|

درباره انیمه «کاپیتان سوباسا: جوانان جهان»

رویا را زندگی کن!

ژاپنی‌ها دوباره برگشته‌اند تا نسخه تازه‌ای از «کاپیتان سوباسا» را به مخاطبان این انیمه تقدیم کنند. اگر کارتون «فوتبالیست‌ها» را دیده‌اید می‌توانید اطمینان داشته باشید این نسخه تازه نه تنها مشکلات انیمه دهه ۱۹۸۰ و دهه ۱۹۹۰ را بر طرف کرده بلکه با یک مجموعه زمینی - نه هوایی - روبه‌رو خواهید شد.

رویا را زندگی کن!

ژاپنی‌ها آدم‌های عجیبی هستند. احتمالا این جمله را می‌توانید به شکل‌های مختلفی بخوانید اما منظور از نوشتن این جمله در اینجا اشاره به خصوصیتی دارد که آنها را با بسیاری دیگر از مردم دنیا متمایز می‌کند. احتمالا بخشی از مردم ژاپن - که اجازه دهید فکر کنیم بخش بزرگی هم نیستند! - تلاش عجیبی برای زندگی کردن رویاهای خود می‌کنند. شکل زندگی کردن رویاها را هم آموخته‌اند. آنها مانگا و انیمه می‌سازند و با استفاده از این امکانات واقعا دنیای متفاوتی را در ذهن‌شان ترسیم می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از چیزهایی را که روزی فکر می‌کردیم در آسیا نمی‌توان تجربه کرد توسط ژاپنی‌ها در انیمه‌هایشان تجربه شد و خیلی زود هم راه خود را به جهان واقعی باز کرد.

صحبت درباره انیمه‌های ژاپنی چندان کار راحتی نیست چرا که آنها ریشه در یک فرهنگ بزرگ دارند اما معمولا با اینکه زبان انیمه‌ها هم ژاپنی است اما طرفداران خاص خود را دارد. به قدری این انیمه‌ها مورد توجه قرار گرفته که این روزها ژاپنی‌ها حتی برخی از انیمه‌های معروف‌شان را بازسازی می‌کنند. در یکی از همین بازسازی‌ها، ژاپنی‌ها به سراغ انیمه مشهور و معروف «کاپیتان سوباسا» رفته‌اند.

برای بچه‌های دهه ۶۰ و تا حدودی دهه ۷۰ تماشای کارتون «فوتبالیست‌ها» از آن خاطره‌هایی است که احتمالا خیلی‌ها آن را تعریف می‌کنند. «فوتبالیست‌ها» در ورژن‌های مختلفی از صداوسیما پخش می‌شد و برای مدت طولانی بسیاری از کودکان و نوجوانان را پای تلویزیون نگه می‌داشت. اما این انیمه در جهان واقعی - نه دنیای ساخته شده در تلویزیون ایران - «کاپیتان سوباسا» نام داشت و پر از اتفاقات عجیب بود. 

انیمه «کاپیتان سوباسا» بر اساس یک «مانگا»ی پرطرفدار و قدیمی در ژاپن ساخته شده بود. مانگا که همان کمیک استریپ‌ها هستند در ژاپن طرفداران بسیاری دارند و «کاپیتان سوباسا» یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود. مانگا «کاپیتان سوباسا» اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط یوئیچی تاکاهاشی طراحی شد و تا سال ۱۹۸۸ نیز منتشر می‌شد. پرطرفدار شدن این مانگا کار را به جایی رساند که خیلی زود توسط هیوروشی میتسونوبو تبدیل به یک سریال انیمه تلویزیونی شد در ۱۲۸ اپیزود رویاهای عجیبی را برای مردم ژاپن بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ رقم زد. سال‌هایی که ژاپنی‌ها حتی در فوتبال آسیا حرفی برای گفتن نداشتند و این مانگا و انیمه آن یک اتفاق بزرگ را رقم زد.

«کاپیتان سوباسا» مجموعه‌ای بر پایه زندگی یک فوتبالیست نوجوان ژاپنی بود. این مجموعه داستان پسری نوجوان را روایت می‌کرد که عاشق فوتبال است و آرزو دارد که با پیراهن تیم ملی ژاپن جام جهانی را به دست آورد. این نوجوان سوباسا اوزارا (Tsubasa Ozora) نام دارد که معنی نامش به فارسی می‌شود «بال‌های بزرگ آسمان».  اولین فصل پخش کاپیتان سوباسا هفت سال طول کشید. و دقیقا در زمان تمام شدن آن ژاپن اولین حضور را در جام ملت‌ها تجربه کرد. حضوری که چهار سال بعد تبدیل به قهرمانی شد و زمانی که پنجمین فصل کاپیتان سوباسا پخش می‌شد آنها با ۴ بار قهرمانی پرافتخارترین تیم آسیا بودند.

تاکنون از مجموعه «کاپیتان سوباسا» انواع و اقسام سریال‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی ساخته شده است. اما ژاپنی‌ها چند هفته مانده به آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ ورژن تازه‌ای از این مجموعه را روانه آنتن کردند. داستان مجموعه‌ای که پخش فصل اول آن از ۲ آوریل ۲۰۱۸ آغاز شد، دقیقا همان داستان انیمه «کاپیتان سوباسا» و حتی تصاویر نیز بر پایه همان نسخه ۱۹۸۳ شکل گرفته بود. در این بین بهبود کیفیت تصاویر و واقعی‌تر کردن مجموعه از نقاط قوت آن است و «کاپیتان سوباسا» در نسخه تازه منطق روایی داستان را نیز حفظ کرده و برخی بخش‌های تازه برای بهتر روایت داستان نیز به آن اضافه شده بود. فصل اول نسخه تازه این انیمه در 52 اپیزود پخش شد و معلوم نبود شاهد ادامه فصل‌های آن هم باشیم اما ژاپنی‌ها نشان داده‌اند که به هیچ وجه دست از تیم برنده نمی‌کشند.

بر همین اساس از چند هفته پیش فصل دوم این انیمه با عنوان «کاپیتان سوباسا: جوانان جهان» پخش شد. این فصل قرار است در ۳۹ اپیزود ساخته شود و مسابقات بین‌المللی جوانان جهان در فرانسه و رویارویی بازیکنان تیم منتخب ژاپن با بهترین‌های دنیای فوتبال را نشان دهد. هر چند که ممکن است شما هم ماننده نگارنده این سطور، «کاپیتان سوباسا» را در کودکی و نوجوانی به طور کامل تماشا کرده باشید اما می‌توان مطمئن بود که «کاپیتان سوباسا: جوانان جهان» دقیقا همان چیزی است که طرفداران این انیمه انتظار دارند. روایت داستانی نسبت به ابتدایی تغییراتی کرده؛ مثلا دیگر قرار نیست به طور کامل در هر اپیزود بازیکنان را روی هوا ببینیم یا آنها را یک هفته روی هوا رها کنیم! سازندگان هر چند که هم‌چنان برادران تاچیبانا را بر اساس پرش یکی از دوقلوها روی پای دیگری و پرت شدن به هوا توصیف می‌کنند اما حالا سازندگان فوتبال بازی کردن را به یک امر ساده مانند واقعیت تبدیل کرده‌اند.

همین چند وقت پیش که تیم ملی فوتبال ژاپن در یک بازی دوستانه تیم ملی آلمان را 4 بر یک مغلوب کرد، سازنده مانگا «کاپیتان سوباسا»، در کنار اینکه گفت اصلا چیزی از فوتبال نمی‌دانسته و تنها بر اساس رویا و تخیل این شخصیت‌ها را ساخته، به این مساله هم اشاره کرد که رویاهای او در حال تبدیل به واقعیت هستند. آنها آموخته‌اند که رویاهای خود را به طریقی زندگی کنند و چه کاری بهتر از طراحی مانگا و ساخت انیمه برای تصویر یک تیم فوتبال ژاپن قوی که می‌خواهد در سال ۲۰۵۰ قهرمان جهان شود.

شاید سوال مهمی که بسیاری از ایرانی‌ها درباره این سریال دارند به رابطه عموی سوباسا و مادر او برگردد. ماجرایی که همواره به عنوان یکی از سانسورهای خلاقانه و کلیدی صداوسیما به آن اشاره شده است. اما در این نسخه جدید واقعیت به گونه دیگری است. پدر سوباسا یک دریانورد و در قید حیات است در حالی که عموی او دوست پدرش است. در نهایت اینکه فصل دوم از سری تازه «کاپیتان سوباسا» برای عاشقان فوتبال، همراهان انیمه‌ها و کسانی که می‌خواهند یک خاطره‌بازی تمام و کمال انجام دهند یک انتخاب به شدت مناسب خواهد بود. انتخابی که شما را از تماشای دوباره یک انیمه جذاب راضی خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها