|

حمله اوکراین به یک پایگاه هوایی و تداوم تهاجم روسیه در پوکروفسک

پیشروی دوجانبه

اوکراین در ادامه حملات خود در روسیه که از دو هفته پیش تشدید شده، یک پایگاه مهم نیروی هوایی روسیه را هدف قرار داد. هم‌زمان نیروهای ارتش روسیه از پیشروی در منطقه اشغالی دونتسک در اوکراین خبر دادند. به گفته مقام‌های امنیتی اوکراین، این کشور به پایگاه هوایی روسی مارینووکا حمله کرد. ارزیابی شده که در این پایگاه نیروی هوایی روسیه در ۷۰ کیلومتری غرب وُلگوگراد، ۳۰ فروند جنگنده از مدل‌های سوخوی ۳۴ و ۳۵ وجود داشت، اما مشخص نیست آنها یا چه شماری آسیب دیدند.

پیشروی دوجانبه

اوکراین در ادامه حملات خود در روسیه که از دو هفته پیش تشدید شده، یک پایگاه مهم نیروی هوایی روسیه را هدف قرار داد. هم‌زمان نیروهای ارتش روسیه از پیشروی در منطقه اشغالی دونتسک در اوکراین خبر دادند. به گفته مقام‌های امنیتی اوکراین، این کشور به پایگاه هوایی روسی مارینووکا حمله کرد. ارزیابی شده که در این پایگاه نیروی هوایی روسیه در ۷۰ کیلومتری غرب وُلگوگراد، ۳۰ فروند جنگنده از مدل‌های سوخوی ۳۴ و ۳۵ وجود داشت، اما مشخص نیست آنها یا چه شماری آسیب دیدند.

روسیه از جنگنده‌های این پایگاه در نزدیکی شهر کالاچ-نا-دونو برای عملیات متعدد بمباران در خطوط مقدم جبهه اوکراین استفاده می‌کرد. یک شاهد روسی که در حال گرفتن فیلم از محل بود، گفت این یک «فاجعه جدی» بود که همه‌چیز در آتش جهنمی از بین رفت. آندره بوخاروف، فرماندار ولگوگراد به حمله در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه اشاره کرد، اما نگفت پایگاه هوایی منطقه هدف بوده است. به نوشته گاردین، اوکراین با عملیات پهپادی گسترده خود در دوره اخیر در روسیه، برنامه بلندپروازانه هدف قراردادن زیرساخت‌های مهم روسیه را آغاز کرده و تا الان بیش از ۲۰۰ هدف را بمباران کرده است. اهدافی که تا الان در سیبل عملیات پهپادهای دورپرواز اوکراین بودند، انبارهای نفت، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های اسلحه‌سازی روسیه را شامل می‌شود.

اوکراین هفته گذشته نیز به منطقه مورمانسک در قطب شمال‌ که بمب‌افکن‌های راهبردی روسیه در آن قرار دارند و در عمق حدود هزار کیلومتری روسیه واقع است، با پهپادهای دورپرواز حمله کرد؛ اما وزارت دفاع روسیه از سرنگونی «تمامی پهپادهای اوکراین» خبر داده بود. پهپادهای اوکراین روز پنجشنبه نیز به یک کشتی ریلی و انبارهای سوخت در بندر روسی کاوکاز اصابت کردند؛ جایی که سرزمین اصلی روسیه را با پل ریلی به شبه‌جزیره اشغالی کریمه متصل می‌کند. کی‌یف گفته بود با هدف از بین بردن «گذرگاه غیرقانونی» در تنگه کِرچ آن عملیات را انجام داد. بندر کاوکاز روسیه یک پایانه عمده انتقال سوخت برای روسیه در دریای سیاه و بسیار حائز اهمیت است.

در همین حال، رئیس‌جمهور اوکراین از منطقه مرزی سومی بازدید و با ژنرال اولکسی سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، در این محل دیدار کرد. اوکراین عملیات غافلگیرانه نفوذی خود در خاک روسیه را از حدود دو هفته قبل در کورسک آغاز کرده بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که هنوز از دست دادن بیش از هزار کیلومتر‌مربع از خاک خود در عملیات اوکراین را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، روز پنجشنبه اوکراین را به تلاش برای «حمله شبانه» به نیروگاه اتمی روسیه در کورسک متهم کرد.

مقامات محلی در کورسک گفته‌اند نیروگاه به کار عادی خود ادامه می‌دهد. اعلام شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روزهای آتی از نیروگاه هسته‌ای کورسک بازدید می‌کند. اوکراین اکنون در تکاپوی پیشروی در منطقه گلوشکوفسکی در کورسک روسیه است؛ جایی که چندهزار سرباز روسی مستقر و درگیر نبردهای شدید توصیف شده‌اند. تحلیلگران نظامی گفته‌ بودند یکی از اهداف اوکراین از عملیات نفوذی در کورسک، کاهش فشار بر خود در منطق شرقی دونباس در خاک اوکراین است؛ زیرا نیروهای روسیه در این منطقه اشغالی در‌ حال پیشروی هستند.

هدف اوکراین از بازداشتن پیشروی روس‌ها فعلا محقق نشده و روسیه‌ در مقابل، سرعت حمله در اطراف شهر پوکروفسک را که یک منطقه نظامی کلیدی برای اوکراین است، افزایش داده است. نیروهای روس تا حدود پنج کیلومتری شهر میرنوهراد در همسایگی پوکروفسک پیشروی کرده‌اند. روز پنجشنبه شماری از مردم در این مناطق از اوکراین برای خروج از محل زندگی خود آماده می‌شدند و مغازه‌ها، بانک‌ها و نهادهای دیگر نیز در حالت انتظار نسبت به حمله قریب‌الوقوع روسیه بسته بود.

از سوی دیگر، مسکو تأیید کرد که یک کشتی روس حامل سوخت در پی حمله اوکراین به بندر کاوکاز در جنوب این کشور غرق شده است. بندر کاوکاز که پیش‌تر هدف حملات ارتش اوکراین قرار گرفت، سوخت شبه‌جزیره کریمه اشغالی را تأمین می‌کند.

به گفته مقامات محلی،‌ یک کشتی حامل مخازن سوخت پس از حمله اوکراین‌ به بندر کاوکاز در جنوب منطقه کراسنودار روسیه در آتش سوخت و غرق شد. فیودور بابنکو، مسئول شهر تمریوک، در‌این‌باره تأیید کرد که کشتی هدف قرار‌گرفته حامل 

۳۰ تانکر سوخت بود و در پی این حمله متحمل خسارات و آتش‌سوزی قابل توجهی شد.

استاندار منطقه کراسنودار در کانال تلگرام خود گفت که ۱۷ نفر از خدمه این کشتی نجات یافته و عملیات نجات برای یافتن دو خدمه دیگر ادامه دارد. مقامات اوکراینی هنوز نسبت به این حادثه اظهار‌نظری نکرده‌اند. آژانس خبری دولتی روسیه، تاس، به نقل از وزارت حمل‌ونقل این کشور گزارش داد که تمام کارمندان بندر تخلیه شده‌اند.

چندین رسانه روسی تصاویری را منتشر کرده‌اند که به‌وضوح آتش‌سوزی و بلند‌‌شدن ستون‌های دود سیاه از کشتی هدف قرار‌گرفته را نشان می‌دهد. رویترز نتوانست بلافاصله این ویدئوها را تأیید کند. بندر کاوکاز یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های انتقال سوخت روسیه در دریای سیاه است. این بندر پهلوگاه مهمی برای کشتی‌های صادراتی و نیز کشتی‌هایی است که وظیفه انتقال سوخت به شبه‌جزیره کریمه را دارند.

در این میان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز گذشته برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی وارد کی‌یف شد. این نخستین دیدار یک رهبر هند از اوکراین پس از استقلال این کشور ۳۳ سال پیش از شوروی است. هند از بعد از یورش همه‌جانبه ارتش روسیه به اوکراین در دو سال‌و‌نیم پیش از اتخاذ موضع صریح در‌این‌باره خودداری کرده و با ادامه‌دادن مناسبات نزدیکش با روسیه، این تصور را ایجاد کرده بود که حامی مسکو است. اوکراین به مودی گفته است اکنون باید به‌صراحت بگوید متجاوز کیست و قربانی کدام است.

کارت سفید آمریکا

در چنین شرایطی، سفیر روسیه در ایالات متحده می‌گوید آمریکا بنا دارد تا به اوکراین برای استفاده از تسلیحات اهدایی غرب آزادی عمل کامل بدهد. آناتولی آنتونوف در‌این‌باره اعلام کرد روسیه بر این باور است که ایالات متحده در نهایت تمام محدودیت‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ارائه‌شده به اوکراین را لغو خواهد کرد.

سفیر روسیه در ایالات متحده تصریح کرد: «دولت کنونی مانند فردی رفتار می‌کند که یک دست خود را دراز می‌کند و با دست دیگر خنجر را پشت سر نگه می‌دارد». او اظهارات اخیر واشنگتن را مبنی ‌بر اینکه اوکراین مجاز به استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حملات عمیق به داخل خاک روسیه نیست، «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

آناتولی آنتونوف افزود: «آنها عملا زمینه را برای تصمیم‌گیری فراهم می‌کنند تا در مقطعی بدون تأمل زیاد، تمامی محدودیت‌های موجود را به‌‌طور کامل لغو کنند». ایالات متحده از سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده، اما تاکنون استفاده از سلاح‌های خود را در خاک روسیه محدود کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها