|

فرانسه- اسپانیا؛ کاش فینال بود

امشب از ساعت 22:30 تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و اسپانیا در نیمه‌نهایی یورو 2024 که به میزبانی کشور آلمان برگزار می‌شود، به مصاف یکدیگر می‌روند تا حساس‌ترین بازی این مرحله برگزار شود. درست است که اهمیت دیدار نیمه‌نهایی هم دست‌کمی از فینال ندارد ولی با نگاهی به کارنامه این دو تیم مشخص می‌شود که این بازی شایسته یک فینال تمام‌عیار بود.

فرانسه- اسپانیا؛ کاش فینال بود

امشب از ساعت 22:30 تیم‌های ملی فوتبال فرانسه و اسپانیا در نیمه‌نهایی یورو 2024 که به میزبانی کشور آلمان برگزار می‌شود، به مصاف یکدیگر می‌روند تا حساس‌ترین بازی این مرحله برگزار شود. درست است که اهمیت دیدار نیمه‌نهایی هم دست‌کمی از فینال ندارد ولی با نگاهی به کارنامه این دو تیم مشخص می‌شود که این بازی شایسته یک فینال تمام‌عیار بود. اسپانیا در شرایطی خودش را به این مرحله رسانده که بسیاری آنها را بخت اصلی قهرمانی می‌دانند. این تیم در یک‌چهارم نهایی موفق شده آلمان میزبان را در یک بازی مهیج از پیش‌رو بردارد و خودش را به مرحله ماقبل پایان برساند. سبک بازی روان و جذاب اسپانیا به همراه چهره‌های جوانی که در این تیم بازی می‌کنند، آنها را تبدیل به جذاب‌ترین تیم یورو کرده‌ است.

 با این حال، اسپانیایی‌ها به‌خوبی می‌دانند وقتی قرار است مقابل تیمی بازی کنند که سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد و در سال‌های اخیر هم باثبا‌ت‌ترین تیم اروپا بوده‌، نباید زودتر از موعد جشن قهرمانی بگیرند. فرانسه هرچند در این جام تیم جذابی نشان نداده ولی کاراکتر یک قهرمان را حفظ کرده‌ا و حالا بیش از هر زمان دیگری به حضور در فینال نزدیک شده‌ است. آنها در مرحله قبلی در ضربات پنالتی از سد پرتغال عبور کرده و امیدوارند از دست انتقاداتی که به آنها می‌شود، از همین مرحله جان سالم به در ببرند. 

نکته عجیب درباره تیم ملی فرانسه اینکه تا به الان فقط سه گل زده‌اند که یکی را خودشان از روی نقطه پنالتی زده و دوتای دیگر گل به خودی است. البته آنها تنها یک بار هم دروازه‌شان فرو‌ریخته که نشان از خط دفاعی منسجم این تیم دارد. روی کاغذ بخت بیشتر با اسپانیاست چون هم به لحاظ سبک بازی و هم به لحاظ آمارهای رودررو از فرانسه برتر است ولی محرومیت چند ستاره آنها در این بازی، کار را برای لاروخا ساده نمی‌کند. این دو تیم تا به الان جدال‌های زیادی داشته‌اند ولی به لحاظ برد، اسپانیا 16 بار برنده شده و فرانسه 13 بار.

 هر دو تیم هم تا به الان سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را داشته‌اند؛ هرچند که اینجا هم اسپانیایی‌ها 3 بر 2 از فرانسه پیش هستند. باوجود‌این اسپانیایی‌ها پیش‌ از‌ این دیدار با احترام درباره فرانسوی‌ها صحبت می‌کنند. 

ناچو، مدافع باتجربه رئال مادرید که به جای روبن لونورمان محروم در دفاع میانی بازی خواهد کرد، می‌گوید: «فرانسه تیمی فیزیکی است د‌رعین‌حال بازیکنان خیلی سطح بالایی دارد. شاید آنها در یورو بیشتر وجه دفاعی و فیزیکی‌شان را به نمایش گذاشته‌اند، با این حال می‌توانند بازی را در اختیار بگیرند و شما را برای دقایق طولانی در نیمه زمین‌تان محبوس کنند. نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیفتد». ناچو برای محافظت بیشتر از خط دفاع اسپانیا گفت: «باید همان کار قبلی مقابل بقیه تیم‌ها را تکرار کنیم؛ یعنی حمله». دلافوئنته، سرمربی اسپانیا، هم درباره راه‌حل بازکردن دفاع مستحکم فرانسه گفت: «چند روز قبل به لامینه (یامال) می‌گفتم وقتی سه بازیکن او را احاطه کرده‌اند، قطعا در بخش دیگری از زمین برتری عددی با ماست. در این شرایط باید با گردش سریع، توپ را به آن منطقه برسانیم».

ناچو درباره خطر بازیکنان سریع فرانسه مثل دمبله هم می‌گوید: «باید روی ضدحملات خیلی مراقب باشیم و مقابل این بازیکنان خیلی احتیاط کنیم». فابیان رویس، هافبک اسپانیا، هم گفت: «کیلیان، آنتوان، ژیرو، عثمان، کولو، تورام... تمام این بازیکنان توانایی گل‌زنی دارند. باید تمرکز خیلی بالایی داشته باشیم، چون هر لحظه ممکن است گل بزنند». دلافوئنته هم خطر بازیکنان تکنیکی فرانسه را جدی می‌داند و می‌گوید: «در برابر بازیکنان دریبل‌زنی مثل دمبله که همیشه برای عبور از یار مستقیم‌شان تلاش می‌کنند، پوشش‌ها اهمیت زیادی دارد».

مارک کوکوریا، مدافع چپ اسپانیا، در نشست خبری گفت: «اتحاد کلید موفقیت ماست. با این کار می‌توانیم خطر ضدحملات آنها را به حداقل برسانیم. فوتبال یک ورزش گروهی است. در شرایط یک در برابر یک مهار آنها خیلی سخت می‌شود اما همه چیز به خودمان بستگی دارد. نشان داده‌ایم تیم متحدی هستیم و همه برای هم تلاش می‌کنیم. فرانسه بازیکنان خیلی سریعی دارد و باید تمرکز بالایی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم هنگام از دست رفتن توپ بلافاصله آن را به دست آوریم و در‌این‌صورت گزینه‌های زیادی خواهیم داشت».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها