|

سورپرایز «علی طیب‌نیا» و «مسعود پزشکیان» در حوزه مالیات؛ برنامه آقای ضدتورم و فرمانده اقتصادی پزشکیان برای اقتصاد ایران چیست؟/ ویدئو و تصاویر

«علی طیب‌نیا» که به آقای ضدتورم معروف است و مشاور اقتصادی «مسعود پزشکیان»، کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری است، می‌گوید: «ما توانستیم با قدرت و عزت کشور را از لیست سیاه خارج کنیم، و اقدامات جبرانی FATF را به تعلیق در بیاوریم؛ متاسفانه، دوباره عده‌ای با دست خودشان، کشور را به لیست سیاه برگرداندند.»

سورپرایز «علی طیب‌نیا» و «مسعود پزشکیان» در حوزه مالیات؛ برنامه آقای ضدتورم و فرمانده اقتصادی پزشکیان برای اقتصاد ایران چیست؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، سابقه «علی طیب‌نیا» در کنترل تورم در دولت یازدهم «حسن روحانی»، کارنامه قابل قبولی برای اوست و حضورش امتیاز بزرگی برای «مسعود پزشکیان» محسوب می‌شود. «علی طیب‌نیا» به آقای ضدتورم معروف است؛ این لقب پیش از وزارتش به او داده شده بود.

«علی طیب‌نیا»، وزن ستاد انتخاباتی و تیم اقتصادی «مسعود پزشکیان»، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، را بیشتر کرد و وجاهت بیشتری به تیم او بخشید.

از «علی طیب‌نیا» به عنوان فرمانده اقتصادی ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» نام می‌برند که در دولت یازدهم نیز کارنامه موفقی داشته است.

«علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد سال‌های «۱۳۹۲» تا «۱۳۹۶» که بخش قابل توجهی از صاحب‌نظران، او را یکی از موفق‌ترین وزرای اقتصاد جمهوری اسلامی می‌دانند، در قامت مشاور اقتصادی «مسعود پزشکیان»، کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایستاده است.

علی طیب نیا

به تازگی، «علی طیب‌نیا»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، با انتشار یک فایل ویدئویی، از ورود خود به عرصه انتخابات در حمایت از «مسعود پزشکیان» خبر داده است؛ او اظهاراتی درباره وضعیت کشور مطرح کرده است که بوی نگرانی می‌دهد.

«علی طیب‌نیا» مشاور اقتصادی «مسعود پزشکیان»، درباره‌ی مشکلات کنونی اقتصاد ایران و راهکار‌های پیش‌رو، صحبت‌هایی را مطرح کرده است؛ این سخنان «علی طیب‌نیا»، در حقیقت رونمایی از بخشی از برنامه‌های اقتصادی «مسعود پزشکیان»، کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستند.

علی طیب نیا

افشاگری علی طیب‌نیا در مورد سعید جلیلی

«علی طیب‌نیا» اقتصاددان و وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم درباره «FATF» و مانع‌تراشی «سعید جلیلی» در خصوص حل مشکل «FATF»، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «ما می‌توانیم از لیست سیاه خارج شویم.

طیب‌نیا تاکید کرد: «سعید جلیلی در دوران مسئولیتش به دستگاه‌ها نامه زده بود که باید مشکل با «FATF» را حل کنند؛ اما برای اینکه این مشکل در زمان وزارت من حل نشود، شدیدا مخالفت کرد چون می‌خواست این مشکل با نام خودش حل بشود. در دوره مسئولیت من قبل از برجام، تورم را نزولی و رشد اقتصادی را مثبت کردیم.»

رونمایی «علی طیب‌نیا» فرمانده اقتصادی پزشکیان از نقشه نجات

علی طیب‌نیا معتقد است: «متاسفانه ما در تحریم‌های داخلی هستیم، زیرا عده‌ای با کج‌فهمی خودشان، سعی می‌کنند ما را در این تحریم‌های ظالمانه نگه دارند.»

«علی طیب‌نیا» مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان گفت: «وقتی ایران در لیست اف‌ای‌تی‌اف قرار می‌گیرد، تعاملات ما با خارج دچار محدودیت می‌شود و ما حتی درآمدهای نفتی‌مان هم دیگر نمی‌توانیم به کشور منتقل بکنیم؛ نمی‌توانیم سرمایه‌های ایرانی‌ها را از خارج به داخل بیاوریم و تمام تعاملات ما حذف می‌شود.»

طیب‌نیا که در دولت اول روحانی، سکان وزارت امور اقتصادی و دارایی را در دست داشت و توانست نرخ تورم را در دو سال پیاپی، در دوره‌ی مسئولیت خود تک‌رقمی کند، تاکید کرده است: «نظام مالی و بازار‌های مالی ما در ایران، بانک‌محور هستند، یعنی در گذشته، تامین مالی بنگاه‌ها و مردم عمدتا توسط نظام بانکی صورت گرفته است. در زمانی که من مسئولیت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفتم و یک نظام برنامه‌ریزی عملیاتی برای مجموعه دستگاه‌های مشمول تنظیم کردیم، یکی از اهداف ما این بود که سهم بازار سرمایه را از تامین مالی کشور بالا ببریم؛ اقداماتی هم در این مسیر انجام شد.»

او در توضیح این مطلب افزود: «ما اوراق بدهی را به عنوان یک وسیله‌ای برای تحقق این منظور طراحی کردیم. یعنی هدف اولیه ما این بود که بخش خصوصی بتواند بدون مراجعه به نظام بانکی و صرفا بر اساس اعتبار خودش از بازار سرمایه تامین مالی بکند؛ این اعتقاد هنوز پا بر جاست و من معتقدم بایستی شرایطی را فراهم بکنیم که بازار اولیه در بازار سرمایه کشور فعال بشود و بتواند در تامین مالی بنگاه‌ها مشارکت جدی داشته باشد.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «این مطلب را هم به خوبی می‌دانم که رونق بازار اولیه و افزایش سهمش در تامین مالی کشور منوط به این است که بازار ثانویه رونق داشته باشد اگر بازار ثانویه رونق نداشته باشد طبیعتا از طریق بازار اولیه هم نمی‌شود تامین مالی را انجام داد بنابراین برنامه ما این است که تمام موانع رونق بازار ثانویه و بازار اولیه را مرتفع بکنیم بر اساس شناختی که من از مدت مدیریت خودم به دست اوردم یک سری عوامل هست که عمدتا ناشی از مداخله نابجای دولت در بازار سرمایه ست، بازار سرمایه یعنی بازار آزاد یعنی بازاری که اجازه دهیم عرضه و تقاضا بدون مداخله مستقیم دولت قیمت انواع دارایی‌‎ها را مشخص بکند متاسفانه دولت هم به طور مستقیم در فرآیند تعیین قیمت‌ها دخالت می‌کند و هم با اثرگذاری بر سودآوری بنگاه‌های بورسی روی شاخص بورس تاثیر می‌گذارد.»

او درباره عوامل موثر بر ایجاد اختلال در بازار سرمایه گفت: «در این سال‌های گذشته، منشا بروز اختلال در بازار سرمایه بودند؛ مثلا تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، یکی از سیاست‌هایی است که متاسفانه در دوره مسئولیت من هم اتفاق افتاد و بدون هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئولان بازار سرمایه قیمت خوراک و پتروشیمی‌ها به نحو شدیدی افزایش پیدا کرد و طبیعتا با توجه به سهم بالایی که بنگاه‌ها پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه ما دارند یکی از عواملی بود که سودآوری را در بازار تحت تاثیر قرار داد؛ و باعث شد که بازار با مشکل مواجه شود افزایش حقوق دولتی و بهره مالکانه، یکی دیگر از این عواملی است که متاسفانه این‌ها معمولا در قانون بودجه هم اتفاق می‌افتد.»

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به بحث بودجه نیز تاکید کرد: «من یک نکته اینجا عرض بکنم: قانون بودجه محل اصلاح قوانین دائمی کشور نیست، تبصره‌های قانون بودجه صرفا باید ناظر بر چگونگی اجرا بودجه در آن سال جاری باشد، ولی ما متاسفانه مرتب تصمیمات مهم و سیاست‌های اثرگذار مهم را در قالب بودجه می‌گیریم این یکی از عواملی ست که بنگاه‌های بورسی را قرار داده و قرار می‌دهد خروج کالا‌های معدنی و فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از بورس کالا یکی دیگر از عواملی ست که به طور مرتب مطرح می‌شود و طبیعتا با این ادعا که تعیین قیمت در بورس قیمت این کالاها را بالا می‌برد؛ بنابراین ما این کالا‌ها را باید خارج کنیم ما این را خوب می‌دانیم که تنها در یک بازار آزاد شفاف که قیمت کالا‌ها به صورت منطقی تعیین می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری کالا‌ها و محصولات شرکت‌های بورسی، من به وضوح می‌بینم که بسیاری از محصولات ما مثل محصولات و پتروشیمی، فولاد، مس و امثالهم توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت‌گذاری‌هایی که سودآوری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعتا روی شاخص بورس هم اثر خودش را ظاهر می‌کند، بگذریم از اینکه وقتی شما برای محصول یک شرکت قیمت گذاری میکنی و سودآوری آن را پایین می‌آوری طبیعتا سرمایه‌گذاری‌های اون شرکت را هم از محل منابع داخلی‎اش تحت تاثیر قرار می‌دهی؛ یعنی هم تاثیر منفی دارد در سرمایه‌‎گذاری کشور و رشد اقتصادی کشور و هم تاثیر منفی دارد، بر شاخص بورس افزایش نرخ سود بانکی که خب در برخی از موارد متاسفانه بدون هماهنگی‌های لازم انجام شده عامل دیگری است که منابع را از بازار سرمایه منحرف می‌کند.»

طیب‌نیا افزود: «افزایش فروش اوراق دولتی، من اینجا عرض بکنم اوراق بدهی یا اوراق دولتی و به طور کلی اوراق در دوران مسئولیت من بود که به عنوان یک ابزاری برای تعمین مالی معرفی شد ما یک کار برحال علمی و عمیق کردیم و برخی از شخصیت‌های روحانی هم به ما کمک کردند، این بازار را ما آمدیم طراحی کردیم و این ابزار را معرفی کردیم من از معرفی اوراق سه هدف داشتم هدف اولم که بهش اشاره کردم تامین مالی بخش خصوصی بود، یعنی آن زمانی که نرخ سود بانکی در نظام بانکی تا ۳۸ درصد و بالای ۴۰ درصد بالا رفته بود ما گفتیم اجازه دهیم بنگاه‌ها و بنگاه‌های معتبر به اعتبار خودشون از بازار سرمایه تعیین مالی کنند هدف دوم من ساماندهی بدهی‌های دولت بود همه جای دنیا دولت‌ها بدهی دارند حتی نسبت بدهی به GDP در سایر کشور‌های دنیا به مراتب از ایران بالاتره، ولی مشکل در نابسامان بودن این بدهی‌هاست اگر در ژاپن نسبت بدهی به «GDP» بالای ۲۰۰ درصد است، ولی اونی که از دولت طلبکار است یک سندی در اختیار دارد این سند را هر زمان اراده کند می‌تواند در بازار بفروشد می‌تواند نزد سیستم بانکی به وثیقه قرار دهد.»

علی طیب‌نیا گفت: «هدف اول من از پیاده‌کردن برنامه جامع مبارزه با پولشویی، بحث مبارزه با فساد در ایران بود. هدف دوم‌مان این بود که ایران را از لیست سیاه FATF  خارج کنیم. وقتی کشور در لیست سیاه FATF تعاملات مالی با خارج دچار محدودیت می‌شود، نمی‌توانیم درآمد نفتی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور را به داخل منتقل کنیم. تمام تعاملات ما قفل می‌شود. ما توانستیم با قدرت، عزت و حفظ حرمت مردم ایران، کشور را از لیست سیاه خارج کنیم. اقدامات جبرانی را به تعلیق دربیاوریم. متاسفانه عده‌ای با دست خودشان کشور را وارد لیست سیاه کردند. چند روز گذشته ترکیه، از لیست خاکستری خارج شد و رئیس‌ کل بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که باید جشن ملی بگیریم. ما تنها کشوری در دنیا بودیم که قبل از اجرای برنامه اقدام، از لیست سیاه خارج شدیم. حتی به صورت تعلیق. این شایسته تقدیر بود نه اینکه عده‌ای به‌خاطر اینکه چرا این اقدام در دوران وزارت طیب‌نیا و ریاست‌جمهوری روحانی انجام می‌شود بلکه باید به نام من انجام شود، آن را نادیده بگیرند.»

این استاد دانشگاه تهران، بدون نام بردن از «سعید جلیلی» دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: «بزرگواری، در دوران مسئولیت خودش به دستگاه‌ها نامه زد که باید مشکل FATF را حل کنید و در بند «۴» نامه‌اش نوشت که عضو کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته شوید. چرا این مسئله مهم است؟ ما ۳۹ برنامه اقدام FATF را اجرا کردیم و ۲ برنامه را اجرا نکردیم. دلیل باقی ماندن ایران در لیست سیاه عدم الحاق به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته پالرمو است. چرا شخصی که در دوران مسئولیتش می‌گوید بروید عضو شوید، امروز مخالف اصلی است و نمی‌گذارد این الحاق به تصویب برسد؟»

وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به لزوم عضویت در FATF گفت: «اگر عضو FATF نباشیم، نمی‌توانیم از مزایای لغو تحریم‌ها استفاده کنیم. اگر در لیست سیاه باشیم، نمی‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم یا دور بزنیم. چون بنگاه‌های مالی در تمام دنیا مکلف می‌شوند که KYC  عمیق (KYC Deep Dive) را برای شما اجرا کنند که شامل شناسایی مشتری می‌شود. نهادهای مالی مکلف هستند که مشتریان خود را بشناسند. در شرایط عادی، مشتری دست اول باید شناسایی شود. وقتی در لیست سیاه هستیم، بنگاه مالی باید KYC  عمیق را اجرا کنند که اطلاعات جزئی‌تری مثل مالک بنگاه‌ها و مشتری‌ها را طلب می‌کند. در شرایط تحریم بیش از پیش نیاز داریم که در لیست سیاه نباشیم.»

او به شرایط تحریمی اشاره کرد و گفت: «ما در شرایط تحریم بیشتر احتیاج داریم که در لیست سیاه نباشیم، مگر ما می‌خواهیم جرایم سازمان‌یافته انجام دهیم؟ مگر می‌خواهیم قاچاق بکنیم؟ مگر می‌‍خواهیم به تامین مالی تروریسم کمک بکنیم؟ ما بیش از هر کشوری در دنیا، از تروریسم آسیب دیدیم. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و رییس قوه‌ی قضاییه‌ ما شهید شده‌اند. برترین شخصیت این مملکت یعنی شهید آیت‌الله بهشتی را در این مسیر از دست دادیم، چرا ما باید متهم به حمایت از تروریسم شویم؟ چرا ما باید متهم به حمایت از پولشویی شویم؟ متاسفانه عده‌ای با توهمات ناروا و با ادعا‌های بی‌جا زمینه بقای ما را در لیست سیاه و برگشت مجدد ما را فراهم کردند، اما برای حفظ عزت ملت ایران تلاش خواهیم کرد ایران را از لیست سیاه خارج کنیم، تحریم‌های ظالمانه را رفع بکنیم، این تحریم‌ها، ظالمانه است.»

او گفت: «این تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل نیست بلکه تحریم‌هایی است که آمریکا با پیمانشکنی علیه ما وضع کرده و قطعا باید برای برداشتن آن‌ها تلاش کنیم، اما همه‌ی تخم‌مرغ‌های‌مان را در این سبد نمی‌گذاریم.»

طیب‌نیا درباره دستاورد‌های دولت اول روحانی و زمان وزارتش نیز توضیح داد و گفت: «در دوران مسئولیت من در وزارت امور اقتصادی و دارایی قبل از اینکه برجام به نتیجه برسد، تکرار می‌کنم، قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد، ما تورم را نزولی کردیم، رشد اقتصادی را مثبت کردیم، سعی می‌کنیم از ظرفیت‌‎های اقتصاد داخلی استفاده کنیم متاسفانه ما در تحریم‌های داخلی هستیم، زیرا عده‌ای با کج‌فهمی خودشان سعی می‌کنند ما را در این تحریم‌های ظالمانه نگه دارند و ما اجازه نمی‌دهیم.»

سورپرایز علی طیب‌نیا و مسعود پزشکیان در خصوص معافیت مالیاتی 

«علی طیب‌نیا»، مشاور اقتصادی «مسعود پزشکیان» از یک غافلگیری بزرگ در حوزه مالیات خبر داد. طیب‌نیا گفت: «معافیت مالیاتی دارندگان مشاغل را افزایش می‌دهیم.»

طیب‌نیا در خصوص سیاست مالیاتی دولت پزشکیان، گفت: «به دنبال این هستم که معافیت مالیاتی دارندگان مشاغل را افزایش دهیم. در حال حاضر در معافیت مالیاتی ماهانه ۸/۵ میلیون تومان است که به هیچ وجه جوابگوی نیازهای ضروری مردم نیست. در تعیین معافیت دنبال این هستیم که فرد بتواند حداقل نیازهای ضروری خود را تامین کند و اگر درآمدی مازاد بر آن داشت، مشمول پرداخت مالیات شود. پیشنهاد من این است که معافیت مالیاتی این گروه به سه برابر افزایش پیدا کند. قاعدتاً این را در بودجه به مجلس پیشنهاد خواهیم داد. در حال حاضر حقوق‌بگیران ماهانه ۱۲ میلیون تومان از درآمدشان از مالیات معاف هستند. این را به دو برابر افزایش خواهیم داد و سالانه متناسب با تورم آن را تعدیل خواهیم کرد. این‌طور نیست که افزایش بدهیم و کار را رها کنیم. اگر سال بعد ۴۰ درصد تورم داشتیم، به همین مقدار به میزان معافیت اضافه خواهیم کرد. فرد باید بتواند با این میزان معافیت حداقل هزینه‌های خود را تامین کند.»

طیب‌نیا: نرخ بیکاری زنان، جوانان و افراد تحصیل‌کرده نگران‌کننده است

«علی طیب‌نیا» مشاور اقتصادی ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» گفت: «وضعیت نرخ بیکاری زنان، جوانان و افراد تحصیل‌کرده، نگران‌کننده است.»

«علی طیب‌نیا» مشاور اقتصادی ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «وضعیت نرخ بیکاری زنان، جوانان و افراد تحصیلکرده نگران‌کننده است؛ پزشکیان می‌تواند نور امید را در دل جوانان بیدار کند تا نرخ مشارکت اقتصاد افزایش یابد.»

«علی طیب‌نیا» درباره نگاه متفاوت تیم اقتصادی «مسعود پزشکیان» به صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

ویدئوی دیگری از همین صحبت‌های علی طیب‌نیا نیز منتشر شده است که پیام مهمی دارد.

«علی طیب‌نیا» مشاور اقتصادی «مسعود پزشکیان» و استاد دانشگاه تهران، در این کلیپ کوتاه گفت: «ملت ایران بترسید از سوءتدبیر. پیامبر ما فرمود که من از فقر نمی‌ترسم، از سوءتدبیر می‌ترسم. چرا امروز وارد صحنه انتخابات شدم؟ چون از سوءتدبیر بر ملت ایران می‌ترسم. اگر سوءتدبیر باشد، فقر، ظلم، تورم و فساد هم می‌آید. با عقلانیت و تدبیر می‌توانیم با این‌ها مقابله کنیم. ما در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بودیم، توانستیم تورم ۳۵درصدی را به ۹درصد کاهش بدهیم. امروز هم می‌توانیم، چون شرایط آن روز سخت‌تر بود.»

طیب‌نیا: به پزشکیان رای خواهم داد

«علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی گفت: «از درد و رنج مردم خبر دارم و وظیفه‌ی خود می‌دانم فعالیت موثری داشته باشم.»

«علی طیب‌نیا» وزیر دولت حسن روحانی گفت: «به آقای پزشکیان رأی خواهم داد چون معتقد به همه‌ی مردم ایران است، چون خودش را خدمتگذار ملت ایران می‌داند، چون ملت ایران با خودی و ناخودی تقسیم نمی‌کند و ان‌شاءالله در پرتو حیات ایران بتوانیم آینده مناسبی را برای شهروندانمان رعایت کنیم. جامعه‌ی ما از سال‌های دور از مشکلات ساختاری رنج می‌برد که به طور خاص می‌توان به دولتی و نفتی بودن اقتصاد ایران اشاره کرد و این مشکلات ساختاری در کنار سو تدبیر مدیران و دولت‌ها و در کنار تحریم‌های ظالمانه‌ای که توسط ستمگران مستکبر بر ما تحمیل شده است، شرایط بسیار سختی را برای مردم فراهم کرده است.»

طیب‌نیا در خصوص شعار و وعده‌های دولت گذشته تصریح کرد: «به عنوان یک معلم اقتصاد و شهروند ایرانی از درد و رنج مردم به طور کامل آگاهی دارم و وظیفه خود می‌دانم برای تسکین آلام مردم دخالت و فعالیت مؤثری را داشته باشم. دولت‌ها در گذشته همگی شعار و وعده‌ها در بهره‌برداری صحیح و فرصت‌های بی شماری که در کشور وجود دارد امکان پذیر است. کشور ما کشوری است مملو از فرصت‌ها ولی متأسفانه در گذشته نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها به نحو شایسته استفاده کنیم. پیامبر ما فرمود، فقر نتیجه کفر و ناسپاسی است. اگر نتوانی از فرصت‌های بی‌شماری که در کشور وجود دارد به نحو شایسته‌ای استفاده کنی نتیجه‌ی آن فقر و نداری است. ما کشوری غنی هستیم اما اگر می‌بینید مردم ما در فقر به‌سر می‌برند به خاطر آن است که در فرصت‌ها از منابع و امکانات بی‌شماری که در کشور وجود دارد، به نحو شایسته استفاده نمی‌شود.»

وزیر سابق دولت روحانی، ادامه داد: «اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که بر مبنای رشد درون‌زا و برون‌گرا استوار است. یعنی از تمام فرصت‌های موجود در عرصه‌ی داخلی کشور استفاده شود و برون‌گرایی بدین معناست که همه‌ی تعاملات خارجی و فرصت‌های موجود در عرصه بین‌المللی برای بهره‌مندی بهینه از امکانات داخلی استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم به رشد مستمر و دانش‌بنیان و بهره‌وری نائل شویم، طبیعی است که بایستی موانع موجود در مسیر تعاملات خارجی را حذف کنیم، بنابراین در دولت جناب دکتر پزشکیان یکی از ارکان برنامه جامع، تنش‌زدایی در عرصه روابط بین‌الملی و بهره‌گیری برای ارتقای رشد اقتصادی در درون کشور خواهد بود.»

طیب‌نیا در خصوص برنامه اقتصادی دولت تاکید کرد: «در این بسته، طبیعتاً پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد داخلی، ثبات اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی در داخل کشور، اعتماد نسبت به بخش خصوصی، رفع کسر بودجه دولت و ناترازی در بودجه دولت مقابل با ناترازی بانک‌ها حل مشکل صندوق‌های تأمین اجتماعی، اجرای کامل سیاست‌های اصل ۴۴ که مجموعه‌ی بسیار کاملی است و سال رقابتی کردن اقتصاد، شامل محیط کسب و کار و حذف منابع محیط کسب و کار می‌شود همراه یا توانمندسازی بخش خصوصی و نهایتاً واگذاری مدیریت و مالکیت بنگاه‌های اقتصادی در خلال چنین برنامه‌ی جامعی که با مشکلات مقابله کرد. بنابراین در برنامه‌های اقتصادی دکتر پزشکیان بر این است که با برنامه ریزی جامع مردم سرزمین ما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، تورم لجام گسیخته، رشد پایین درآمد ملی، فقر گسترده و فساد و بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیل کرده و به طور خاص بانوان این کشور شرایط بسیار سختی را برای مردم شریف ما فراهم کرده است. درک این مسائل و ضرورت مقابله با آنان و تسکین آلام مردم وظیفه هر شهروند شرافتمندی است که خود را برابر این آب و خاک مسئول می‌داند.»

همه آنچه باید درباره علی طیب‌نیا بدانید

«هم‌میهن» نوشت: «سابقه علی طیب‌نیا در کنترل تورم در دولت یازدهم، کارنامه قابل قبولی برای اوست و حضورش امتیاز بزرگی برای پزشکیان محسوب می‌شود.

«علی طیب‌نیا»، وزن ستاد انتخاباتی «مسعود پزشکیا»ن را بیشتر کرد و وجاهت بیشتری به تیم او بخشید.

سابقه طیب‌نیا در کنترل تورم در دولت یازدهم، کارنامه قابل قبولی برای اوست و حضورش امتیاز بزرگی برای پزشکیان محسوب می‌شود. به آقای ضد تورم معروف است. این لقب پیش از وزارتش به او داده شده بود.

پایان‌نامه دکترای او در خصوص تورم این شهرت را برایشان به ارمغان آورده و البته در دوران وزارتش نشان داد که نسبت درستی به او داده‌اند. پیش از رسیدن به وزارت اقتصادی و دارایی، سمت‌هایی در سازمان برنامه و بودجه، حساب ذخیره ارزی و ستاد اقتصادی دولت داشته و عملکردش آنقدر مطلوب بوده که وقتی به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس پیشنهاد شد با ۲۷۴ رای از ۲۸۴ رای اخذ شده یعنی حدود ۹۶ درصد آرا، رکورد گرفتن رای اعتماد از مجلس را شکست.

کار را که شروع کرد، تورم ۳۹ درصد بود. وقتی وزارت را در سال ۱۳۹۶ تحویل می‌داد تورم به ۱۰ درصد رسیده بود. او توانست در دوره وزارتش تورم ۸ درصدی را هم طی ماه‌هایی در کارنامه ثبت کند. هرچند برجام، شانسی بود که او را در این موفقیت همراهی کرد و ورود دلار‌های نفتی، تب تورم را کاهش داد، اما برنامه‌های اقتصادی او نیز جای دفاع باقی می‌گذارد. چراکه در سه سال گذشته دیدیم که صادرات نفت از ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ۱/۵ میلیون بشکه در روز رسید، ولی تورم در محدوده ۴۰ درصد باقی ماند.

طیب‌نیا وقتی وزیر شد، ۶۳۹ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور بود و نرخ رشد نقدینگی ۳۸/۸ درصد شده بود. وقتی وزارت اقتصاد را تحویل می‌داد نقدینگی ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده و رشد آن به ۲۲ درصد رسیده بود. طیب‌نیا با حضور در ستاد پزشکیان، صحبتی کوتاه داشت که در همان چند جمله به اقتصاد دولتی به‌عنوان مشکل اقتصاد ایران اشاره کرد.

او در زمان وزارتش در جلسه‌ای در اتاق تهران به همین موضوع اشاره کرده و گفته بود افرادی که نه در جمع دولتیان می‌گنجند نه خصوصی‌ها، فشار زیادی برای تحقق خواسته‌هایشان به وزیر اقتصاد می‌آورند. او با گلایه از عملکرد آن‌ها می‌گفت نمی‌گذارند کار کنیم. او بعدتر در مصاحبه‌ای اشاره‌ای به احتمال استعفا کرده بود که همین مصاحبه زمینه اختلاف با روحانی را فراهم کرد و سبب شد او دور دوم در تیم روحانی نماند. شاید از اقبال او بود که در چهار سال دوم که قیمت و فروش نفت ریزش عجیبی را تجربه کرد و شیوع کرونا، تولید کشور‌ها را فلج کرد، طیب‌نیا وزیر اقتصاد نبود که افت شاخص‌ها به نام او تمام شود.

در زمان طیب‌نیا، تولید تا ۱۴ درصد رشد کرد و قیمت ارز تقریباً ثابت ماند. زمانی که طیب‌نیا وزارت را تحویل گرفت نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان بود و وقتی وزارت را تحویل داد دلار به ۳۸۰۰ تومان رسید. آمدن طیب‌نیا به ستاد پزشکیان امید‌های بیشتری را به اصلاح و بهبود اقتصاد زنده کرد. کما اینکه پیشتر با حضور حسین عبده‌تبریزی به‌عنوان مدیری با سابقه مالی مطلوب این امید به‌وجود آمده بود. طیب‌نیا هم مانند ظریف طرفداران بسیاری دارد و اسم او به تنهایی می‌تواند جمعیت رای‌دهندگان به پزشکیان را افزایش دهد. از طرفی آمدن طیب‌نیا این پیام را دارد که مسعود پزشکیان به دنبال حل مشکلات اقتصادی است و عزمی جدی در این‌باره دارد.

گفته می‌شود آقای ضدتورم قرار است فرماندهی تیم اقتصادی پزشکیان را برعهده گیرد. این نقش در دولت سیزدهم تعریف شد و این مقام به محمد مخبر داده شد تا تیم اقتصادی را راهبری کند. تیمی متشکل از محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، فرهاد رهبر، دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی.

تیم هفت نفره رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی مرداد ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد، ولی شاخص‌ها را همانگونه که تحویل گرفته بود، تحویل داد. هر چند در میانه راه همین تیم هم قادر به ادامه کار نبودند و محسن رضایی و مسعود میرکاظمی از آن‌ها جدا شدند.

منبع: هم میهن
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها