|

جنگ غزه 6ماهه شد

خروج اسرائیل از خان‌یونس

‌ارتش اسرائیل اعلام کرد که پس از چهار ماه درگیری در خان‌یونس، همه نیروهای زمینی خود را از این منطقه خارج کرده است و فقط یک تیپ در آنجا باقی خواهد ماند که وظیفه‌ آن تأمین امنیت مسیری است که نوار غزه را از هم جدا می‌کند.

خروج اسرائیل از خان‌یونس

‌ارتش اسرائیل اعلام کرد که پس از چهار ماه درگیری در خان‌یونس، همه نیروهای زمینی خود را از این منطقه خارج کرده است و فقط یک تیپ در آنجا باقی خواهد ماند که وظیفه‌ آن تأمین امنیت مسیری است که نوار غزه را از هم جدا می‌کند. پیش‌تر اسرائیل اعلام کرد که با هواپیماهای جنگی خود به تلافی سرنگونی یکی از پهپادهایش، مواضع حزب‌الله را در شرق لبنان هدف قرار داده‌. اسرائیل برای حمله زمینی به رفح، جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه، برنامه‌ریزی کرده بود. بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در این شهر پناه گرفته‌اند. مشخص نشده است که این طرح‌ها چگونه تحت تأثیر خبر عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل قرار خواهد گرفت. پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که «جنگ به پایان نرسیده است». او گفته است که نیروها برای آماده‌شدن برای مرحله بعدی در حال تجدید قوا هستند. معلوم نیست که چه میزان نیروی دیگر قرار است دوباره در منطقه مستقر شوند. سازمان ملل هشدار داده است که هرگونه عملیاتی در رفح می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه انسانی شود. ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که با هواپیماهای جنگی خود به تلافی سرنگونی یکی از پهپادهایش، مواضع حزب‌الله را در شرق لبنان هدف قرار داده‌. یک منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان هم به خبرگزاری فرانسه در منطقه بعلبک در شرق لبنان گفته است که این حملات مناطقی در دره بقاع را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که «جت‌های جنگنده یک مجتمع نظامی و سه سایت دیگر متعلق به شبکه پدافند هوایی حزب‌الله لبنان را در منطقه مورد حمله قرار دادند». به گفته ارتش اسرائیل این حملات «به تلافی» حمله‌ای انجام شده است که در آن یک پهپاد ارتش با موشک زمین به هوا سرنگون شد. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی هرمس ۹۰۰ را شامگاه شنبه بر فراز خاک لبنان سرنگون کرده است. یک منبع دفاعی لبنان گفته است که حملات اسرائیل، تلفات جانی نداشته است. سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی تلویزیونی اخیر خود گفت که این گروه هنوز از تجهیزات «اصلی» خود استفاده نکرده است و بار دیگر تأکید کرد که حزب‌الله حملات خود را فقط زمانی متوقف خواهد کرد که جنگ در غزه پایان یابد. حزب‌الله از اکتبر سال گذشته و پس از شروع جنگ اسرائیل و حماس، در سراسر مرز جنوبی لبنان با اسرائیل تبادل آتش داشته است. این درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر را در جنوب لبنان و شمال اسرائیل آواره کرده است. حزب‌الله، عموما مواضع اسرائیل را در نزدیکی مرز هدف قرار می‌دهد. در‌حالی‌که اسرائیل حملات عمیق‌تری به خاک لبنان انجام داده و فرماندهان این گروه را هم هدف قرار داده است. از سوی دیگر و دقیقا شش ماه پس از حملات حماس به جنوب اسرائیل که منجر به شروع جنگ در غزه شد، دور جدید مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در قاهره آغاز شد. قرار است نمایندگانی از حماس، اسرائیل و آمریکا در این مذاکرات حضور داشته باشند. مواضع دو طرف در مذاکرات هنوز از هم دور است و امید کمی برای پیشرفت فوری وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها