|

گزارشی درباره شرایط عکاسان بازداشتی

علی مطهری به حکم مطهری‌پژوهی اعتراض کرد

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گزارشی درباره آخرین وضعیت عکاسان بازداشتی و روند رسیدگی به پرونده‌هایشان در محاکم قضائی منتشر کرد.

علی مطهری به حکم مطهری‌پژوهی اعتراض کرد

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گزارشی درباره آخرین وضعیت عکاسان بازداشتی و روند رسیدگی به پرونده‌هایشان در محاکم قضائی منتشر کرد.

***

۱. به‌منظور پیگیری آخرین وضعیت آریا جعفری در دادگاه تجدیدنظر، یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی با سفر به شهر اصفهان با معاون اداری زندان مرکزی اصفهان، ریاست مجتمع دادگاه‌های انقلاب اصفهان و ریاست شعبه هفدهم دادگاه تجدیدنظر اصفهان ملاقات و گفت‌وگو کرده و ضمن اشاره به جرم‌انگاری‌های نابجای مطرح‌شده و ارائه سوابق فعالیت‌های آریا جعفری، آزادی ایشان را از مسئولین قضائی درخواست کرد. در این سفر، نماینده انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی توانست با آریا جعفری مکالمه تلفنی داشته باشد و از وضعیت سلامتی و شرایط نگهداری او اطلاعات بیشتری کسب کند. آریا جعفری پیش از این به مجموعا هفت سال زندان، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود.

۲. دادگاه تجدیدنظر احمد حلبی‌ساز برگزار شده و حکم پیشین پنج سال حبس او به دو سال کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این آقای حلبی‌‌ساز به دو سال ممنوع‌الکاری دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند و شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است.

3. دادگاه تجدیدنظر به‌منظور رسیدگی به اتهامات حسین اسماعیلی هنوز برگزار نشده است. حسین اسماعیلی پیش از این به مجموعا چهار سال زندان محکوم شده بود. قبلا نامه‌ای از سوی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی مبنی بر معرفی سوابق و خدمات حرفه‌ای ایشان به قاضی پرونده ارائه شده بود تا به روند دادرسی ایشان در مسیر آزادی کمک کند و پیگیری‌های انجمن همچنان ادامه دارد.

۴. دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم یلدا معیری حکم خود را درمورد ایشان صادر کرده است. در این حکم که توسط ایشان برای انجمن ارسال شده است، او به تحمل مجموعا شش سال حبس تعزیری محکوم شده و علاوه بر این از حیث مجازات تکمیلی به تهیه پژوهش‌نامه‌ای در یکصد صفحه، دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال ممنوعیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند، دو سال منع اقامت در استان تهران و استان‌های هم‌جوار و الزام به ارائه خدمات رایگان عمومی به‌عنوان پاکبان در پارک بانوان به مدت دو ماه روزی چهار ساعت با تأیید و نظارت حراست شهرداری تهران محکوم شده است. همچنین انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در پایان گزارش خود «ضمن ابراز شگفتی از صدور چنین احکام سنگین و تحقیرآمیزی برای کسانی که تنها وظیفه خود را به عنوان عکاس مطبوعاتی انجام داده‌اند»، بار دیگر اعلام کرد که «احکام صادرشده، ضربه نهایی بر پیکر نحیف عکاسی مطبوعاتی ایران است و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی به‌شدت آن را محکوم می‌کند».

اعتراض به حکم مطهر‌ی‌پژوهی

البته در چند روز گذشته تصاویری از یلدا معیری با لباس پاکبان منتشر شد که باید به‌عنوان پاکبان در پارک بانوان به ارائه خدمات مشغول شود. البته مرکز رسانه قوه قضائیه در این زمینه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «بازداشت یلدا معیری هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی نداشته و براساس بخشی از حکم بدوی دادگاه برای این فرد، وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده است. براساس حکم صادره که قابل تجدید‌نظرخواهی نیز می‌باشد، وی به انجام پژوهش نیز محکوم شده است ولی علی‌رغم اینکه اولین بند مندرج در تکمیل مجازات پژوهش می‌باشد، تاکنون از پژوهش خود فیلمی منتشر نکرده است».

همچنین علی مطهری، نماینده مجلس دهم، به رئیس قوه قضائیه درباره مجازات مطهری‌پژوهی نامه‌ای زده که در متن آن آمده است: «در خبرها آمده بود که خانم یلدا معیری، عکاس خبری، در دادگاه بدوی از جمله محکوم شده است به صد صفحه پژوهش درباره آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری. البته نفس توجه به آثار آن اسلام‌شناس گران‌قدر در شرایطی که نهادهای فرهنگی نظام مانند صد‌اوسیما به‌رغم توصیه‌های مکرر و مؤکد امام خمینی و مقام رهبری توجهی به این آثار ندارند قابل تقدیر است، لکن استفاده از آن به‌عنوان مجازات و یک کار اجباری می‌تواند آثار منفی، هم در شخص محکوم و هم در جامعه داشته باشد؛ چراکه مراجعه به این آثار باید از روی اختیار و انتخاب باشد. مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این حکم در دادگاه تجدیدنظر لغو شود. قبلا از حسن توجه جناب‌عالی سپاسگزارم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها