|

به مناسبت هفته دولت

خدمت آقای اسماعیلی

خسته نباشید. شما وزیر با‌نشاطی هستید. این خصلت خوبی است. جوانید و پرتحرک. این چند نکته را به‌عنوان یک شهروند تقدیم‌تان می‌کنم.

خسته نباشید. شما وزیر با‌نشاطی هستید. این خصلت خوبی است. جوانید و پرتحرک. این چند نکته را به‌عنوان یک شهروند تقدیم‌تان می‌کنم.

- قلمرو وزارت ارشاد در خیلی از کشورها چندین وزارتخانه است. معاون هنری یا سینمایی یا مواردی مثل اوقاف و سازمان ارتباطات وزارت‌های جداگانه‌ای هستند. کار زیاد و متنوعی آن وزارت دارد.

- مخاطبان شما در حوزه کتاب با تعداد اندکی که منتشر می‌شود‌ یا تئاتر معمولا تخصصی هستند و نیاز به صیانت زیاد ندارند. باور کنید که با تعداد نسخه‌های زیر هزارتای کتاب و گرانی کاغذ‌ یا سالن‌های تئاتر با مخاطبان خاص خودش، سخت‌گیری وجاهت ندارد.

- شما اگر رابطه خوبی با هنرمندان داشته باشید، آنها را مورد حمایت قرار دهید، می‌توانند بهترین سفرای معرف کشور باشند. هیچ منافاتی هم با ترویج ایدئولوژیک ندارد. زیرا‌ برای امور انقلابی و دینی اولا حوزه‌های دیگر هم هستند و ثانیا اینکه هنرمندان همکار شما هم عمدتا آدم‌‌های معتقدی هستند، هرچند قرائت خاص ‌یا تکرار آن را نپسندند. کره رسما اعلام کرده است که گروه‌های موسیقی کی‌پاپ مهم‌ترین سفرای معرف کشور کره -البته با فرهنگ خاص خودشان- بوده‌اند.

- ادبیات دستوری را در وزارتخانه متوقف کنید. بعضی معاونان‌تان و البته گاهی خودتان با هنرمند که هنر باید از نهادش بجوشد، از موضع فرمانده به فرمانبر حرف می‌زنید. من قبول دارم شما نماینده جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن هستید اما اگر نتوانید با مخاطبانتان رابطه داشته باشید، چگونه سیاست‌ها می‌تواند عملی شود؟

- به معاونان‌تان بگویید مثل خودتان که مرتب در سفرید، آنها متواضعانه به بزرگان حوزه خود سر بزنند. ناشرها را ببینند. با موسیقی‌دانان و تئاتری‌ها، سینماگران و تجسمی‌ها در محل کار آنان جلسه بگذارند. دنبال مشکلات اهالی فرهنگ و هنر باشند تا بتوانند آنها را حل کنند. دولت شما خیلی شعار مردمی‌بودن داده است. در عمل اثبات کنید.

- یادتان هست که اوایل انقلاب طنزی پخش شده بود که فلان سخنران گفته بود این را به فلان زبان داخلی بگویم که ریگان نفهمد؟ حالا من هم برای اینکه بعضی‌ها نفهمند به‌صورت سربسته بگویم که در دوران سیستم یکدست فعلی که خیلی برای یکدست‌شدن هزینه پرداختید، پذیرفتنی نیست که قدرت تصمیم‌گیری در خارج از وزارتخانه باشد. حتما شما قبول ندارید‌ اما تهیه‌کننده، ناشر، نویسنده، هنرپیشه و عوامل دیگر که بی‌سروصدا باید توی محلات مختلف جواب پس بدهند، نمی‌توانند باور کنند با این اتفاقات، تصمیمات در وزارتخانه گرفته می‌شود. توضیح بیشتر ندهم. شما که با آنها همفکرید. بخواهید که حتی تذکرات از طریق وزیر و معاونان‌تان انجام شود.

آقای اسماعیلی عزیز

- از قدیم گفته‌اند که هنر و هنرمندان و اهالی فرهنگ مانند سنگ کف رودخانه هستند و دولت ها مثل برگ‌های روی آب. دوره شما مثل دوره ما و دیگران می‌گذرد. اما کاری کنید که وقتی دوره شما تمام شد، از شما به‌عنوان مرد فرهنگ دوران فعلی یاد کنند. می‌توانید چنین کنید. گمان نکنید می‌شود سنگ‌های کف رودخانه را جمع کرد.

- کسی شک ندارد دولت شما آمده است تا نیروهای انقلابی، اصولگرا، حزب‌اللهی -اسم دقیق‌شان را نمی‌دانم- را جذب کند. اما برای حفظ حیثیت آنها حتما مطمئن از تخصص واقعی‌شان بشوید، بعد به کارشان بگیرید. البته که خیلی‌هاشان از نظر فنی پیشرفت خوبی کرده‌اند‌ اما خیلی‌هاشان هم نمی‌شود به آمارشان اعتماد کرد. سال‌ها بودجه خرج پلتفرم‌های داخلی شد. ادعا می‌شد که از مشابه‌های خارجی‌اش بهتر است. وقتی تلگرام فیلتر شد، مردم خواستند از پلتفرم داخلی استفاده کنند، همه‌شان کپ کردند. مراقب مخارجی که از بیت‌المال برای ورود برخی از این نیروها می‌شود باشید. نکند ادعا باشد و درنهایت نتواند مخاطب جلب کند و شکست‌شان را با بدوبیراه به دیگران جبران کنند.

- ایران هنرمندان بزرگی دارد. در همه رشته‌ها تاریخ طولانی دارد. بعد از 40 سال هرکدام راه رشد خود را پیدا کرده‌اند. تعریف جدید و محدودیت‌های جدید مسیر هنر را از آنچه شما می‌خواهید دورتر می‌کند.

- هنرمند در ایران نیاز به حمایت وزارت ارشاد و دولت دارد. حاکمیت هم نیاز به هنر دارد. وزیر ارشاد دادستان نیست. هرکس تخلف کند، سیستم‌های دیگر متکفل خواهند بود. این همدلی را جدی بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها