|

معرفی چند فیلم از زندگی رئیس‌جمهورهای آمریکا

پشت درهای کاخ سفید چه می‌گذرد؟

کاخ سفید و جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا جنجالی‌ترین موقعیت سیاسی دنیاست که نتایجش مؤثر بر احوالات مردم جهان است.

پشت درهای کاخ سفید چه می‌گذرد؟

 داستان‌هایی کهآن‌قدر جذاب هستند که سوژه فیلمسازان شوند. کاخ سفیدی که سینما تصویر کرده به قدری آشناست که جای میز پشت به پنجره، شخص شماره یک آمریکا، برای فیلم دوستان تبدیل به قابی تکراری شده. میزی که فرانک آندروود در رؤیای تصاحبش بود، مردان زیادی به خود دیده. مردانی که سرنوشتشان سوژه ده‌ها فیلم شد. آثاری که تماشایشان از مناظره‌هایبایدن و ترامپ جذاب‌تر است. برخی از آنها از این قرار است: 

نیکسون

نیکسون یک فیلم درام تاریخی حماسی آمریکایی محصول ۱۹۹۵ به کارگردانی الیور استون است، داستان زندگی رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده ریچارد نیکسون با بازی آنتونی هاپکینز را روایتمی‌کند. این فیلم نیکسون را فردی پیچیده و از بسیاری جهات تحسین‌برانگیز و البته معیوب به تصویر می‌کشد. روایت الیور استون از زندگی ریچارد نیکسون نقدهای مثبتی دریافت کرد و بازی هاپکینز در نقش یک مورد تحسین خاص قرار گرفت. با وجود این، فیلم در گیشه شکست خورد و تنها ۱۳.۷ میلیون دلار فروخت و نتوانست بودجه ۴۴ میلیون دلاری‌اش را جبران کند. نیکسون در بین فیلم‌های زندگینامهریاست جمهوری الیور استون کم درآمدترین بود. نیکسون دومین فیلم از سه فیلم استون در مورد رئیس‌جمهورهای آمریکا بود. بیشتر داستاناز طریق فلاش بک نوارهای نیکسون روایت می‌شود و هنری کیسینجرنقش مهمی را در این داستان دارد. فیلم نیکسون به دوران کودکی و چگونگی تربیت والدینش او و برادرانش می‌پردازد و بر این موضوع که دو تن از برادران او در سنین جوانی بر اثر بیماری سل درگذشتند و تأثیرش بر خلق خوی او تاکید دارد. همچنین به این موضوع اشاره می‌کندکه نیکسون و همسرش از الکل و دارو استفاده کرده‌اند. 

جی اف کی

جی اف‌کی JFK فیلمی آمریکایی در ژانر مهیج حماسی و حماسی به نویسندگی و کارگردانی الیور استون است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شدو به بررسی ترور جان اف کندی توسط دادستان منطقه نیواورلئان، جیمگاریسون می‌پردازد که معتقد بود توطئه‌ای برای ترور کندی وجود دارد و لیهاروی اسوالد یک قربانی بوده است. جان اف کندی از ۱۹۶۱ تا زمان به قتل رسیدنش در ۱۹۶۳ ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشت. در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام ناوبان بود و به خاطر شجاعت در نجات جان سربازانش مدال گرفت.

کندی هنگام آغاز ریاست‌جمهوری ۴۳ سال داشت و از این رو جوان‌ترینرئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست. او در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس، تگزاس به قتل رسید. «لی هاروی اسوالد» در ساعت ۷ بعدازظهرهمان روز به جرم قتل یک مأمور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهوری معرفی شد. برخی از منتقدان پس از اکران فیلم استون آن را خوراکی برای تقویتتئوری‌های توطئه خواندند و نقدهای بسیاری درباره‌اش نوشتند. استون اما از فیلمش دفاع کرد و آن را مبتنی بر تحقیق دانست. بسیاری از روزنامه‌های بزرگ آمریکایی سرمقاله‌هایی منتشر کردند که استون را به انتشار نادرست متهم کردند، از جمله این ادعا که کندی به عنوان بخشی از کودتا برای نصب لیندون بی. جانسون به جای او کشته شد. علی‌رغم جنجال‌ها، جی‌اف‌کی به‌خاطر بازی‌ها، کارگردانی، موسیقی متن، تدوین و فیلم‌برداریش مورد تحسین منتقدان قرار گرفتو بیش از ۲۰۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و ششمین فیلمپرفروش سال ۱۹۹۱ در سراسر جهان شد. 

دبلیو

دبلیو یک فیلم بیوگرافی درام -کمدی آمریکایی محصول ۲۰۰۸ است که بر اساس زندگی جورج دبلیو بوش ساخته شده است. این فیلم هم اثر الیور استون است و روایتگر مسیر جالب زندگی بوش پسر است. دبلیوکه هیچگاه نتوانسته بود تایید و ترجیح پدرش را داشته باشد برخاست و اوج گرفت تا جایی که توانست اعتبار خانواده‌اش را لکه دارد کند. 

در سال ۱۹۸۶، بوش الکل را ترک کرد و به مسیحیت روی آورد. بوش پدر از او دعوت می‌کند تا در کمپین ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۸ کمک کند، دبلیوگمان می‌کند که فقط به این دلیل از او کمک خواسته شده است که برادرش گرفتار بود. در حالی که پدرش بر پیروزی جنگ خلیج‌فارس نظارت می‌کندو متفقین ظرف ۱۰۰ ساعت کویت را آزاد می‌کنند، بوش بزرگ تصمیممی‌گیرد برای سرنگونی صدام حسین به عراق حمله نکند. پس از اینکهبوش پدر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۲ از بیل کلینتونشکست می‌خورد، دلیل شکستش را عدم سرنگونی صدام می‌داند.

دبلیو از این نقطه ضعف انتخاباتی پدر استفاده می‌کند و پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارتمی‌نامد و زمینه حمله به عراق را آماده می‌کند. همه کارکنان کاخ سفیدبوش از او حمایت می‌کنند به جز وزیر امور خارجه کالین پاول که می‌گویدحمله به عراق باعث بی‌ثباتی کشور می‌شود. در مارس ۲۰۰۳، ایالاتمتحده به عراق حمله کرد. به نظر می‌رسد که جنگ موفقیت‌آمیز بوده تاوقتی مشخص شد که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود ندارد، بوش متوجه می‌شود که صدام با این فرض که بوش در حال بلوف زدن است، رژیمو زندگی خود را قمار کرده است. وقتی از بوش در یک کنفرانس مطبوعاتیدر کاخ سفید پرسیده می‌شود که چه اشتباهاتی به عنوان رئیس‌جمهوری مرتکب شده است، او پاسخی ندارد. در آن شب، بوش کابوسی می‌بیند که در آن پدرش او را متهم می‌کند که میراث خانواده‌اشرا که بوش بزرگ ادعا می‌کند برای برادرش در نظر گرفته شده، خراب کرده است.

لینکلن

لینکلن یک فیلم درام تاریخی بیوگرافی آمریکایی محصول ۲۰۱۲ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ است که دانیل دیلوئیس در نقش رئیس‌جمهوری ایالات متحده آبراهام لینکلن بازی می‌کند.فیلمنامه تونی کوشنر بر اساس بیوگرافی دوریس کرنز گودوین نوشته شد و چهار ماه پایانی زندگی لینکلن را پوشش می‌دهد.

این فیلم بر تلاش‌های لینکلن در ژانویه ۱۸۶۵ برای لغو برده‌داری و بردگی غیرارادی با تصویب سیزدهمین متمم قانون اساسی ایالاتمتحده توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده متمرکز است.

لینکلن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و بازیگران آن به خصوص دیلوئیس مورد تقدیر واقع شدند. لینکن یک موفقیت تجاری بود و بیش از ۲۷۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. داستان فیلم این‌گونه آغازمی‌شود. در ژانویه ۱۸۶۵، پرزیدنت آبراهام لینکلن انتظار داشت که جنگ داخلی به زودی با شکست ایالات کنفدراسیون پایان یابد. او نگران است که اعلامیه رهایی ۱۸۶۳ پس از جنگ توسط دادگاه‌ها کنار گذاشته شود و متمم سیزدهم شکست بخورد. لینکن احساس می‌کند که تصویب اصلاحیهضروری است تا جلوی هرگونه احتمالی بر بازگشت برده‌داری گرفته شود. او برای تصویب این قانون از مرزهای اخلاقی می‌گذرد و حتی رای‌ برخیدموکرات‌ها را می‌خرد و خلاف اصول رفتار می‌کند بر خلاف آنچه در تعاریف امروزی وجود دارد دموکرات‌های آن روزها نژادپرست و منفعت‌طلب رفتارمی‌کنند. طوری که نام کسانی که رای منفی داده‌اند در تاریخ پنهان شده تا برای خانواده‌هایشان عامل شرم نباشد. تصمیم اخلاقی لینکن و تقلبشامروز معنایی دیگر پیدا کرده و نمی‌توان تصمیمش را با استانداردهای اخلاقی متعارف سنجید.

بری

بری یک فیلم درام آمریکایی محصول ۲۰۱۶ به کارگردانی ویکرامگاندی درباره زندگی باراک اوباما در دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۸۱ است. این فیلم در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ در نتفلیکس منتشر شد.

در سال ۱۹۸۱، یک باراک اوباما ۲۰ ساله که معمولاً به نام بری شناختهمی‌شود، به شهر نیویورک می‌رسد تا به عنوان دانشجوی انتقالی در دانشگاه کلمبیا شرکت کند. بری که نمی‌تواند با هم اتاقی مورد انتظارش، ویل، تماس بگیرد، شب را در خیابان می‌گذراند. روز بعد، بری موفقمی‌شود با سلیم، مردی که چند ماه پیش در یک مهمانی با او آشنا شده بود، تماس بگیرد و او را در آپارتمانش پذیرایی کند.. در کلاس، بری به عنوان یک دانش آموز مشغول است و در بحث‌های کلاسی در مورد فلسفه و جامعه آمریکا شرکت می‌کند. در حالی که در نیویورک است، به عنوان یک مرد جدا از همه رفتار می‌کند، مطمئن نیست که چه کاری باید انجام دهد تا احساس کند پذیرفته شده است. بری در طول کلاس علوم سیاسیخود، با شارلوت ملاقات می‌کند.ملاقاتی که در زندگی بری تاثیر زیادی دارد.اشلی جاد مادر بری  هم در چند صحنه کوتاهی که دارد، نقش یک هیپیپیر پر جنب و جوش را بازی می‌کند که زبانی تند دارد و علاقه چندانی به خودسانسوری ندارد. اگر او زنده بود، زمانی که اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد، ۶۶ ساله بود. بری یک فیلم واقعی درباره مشکلات واقعی است که اتفاقاً درباره یک شخص واقعی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها