|

آشنایی با کارگاه مادر و کودک

لزوم شرکت در کارگاه مادر و کودک بلدی و هنر ارتباط با کودک از یک طرف و همینطور انتقال بازی‌های موثر در ارتباط بین مادر با کودک، لزوم برگزاری کارگاه مادر و کودک را توسط متخصصین و روانشناسان چندبرابر کرده است.

آشنایی با کارگاه مادر و کودک

 

کارگاه مادر و کودک بر خلاف تصوری که همه دارند تفاوت بسیاری با کلاس کودک و یا مهدکودک و یا حتی خانه بازی دارد. کارگاه مادر وکودک کارگاهی است با هدف‌هایی مشخص و البته روانشناسانی که از نقطه‌ای شروع و در نقطه‌ای دیگر پایان می‌یابد.

این نوع کارگاه‌ها معمولا جزو اولین تعاملات اجتماعی کودکان به شمار میرود، به همین دلیل میتواند باعث رشد استقلال و اعتماد به نفس در آن ها شود به همین دلیل باید به برخی نکات که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم توجه شود:

 

  • به همراه ایجاد حس اعتماد به نفس در کودک به روش‌های مناسب آن ها را به کارگاه‌ها جذب کنند.
  • پیدا کردن و شناخت نقاط قوت و ضعف کودکان و انتقال دادن آن به مادران
  • هنگام اجرای کارگاه، استففاده از کارشناس و روانشناس مناسب
  • شخصیت شناسی و کشف رابطه میان مادر و کودک
  • پیدا کردن و ارائه راه‌حل مناسب به مادران برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف کودکان.

همان‌طور که گفته شد کارگاه مادر و کودک با اهداف مشخصی برگزار می‌شود که بتوان روابط بین مادران و کودکان را تقویت کرد که در ادامه مهم‌ترین هدف‌ها را بررسی کردیم.

 

اهداف تشکیل کارگاه مادر و کودک:

  • تقویت نیروی جسمی کودکان
  • درگیر کردن و به کار گیری نیرو و قوای ذهنی
  • به وجود آوردن هماهنگی در بین نیروی ذهن و نیروی جسم
  • پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت و کمک به رفع و تقویت آن‌ها
  • تعاملات فردی و بین‌فردی در کودکان
  • اصلاح و رشد دیدگاه تربیتی والدین نسبت به کودک
  • منتقل کردن مفاهیم آموزشی به مادران

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید در کارگاه‌های مادر و کودک شرکت کنید ولی دلیل‌هایی که اغلب به خاطر آن در این کارگاه‌ها شرکت میکنند مربوط به این است که در چالش‌های فرزندپروری تنها نباشیم و سواد عاطفی فرزندمان در کنار دیگر کودکان افزایش پیدا کند و بتوانند از یک دیگر یاد بگیرند و تعامل اجتماعی صورت بگیرد و علاوه بر تاثیرگذاری روی افزایش و رشد مهارت‌های کودکان، از اتلاف وقت و انرژی بیهوده هم جلوگیری می‌کند.

در این کارگاه‌ها با تمرکز بر ارتباط بین مادر و فرزند به عمیق‌تر شدن این پیوند کمک می‌شود. ارتباط مادر فرزندی یکی از مهم‌ترین ارتباطات بشری است و متخصصان معتقدند افرادی که از رابطه مادر فرزندی سالمی برخوردار نبوده‌اند به احتمال زیادتری در آینده در برقراری انواع ارتباطات صمیمانه با مشکل مواجه خواهند شد.

بنابراین در کارگاه مادر و کودک با پرداختن به این امر مهم می‌توانند در آینده فرزندان شما نیز تاثیرگذار باشند. همچنین در جریان استعدادیابی‌ها و پرورش خلاقیت اگر کودکی از نظر ذهنی دچار مشکل باشد شرکت در این کارگاه‌ها به تشخیص به موقع کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

از اصلی‌ترین معیارهای یک کارگاه مادر و کودک خوب و مناسب حضور مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای است که از نظر روانشناسی و تعامل با کودک مورد اعتماد شما باشند. یک مربی و تسهیلگر خوب باید در برقراری ارتباط با گروه سنی کودکانی که با آن‌ها در ارتباط است توانمند باشد، نیازهای رشدی مختلف کودک را بشناسد و فعالیت‌های کارگاه را در راستای این نیازها طراحی کند. مربی و تسهیلگرهای کارگاه مادر و کودک، باید علاوه بر ارتباط صحیح با کودکان، در ارتباط با والدین آن‌ها نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

ما توصیه میکنیم که در کارگاه مادر و کودک شرکت کنید زیرا باعث می‌شود آگاهی شما در زمینه رشد و پرورش کودکانتان بالا برود. در قالب بازی‌های جذاب به کودکان آموزش داده میشود.فضایی برای تعامل  و گفت و گو و تبادل نظرات بین مادران ایجاد می‌شود.در سنین اولیه کودکان میزان یادگیری بالاتری دارند به همین دلیل در این فضا یادگیری مناسب‌تر و بهتری انجام می‌شود.

منبع:پرچین/parcheen.org

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها