|

اولویت تهیه گزارش صفر در وزارتخانه‌ها

چند روزی است که سخنان «احمدرضا دستغیب»، رئیس جدید دیوان محاسبات، در زمینه مازاد سقف حقوق و مزایا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. طبق گفته او «۱۰‌هزار‌و ۱۷۴ نفر در ۱۲ دستگاه اجرائی دولت سیزدهم در سال گذشته مازاد بر سقف حقوق و مزایا دریافتی داشته‌اند».

اولویت تهیه گزارش صفر در وزارتخانه‌ها

چند روزی است که سخنان «احمدرضا دستغیب»، رئیس جدید دیوان محاسبات، در زمینه مازاد سقف حقوق و مزایا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. طبق گفته او «۱۰‌هزار‌و ۱۷۴ نفر در ۱۲ دستگاه اجرائی دولت سیزدهم در سال گذشته مازاد بر سقف حقوق و مزایا دریافتی داشته‌اند». این یعنی این ۱۰‌هزار‌و ۱۷۴ نفر بیش از ۵۵ میلیون که به ‌عنوان سقف حقوق و مزایای کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود، حقوق گرفته‌اند. اقتصاد24 درباره این سخنان، نکاتی را مطرح کرده و میزان حقوق‌ها و پرداختی‌های دولت سیزدهم و دولت حسن روحانی را مقایسه کرده است. در دولت «حسن روحانی» اصولگرایان و مخالفان دولت به دلیل انتشار تعدادی فیش حقوقی که دریافتی بیش از سقف پرداخت داشتند، جنجال‌های بسیاری به راه انداخته بودند. به گفته مصطفی کواکبیان تعداد فیش‌هایی که دریافتی بیش از ۵۰ میلیون داشت، در دولت روحانی فقط ۳۰۰ مورد بود. این آمار در دولت سیزدهم، اما دست‌کم ۳۳ برابر شده است.

افزایش ۲۰‌درصدی حقوق

رئیس دیوان محاسبات اعلام نکرده که دریافتی این ۱۰‌هزار‌و ۱۷۴ نفر چقدر بیش از سقف قانونی بوده است. اگر متوسط دریافتی غیرمجاز ۱۰‌ هزار نفر را ۱۰ میلیون بگیریم، ماهانه صد میلیارد حقوق اضافی به این افراد که در ۱۲ دستگاه اجرائی نیز پراکنده بوده‌اند، پرداخت شده است. این عدد در سال معادل هزار‌و ۲۰۰ میلیارد خواهد بود. مشخص نیست که این فساد دقیقا در کدام دستگاه‌ها رخ داده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که امکان چنین اتفاقی در دو سال اول دولت سیزدهم نیز وجود داشته است. نکته دیگر اینجاست که در دولت سیزدهم افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان دولت نیز انجام شده بود که برخی از نمایندگان مجلس تأکید داشتند بار زیادی بر بودجه تحمیل می‌کند.

سرچشمه  فساد

مرحوم سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس فقید دولت سیزدهم، در جریان انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود که به ‌عنوان رئیس قوه قضائیه با فساد‌هایی مقابله می‌کند که اتفاق افتاده، اما می‌خواهد در مقام رئیس‌جمهور جلوی فساد را از سرچشمه بگیرد؛ اما آمار‌های رئیس دیوان محاسبات نشان می‌دهد که دست‌کم در ۱۲ دستگاه اجرائی به ۱۰ هزار نفر حقوق نجومی پرداخت شده. پیش‌ از ‌این نیز پرونده چای دبش و فساد ۳.۵‌میلیارد‌دلاری در وزارت جهاد کشاورزی رخ داد. محمدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نیز به دلیل پرونده فساد به سه سال حبس محکوم شده است.

گزارش صفر

به نظر می‌رسد بیش از هر‌چیزی و برای رفع سوءتفاهم‌ها نیاز است تک‌تک وزارتخانه‌ها اقدام به تهیه یک گزارش صفر در آغاز دولت چهاردهم بکنند تا وضعیت مشخص شود. هرچند در این مدت بارها از اصطلاحاتی مانند «بهشت برین» و «اسب زین‌شده» برای توصیف شرایط کنونی کشور استفاده شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها