|

فراخوان یک همایش تاریخی

فراخوان همایش زن در تاریخ محلی ایران (پهنه شمال) منتشر شد.

فراخوان همایش زن در تاریخ محلی ایران (پهنه شمال) منتشر شد.

مقدمه: انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، با سابقه‌ای نزدیک به سه دهه فعالیت علمی، در راستای اهداف علمی و فرهنگی خود برای بازشناسی تاریخ زنان‌ که از‌جمله بخش‌های ناشناخته در حوزه مطالعات تاریخی است، پژوهش و‌ بررسی مسائل زنان و امکانات، فرصت‌ها و موانع پیش‌روی آنان را در حوزه نوینی از مطالعات تاریخی، تاریخ محلی، مد‌نظر قرار داده‌ است. «تاریخ محلی» دانشی برای بازنگری گذشته در مقیاس محلی-‌منطقه‌ای است. این شاخه از تاریخ در هر مقطع زمانی بر آن است تا پدیده‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در قالب پژوهش‌های تاریخی در مناطق مختلف شناسایی و تبیین کند. این انجمن، پس از برگزاری سمینارهای دوسالانه با موضوع «زن در تاریخ ایران و سپس جهان اسلام از آغاز تا دوره معاصر»، موضوع زن در تاریخ محلی ایران را مورد توجه قرار داده که پس از برگزاری موفقیت‌آمیز دو همایش در پهنه جنوب و پهنه غرب، در نظر دارد‌ «همایش زن در تاریخ محلی ایران، پهنه شمال‌» را اردیبهشت سال ۱۴۰۴ در استان‌ مازندران- شهر ساری برگزار کند. این بار این انجمن و انجمن ایرانی تاریخ از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنند تا با همراهی و مشارکت فعال، در مسیر تبیین نقش و جایگاه تاریخی زنان در پهنه شمال ایران همراه شوند.

محورهای همایش زن در تاریخ محلی ایران (پهنه شمال)‌: ۱- مباحث نظری و روش‌شناسی، مرتبط با تاریخ محلی و تاریخ زنان‌. ۲- زنان و تاریخ‌نگاری: زنان تاریخ‌نگار و آثار مربوط به زنان منطقه و حضور زنان در تاریخ شفاهی. ۳- زنان و کنشگری سیاسی: نقش زنان در رخدادهای سیاسی، مدیریت و مشارکت زنان در امور سیاسی. ۴- زنان و اقتصاد: حضور زنان در عرصه اقتصاد منطقه با بررسی زنان مالک و زمین‌دار، مشاغل روستایی زنان، زنان کارآفرین و صاحب کسب‌وکار، زنان و کسب‌وکار خانگی و کوچک، حضور زنان در بازارهای منطقه. ۵- زنان و فرهنگ و ادب و هنر: زنان تأثیرگذار و خلاق در حوزه هنر ، زنان در ادبیات و اساطیر، افسانه‌ها، قصه‌ها، لالایی‌ها و اشعار و... ‌. ۶- زنان و دانش‌: فعالیت‌های علمی و پژوهشی زنان. ۷- زنان و پوشش: لباس‌های محلی و پیوند آن با طبیعت و فعالیت‌های روزمره و‌... . ۸- زنان و معماری: تأثیر زیست زنانه بر معماری منطقه . ۹- زنان و نهادهای مدنی: حضور زنان در تأسیس و تداوم نهادهای مدنی منطقه مانند خیریه‌ها، NGOها، سازمان‌های مردم‌نهاد و‌... . ۱۰- زیست زنانه: ویژگی‌های متمایز زیست زنان در این منطقه، فرصت‌ها و محدودیت‌های آن . ۱۱- مادرانگی زنان و مدیریت نقش‌ها: تربیت فرزندان، تجربه بارداری و مادری، تجربه متفاوت از فرزند دختر و پسر. ۱۲- مردسالاری و پدرسالاری: بررسی زوایای مختلف مردسالاری و پدرسالاری و تاثیر آن بر زندگی و جایگاه زنان. ۱۳- زنان و محیط زیست: پیوند زیست روزمره زنان با طبیعت و محیط زیست منطقه و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل. ۱۴- نابرابری‌های جنسیتی: نشان‌دادن وجوه متمایز و متشابه نابرابری جنسیتی در این منطقه نسبت به سایر مناطق کشور. ۱۵- زنان سرپرست خانوار: بررسی آماری، شیوه زیست و مشکلات زنان سرپرست خانوار. ۱۶- مواجهه زنان با خشونت: خشونت‌های خانوادگی، اجتماعی و... . ۱۷- زنان و مهاجرت: بررسی نسبت پدیده مهاجرت با زنان هم به‌عنوان مبدأ مهاجرت و هم مقصد . ۱۸- زنان و زبان‌: تجربه زیسته زنان از زبان و گویش‌ها . زنان و زیست شهری و روستایی . ۱۹- زنان و رسومات: جشن‌ها و آیین‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌های محلی . ۲۰- زنان حاملان میراث ناملموس: سواد و علوم میراثی، عاملیت فرهنگی و هویتی. ۲۱- زنان و خود‌آگاهی‌: خودآگاهی فرهنگی و هویتی.

‌شایان ذکر است گستره تاریخی موضوع همایش از اسطوره تا‌ اکنون است و از آنجا که ممکن است محورهای پیشنهادی همه جوانب تحقیقات محلی‌نگاران را در موضوع این نشست پوشش ندهد، موضوعات و محورهای مرتبط با تاریخ محلی منطقه مورد نظر از سوی نویسندگان قابل ارائه و بررسی خواهد بود.‌ از نویسندگان محترم درخواست می‌شود مقالات خود را با اندازه ۱۴ نازنین به آدرس الکترونیکی زیر ارسال کنند:

‌Zananetarikh@gmail.com

‌آخرین تاریخ برای دریافت چکیده مقالات: ۳۰ آذر‌ماه ۱۴۰۳، آخرین تاریخ برای دریافت اصل مقالات‌: ۱۰ اسفند ۱۴۰۳، ‌مشارکت‌کنندگان: باشگاه اندیشه، نشر تاریخ ایران، انجمن زنان کارآفرین، انجمن ایرانی مطالعات زنان.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها