|

در حال به روز رسانی؛

آغاز آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری/ پزشکیان:اگر من دروغ می‌گویم، من را محاکمه کنید/پولی که در دوره رئیسی چاپ کرده‌اند، دو برابر دوره قبل است/ جلیلی: باید تحریم را برای تحریم‌کنندگان پرهزینه کنیم

دومین مناظره در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.

آغاز آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری/ پزشکیان:اگر من دروغ می‌گویم، من را محاکمه کنید/پولی که در دوره رئیسی چاپ کرده‌اند، دو برابر دوره قبل است/ جلیلی: باید تحریم را برای تحریم‌کنندگان پرهزینه کنیم

 پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.

*******

محور: واردات خودرو

 

 

*******

محور:تورم

 جلیلی:

*دولت رییسی یک تورم ۷۰-۸۰ درصد به ارث برد و تلاش کرد تا آنها را کاهش بدهد.

*تورم باید ریشه‌یابی شود و از سرزنش افراد نگران نشد. امروز برنامه داشتن ضر فضیلت است.

*یک مساله جهش تورم و یک مساله هسته مرکزی است. اگر ناترازی ایجاد شود و خلق پول هدایت نشود، تورم ایجاد می‌شود.

*باید ارزآوری کشور را باید یک ماموریت اصلی کنیم. فقط نباید قیمت نفت و فروش آن را در نظر بگیریم. دولت نباید به مردم فشار بیاورد بلکه باید هزینه‌های غیرضروریش را کاهش دهد. اگر در منابع مردم حیف و میلی می‌شود، باید دولت جلویش را بگیرد.

*سامانه‌هایی شکل دهیم و بدانیم گردش پول چطور است. باید در سرمایه‌های بزرگ شفافیت ایجاد کرد. همچنین باید ریال را به سمت تولید هدایت کنیم.

*قیمت ارز در یک بازار سالم می‌تواند کشف قیمت شود.

 

پزشکیان:

*مگر قول نداده بودند سالی یک میلیون مسکن بسازند؟ اگر بعد از ۸ سال یک میلیون می‌ساختند هم خوب بود! چرا اجرا نشد؟ چون منابع دیده نشد! منابع از کجا می‌خواست بیاورد؟ پول کارمند را به موقع بدهند، خودش می‌داند چه کار کند؟

 

*تورم علتش، وجود دولتی است که از جیب مردم، پول بر می‌دارد. اگر ارز وارد کشور شود و صادرات داشته باشیم، مقداری می‌شود بار تورم را از روی مردم برداشت. در زمانه تحریم، ما نمی‌توانیم خرید کنیم، قیمت‌ها گران می‌شود، دولت هم دست می‌برد در جیب مردم. کاری که می‌توانیم انجام دهیم، جبران ناترازی در انرژی، ارز و بنزین است.

 

*اگر ارزی که به نام ارز ترجیحی می‌دهیم، درست شود، اوضاع فرق می‌کند. غیر از بحث دارو و نهاده‌ها، به هرکس ارز ترجیحی می‌دهند، دارای رانت است. بازاز خودش قیمت ارز را تعیین می‌کند، بازار ارز باید تک‌نرخی باشد. چرا اقتصاد وضعش خراب می‌شود؟ چون دولت در حال دخالت در بازار است. دولت فقط باید در دارو و مواد غذایی مردم سوبسیت دهد، مابقی موضوعات را دولت تصمیم می‌گیرد.

 

*******

محور: مسکن

جلیلی:

*مسئول ستاد پزشکیان که چند سال وزیر بودند، گفتند وزارت مسکن هیچ تعهدی نسبت به قیمت مسکن ندارد. این رویکرد می‌خواهد ادامه پیدا کند یا نه؟

*به ازای ازدواج‌ها باید خانه داشته‌باشیم. سال‌هایی که شرایط ازدواج خوب بود ۸۰۰هزار ازدواج سالیانه داشتیم. باید به ازای هر ازدواج مسکن داشته باشیم.

*اگر مسکن مهر مزخرف است، چه طرحی داشتید؟ در ۸ سال روحانی چند مسکن ساخته شد؟ متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد.

*یکی از مشکلات زمین است. به همین خاطر قیمت مسکن زیاد می‌شود.

*مسکن بحث تک بعدی نیست. ابعاد اقتصادی و ... نیز دارد.

 

پزشکیان:

*اطلاعات غلط می‌دهد به مردم، مثل آدمی که می‌گوید با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم، او توهم برش داشته بود یا خیر؟ می‌گوید سبد می‌دهد؟ به چه گروهی؟ با چه پولی؟ مردم عزیز! وضعیت دولت رئیسی و تورم، بالای ۴۰ درصد است. بانک مرکزی می‌گوید تورم ۵۳ درصد است. بدترین وضعیت تورم در این دولت اتفاق افتاد. مردم، سفره‌هایتان خوب شده؟ به اقای جلیلی رای دهید! اگر نشده، همین الان هم با شما صادق نیستند و فردا هم وعده‌هایشان را اجرا نمی‌کنند.

*بنده قانون را اجرا خواهم کرد، دولت رئیسی اعلام کرده بود یک میلیون مسکن می‌سازم، مجلس هم گفت بسازید، منابع اما مشخص نشد، کل مسکن ساخته شده در دولت رئیسی تفاوتی با دولت قبل ندارد. چرا ندارد؟ چون نمی‌شد ساخت. می‌گفتند یک میلیون مسکن می‌سازیم، تورم را تک رقمی می‌کنیم، یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم. نتوانستند. نمی‌شود این کارها را کرد.

 

*اگر طرح آمایش سرزمینی در تهران اجرایی نشود، فاجعه خواهد بود. چه کسی باعث می‌شود قیمت اجاره بها بالا رود؟ تورم، تورم را چه کسی ساخته؟ دولت. دولت باید حقوق را براساس تورم پرداخت کند و هم زمان، مانع افزایش تورم شود. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند، نمی‌تواند مشکلی را حل کند. اگر هنر کنیم و جلوی تورم را بگیریم، یک سری از مشکلات حل خواهد شد.

******

محور:یارانه‌ها

جلیلی:

*احادیثی که آقای پزشکیان می‌خوانند باید امتداد پیدا کرده و وارد عمل شود.

*زمانی که هدفمندی یارانه شکل گرفت و ۴۵ هزار تومان داده می‌شد یعنی ۴۵ دلار به مردم می‌دادیم. اما ارزش پول ملی آنقدر پایین آمد که دلار به ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد. باز همان یارانه را به مردم می‌دادیم.

*شهید رییسی بی‌تفاوت نبود. از یک طرف تورم ۶۰ درصد را پایین آورد و یارانه را ۴۵۰ هزار تومان کرد.

*ما طرح سبد کالای خانوار را مطرح کردیم تا کسی گرسنه سر بر بالین نگذارد. در این سبد کالا ۱۰ قلم کالای اصلی و لازم برای سلامت بدن وجود دارد.

*طرح سفر خانوار را هم مطرح کردیم. همان قدر که به نان نیاز دارد به سفر و تفریح هم نیاز دارد. یکی از عواملی که مردم مشارکت نکردند،‌ همین است. همچنین برنامه داریم که یارانه کالای فرهنگی بدهیم.

 

پزشکیان:

*حرف‌هایی که از رسانه‌ها اعلام می‌کنید، مثل همان دیروز است که یک رسانه گفته بود که ما به مولوی عبدالحمید، بزرگ عزیزانمان در بلوچستان توهین کرده‌ایم. حرف من را از خود من بپرسید. من اعتقاد دارم، در حکومت جمهوری اسلامی هیچ انسانی نباید سرش را گرسنه روی تخت بگذارد، باید برایش مسکن می‌ساختند، باید درمانش رایگان می‌شد.

 

*در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری در خیابان گدایی می‌کنند و شب‌ها در بیقوله‌ها می‌خوابند، آنوقت ما اینجا ادعا می‌کنیم. حاکمیت وظیفه دارد کسانی که مشکل دارند را مشکلشان حل کنند. وظیفه حاکمیت است که نگذارد گرسنه باشد، بی خانمان باشد. آن زمان که قانون را می‌نوشتیم، ادعا می‌کردیم که مملکت را گلستان می‌کنیم، حالا چه شد؟

 

*طبیعی است که به امثال من نباید یارانه دهند، طبیعی است به کسی که کاشین آنچنانی دارد، نباید یارانه دهند. من محرومین را درمان می‌کنم. اگر قدرت به دست بگیرم، نمی‌گذارم فقرا سر گرسنه به بالین بگذارند. از کسی که پول دارد به کسی ندارد خواهیم داد. قدم اول شناسایی است، می‌گویید نقشه دارم اما نقشه بدون ارزیابی وضع موجود روی هواست

 

********

محور: بورس

جلیلی:

*بورس میلیون‌ها نفر را درگیر خود کرده است و بسیاری از مردم از آن ضربه جدی خورده‌اند که حاصل سومدیریت است. مردم خرده‌سرمایه‌دار در اینجا بیشترین ضرر را کردند. سال ۹۸-۹۹ به روحانی نامه نوشتم و ۲۲ نکته را مطرح کردم. دوست داشتم همین آقای عبده بگویند آن زمان چه کردند؟ چرا مردم آنقدر سرمایه‌هایشان از بین رفت.

 

*بورس بهترین ابزار برای تولید و اقتصاد کشور و جهشی است که می‌گوییم. مدیریت بورس یعنی چه؟ شورای ثبات داشته باشید. نمی‌تواند بانک مرکزی تصمیمی بگیرد و به بورس ضرر بزند. یکی از پیشنهادات ما بیمه سهام است. آن زمان به روحانی نامه نوشتیم که این کارها به بازار بورس لطمه می‌زند.

*بیمه سهام و ایجاد شرکت پروژه‌های بزرگ و کوچک مقیاس در مدیریت بورس مهم است.

*عده‌ای که دنبال پول‌های بادآورده هستند دوست دارند که بازار بورس متلاطم باشد.

*نظر ما تقویت بورس است. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است.

 

 

پزشکیان:

*می‌گویند روحانی فلان گفت، به من چه ربطی دارد؟ شما که این طرح‌ها را داشتید، چرا در زمان رئیسی اجرا نکردید؟ تئوری با اجرا فرق می‌کند. ۵ میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم. می‌خواهیم این را چه کنیم؟

 

*موضع ما در بورس، همان است که اقای عبدو گفتند. اقتصاد یک نفر نیست، مجموعه‌ای از اقتصاد‌دانان باید بیایند و کارشناسان مربوطه به کار گرفته شوند. اصولا دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند، به تولید دستور دهد، مداخله دولت در اقتصاد، این بلا را سر بورس و بازار و تولید کننده می‌آورد. ما ثبات و امنیت را به بورس بر می‌گردانیم، کسری بودجه دولت را از بورس جبران نمی‌کنیم. دولت اگر دخالت نکند و هر هفته آیین نامه ندهد، این بی ثباتی حذف می‌شود.

 

*ما از کارشناسان مربوطه جهت حل ناترازی‌ها استفاده خواهیم کرد. حل بورس نسخه ساده ندارد. تحریم‌ها روی بورس اثر گذار است، اگر آن مشکل را حل نکنیم، بورس هم حل نخواهد شد. شک نکنید با رئیس جمهوری شما، بورس ریزش می‌کند. آقای جلیلی مثل آب خوردن دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند.

 

 

******

محور: مصرف انرژی

جلیلی:

*امروز مردم می‌بینند. می‌دانند روسای جمهوری اسبق و همراهانشان در کدام ستاد هستند و چه می‌کنند؟ شما در میان دانشجویان حرف نمی‌زنید. شما می‌گویید باید راه حل پیدا کنیم؟ کی باید این راه حل پیدا شود؟ رییس ستادتان یک چیز می‌گوید و شما چیز دیگری می‌کند.

 

*امروز باید تصمیم بگیریم. مطالعات باید قبل از اینها انجام شده باشد. دوره ریاست‌جمهوری دوره آزمون و خطا نیست.

*از طرح وان دفاع می‌کنم و در بحث اجرایی هم خوب پیش رفته‌ایم. آقای روحانی نگاهش این بود که اگر کسی ماشین داشته باشد یارانه می‌گیرد و کسی که ماشین ندارد یارانه هم به او تعلق نمی‌گیرد. این بی‌عدالتی است.

*ناترازی انرژی امروز مساله کشور است. بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم. عصاره بحث ما این است که اگر مردم را در مصرف انرژی مشارکت دهیم، آن موقع چون احساس نفع می‌کنند وارد می‌شوند. اینجا دولت باید بستر را فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد تا مردم مصرف را مدیریت کنند. این گونه مصرف کنترل می‌شود و قیمت هم افزایش پیدا نمی‌کند.

 

پزشکیان:

*این کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، دولت با تمام قوا، دهیار و فرماندار و استاندار، برایش کار می‌کنند. عده‌ای را هم تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید به این، چه می‌شود.

 

*انرژی را بیشتر پولدارها مصرف می‌کنند، هزینه را کسانی می‌دهند که ندارند. سوبسیت از سوی حاکمیت به کسانی داده می‌شود که پول دارند. این سوبسیت باید به همه عادلانه داده شود، قرار نیست سوبسیت به کسانی داده شود که پولدار هستند اما کسانی که ماشین ندارند یا یک اتاق دارند، هزینه‌اش را بپردازند.

 

*نگاه من این‌است، اگر عدالت وجود دارد، باید محروم را دید، او جان و مالش را در انقلاب می‌گذارد. باید یارانه را عادلانه کنیم، چرا کسی که خانه‌اش ۱۰ اتاق دارد با کسی که یک اتاق دارد، یک مقدار بگیرند؟ اگر نگاهمان عادلانه است، سوبسیت را به اقشار آسیب‌پذیر بگیریم و از من، پول مصرف اضافه را بگیرند. اینکه چگونه باید این روند صورت بگیرد، نیاز به کار کارشناسی دارد.

*******

محور: سیاست خارجی و تحریم

 

جلیلی:

*من متاسفم که کشور را قفس می‌نامید. کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات ارزشمندی با دنیا دارد را قفس می‌نامید. شما می‌روید و تمام امتیازات را می‌دهید. ما تحریم را نمی‌پذیریم ولی شما هم راه حلی نمی‌دهید. تنها راه حل تان این است که تمام امتیازات را بدهیم. من همه راه حل‌هایم را دیشب گفتم. شما گفتید فشار از بیرون و چانه‌زنی از داخل.

 

*شما هیچ برنامه‌ای برای رشد و تحریم ندارید. من بارها گفتم الان شما باید برنامه بدهید. در شرایطی که شما به خاطر تحریم رو به قبله می‌نشینید آمارها چیز دیگری می‌گویند. شما دیشب روند رشد نقدینگی را اشتباه گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید.

 

*رفتار شما در مقابل تحریم‌ها، منفعالانه است. به اتکا با فشار بیرونی می‌خواهید به مجلس فشار بیاورید. وقتی مجلس چیزی را مصوب می‌کند باید در داخل با قدرت انجام شود. من واقعا متاسفم که شما پیشاپیش می‌خواهید به ملت فشار بیاورید. طرف مقابل است که باید به تعهداتش عمل کند. چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید؟ چه امتیازی می‌دهید که تا امروز ندادید.

 

*صحبت از صداقت می‌کنید؟ ۸ سال دولت هاشمی و روحانی و خاتمی دوستان شما بودند. جالب است که الان همچنان طلبکارید. چه کردید؟ در مقابل همین تحریم رفتار رییسی است که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر بمیرند چون نمی‌توانیم واکسن بخریم. دولت شهید رییسی است که سیل سرمایه‌گذاری را زیاد می‌کند. دنیا مگر فقط ۳ کشور است. متاسفم که ۴ سال دیگر باید اسم کشور ما بشود قفس. حسن روحانی در ۸ سال یک بار آفریقا نرفت. ببینید در دولت رییسی چه گشایش‌هایی با سریلانکا و باقی کشورها ایجاد شد.

*متاسفانه آقای پزشکیان از پاسخ طفره رفتند. تنها راه حلشان این بود که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم و به داخل فشار می‌آوریم. یکی از آلترناتیو‌ها غیر از گفت‌و‌گو را بگویید. حرف‌های یک طرفه خود را پیش می‌برید.

*شما ۳۲ سال عملکرد را می‌گذارید کنار و ۳ سال را توضیح میدهید. ۳ سالی که وقتی شما می‌گفتید صادرات نفت شدنی نیست، افزایش پیدا کرد. صادرات نفت در ۱۴۰۲ چند برابر شده است. سرمایه‌گذاری خارجی هم سال ۱۴۰۲ را ببینید.

*اینها در همان حرف یک طرفه موفق هستند.

*۸ سال تلخی که می‌گفتند مسکن مهر مزخرف است. حالا این افراد در ستاد شما فعالیت می‌کنند.

*با فرافکنی نمی‌شود کار را حل کرد. پیشاپیش بیان می‌کنند که به یک بهانه و موضوعی که ربطی که ظرفیت‌های کشور ندارد، همه چیز را متوقف کنند.

*راه‌شان این ست که دوباره امتیاز بدهیم. رشد اقتصادی در دولت حسن روحانی منفی و صفر بود و شما می‌خواهید دولت سوم روحانی باشید.

*ما امروز در مورد برجام و اف ای تی اف طلبکاریم. باید برویم و گفت‌و‌گو کنیم و حل کنیم. جانشین این چیزها چیست؟ باید طرح و برنامه داشته باشیم چون شاید عقب‌نشینی صورت نگیرد. باید تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم تا وزیر خارجه آمریکا بگوید ما می‌خواستیم نفت نفروشند امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشند. بعد یک جریان خود تحقیر اینطور می‌گوید.

*من ۵۰ صفحه طرح دارم که تحریم را برای آنها پرهزینه کنیم. جالب است که برنامه در قاموس اینها شده ضد فضیلت.

*همان کسانی که می‌گویید در ستاد من هستند و از دیوار سفارت بالا رفتند را نام ببرید؟

*کسانی که دور و بر شما هستند غیر از وزرای آقای روحانی هستند؟

*می‌گوییم قرارداد غلط این بود که ماشینی که ۱۰۰ تومان نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید. همان هم به شما ندادند.

*ما نمی‌گوییم که صبر راهبردی داشته باشیم تا کاپ اخلاق ببریم.

*گفتند رفته‌ایم ۳۰۰ هزار تومان پول به مردم دادند تا به من رای بدهند. این تهمت به من و توهین به مردم است.

*اشکال شما این است که جوانان و متخصصان و دانشمندان را دوست ندارید. ظرفیت‌های بزرگ را نادیده می‌گیرید. دولت سایه کیست؟ هزاران دانشمند و دانشجو و استاد و ... هستند.

*بالا رفتن از دیوار سفارت از ضعف دولتی است که شما می‌خواهید دولت‌ش را احیا کنید. من به آقای روحانی هشدار داده‌بودم.

*شما می‌گویید ۱۵۰ اقتصاددان از شما حمایت کردند، می‌شود این برنامه را نشان دهید؟

*ما در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز کسانی به صراحت به جوانانی که دور هم جمع می‌شوند و کار می‌کنند فقط برای این که با آنها نیستند، توهین می‌کنند.

*نمی‌دانید که پرونده ما کی به شورای امنیت ارجاع شد. شما حتی تاریخ مساله را نمی‌دانید چه برسد به داشتن برنامه.

*با مردم صحبت از صداقت می‌کنید اما به صداقت عمل نمی‌کنید. اینها را باید بعدا در محضر خدا جواب دهید.

مسعود پزشکیان:

*دیشب گویا این تداعی شده که من خدمت سردار شهید بی احترامی کرده‌ام، بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان و الگویی مناسب برای دشمنان می‌دانم، بسیاری از مشکلات با دید ایشان قابل حل است. او در خارج قهرمان ظلم ستیز بود و در داخل یار و یاور همه، فارغ از اینکه با حجاب بودند یا بی حجاب، مذهبی بودند یا نبودند.

 

*ما از ابتدا گفتیم قانون را اجرا می‌کنیم، امکان ندارد بگوییم قانون را اجرا نخواهیم کرد. یکی از مباحث قانون اقدام راهبردی، انجام تمام تعهدات توسط آمریکا و بعد بازگشت ما به تعهد اطت است، ما باید برای این موضوع راه حل برون رفت پیدا کنیم. با کمیسیون امنیت ملی و شورای عالی امنیت ملی صحبت کرده و به زبان مشترک خواهیم رسید.

 

*می‌خواهیم با یک گزینه وارد گفت‌وگو شویم یا می‌خواهیم با گزینه‌های متعدد وارد ماجرا شویم. همیشه یک گزینه می‌تواند منجر به شکست شود. سیاستی موفق است که چندین گزینه در دست داشته باشد. باید مشخص شود می‌خواهیم مشکلمان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ اگر بگوییم الا و بلا فقط این مسیر، آنان هم نپذیرند، خب ما تا اخر در تحریم می‌مانیم. این به سود کشور ماست؟ هیچ کشوری درون قفس به رشد و پویایی نرسیده است.

 

*با استفاده از کارشناسان و نخبگان باید بتوانیم وارد گفت‌وگو شویم، مساله این نیست که تمام تحریم‌ها لغو شود، مساله گفت‌وگو است، در گفت‌وگو یک چیز می‌دهند و یک چیز می‌گیرند. از الان نمی‌شود گفت همه تحریم‌ها لغو می‌شود. اول باید تصمیم بگیریم می‌خواهیم نگاهمان را تغییر دهیم یا خیر. می‌خواهیم در بن بست بمانیم؟ اگر می‌خواهیم بمانیم که بحث دیگری است.

*آقای جلیلی برنامه رشدت را ارائه بده. یکبار در مقابل دیدگان مردم برنامه خودت را ارائه بده.

*آقای جلیلی شما مدیریت خواندی؟ شما از مدیریت سر در می‌آوری؟ عمری پشا پرده ماندی و فقط حرف زدی. حرفت را بزن، من هم می‌زنم، مردم قضاوت کنند که این بلا را چه کسی سر آنان آورده است.

*پولی که در دوره رئیسی چاپ کرده‌اند، دو برابر دوره قبل است. مردم شما در زندگی خودتان، با پولتان، می‌توانید خانه و ماشین و گوشت بخرید؟ می‌گویند روند مشکل ندارد، پس چرا نمی‌توانید گوشت بخرید؟ چرا کشاورز نمی‌تواند زندگی کند؟ چرا پس بازنشسته می‌آید مقابل مجلس بعد اینان کتکش می‌زنند. مگر نگفتند مسکن درست می‌کنند؟ سالی یک میلیون مسکن قرار بود بسازند، اما در ۳ سال فقط ۹۰۰ هزار خانه ساختند، تازه مجوز دادند. ۳ سال است با تورم ۴۰ درصدی پدر مردم در آمده است.

 

*می‌گویند برنامه داریم، خب برنامه‌هایتان را می‌دادید به آقای رئیسی اجرا کند. چرا ندادید؟ کل مدیریت شما این بوده که در شورای امنیت دبیر بودید، چه کسی زیر دست شما کار کرده است؟ اگر مدعی اجرای قانون هستید، این حرف‌ها چیست که می‌زنید. لطف کنند و بگویند برنامه‌تان چیست.

 

*دیروز ۱۵۰ اقتصاددان از آنچه ما گفته‌ایم، دفاع کرده‌اند. اینکه کنار بایستی و حرف بزنی، مالیات بزند. شما دولت خاتمی را با این دولت قیاس کن. اقتصاددانان، مردم، اگر راست می‌گویند، شما جمعه به این افراد رای بدهید.

 

*اگر من دروغ می‌گویم، من را محاکمه کنید ولی اگر این آدم (جلیلی) دروغ می‌گوید، او را محاکمه کنید.

*فقط نوشته‌اند یا سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند؟ از این نوشته‌ها، صدها مورد بوده، اجرا نشده! اقای جلیلی یک مورد از این سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته را اجرایی کنید.

*این می‌خواد رئیس جمهور مملکت بشه، مقابل دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه دولت روحانی‌ام. این تهمت می‌زند و حاضر نیست رودر رو با آنان مواجه شود.

*سیاست‌گذاری با مشارکت و خرد جمعی یا برنامه‌ریزی از بالا؟ برنامه‌ریزی از بالا را قبول ندارم و برنامه‌ریزی باید با همراهی بخش خصوصی و مردم باشد. برنامه‌ریزی با جمع محدود و دولت سایه، زندگی مردم را نابود می‌کند.

*گام اصلی برای پیشرفت کشور و بهبود زندگی شما، رفع تحریم است. من به سرعت در این مسیر اقدام خواهم کرد اما همه چیز را لنگ نمی‌گذارم. من‌اقتصاد ایران را براساس تعامل با جهان، شایسته گزینی و عدالت، اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه تصور کنیم که بدون ارتباط با جهان می‌توانیم به رشد ۸ درصد برسیم.

*ما با سه مشکل فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط هستیم. من به شما دروغ نمی‌گویم، وعده رویایی نمی‌دهم، اما تعهد می‌دهم که متخصص‌ترین افراد را به کار بگیرم. تعهد می‌دهم ثبات را برگردانم و مداخله‌های بی‌جای دولت را از بین ببرم. من تعهد می‌دهم وقت را برای رفع تحریم طالمانه تلف نکنم. من تعهد می‌کنم به دنبال عدالت و رفع تبعیضم. تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران اینده فرزندش نباشد.

*می‌گویند دور من افراد غلط هستند، دور این‌ها، افرادی هستند که از سفارت عربستان بالا رفتند. مردم شما می‌دانید سفارت عربستان و انگلستان را چه کسانی اینکار را کردند. قطعا گروهی که اینان (جلیلی) فحش می‌دهند نبودند چون اگر آنان بودند، در زندان بودند.

*چرا در این ۳ سال نکردید؟ شما در موضع قدرت بودید؟ چرا در این ۳ سال حل نکردید.

*این دیروز قافیه را باخته، امروز آمده فقط تهمت بزند. مدام تهمت زده، هرچه خواسته گفته. دروغ واضح می‌گوید که من حزبی هستم. می‌خواهد رئیس جمهور شود، مثل آب خوردن تهمت می‌زند، فردا سر مردم چه می‌آورد؟

 

*بنده به مشارکت مردم معتقدم، ۵۰ مرکز بهداشت برای این مردم، بدون مشارکت دولتی ساختم. من مردمی هستم. من نه حزبم نه جناحم و نه دسته‌ام، بیشتر گروه قالیباف با من کار می‌کنند، بیشتر گروه رئیسی با من کار می‌کنند، راه من، راه مولا علی است. شاخص مردم هستند.

 

*کل دعواهای ما، با همین داد و بیدادها، ۴۰ درصد است، ۶۰ درصد مردم ما را قبول ندارند. این تفکر بیاید، می‌شود ۲۰ درصد، با ۲۰ درصد می‌خواهند مملکت را اداره کند؟ مردم ببینید این‌ها که هستند!

 

*******

۲۱:۱۰ ورود جلیلی به صداوسیما

سعید جلیلی برای برگزاری آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با استقبال رئیس سازمان صداوسیما وارد صداوسیما شد.

 

۲۱:۲۷ ورود پزشکیان به صداوسیما

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور حضور در دومین مناظره از مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری وارد استودیو صدا و سیما شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها