|

هشدار سازمان ملل، خوش‌بینی آمریکا

روایت‌های متضاد از کمک به غزه

‌کاخ سفید می‌گوید در روزهای اخیر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به میزان چشمگیری افزایش یافته و ایالات متحده خواستار تداوم این کمک‌ها‌ست. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در‌این‌باره گفت: «این کمک‌ها در چند روز گذشته افزایش کاملا چشمگیری داشته است. این مهم است اما کمک‌ها باید ادامه یابد».

روایت‌های متضاد از کمک به غزه

‌کاخ سفید می‌گوید در روزهای اخیر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به میزان چشمگیری افزایش یافته و ایالات متحده خواستار تداوم این کمک‌ها‌ست. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در‌این‌باره گفت: «این کمک‌ها در چند روز گذشته افزایش کاملا چشمگیری داشته است. این مهم است اما کمک‌ها باید ادامه یابد». کربی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از دو هزار کامیون توانسته‌اند وارد شوند، تأکید کرد تنها در یک روز حدود صد کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه رسیده است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌تازگی گفته بود که حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به غزه را مشروط به گام‌های مشخص آن کشور برای حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا این اظهارات را پس از کشته‌شدن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» در حمله اسرائیل بیان کرد. این اولین بار در جنگ هفت‌ماهه اسرائیل با حماس بود که دولت بایدن از کمک‌های آمریکا به اسرائیل برای تأثیرگذاری بر رفتار نظامی آن کشور استفاده کرد.

کربی در مصاحبه دیگری با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی این اظهارات جو بایدن را یادآور شد و گفت: «چنانچه در طول زمان تغییرات درخور توجهی نبینیم، سیاست ما در قبال غزه تغییر خواهد کرد».

در همین ‌حال، سازمان ملل با انتقاد از اسرائیل برای ایجاد «محدودیت غیرقانونی» برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، خواستار تأمین بودجه‌ای معادل ۲.۸ میلیارد دلار برای افزایش کمک‌ها شد. در همین ‌زمینه یک مقام یونیسف می‌گوید روزانه دست‌کم ۷۰ کودک در غزه مجروح می‌شوند. سازمان ملل متحد برای کمک به فلسطینیان در غزه و کرانه‌ باختری بودجه‌ای معادل ۲.۸ میلیارد دلار تقاضا کرده است.

آندره دومنیکا، رئیس آژانس امورز بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفت ۹۰ درصد این پول برای غزه است. امدادگران در تلاش‌اند از قحطی به‌ویژه در شمال غزه جلوگیری کنند. به گفته آندره دومنیکا، همراه با ورود کاروان‌های مواد غذایی به غزه باید زیرساخت‌های آب و بهداشت که در جریان جنگ از بین رفته‌اند، دوباره ایجاد شود. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته است اسرائیل همچنان به اعمال «محدودیت‌های غیرقانونی» در توزیع کمک به غزه ادامه می‌دهد. اسرائیل هرگونه مانع‌تراشی و اختلال در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را تکذیب می‌کند. از زمان حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های بشردوستانه در اول آوریل که در آن هفت امدادگر سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» کشته شدند، تل‌آویو تحت فشارهای بین‌المللی فزاینده‌ای از‌جمله از سوی متحدان غربی قرار گرفته است. در‌همین‌حال، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) خواستار انتقال شمار بیشتری از کودکان زخمی از غزه شده است. این سازمان می‌گوید 

با وجود درخواست‌های مکرر کمتر از نیمی از درخواست‌هایش موفقیت‌آمیز بوده است. تس اینگرام یکی از مقام‌های یونیسف با اشاره به شمار زیاد کودکانی که با شلیک گلوله مجروح یا قطع عضو شدند، گفت با میانگین جراحت دست‌کم ۷۰ کودک در روز، نیاز به انتقال و تخلیه کودکان داریم تا به مراقبت‌های فوری پزشکی دسترسی داشته باشند.

بیش از ۳۳ هزار نفر از هفتم اکتبر و آغاز جنگ در غزه شهید و بیش از ۷۶ هزار زخمی شده‌اند. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود درباره جنگ اسرائیل-غزه نوشته است: «در شش ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار زن در نوار غزه جان باخته‌اند». در گزارش جدید سازمان ملل متحد که هم‌زمان با شش‌ماهه‌شدن جنگ در غزه منتشر شده، درگیری ارتش اسرائیل با حماس در این نواره باریک ساحلی از‌جمله «جنگی علیه زنان» توصیف شده است. در این گزارش آمده که از میان ۱۰ هزار زن شهید‌شده در شش ماه گذشته، شش‌هزار نفرشان مادر بودند که حالا بعد از جان‌باختن، ۱۹ هزار فرزند یتیم از آنها بر جای مانده است. سازمان ملل متحد می‌گوید زنان جان به‌در‌برده از جنگ هم‌ آواره و بی‌جا شده‌اند و اکنون با گرسنگی و قحطی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. بنا بر این گزارش، هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون زن و دختر در نوار غزه تقریبا «بدون غذا و دسترسی به آب آشامیدنی، دستشویی و نوار‌بهداشتی سر می‌کنند و با شیوع بیمارهای مرتبط» دست به گریبان‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها