|

زلنسکی: می‌خواهیم منطقه حائل نظامی ایجاد کنیم

مسکو: صلح دیگر امکان‌پذیر نیست

مسکو می‌گوید با عملیات اخیر اوکراین در خاک روسیه، «دیگر صلح امکان‌پذیر نیست». یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته گفت که مسکو درحال‌حاضر با توجه به حملات اوکراین به منطقه کورسک روسیه، گفت‌وگویی برای صلح با کی‌یف نخواهد داشت.

مسکو: صلح  دیگر  امکان‌پذیر  نیست

مسکو می‌گوید با عملیات اخیر اوکراین در خاک روسیه، «دیگر صلح امکان‌پذیر نیست». یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته گفت که مسکو درحال‌حاضر با توجه به حملات اوکراین به منطقه کورسک روسیه، گفت‌وگویی برای صلح با کی‌یف نخواهد داشت. با این حال او تأکید کرد که روسیه پیشنهادهایی را که ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن درباره صلح مطرح کرده بود، لغو نکرده است. به گزارش رویترز، اوشاکوف گفت که در چنین شرایطی این پیشنهادها روی میز نیستند.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مسکو تا چه زمانی این موضع را حفظ خواهد کرد، گفت: «نمی‌دانم. این موضوع به وضعیت جاری ازجمله وضعیت میدان جنگ بستگی خواهد داشت». پوتین در ماه ژوئن گفت که روسیه تنها در صورتی جنگ در اوکراین را پایان خواهد داد که کی‌یف موافقت کند از تلاش‌های خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد و همچنین نیروهای خود را از مناطق مورد ادعای مسکو خارج کند.

مسکو روز گذشته تأیید کرد که اوکراین در حمله روز یکشنبه خود، سومین پل را نیز روی رودخانه «سیِم» در منطقه کورسک روسیه تخریب کرده است. یک نماینده از کمیته تحقیقاتی روسیه گفت که پس از حملات هدفمند موشکی و توپخانه‌ای به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی در روستای کاریژ در تاریخ ۱۸ آگوست، پل سوم روی رودخانه سیِم آسیب دیده است. نیروهای نظامی روسیه از تاریخ ششم آگوست تاکنون در حال نبرد با نیروهای نظامی اوکراین در منطقه کورسک روسیه هستند. اوکراین اعلام کرده است که در ۱۲ روز گذشته بیش از هزارو صد کیلومتر مربع از خاک روسیه را تحت کنترل خود درآورده که شامل نزدیک به حدود صد شهرک روسیه است.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرده بود که اوکراین از راکت‌های غربی که به احتمال زیاد از نوع «هیمارس» و ساخت آمریکا هستند، برای تخریب پلی در رودخانه سیِم در منطقه گلوشکوو استفاده کرده است. روز یکشنبه، میکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین، گفته بود که نیروی تحت امرش با تخریب پل دوم روی رودخانه سیِم در منطقه کورسک، ظرفیت یک گروه روسی را که در برابر پیشروی اوکراین مقاومت می‌کرد، محدود کرد. تحلیلگران نظامی بر این نظرند که روسیه از سه پل نصب‌شده روی رودخانه سیِم برای تأمین نیروهای مورد نیاز خود در منطقه درگیری استفاده می‌کرده است.

یوری پودولیاکا، یک وبلاگ‌نویس نظامی اوکراینی‌تبار و طرفدار روسیه، گفت که اوکراین احتمالا در روزهای آینده تلاش خواهد کرد تا کنترل یک پل استراتژیک دیگر روی رودخانه پیسل را به دست گیرد.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک پیام ویدئویی گفت که هدف این کشور از حمله نظامی به منطقه کورسک روسیه، ایجاد یک «منطقه حائل» برای جلوگیری از حملات بیشتر مسکو در سراسر نواحی مرزی است.

این اولین باری است که رئیس‌جمهور اوکراین به‌وضوح هدف از این عملیات را اعلام می‌کند. زلنسکی گفت: «امروز ما در نابودی تجهیزات روسی در نزدیکی تورتسک به نتایج خوب و بسیار مورد نیاز دست یافتیم. همه اینها چیزی فراتر از دفاع برای اوکراین است. اکنون وظیفه اصلی ما در عملیات دفاعی این‌طور تعریف می‌شود: «نابودکردن پتانسیل جنگی روسیه تا حد امکان و انجام حداکثر اقدامات ضد تهاجمی».

حدود دو هفته پیش، ارتش اوکراین حمله غافلگیرانه‌ای را به خاک روسیه آغاز کرد و نیروهای اوکراینی موفق شدند با نفوذ به عمق خاک روسیه صدها کیلومتر از منطقه کورسک این کشور را به تصرف خود دربیاورند. زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود همچنین از متحدان بین‌المللی اوکراین خواست تحویل تجهیزات نظامی به این کشور را تسریع کنند.

او گفت: «نیاز به تحویل سریع‌تر تجهیزات از طرف شرکای ما وجود دارد. من به‌ویژه این موضوع را خطاب به ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه می‌گویم». تهاجم جسورانه نظامی اوکراین به کورسک باعث شد نیروهای کی‌یف چندین روستا را تصرف کنند، صدها نفر را به اسارت بگیرند و ده‌ها هزار غیرنظامی را مجبور به تخلیه خانه‌های‌شان کنند. از این عملیات با عنوان «بزرگ‌ترین حمله به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم» یاد شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها