدن، دولت آمریکا و حمایت فراحزبی در کنگره ایالات متحده، سپاسگزاری کرد ‌و گفت که ادامه این پشتیبانی برای اوکراین و مردم این کشور بسیار مهم و ضروری است تا بتوانند با «تجاوز خونین» روسیه مقابله کنند. جیک سالیوان نیز بر ا‌دامه حمایت آمریکا و سایر متحدان از اوکراین تا پیروزی در جنگ و شکست روسیه تأکید کرد. از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی با برخی از سرشناس‌ترین افراد در حوزه مالی جهانی نیز ملاقات کرد. در آستانه دومین سال حمله روسیه به اوکراین، اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به کی‌یف در واشنگتن و بروکسل متوقف شده، حمایت جهانی از جنگ اوکراین متزلزل شده و ضدحمله چندماهه کی‌یف علیه نیروهای روسیه نیز نتوانسته به اهداف خود دست یابد. حالا زلنسکی در این دیدارها امیدوار است بتواند در مبارزه کشورش با روسیه حمایت مالی بین‌المللی جلب کند. رهبر اوکراین با جیمی دایمن از جی پی مورگان چیس (بزرگ‌ترین بانک آمریکا از لحاظ دارایی) و استفان شوارتزمن از شرکت بلک استون و ری دالیو بنیان‌گذار بریج واتر گفت‌وگو کرد. دایمن خود را به زلنسکی معرفی کرد. «من جیمی دایمن از جی پی مورگان چیس هستم. خدا تو را حفظ کند». این اولین باری است که زلنسکی پس از تهاجم روسیه به مجمع جهانی اقتصاد می‌آید. او آخرین‌بار در سال ۲۰۲۰ در داووس بود. دیگر رهبران حاضر در این نشست شامل فیلیپ هیلدبراند، دیوید روبنستین و لاکشمی میتال، از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بین‌المللی در اوکراین بودند. زلنسکی همچنین با مقاماتی از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، برایان موینیهان، مدیر اجرائی بانک آمریکا و سناتور کریس کونز از دلاویر، از متحدان نزدیک جو بایدن، دیدار کرد. دولت اوکراین ماه گذشته درخواست یک جلسه اضطراری با اهداکنندگان کمک مالی بین‌المللی خود کرد، زیرا کی‌یف با «ابهام فوق‌العاده بالا» درمورد بودجه خود مواجه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها