|

اجحاف، در ملک آقای شهردار!

‌‌‌ماجرا تلخ است؛ تلخ نه از این بابت که پیش از این‌ چنین اتفاقی رخِ واقعیت به خود نگرفته، بلکه تلخی ماجرا به این دلیل است که موجودی واسطه و بی‌هیچ نفع و سودی، از زمانی به بعد در بدنه سازمان‌ها و ادارات این کشور، به وجود آمده است و حالا دارد چنان اصالتی به خود می‌دهد که تخلف هم می‌کند و از‌قضا تخلفش در قامت اجحاف به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار این جامعه توی بوق و کرنا می‌رود.

اجحاف، در ملک آقای شهردار!

‌‌‌ماجرا تلخ است؛ تلخ نه از این بابت که پیش از این‌ چنین اتفاقی رخِ واقعیت به خود نگرفته، بلکه تلخی ماجرا به این دلیل است که موجودی واسطه و بی‌هیچ نفع و سودی، از زمانی به بعد در بدنه سازمان‌ها و ادارات این کشور، به وجود آمده است و حالا دارد چنان اصالتی به خود می‌دهد که تخلف هم می‌کند و از‌قضا تخلفش در قامت اجحاف به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار این جامعه توی بوق و کرنا می‌رود.

دیروز خبر آمده که پیمانکاران شهرداری تهران، حقوق کارگران فضای سبز را نه چنان ‌که شاید پرداخت کرده‌اند و نه چنان ‌که باید. آن‌طور که در این خبر آمده، تعدادی از پیمانکاران فضای سبز شهرداری تهران، نه‌تنها حقوق کارگران خود را به مقدار قانونی افزایش نداده‌اند، بلکه تازه همان حقوق سال گذشته را نیز با تأخیر پرداخت می‌کنند.

معضل کارگران بدون صدا و بلندگوی فضای سبز به این دلیل اهمیت دارد که نه‌تنها آنها جزء ضعیف‌ترین طبقات جامعه هستند، بلکه مشتی نمونه خروار از انواع اجحاف در حق کارگران‌اند که هیچ بعید نیست در دیگر شرکت‌های پیمانکاری نیز نمونه داشته باشد و مدیران چنین شرکت‌هایی به این دلیل که وضع اشتغال و مضطر بودن نیروی کار را می‌بینند، امر بر آنها مشتبه می‌شود که هر اقدامی را انجام دهند و در صورت اعتراض نیروی کار، او را با این جمله که «اگر اعتراض داری، خوش آمدی، راه باز و جاده دراز است» بدرقه کنند.

حالا عضو شورای شهر تهران در واکنش به عدم افزایش حقوق برخی کارگران فضای سبز در سال ۱۴۰۳ گفته است: ما گزارش‌هایی داریم مبنی بر اینکه پیمانکاران به‌ویژه در حوزه فضای سبز و حوزه پسماند موارد قانونی را رعایت نکرده و ما در هر دو حوزه کم‌کاری و عدم رعایت مقررات را از طرف پیمانکاران شاهد هستیم.

«ناصر امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سؤال که کارگران فضای سبز شهرداری با مشکلات بسیاری مواجه هستند و برخی از آنها همچنان حقوق سال گذشته را که هشت میلیون تومان بوده است‌، دریافت می‌کنند، آیا شورای شهر برای بهبود وضعیت کارگران اقدامی خواهد کرد و به این موضوع ورود می‌کند؟ گفت: البته شهرداری مدعی است حقوق ۱۵ میلیون تومانی پرداخت می‌کند. ما هم تعجب کردیم وقتی یکی از مدیران و معاونان شهردار مطرح کرد که قرار است از ابتدای امسال حقوق ۱۵ میلیون تومانی پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: ما گزارش‌هایی داریم مبنی بر اینکه پیمانکاران این موارد را رعایت نمی‌کنند، به‌ویژه در حوزه فضای سبز و حوزه پسماند و ما در هر دو حوزه کم‌کاری و عدم رعایت مقررات را از طرف پیمانکاران شاهد هستیم. چندین بار در صحن شورا در این زمینه تذکر داده شده است و بنده به عنوان مسئول کمیته تشکیلات و نیروی انسانی شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه آن را در صحن شورا اعلام خواهم کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم تشکیل فراکسیون کارگری در این دوره از شورا خاطرنشان کرد: این فراکسیون در این دوره از شورا تشکیل نشد، اما به‌هرحال بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، بر عهده کارگران عزیز شهرداری تهران است. این افراد نیز عمدتا از طریق پیمانکاران با شهرداری ارتباط دارند.

امانی تصریح کرد: یک زمانی در دوره‌ای که ما در شهرداری بودیم، برای تمام کارگران شهرداری حساب باز کرده بودیم و کارت بانک شهر داشتند و حقوق آنها ماهانه به صورت مستقیم به حساب خودشان واریز می‌شد. متأسفانه بعد از این دوران این موضوع کنار گذاشته شد. البته شاید یکی از دلایلش این باشد که اکثر کارگرانی که در این حوزه کار می‌کنند از اتباع هستند و این افراد امکان افتتاح حساب در بانک شهر و بانک‌های دیگر را ندارند و ناچارند به صورت دستی از پیمانکار حقوق بگیرند و به همین دلیل ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

وی افزود: اما برای کارگران ایرانی به راحتی می‌توان در بانک شهر یا هر بانک دیگری حساب باز کرد و حقوق به حساب آنها واریز شود. وضعیت کارگران مسئله‌ای است که ما باید حتما آن را پیگیری و دنبال کنیم.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که برخی از نیروهای حریم‌بان و شهربان گلایه دارند از اینکه شهرداری مناطق از آنها برای جمع‌آوری کتفی‌ها استفاده می‌کند و در صورتی که اقدام به این کار نکنند، سازمان پسماند از امتیاز مناطق کم خواهد کرد، آیا از نظر شورا این نوع جمع‌آوری باعث بروز مشکلات نمی‌شود؟ گفت: مأموریت نیروی حفاظت شهرداری تهران در ارتباط با انتظام‌بخشی به مسائل شهر تهران است و طبیعتا این مأموریت، مأموریت یگان حفاظت شهرداری تهران است و ممکن است یگان حفاظت در راستای اقداماتش از برخی از مجموعه‌های وابسته به شرکت حریم‌بان و شهربان نیز استفاده کند، اما این مأموریت موقت است و بعد از یک مدت به پایان خواهد رسید. امانی تأکید کرد: وظیفه اصلی این نوع مأموریت‌ها بر عهده یگان حفاظت شهرداری تهران است. اگر نیاز به کمک داشته باشد به صورت مقطعی می‌تواند از زیرمجموعه‌های وابسته به خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده کند، اما این کار وظیفه دائمی شرکت حریم‌بان و شهربان نیست. او در پاسخ به این سؤال که از وقتی که طرح جمع‌آوری کتفی‌ها شروع شده به نظر شما تغییری در وضعیت زباله‌گردی ایجاد شده است؟ گفت: بله واقعیت این است که اگرچه هنوز به طور کامل این موضوع حذف نشده است و همچنان موردی و انفرادی بعضا افراد یا خودروهایی مرتبط با این موضوع را در سطح شهر می‌بینیم، اما به شکل گسترده مانند گذشته نیست و کاهش آن محسوس است. از ابتدای دهه ۷۰ قراردادهای کار آغاز شده و بعد سبک و سیاق آن تغییر کرد و تا امروز به دلیل وجود چنین رویه‌ای کارگران امنیت شغلی نداشته‌اند. در طول این مدت بارها و بارها هشدارهای کوچک و بزرگ کارگران و اتحادیه‌های کارگری اواسط دهه ۸۰ و با رشد تقاضای کار پررنگ‌تر شد. درست از همان زمان که سایه قراردادهای سفید امضا، یک‌ماهه و چندماهه بر بازار کار سنگینی کرد و امنیت شغلی از بازار کار رخت بربست تا امروز که با قراردادهای شرکتی، حجمی، طرحی و ۱۷ نوع قرارداد دیگر و با همراهی امپراتوری شرکت‌های تأمین نیرو، کارگر و کارمند را استثمار می‌کنند، حقوق نیروی کار به درستی پرداخت نشد. بارها قرار بر این شده تا بساط این نوع قراردادها جمع شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها