|

حاشیه‌های یک ترور نافرجام

نزدیک ساعت ۳ بامداد به‌ وقت ‌ایران بود که خبر ترور نافرجام «‌دونالد ترامپ» منتشر شد.

حاشیه‌های یک ترور نافرجام

نزدیک ساعت ۳ بامداد به‌ وقت ‌ایران بود که خبر ترور نافرجام «‌دونالد ترامپ» منتشر شد.

اتفاقی عجیب و غیرقابل باور و در‌عین‌حال مأیوس‌کننده و ترسناک در کشوری که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. ترامپ در این سوءقصد از ناحیه گوش آسیب دید. البته هرآنچه به «ترامپ» مربوط می‌شود معمولا اولین‌بار می‌تواند باشد‌: اولین رئیس‌جمهوری که در زمان او به کنگره حمله شد، اولین نامزد ریاست‌جمهوری که در چند دادگاه محکوم شده است، اولین... .

اما این سوءقصد بی‌تردید مسیر تاریخ را عوض کرده و راه را برای رئیس‌جمهور‌شدن «ترامپ» هموار کرد. این را می‌توان از اعلام حمایت همه‌جانیه جمهوری‌خواهان در کنوانسیون این حزب دریافت. در‌حالی‌که در دوره‌های پیشین همچنان برخی از جمهوری‌خواهان دل خوشی از او‌ نداشتند، اما حوادث و واکنش‌ها پس از این ترور نافرجام ادامه دارد.

تنها خدا بود که من را نجات داد!

مسیحیان و‌ مذهبی‌ها نجات ترامپ از این سوءقصد را در حد لطف و معجزه خداوندی قلمداد کردند. این نگرش با تأیید «ترامپ» همراه بود و در دومین بیانیه‌اش پس‌ از سوءقصد علیه خود گفت: «از همه بابت دعا و به‌یادآوردنم ممنونم؛ تنها خدا بود که مانع رخ‌دادن آن اتفاق غیرقابل تصور شد». برخی نیز سعی کردند با محاسبه عوامل فیزیکی آسیب‌دیدن «‌ترامپ» را بررسی کردند. طبق این گزارش، سرعت وزش باد در زمان ترور ترامپ حدود هفت مایل در ساعت بوده است. اگر این باد نبود مسیر حرکت گلوله تقریبا از وسط سر ترامپ عبور می‌کرد. یا اگر ترامپ 0.3 ثانیه قبل از اصابت گلوله سرش را نمی‌چرخاند، پشت سرش متلاشی می‌شد.

خونسردی

ترامپ در لحظاتی که از سوی مأموران امنیتی محاصره شده بود درخواست کرد که آنها کمی صبر کنند و فریاد «‌بجنبید بجنگید» سر داد. ‌او ‌توانست یک لحظه غرورآفرین برای خودش خلق کند و‌ در‌عین‌حال -به تعبیر کارشناسان- هوش اجتماعی خود را نشان داد. پیش‌بینی می‌شود این واکنش و این لحظه قرار است تا سال‌ها به‌عنوان نماد افتخار و غرور برای ترامپ مطرح باشد. رفتار ترامپ بار دیگر با رفتارهای عجیب‌و‌غریب «‌جو بایدن» مقایسه شد‌؛ مثلا با زمانی که روی پله‌های هواپیما زمین خورد. طرفداران جمهوری‌خواه نیز آن را با لحظه ترور «‌رونالد ریگان» مقایسه کرده‌اند که در سال ۱۹۸۱ در کمال خونسردی و با گفتن جمله «‌به من نخورد» سخنانش را ادامه داد. البته در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از کنفرانس مطبوعاتی «‌هاشمی‌رفسنجانی» همزمان با بمباران تهران منتشر شده است که به واکنش خونسردانه او اشاره دارد.

عکس تاریخی

عکسی که «‌ایوان ووچی»، عکاس واشنگتن‌پست از لحظه پس از ترور و مشت گره‌کرده و برافراشته ترامپ گرفت، به عکسی تاریخی و سمبلیک تبدیل شد. این عکس ترامپ با مشت گره‌کرده، درحالی‌که در حلقه محافظانش است و از گوشش خون می‌آید به‌سختی فراموش خواهد شد. پرچم آمریکا، خون، مشت‌ گره‌کرده و نیروهای امنیتی، نشانه‌های آشنا برای مردم آمریکا و جهان است. این تصویر بر روی جلد تایم هم قرار گرفت و سرعت‌عمل روزنامه‌نگاری را بار دیگر به رخ کشید. خیلی زود هم این عکس بر روی تی‌شرت‌هایی قرار گرفت و عرضه شد.

بسیاری معتقدند به احتمال زیاد این عکس می‌تواند برای ترامپ کاخ سفید و برای عکاسش جایزه پولیتزر را به ارمغان بیاورد. فیلمی از لحظه گرفتن این عکس در واشنگتن‌پست منتشر شد. البته یک عکس دیگر نیز از ترامپ منتشر شده که او را نگران و ترسیده نشان می‌دهد. در این عکس او درحالی نشان داده می‌شود که زیر سکوی سخنرانی پناه گرفته است.

ادامه واکنش‌ها

ساختن انیمیشن لحظه ترور، تبدیل آن به میم، بیان جزئیات مختلف درباره ضارب ۲۰‌ساله و زیرسؤال‌بردن نیروهای امنیتی به‌خاطر این اتفاق، انتشار بیانیه‌های متعدد و گاه با جملات یکسان از طرف دموکرات‌ها و بایدن و ابراز نگرانی رهبران جهان، از اتفاقاتی است که همزمان با این ترور در آمریکا رخ داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها