|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| یکم مرداد

روایت انتقاد معادیخواه از مصباح یزدی و تنگ نظری افراطی ها

هاشمی رفسنجانی روز یکم مرداد روایتی از انتقاد معادیخواه از مصباح یزدی و تنگ نظری افراطی ها نوشته و به اخبار اعتراضات ایتالیا و وضعیت فوق العاده اندونزی اشاره کرده است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایت انتقاد معادیخواه از مصباح یزدی و تنگ نظری افراطی ها

دکتر [علیرضا] مرندى و دکتر [محمدحسین] نیکنام آمدند. درخواست‌ کردند که اجلاس پزشکان مسلمان مقیم آمریکا را افتتاح کنم. صدها پزشک مسلمان، عمدتاً پاکستانى و عرب و تعدادى هم ایرانى، جمعیتی دارند و دوسالانه، در یک کشور اسلامى جلسه دارند و این بار با خانواده‌ها به ایران آمده‌اند. سه روز اجلاس دارند و بیشتر مسائل علمى مطرح است.

آقاى [عبدالمجید] معادیخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب]، همراه محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. پیشنهاد شرکت در گفتمان با نُخبگان را پیگیرى‌ کرد. استدلال او این است که امروز عملاً سخنگوى انقلاب و جناح وفادار به نظام، افرادى مثل آقای [محمدتقی] مصباح [یزدی] و... هستند و با توجه به افکار و استدلال‌هاى آنها، مخالفان‌ نظام خیلى‌ بهره مى‌برند و لازم است افکار منطقى انقلاب مطرح شود. مشکلات کار را از لحاظ اشکالات مراکز اطلاع‌رسانى و رسانه‌ها و نیز تنگ‌نظرى افراطى‌ها، در مطرح‌شدن افکار اسلامى، توضیح دادم.

بامداد امروز، عبدالرحمان وحید، رئیس‌جمهور اندونزى، بعد از هفته‌ها تردید، وضع فوق‌العاده اعلام کرد و مجلس را منحل نمود، ولى مجلس و ارتش و پلیس و دادگاه عالى، حکم او را غیرقانونى خواندند و پارلمان، تحت حمایت پلیس و ارتش، جلسه تشکیل داد؛ وحید را عزل‌ کرد و خانم مگاواتى‌ سوکارنو را که معاون اوست، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. قبلاً از لحاظ قانونى، بایستى سوکارنو انتخاب می‌شد، ولى علماى دینى با انتخاب آن به ریاست‌جمهورى مخالفت کردند. وحید در رأس محفل علماى دینى بود.

در ایتالیا اعلام شد که در جریان تظاهرات مردم علیه اجلاس گروه هشت، بیش از 500 نفر مجروح و 50 میلیون دلار خسارت وارد شده و معلوم شد، سران هشت کشور صنعتى، روحیه خود را باخته‌اند و تصمیم گرفته‌اند که اجلاس بعدى را در منطقه دورافتاده کوهستانى‌ کانادا برقرار کنند. کنفرانس آب و هوا در بُن [آلمان] هم امروز با تأکید بر پیمان کیوتو، به اتفاق آرا مصوبه‌اى صادر کردند. آمریکا از پیمان [زیست‌محیطی] کیوتو بیرون رفته و عملاً پیمان را بى‌خاصیت کرده است؛ چون به تنهایى به اندازه ده‌ها کشور، گاز گلخانه‌اى تولید مى‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها