|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| بیست و سوم تیر

انتقاد یزدی از جنتی و شاهرودی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و سوم تیر در مورد انتقاد یزدی از برخی اقدامات احمد جنتی نوشته‌‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انتقاد یزدی از جنتی و شاهرودی

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. ابتدا در مورد فوریت تجدید نظر در مسئله تحقیق و تفحص [از سازمان صداوسیما]، تصمیم‌گیرى کردیم؛ با پیشنهاد پنج نفر از اعضا به کمیسیون فرستادیم. بقیه بندهاى امنیت ملى از بُعد فرهنگى تصویب شد. بعد از جلسه، پیام آقاى [سیدمحمود] علیزاده‌طباطبایى، عضو شوراى شهر تهران را که محکوم به زندان شده و حکم اجرا شده است، به آقاى [سیدمحمود هاشمی] شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه] دادم؛ تقاضا دارد اجراى حکم متوقف شود، تا معلوم شود که نتیجه درخواست اعاده دادرسى در دیوان‌ عالى‌ کشور چیست.

ظهر مطابق معمول ماهانه، آقایان [عباس واعظ] طبسى، [احمد] جنتی، [قربانعلی] دُری [نجف‌آبادی]، [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، [محمد] یزدى و [محمدعلی] موحدى [کرمانی]، میهمانم بودند. آقاى یزدى، [عضو شورای نگهبان]، از آقاى جنتی انتقاد داشت که چرا بدون کسب نظر اعضاى شوراى نگهبان، پیشنهاد داده که آقاى [سیدحسن] طاهرى خرم‌آبادى، مسئول مجمع مشاوران [فقهی شورای‌ نگهبان] باشد؛ با توجه به ضعف و کسالت جدى ایشان.

از اینکه با آقاى شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه]، نتوانسته‌اند در مورد معرفى حقوقدانان شوراى نگهبان، به توافق برسند، ناخرسندند و نگرانی دیگر این است که مجلس به افرادى که قوه قضائیه معرفى مى‌کند، رأى ندهد؛ گرچه شوراى نگهبان نظر داده که مجلس، مجبور است از میان همین شش نفر که معرفى مى‌شوند، سه نفر را انتخاب کنند، ولى این نظریه بعید است مورد قبول مجلس باشد؛ چون نمى‌شود کسى را اجبار به رأى دادن کرد؛ با توجه به اینکه اکثریت مطلق آرا لازم است. راهکارهایى براى علاج پیشنهاد شد. بحث اصلى، دربارۀ راهکار علاج انحرافات از اصول اسلام و انقلاب بود که دوم‌خردادى‌ها مرتکب مى‌شوند؛ نیمه‌تمام ماند.

بحران فلسطین شدیدتر مى‌شود. حزب اسلامى [فضیلت] ترکیه، در آستانه انشعاب است؛ سنت‌گراها و نوگراها از هم جدا مى‌شوند. اتحادیه اروپا، نگران مخالفت‌ها و مزاحمت‌هایى است که از ناحیه چپ‌گراها، در مقابل سیاست جهانى‌سازى و توسعه ناتو به‌ وجود آمده و حادترین شکل آن، در سوئد اتفاق افتاده است و تصمیم گرفته‌اند مانع تظاهرات مردم شوند؛ برخلاف ادعاهاى آزادى‌خواهى.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها