|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

بازگشت به گذشته دنیای فناوری

خواندن درمورد نحوه رقابت شرکت‌ها برای تولید محصولی با فناوری پیشرفته‌تر می‌تواند جالب و گاهی آموزنده باشد

بازگشت به گذشته دنیای فناوری

گاهی باید به عقب برگشت، به دورانی که تازه اینترنت و ارتباط شبکه‌های تجاری و کسب‌وکارها شکل گرفت. دیدن و خواندن درمورد نحوه رقابت شرکت‌ها برای تولید محصولی با فناوری پیشرفته‌تر می‌تواند جالب و گاهی آموزنده باشد؛ اگر می‌خواهید به گذشته فناوری برگردید پیشنهاد دیدن سریال halt and catch fire و خواندن کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را به شما می‌دهیم. سریال halt and catch fire یک دوره ۱۰ ساله را نشان می‌دهد؛ زمان انقلاب رایانه‌های شخصی در دهه ۱۹۸۰ و روزهای اولیه‌ای که شبکه جهانی وب در اوایل دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت. کتاب فروشگاه همه‌چیز هم یک کتاب جامع و کامل درمورد آمازون و جف بیزوس است. آمازون داستانی دارد که در جهان به عنوان یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت در تجارت شناخته می‌شود.

 

پس از گشت و گذار در گذشته می‌توانید به زمان حال برگردید و همراه با پادکست «رادیو می» از آخرین اخبار حوزه تکنولوژی و اتفاقاتی که در این زمینه رخ می‌دهد، مطلع شوید. اپلیکیشن پاپیون هم می‌تواند به شما کمک کند تا با مواد اولیه‌ای که در خانه دارید، غذا درست کنید.

سریال halt and catch fire/ بازگشت به دوران رونق فناوری

دهه ۸۰ میلادی، دوره رونق فناوری بود که همه کمپانی‌ها با هم برسر نوآوری‌های جدید و عرضه محصولات نوین رقابت می‌کردند. سریال halt and catch fire ، سریال آمریکایی است که به خوبی توانسته آن دوران و رقابت بین کمپانی‌ها را به تصویر بکشد. داستان این سریال یک دوره ۱۰ ساله را نشان می‌دهد؛ در زمان انقلاب رایانه‌های شخصی در دهه ۱۹۸۰ و روزهای اولیه شبکه جهانی وب در اوایل دهه ۱۹۹۰. در این دوره شرکت IBM به بازار رایانه‌های شخصی دست می‌یابد.

ماجرای «halt and catch fire» درمورد جو مک‌میلان یک بازاریاب است که قصد دارد وارد شرکت کاردیف الکترونیک شود و با شناختی از گوردون کلارک دارد او را تشویق می‌کند تا کار ساخت کامپیوترهای شخصی و خانگی را قبلا ایده‌اش را منتشر کرده اما در ساخت آن موفق نبوده است را از سر بگیرد. آنها در این راه تیم خود را می‌سازند و از روی چیپ‌های شرکت IBM سعی می‌کنند این کامپیوترها را تولید کنند.

البته این سریال بیوگرافی نیست و خط داستان هم ساختگی است، اما به خوبی اوضاع آن دوران را نشان می‌دهد. اسم این فیلم در ابتدا شاید عجیب باشد، اما جالب است بدانید با اینکه اسم این فیلم «بایست و آتش بگیر» ترجمه شده است، در حقیقت halt and catch fire (HCF) درمهندسی کامپیوتر یک اصطلاح عامیانه و دستورالعمل کد ماشین کامپیوتری است که باعث می‌شود فعالیت واحد پردازش مرکزی رایانه (CPU) متوقف شود.

سایت weird در تحلیلی از این فیلم آورده است: « یکی از برنامه‌نویسان جوان در سریال می‌گوید: «می‌دانم که چیزی در راه است. چیزی بزرگ، مانند قطار، و تنها چیزی که می‌خواهم این است که سوار شوم. اما سرعت آن سریع‌تر و سریع‌تر می‌شود و من می‌ترسم که آن را از دست بدهم... نمی‌خواهم عقب بمانم.» قهرمانان و ضدقهرمانان سریالثHalt and Catch Fire می‌توانند آینده را ببینند و سعی می‌کنند از آن جلو بزنند. با اینکه این سریال در ظاهر درباره فناوری است، اما بیشتر بر افرادی متمرکز است که زندگی‌شان حول محور جعبه‌های مدار و سیم می‌چرخد. شخصیت‌های اصلی بارها و بارها آینده را پیش از‌ آنکه برسد، دیده‌اند و با لپ‌تاپ، بازی‌های آنلاین، تجارت اینترنتی و شبکه جهانی وب، پیشروی می‌کنند، اما همانطور که سریال پیش می‌رود، داستان متفاوتی روایت می‌شود و نشان می‌دهد شایسته‌سالاری درخشان سیلیکون‌ولی تنها یک سراب است و ایده‌های زیبا هم نمی‌توانند شما را در برابر شرکت‌های بزرگ‌تر محافظت کند.» 

همانطور که در این تحلیل آمده است یکی از جنبه‌های خوب این سریال شخصیت‌های آن هستند. آنها در اغلب موارد مغرور و خودخواه هستند، اما همچنین رویاپردازانی هستند که می‌‌خواهند کشف کنند چگونه فناوری می‌تواند جهان را بهبود بخشد. این شخصیت‌ها یکدیگر را پیدا کردند تا رویای خود را دنبال کنند. این تضادها در کنار موضوع فناورانه سریال باعث شده است که منتقدان و مردم از این سریال استقبال کنند. به شکلی که برنده ۲ جایزه و ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه شده است. این سریال از اول ماه ژوئن ۲۰۱۴ تا ۱۴ ماه اکتبر ۲۰۱۷ پخش شد و شامل چهار فصل و ۴۰ قسمت است. 

کتاب فروشگاه همه چیز/ داستان جف بیزوس و آمازون

اوایل دهه ۱۹۹۰ استارتاپ‌هایی راه‌اندازی شدند که امروزه به قطب‌های بزرگ اقتصاد دیجیتال کشورشان تبدیل شدند؛ مانند آمازون.

در دورانی که استفاده از وب بیش از ۲ هزار درصد در سال رشد می‌کرد، جف بیزوس که درمورد کارآفرینی رویاپردازی می‌کرد در سال ۱۹۹۴ از D.E شاو استعفا داد و برای افتتاح یک کتابفروشی مجازی به سیاتل نقل‌مکان کرد. بزوس با چند کارمند در گاراژ خود شروع به توسعه نرم افزار برای سایت کرد.

آمازون از سال ۲۰۱۰ تاکنون، بیش از ۸۸۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ملی (GDP) کمک کرده است. با اینکه آغاز این کسب‌وکار با فروش کتاب بود، اما در ادامه و درطی ۳۰ سال به فروشگاه آنلاینی تبدیل شد که همه‌چیز می‌فروشد. به همین دلیل سال ۲۰۱۳ برد استون، به سراغ جف بیزوس کارآفرین بااستعداد و باهوش رفت تا داستان آمازون را بنویسد. برای نوشتن این کتاب به سراغ کارکنان فعلی و سابق آمازون و اعضای خانواده بیزوس رفته است: «این کتاب تلاشی است برای شرح اینکه تمام ساز و کار چطور بنا شد. این تلاش براساس بیش از سیصد مصاحبه با مدیران اجرایی و کارکنان کنونی و پیشین آمازون است. از جمله گفت‌وگوهای من در طول سال‌ها با خود بیزوس که با اینکه معتقد بود نگاهی عمیق به آمازون خیلی زود است، اما در نهایت از این پروژه حمایت کرد. با این حال اجازه بسیاری از مصاحبه‌ها را با مدیران اجرایی ارشدش، خانواده‌اش و دوستانش داد.» پس در این کتاب با یک داستان جامع و کامل از درون آمازون و جف بیزوس مواجه هستیم. 

 این کتاب که «فروشگاه همه‌چیز» نام دارد، چگونگی تبدیل‌شدن کودکی با استعداد به یک مدیرعامل فوق‌العاده باپشتکار و همه‌فن حریف را تعریف می‌کند و همچنین چگونگی شرط‌بندی سنگین او، خانواده و همکارانش روی شبکه‌ای انقلابی به نام اینترنت و چشم‌اندازی بلندپروازانه از فروشگاهی است که همه‌چیز می‌فروشد. 

این کتاب همچنین توضیح می‌دهد که چگونه یک شرکت نوپا، که روزگاری کمتر از ۱۲ نفر را در یک محله قدیمی سیاتل به کار گرفت، به یک شرکت پرقدرت و عظیم تبدیل شد که بیش از نیم‌میلیون نفر، در ۳۰ کشور دنیا، در آن مشغول به کار هستند و فرهنگی سازمانی دارد که اغلب بی‌وقفه و سرسخت توصیف می‌شود.

برد استون سردبیر ارشد اجرایی فناوری در بلومبرگ نیوز و نویسنده کتاب «اوبر، ایر بی اند بی و شرکت‌های سیلیکون ولی چگونه در حال تغییر جهان هستند» است. «فروشگاه همه چیز: جف بزوس و عصر آمازون» هم برنده جایزه کتاب سال کسب و کار سال ۲۰۱۳ از سوی Financial Times و Goldman Sachs شد و به ۲۶ زبان ترجمه شده است. کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را می‌توانید از طاقچه، کتابراه، نشر نوین، دیجی‌کالا و فیدیبو تهیه کنید.

پادکست رادیو می/ از دنیای تکنولوژی چه خبر؟

میلاد نوری را ما همه با اظهارنظرهایش درمورد موضوعات حوزه فناوری می‌شناسیم. برنامه‌نویس و مدیرعامل توکان‌تک حالا چند وقتی است که یک پادکست هم تولید می‌کند تا دانسته‌های خود را درمورد موضوعات مختلف تکنولوژی و دنیای کسب‌وکارهای آنلاین و هرآنچه به زندگی دیجیتال ما مربوط است، را در اختیار کاربران قراردهد.

نوری این پادکست را از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آغاز کرد. پس از انتشار ۲ اپیزود و وقفه‌ای، مهرماه سال گذشته با اپیزود صفر ضبط را شروع کرد. 

 تاکنون ۷ اپیزود منتشر شده است. تا الان هم درمورد طرح صیانت،نشت اطلاعات و حذف پیامک اطلاع‌رسانی و ایجاد مشکل برای تراکنش‌های زیر سی‌هزار تومان صحبت کرده است. این موضوعات، مسائل و مشکلات روز کشور هستند. در اپیزود جدید هم که ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ منتشر شد، نوری در مورد اینکه برنامه‌نویسی را از کجا شروع کنیم، صحبت می‌کند. البته به گفته نوری از این به بعد ۲ بخش به پادکست اضافه می‌شود: «اخبار و معرفی». در بخش اخبار او نگاهی به اخبار مهمی که درحوزه فناوری در کشور اتفاق می‌افتد، می‌اندازد. در قسمت معرفی هم ابزار و پکیج‌های برنامه‌نویسی معرفی می‌کند.

البته نوری تنها به خواندن اخبار اکتفا نمی‌کند و این اخبار همراه با تحلیل و بررسی است. هم‌اکنون رادیو می در کست‌باکس ۱.۳ هزار دنبال‌کننده دارد و ۶.۶ هزار کاربر هم پادکست را گوش کردند. ۵۸ کامنت هم ثبت شده است که بسیاری از آنها مثبت بودند و بیشتر از بخش اخبار استقبال کردند. شما می‌توانید این پادکست را به صورت صوتی از کست‌باکس، اسپاتیفای، اپل پادکست، ساندکلود و گوگل پادکست و به صورت ویدیویی از یوتیوب تهیه کنید.

آشپزی با سرآشپز پاپیون/ چی بپزم؟

اینکه در طول روز مادرها فکر می‌‌کنند چه غذایی برای ناهار و شام آماده کنند، به یکی از معضلات آنها بدل شده است. البته این موضوع مختص مادرها نیست و هر فردی که بخواهد آشپزی کند، میان غذاهای مختلف سردرگم می‌شود. دراین مورد آنها می‌توانند از اپلیکیشن پاپیون کمک بگیرند. بعد از ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، شما وارد صفحه اصلی می‌شوید.

در گزینه«خانه» برترین دستورپخت‌های ماه، برترین ویدیوهای هفته، برترین عکس‌های روز و دسته‌بندی‌های غذا مشاهده می‌شود. بخش «چی بپزم؟؟» به صورت آزمایشی راه افتاده است که مواد اولیه را وارد می‌کنید، سپس دکمه چی بپزم را فشار می‌دهید تا لیستی از غذاها برای شما ظاهر شود.

در این اپلیکیشن می‌توانید دستورپخت‌های خود را وارد و عکس و ویدیوهای خود از غذاهایی که تهیه کردید را هم بارگزاری کنید. غذاها همچنین دسته‌بندی شدند تا انتخاب برای شما راحت‌تر شود. این دسته‌بندی‌ها شامل غذاهای سنتی، مدرن، سالاد، دسر، پیش غذا، ترشی و شور، سس و رب، نوشیدنی،کیک و شیرینی، نکات آشپزی،غذای محلی و غذای رژیمی است. 

در بخش مقالات هم شما به گزارش‌هایی در حوزه سلامت، تاکتیک‌هایی برای تقویت حافظه،نکات آشپزی و .... دسترسی دارید. شما می‌توانید این اپلکیشن را از کافه‌بازار، گوگل‌استور و مایکت دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها