|

در حالی به‌روزرسانی؛

رهبری رای خود را به صندوق انداختند/ خاتمی، ظریف، عفت مرعشی، فاطمه هاشمی، ابتکار، مجید انصای، عارف،صالحی، صالحی امیری در جماران / پزشکیان در بیمارستان فیروزآبادی، جلیلی در مسجد مشیریه، پورمحمدی در حسینیه ارشاد و قالیباف در حرم حضرت عبدالعظیم رای دادند

انتخابات چهاردهمین دور از ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح امروز هشتم تیر ماه آغاز شد.

 رهبری رای خود را به صندوق انداختند/ خاتمی، ظریف، عفت مرعشی، فاطمه هاشمی، ابتکار، مجید انصای، عارف،صالحی، صالحی امیری در جماران / پزشکیان در بیمارستان فیروزآبادی، جلیلی در مسجد مشیریه، پورمحمدی در حسینیه ارشاد و قالیباف در حرم حضرت عبدالعظیم رای دادند

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح جمعه هشتم تیرماه به صورت رسمی در شعب اخذ رأی سراسر کشور آغاز شد. 

کد نامزدهای حاضر در رقابت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به این شرح است:

▫️مسعود پزشکیان، فرزند محمد علی، کد نامزد ۲۲

▫️مصطفی پورمحمدی، فرزند حسین، کد نامزد ۳۳

▫️سعید جلیلی، فرزند محمدحسن، کد نامزد ۴۴

▫️محمدباقر قالیباف، فرزند حسین، کد نامزد ۷۷

 

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند.

رأی دهی با ارائه شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر خواهد بود. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز جمعه در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» با حضور در حسینیه جماران و در حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رأی خود را به صندوق ۱۱۰ انداختند.

رهبری پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی توصیف کرد و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: «مردم عزیز ایران موضوع رأی‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.»

رهبری

رهبری حضور پرشور مردم در انتخابات و کثرت رأی‌دهندگان را یک نیاز قطعی برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: «جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.»

ایشان با تاکید بر اینکه هیچ وجهی برای تردید در حضور در انتخابات وجود ندارد، افزودند: «حضور در انتخابات یک کار بدون زحمت و بدون وقت‌گیری چندان است اما فواید زیادی بر آن مترتب است، به‌خصوص آنکه انتخاب رئیس جمهور به معنای تعیین آینده کشور برای چند سال است.

خاتمی پای صندوق رای

دقایقی پیش سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق کشور نیز با حضور در شعبه رای‌گیری حسینه جماران، رای خود را در صندوق رای‌گیری انداخته بود. پیش از این محمد خاتمی با انتشار ویدئویی از مردم خواسته بود که به پای صندوق‌های رای بی‌آیند.

خاتمی

 

ظریف: روز حیاتی برای ایران

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه هم با حضور در حسینیه جماران رای خود را در اولین ساعات رای‌گیری به صندوق انداخت. او پس از آن در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه امروز یک روز حیاتی برای‌ ایران است، گفت: «حضور در انتخابات حق مردم‌ است و امیدوارم همه مردم‌ با حضور گسترده پای صندوق‌های رأی این حق را پاس بدارند و با انتخابشان آینده بهتری را برای‌ خودشان، فرزندانشان، محیط زیست کشور و همه‌ چیز ما رقم بزنند.:

او ادامه داد:« بنده ضمن اینکه به انتخاب هرکسی احترام می‌گذارم، فکر می‌کنم که قهر کردن با صندوق رأی راه‌حل مشکلات ما نیست. من می‌دانم که برخی از مردم‌ ممکن‌ است دلخوری هایی داشته‌ باشند و حتما همه‌ ما نارضایتی‌هایی داریم.»

او تاکید کرد: «من در فضای مجازی نوشتم که در خارج هم این مشکل هست و  خیلی‌ها به خاطر ناراحتی‌هایی که از سیستم حکومت‌شان دارند در رأی‌گیری شرکت‌ نمی‌کنند. در خارج مثلی می‌زنند که سیاستمداران بد توسط مردم‌ خوبی انتخاب می‌شوند که رأی نمی‌دهند.»

ظریف در ادامه گفت: «حالا یک فرصت رأی دادن است‌ و همه‌ می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و پای صندوق‌های رأی بیایند تا آینده بهتری را رقم بزنیم و در کمال‌ آرامش و متانت و با تمام حقوق شهروندی با این حضور آینده خوبی را خواهیم داشت.»

 

معصومه ابتکار رای خود را به صندوق انداخت 

معصومه ابتکار ، هم دقایقی پیش، با حضور در حسینیه جماران رای خود را به پای صندوق رای‌گیری انداخت. او بعد از انداختن رای خود در صندوق رای‌گیر اعلام کرد که مردم در این دور از انتخابات تغییرات را احساس کرده‌اند و بعد از چند دوره قهر با صندوق متوجه شدخ‌اند تفاوت دارد که به چه کسی رای می‌دهند.

ابتکار در این مورد گفت: «بعد از چند دوره دلسردی که مردم به دلسرد از شرایط و مشکلات و دلخوری‌ها بودند، پای صندوق رای نمی‌آمدند یک تحول و فرصتی پیش آمد برای اینکه مردم دوباره بی‌آیند و اینکه مردم احساس کنند می‌شود انتخاب کردو تفاوتی بین گزینه‌ها دید،  اصل انتخابات همین است و به نظر می‌رسد در این دوره این اتفاق افتاده است امیدوارم مردم همه پای کار بی‌آیند.»

رئیس قوه‌قضاییه: شرکت در انتخابات مصداق شتاب در امر خیر است

 محسنی اژه‌ای، صبح امروز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در اولین ساعات آغاز رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) پس از انتظار در صف، رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه بعد از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور فردی است که می‌تواند قانون اساسی را اجرا کند و کشور را پیش ببرد همچنین مصائب و مشکلات کلی و فرعی مردم و نظام را حل کند و امروز روزی است که باید انتخاب کنیم.»

محسنی اژه‌ای ادامه داد: «انتخابات امری عقلانی، دینی و سیاسی است و اگر امروز تأخیر کنیم یا انجام ندهیم، فردا قابل تدارک نیست. برخی امور را می‌توان به تأخیر انداخت اما شرکت در انتخابات را اگر به تأخیر بیاندازیم وظیفه‌ای است که از دست می‌رود و یکی از مصادیق سبقت گرفتن در انجام کار خیر که در ارزش‌های دینی ما توصیه شده است، حضور در پای صندوق رأی و انتخاب فرد اصلح است.»

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات از مصداق‌های شتاب در امر خیر است، خاطرنشان کرد: «چنانچه بخواهیم در جهت عزت، سرافرازی و سربلندی گام برداریم، حضور در انتخابات این مهم را تأمین می‌کند.»

 پورمحمدی، قالیباف و جلیلی رای خود را به صندوق انداختند

در ادامه رای‌گیری انتخابات چهادرهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری مطصفی‌ پورمحمدی نامزد این دوره از انتخابات هم رای خود با حضور در حسینیه ارشاد  را به صندوق رای‌گیری انداخت. محمد باقر قالیباف هم با حضور در شعب رای‌گیر حرم عبد العظیم رای خود را به صندوق رای‌گیری انداخت. سعید جلیلی هم در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در محله مشریه رای خود را به صندوق رای‌گیری انداخت.

توصیه سعید لیلاز به مردد‌ها

از دیگر کسانی که در ابتدای ساعت رای‌گیری در شعب رای‌گیری حسینیه جماران حاضر شد سعید لیلاز بود. لیلاز پیش از رای دادن در حسینیه جماران خطاب به مرددها برای حضور در انتخابات گفت: «کسانی که مردد هستند به کسانی رای می‌دهند که دوست دارند مشارکت پایین باشد.»

علی لاریجانی رای خود را  به صندوق انداخت

علی لاریجانی، رئیس مجلس پیشین ایران هم با حضور در یکی از شعب رای‌گیری در استان مازندران رای خود را به صندوق رای انداخت. 

لاریجانی

 

وزیر ارتباطات: بیش از ۹۹.۹ درصد شعب پوشش ارتباطی دارند

وزیر ارتباطات با حضور در وزارت کشور اعلام کرد که  بیش از ۹۹.۹ درصد شعب پوشش ارتباطی دارند و ۹۹.۵ درصد استعلام‌ها نیز برخط انجام شده است.

به گفته او در ۲۴ ساعت گذشته ۷ خرابکاری عمدی در خطوط فیبر نوری داشته‌ایم که بلافاصله توسط همکاران او در وزارت ارتباطات این خرابکاری‌ها رفع شده است. او تاکید کرد که  ۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه به شبکه متصل شدند.

روایت آمای  وحیدی از برگزای انتخابات 

 احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور و پس از آنکه رای خود را در صندوق انداخت، گفت: انتخابات چهاردهمین ریاست جمهوری با بیش از ۵۸ هزار شعبه در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور آغاز شد. ما طبق قانون باید در ۴۰ روز فرایند انتخابات برگزار می‌شد و این نشان دهنده استحکام و اصرار برای انجام کار است. انتخابات مظهر مردم سالاری دینی، مظهر اقتدار و شوکت برای مردم ایران است.

وی افزود: به همین دلیل این انتخابات مسئله مهمی است و از همه عزیزان می‌خواهیم که در ساعات اولیه درشعب اخذ رای حضور یافته و به داوطلبانی که مد نظرشان است رای دهند. این اطمینان را می‌دهیم که انتخابات در نهایت سلامت و امنیت برگزارخواهد شد.

وحیدی افزود: در کنار عوامل اجرایی کارت برای ۴۶۸۹۴ نفر نماینده کاندیدا در همه شعب صادر گردید.

مخبر در وزارت کشور

محمد مخبر (سرپرست ریاست‌جمهوری) با حضور در ستاد انتخابات رای خود را به صندوق انداخت.

مخبر پس از انداخت رای خود در صندوق گفت: حقیقتا خلاء رئیس جمهور فقید ما شهید رئیسی در سرتاسر کشور حس می‌شود و فکر نمی‌کردیم شاهد فقدان باشیم. ما با درایت رهبر معظم انقلاب این شرایط سخت در ۵۰ روز گذشته را پشت سر گذاشتیم.

او تصریح کرد: در بعد امنیتی نیز این بخش از قصه؛ خوب تدارک شده و ما هیچ مشکلی از لحاظ امنیتی در انتخابات نداشتیم و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد. صحبت‌های رهبری مبنی بر اینکه باید از رای مردم صیانت شود تا از رای مردم حفاظت شود نیز به خوبی در دستور کار قرار گرفته است تا حق‌الناسی ضایع نشود.

مخبر افزود: شکل برگزاری انتخابات به تا به امروز گونه‌ای نبوده که مشکلی داشته باشد. اما برای اطمینان خاطر کاندیداه، بدون هیچ محدودیتی  در پای صندوق رای نماینده و ناظر دارند و بدون هیچ محدودیتی  برای آنان کارت صادر شده و امیدواریم شاهد نتیجه بسیار خوب برای خدمت‌گذاری به مردم باشیم.

 

آیت الله نوری همدانی و آیت الله جوادی آملی (از مراجع تقلید شیعه و فقهای حوزه علمیه قم)، حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی رأی خود را به صندوق انداختند

مسعود پزشکیان رای خود  را به صندوق انداخت

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جهت رأی دهی وارد شعبه اخذ رأی بیمارستان فیروزآبادی شهر ری شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

 

 

کمال تبریزی کارگردان سینما رأی خود را به صندوق انداخت.

5052197

 

 

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی رای دادند

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی رفسنجانی با حضور در حسینیه جماران رأی خود را در صندوق انداختند.

5052132

 

پرویز مظلومی رای داد

مظلومی پیشکسوت فوتبال در ورزشگاه شهید شیرودی رأی داد.

وی پس از رأی دهی در گفتگو با خبرنگاران گفت: وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم چون در این مملکت زندگی می‌کنیم و باید در آینده سرنوشت کشورمان سهیم باشیم.

 

 علی مطهری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را به صندوق انداخت.

63083715

 

 

محمدجواد آذری جهرمی با حضور در مسجد جامع نارمک، رای خود را به صندوق انداخت.

63085106

 

 

محسن هاشمی با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

63082762

 

رهبران اقلیت های دینی با حضور در حسینیه ارشاد تهران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند.

63083115

 

محمدرضا عارف با حضور در حسینیه جماران با حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرد و  رای خود را به صندوق انداخت.

63082761

ناطق نوری با حضور در حسینیه ارشاد، در انتخابات شرکت کرد.

63082570

 

رئیس فدراسیون پرورش اندام رای داد

نصیر زاده رئیس فدراسیون پرورش اندام در ورزشگاه شهید شیرودی رأی داد.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: ورزشکاران و قهرمان امروز پای صندوق‌های رأی آمدند تا به فرمان مقام‌معظم رهبری (ره) لبیک بگویند

 

شریعتی، استاندار اسبق خوزستان رأی داد

غلامرضا شریعتی استاندار اسبق خوزستان در حسینیه ارشاد رأی داد.

مهدی تاج رای داد

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در ورزشگاه شهید شیرودی رأی خود را به صندوق انداخت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با جوانان ایران آمدم که همگی رأی اولی هستند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ رأی خود را به صندوق انداخت

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در حسینیه چهارده معصوم فرماندهی انتظامی تهران بزرگ رأی خود را به صندوق انداخت.

اعضای حقوقدان شورای نگهبان رأی خود را به صندوق انداختند

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله پروین، غلامرضا مولابیگی و محمدحسن صادقی مقدم، اعضای حقوقدان شورای نگهبان دقایقی پیش و در محل شورای نگهبان رأی خود را به صندوق انداختند.

عراقچی رای خود را به صندوق انداخت

سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با حضور در مسجد امام صادق (ع) میدان اقدسیه رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت‌الله جنتی رأی خود را به صندوق انداخت

 آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان لحظاتی پیش رأی خود را به صندوق انداخت.

وی در گفتگو با عوامل اجرایی و نظارتی این شعبه، روند اخذ رأی را مورد نظارت و ارزیابی قرار داد و در گفتگو با مسئولان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جریان فعالیت ناظران در تمامی شعب رأی‌گیری و فرآیند اخذ رأی قرار گرفت.

جهانگیری در رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد

اسحاق جهانگیری، معاول اول سابق رئیس‌جمهور با حضور در حسینیه جماران در فرآیند رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

حداد عادل رای داد

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان هنر با حضور در مسجد لرزاده رأی خود را به صندوق انداخت.

وی در گفت‌وگو با مهر گفت: چند سال رئیس جمهور برای مردم تصمیم می‌گیرد، یک روز مردم هستند که تکلیف ریاست جمهوری را مشخص می‌کنند.

حضور حجت الاسلام مجید انصاری در حسینیه جماران

حجت الاسلام مجید انصاری با حضور در حسینیه جماران رأی خود را در صندوق انداخت.

روحانی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور اسبق ایران رأی خود را به صندوق انداخت.

روحانی

ستادهای انتخابات اگر با کمبود تعرفه مواجه شدند، اطلاع دهند

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور عصر امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۵ درصد بالاتر از واجدین شرایط تعرفه چاپ کرده‌ایم. مقداری ذخیره برای استان‌ها فرستادیم و برای چند استان خراسان رضوی، مازندران، گیلان، قم به دلیل اینکه تابستان است تعرفه بیشتری ارسال کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: همکاران در ستادهای انتخابات اگر با کمبود تعرفه مواجه شدند حتماً اطلاع دهند تا با مدیریت توزیع، به سرعت برای آن‌ها تعرفه ارسال شود.

 

سعید جلیلی پای صندوق  رأی حاضر شد

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مسجد امام حسن مجتبی (ع) محله مشیریه پای صندوق رأی حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

5051001

همچنین، محمدباقر قالیباف یکی دیگر از کاندیداها هم رأی خود را به صندوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انداخت.

 

6055033

 

جزئیات جلسه روسای نامزدها با وزیر کشور/ آمارها فقط از طریق ستاد انتخابات اعلام خواهد شد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در ستاد با اشاره به چرایی حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات در وزارت کشور، اظهار کرد: «جلسه‌ای با حضور روسای ستادهای انتخابات با وزیر کشور برگزار شد، در این جلسه مقرر شد که مواضع نامزدها با شخص نامزد، رئیس ستاد انتخاباتی و سخنگوی نامزدها هماهنگ شود و اظهارنظرهای منتشره از سوی دیگر افراد، ارتباطی با نامزدها ندارد.»

او ادامه داد: «آمارهای منتشره نسبت به مشارکت یا نتایج حوزه‌های خارج ‌از کشور سندیت نداشته و‌ امار از سوی سخنگوی ستاد انتخابات اعلام خواهد شد.»

سخنگوی ستاد انتخابات درباره انتشار تصاویر آرا در فضای مجازی نیز گفت: «باتوجه به ماده ۱۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، مبنی بر مخفی بودن رای، هرنوع انتشار رای، مغایر با قانون بوده و قابلیت پیگیری دارد.»

 

تا این لحظه هیچ مورد سوء‌امنیتی در انتخابات گزارش نشده است

سخنگوی فراجا از برگزاری انتخاباتی امن و آرام در سراسر کشور خبر داد.

 سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح فرایند اقدامات پلیس در جریان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر اساس گزارش‌های اخذ شده از همکارانم در اقصی نقاطِ ایران با شروع انتخابات و حضور مردم در مراکز رأی‌گیری؛ تا این لحظه هیچ مورد سوء‌امنیتی گزارش نشده و انتخابات در صحت و سلامت محیطی و مردمی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: حضور گسترده‌ واحدهای سیار و ثابت پلیس در محل‌هایِ اخذ رأی و حتی نقاط صعب‌العبور باعث تسهیل در فرآیند انتخابات و تضمینِ امنیتِ کامل شده است.

 

 

تمدید انتخابات تا ساعت ۲۴ 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: «افرادی تو که پیرامون شعب نسبت به انصراف نامزدها نشر اکاذیب می‌کنند، براساس ماده ۹۲ قانون انتخابات، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

 

کارها طبق برنامه پیش می‌رود

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که انتخابات با روال عادی و طبق برنامه پیش می‌رود.  او در این مورد گفت: «با مشکل خاصی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳  روبرو نبودیم و کارها طبق زمان‌بندی انجام می‌شود.»

 

 تمدید رای‌گیری در مناطق روستایی

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که تمدید زمان رای‌گیری در مراکز استان‌ها باتوجه به شرایط و خانوار‌های منطقه به دست استاندار سپرده شده است. به گفته او از آنجا که وضعیت روستاها با مناطق شهری فرق دارد مانعی برای پایان رای‌گیری تا ساعت ۲۲ وجود ندارد.

سخنگوی کشور در ستاد انتخابات وزارت کشور

علی بهاداری جهرمی دقایقی پیش از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کرد. 

جهرمی

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها