|

آمریکا و روسیه شهروندان خود را از لبنان خارج می‌کنند

بیروت زیر آتش سنگین

در ساعات ابتدایی روز جمعه اسرائیل بیش از 10 حمله سنگین به منطقه ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد که گفته می‌شود بزرگ‌تر از حمله جمعه هفته پیش با چندین تن بمب‌ سنگرشکن برای هدف قراردادن سیدحسن نصرالله، دبیر کل سابق حزب‌الله بوده است. رسانه‌ها و منابع خبری گفته‌اند که هاشم صفی‌الدین، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان و اصلی‌ترین گزینه جانشینی نصرالله هدف این حمله‌ها بوده است.

بیروت زیر آتش سنگین

در ساعات ابتدایی روز جمعه اسرائیل بیش از 10 حمله سنگین به منطقه ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد که گفته می‌شود بزرگ‌تر از حمله جمعه هفته پیش با چندین تن بمب‌ سنگرشکن برای هدف قراردادن سیدحسن نصرالله، دبیر کل سابق حزب‌الله بوده است. رسانه‌ها و منابع خبری گفته‌اند که هاشم صفی‌الدین، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان و اصلی‌ترین گزینه جانشینی نصرالله هدف این حمله‌ها بوده است. ارتش اسرائیل هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است. حزب‌الله لبنان نیز هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است. برخی گزارش‌های غیررسمی نیز به حضور صفی‌الدین در پناهگاهی در اعماق زمین اشاره می‌کند. نیویورک‌تایمز نیز به نقل از سه مقام اسرائیلی گزارش داد در جریان حمله‌های صبح جمعه اسرائیل به جنوب لبنان، جلسه شورای مرکزی رهبران ارشد حزب‌الله لبنان در پناهگاهی در زیر زمین در بیروت، هدف گرفته شد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که در این حمله‌ها نیز مانند حمله به پناهگاه زیرزمینی سیدحسن نصرالله، از بمب‌های سنگرشکن استفاده شده است. نیویورک‌تایمز، گزارش اکسیوس مبنی بر حضور هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی حسن نصرالله، دبیر کل سابق حزب‌الله در این پناهگاه را تأیید می‌کند. گفته می‌شود برج الشمالی در جنوب بیروت و منطقه‌ای خارج از فرودگاه بین‌المللی نیز هدف گرفته شده است. ارتش اسرائیل پیش‌تر دستور تخلیه مناطق خاصی در بیروت از جمله دو ساختمان را صادر کرده بود. از طرف دیگر، ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات هدفمند به جنوب بیروت، «محمد رشید اسکافی» فرمانده سازمان ارتباطات حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است. در بیانیه آمده است که اسکافی از سال ۲۰۰۰ عضو حزب‌الله لبنان بوده و با رهبران ارشد این گروه ارتباط نزدیکی داشته است. ارتش اسرائیل عنوان کرده است که سازمان ارتباطات حزب‌الله مسئولیت حفظ و توسعه ارتباطات گروه و نگهداری و استفاده از سیستم‌های ارتباطی در مواقع عادی و اضطراری را بر عهده دارد. با این حال، حزب‌الله لبنان هیچ واکنشی به این خبر نیز نشان نداده است. از سوی دیگر، رویترز به نقل از علی حمیه، وزیر حمل‌ونقل لبنان، گزارش کرده است که حمله صبح روز گذشته اسرائیل در نزدیکی گذرگاه مرزی «المصنع» با سوریه، جاده‌ای را که طی روزهای اخیر توسط صدها هزار نفر برای فرار از بمباران‌های اسرائیل استفاده شده بود، مسدود کرد. حمیه افزود که این حمله در خاک لبنان و نزدیک گذرگاه مرزی رخ داد و حفره‌ای به عرض چهار متر در جاده ایجاد کرده است. او طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این گذرگاه تحت حاکمیت دولت لبنان است.

آویخای ادرعی، سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان را به استفاده از این گذرگاه برای انتقال تجهیزات نظامی به لبنان متهم کرده بود. سخنگوی ارتش اسرائیل نوشته بود: «ارتش اسرائیل اجازه قاچاق این سلاح‌ها را نمی‌دهد و در صورت لزوم مانند گذشته وارد عمل خواهد شد». براساس آمارهای دولت لبنان، بیش از ۳۰۰ هزار نفر که بیشتر آنان سوری هستند، طی ۱۰ روز گذشته از لبنان به سوریه گریخته‌اند تا از بمباران‌های شدید اسرائیل در امان بمانند.

در همین حال، به دنبال تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، ایالات متحده با ترتیب‌دادن پروازهایی، حدود ۲۵۰ آمریکایی و خانواده‌های آنها را از لبنان خارج کرد. «واشنگتن‌پست» گزارش داده است که هنوز هزاران نفر از آمریکایی‌ها در لبنان با خطر حملات هوایی و کاهش تعداد پروازهای تجاری مواجه هستند.

براساس این گزارش، مقامات ارشد وزارت خارجه و کاخ سفید با دو مقام بلندپایه عرب-آمریکایی ملاقات کردند تا درباره تلاش‌های آمریکا برای کمک به شهروندان خود برای خروج از لبنان گفت‌وگو کنند. برخی مقامات و رهبران مدنی در ایالت میشیگان که بزرگ‌‌ترین جمعیت عرب-آمریکایی را در خود جای داده است، خواستار تخلیه آمریکایی‌ها از لبنان شده‌اند. پنتاگون اعلام کرده است که ارتش آمریکا آماده تخلیه شهروندان خود از لبنان است، اما هنوز نیازی به انجام آن احساس نمی‌شود. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که به ارائه پروازهای خروجی برای شهروندان خود تا زمانی که وضعیت امنیتی لبنان وخیم باشد، ادامه خواهد داد. طبق اعلام این وزارتخانه، تاکنون بیش از شش هزار آمریکایی با سفارت آمریکا در بیروت تماس گرفته‌اند تا اطلاعاتی درباره خروج از کشور دریافت کنند.

با این حال، همه این افراد تقاضای کمک برای خروج نداشته‌اند و برخی از آنان به دلیل داشتن تابعیت دوگانه آمریکایی-لبنانی ممکن است تصمیم به ماندن در لبنان بگیرند. دیگر کشورها مانند روسیه، یونان، بریتانیا و ژاپن نیز پروازهایی برای خروج شهروندان خود از لبنان ترتیب داده‌اند.

در روزهای گذشته، اسرائیل حملات هوایی و زمینی خود را علیه گروه حزب‌الله در جنوب لبنان افزایش داده و نیروی زمینی خود را وارد خاک لبنان کرده است.

خبرگزاری دولتی روسیه هم گزارش داد که مسکو ۶۰ نفر از اعضای خانواده دیپلمات‌های خود را از لبنان خارج کرد. این اقدام در پی تشدید حملات اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان صورت گرفت. سرویس مطبوعاتی وزارت خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد که این تخلیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام شده است. طبق این گزارش، خانواده‌ها با یک فروند هواپیمای ایلیوشین ۷۶ از لبنان خارج شدند. این هواپیما در مسیر خود به بیروت، ۳۳ تن کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو، لوازم ضروری و ژنراتورهای ۸۰ کیلوواتی حمل کرده بود. براساس گزارش روزنامه «روسیسکایا گازتا»، ارگان رسمی دولت فدرال روسیه، این پرواز شامل دیگر شهروندان روس در لبنان نبوده است و اگر وضعیت در لبنان وخیم شود، پروازهای تخلیه ادامه خواهند یافت. وب‌سایت «مسکو تایمز» به نقل از سفارت روسیه در بیروت نوشت که بیش از سه هزار شهروند روسیه در حال حاضر در لبنان حضور دارند. این سفارتخانه به شهروندان روسیه که تمایل به خروج از لبنان دارند، توصیه کرده است تا از طریق پروازهای تجاری از فرودگاه بیروت اقدام کنند. روزنامه تجاری «کامرسانت» گزارش داد که تا ۲۵ سپتامبر، دست‌کم هزار نفر از شهروندان روسیه برای ترک لبنان اعلام تمایل کرده‌اند. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه از آغاز یک تهاجم زمینی به لبنان خبر داد. مسکو این اقدام را محکوم کرده و از مقامات اسرائیلی خواسته است فورا نیروهای خود را از لبنان خارج کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها